rintojen pakkaantunmisesta

  • Viestiketjun aloittaja titza
  • Ensimmäinen viesti
titza
kyselisin että kun synnytyksestä nyt n.5päivää ja rintoihin maitoa alkanut pakkaantua ihan urakalla,että mitenkä kauan ilmiö kestää??.en muista edellisen lapsen kohdalta.en imetä vaan pumppailen n.4krt pvä. maitoa tulee ihan hurjasti n.5dl pvä..
tissit kipeänä ja kovana varsinkin aamulla ja illalla.
 
Synnytin itse lauantaina ja tiistaina maitoa nousi rintoihin ihan älyttömästi ja olin aivan hätää kärsimässä. Jouduin lypsämään parin tunnin välein, että sain oman oloni inhimilliseksi ja näin sitten vauvakin pystyi imemään. Lypsin tosiaan aina vain sen verran kuin oli pakko. Tätä jatkui eiliseen asti (vko synnytyksestä), mutta nyt tuntuu, että maidon tulo alkaa tasoittumaan. Toivottovasti näin, sillä alkaa nimittäin olla jo käsi hellänä, kun käsipumpulla olen lypsänyt.
 
titza
mulla kramppaa käsi kanssa.. :) ja pumppukin jo vääntyi.. :)
kyl vielä pakkaantuu mut minä kans tiheensin pumppausvälejä, eli n. 3h välein.. ja pikkusen parempaan suuntaan ollaan menossa,mut jospa helpottais kohta kokonaan.. mut taitaa joutua luovuttamaan sen verran runsasta on,jos minun maito vaan sit kelpaa sairaalaan..ö
 
PiiraPaara
Minulla oli samaa ongelmaa jo sairaalassa ja kotona vaan paheni. Sain jo sairaalasta sellasta nenäsuihketta joka pistää maidon liikkeelle. Se auttoi sen verran että etumaito tuli pois mutta kaikista pahimmat pakkaumat jäi. Koeilin kylmiä kaalin lehtiä,ei auttanut, ja vielä rahkakääreitäkin, auttoi vähän.
Loppujen lopuksi lypsin niin kauan että olo helpottui ja rinnat tyhjenivät. Pelkäsin ensin että mitä enemmä lypsän, sitä enemmän maitoa tulee. No, maidon tulo tasottui siitä kuitenkin.
Kannattaa lypsää varovaisesti ja rauhallisesti, ja koittaa vielä suihkutellä lämpimällä vedellä ennen lypsämistä. :whistle:
 
?ipyli
pakkaantuminen hellitti ainakin mulla että lapsi söi aina kun halusi ja sitten lypsin maitoa talteen. kunhan imetys tai muu tyhjennys tasoittuu niin ainakin minulla pakkaantuminen loppui. ;)
 

Yhteistyössä