Rintojen lypsäminen ennen synnytystä

Kävin Kättärillä diabeteshoitajalla, joka kertoi että heille on piakkoin
tulossa käytäntö opastaa raskausdiabeetikkoja ja suunniteltuun sektioon
meneviä äitejä alkamaan lypsää rintoja viikosta 38 lähtien.

Oletteko kuulleet tällaisesta?

Mulla oli se käsitys aiemmin, että rintojen lypsämistä ennen synnytystä
nimenomaan ei suositeltu.

Raskausdiabeetikkona oon tuota yrittänyt, mutta jotenkin on rinnat niin
kipeät, etten pysty / osaa itse niistä lypsää.
Aventin rintapumppua postista odotellessa.:)
 
Toivottavasti muistan oikein hoitajan sanat.

Maidonnousemisen nopeuttamiseksi. Raskausdiabeetikkojen lapset saattavat
tarvita enemmän maitoa alhaisten verensokerien vuoksi ja sektiolla synnyttäneillä
äideillä maidonnouseminen saattaa synnytystavasta johtuen kestää kauemmin.
 
"hops"
No joo, munkin kuopukseni sai laitoksella lisämaitoa, kun sokerit laskivat alas. (vaikkei taustalla ollutkaan sitä rd:ta) Sikäli ihan järkeenkäypä neuvo. Eri asia sitten, heruuko niistä rinnoista maitoa pumpulle vai ei. Mulla ei ole oikein ikinä onnistunut, vaikka maitoa onkin ollut vauvalle runsaasti. Mutta ehkä se rintojen stimulointi silti edistää maidonnousua, vaikkei maitoa astiaan asti saisikaan?

Jos alkaa lypsää viikolla 38 ja vauva syntyy vaikka vasta viikolla 42, tuottaako kroppa silloin edelleen ternimaitoa, vai meneekö se vauvalta sivu suun, ellei lypsymaitoa pakasta ja tarjoa vauvalle pullosta?
 
"vieras"
Erikoiselta kuulostaa, koska ainakin synnärillä sanoivat että rintoihin nouseva ensimaito on erityisen ravinteikasta ja tärkeää lapselle. Kyllä laitokselta saa luovutettua äidinmaitoa vauvalle jos maito ei heti nouse riittävän hyvin.
 
"vieras."
Rintoja saa kyllä lypsää raskausaikana, mutta jos se aiheuttaa supistuksia ennen kuin se on toivottavaa, niin sitten ei tietenkään. Tämän vuoksi varmaan tuo rv 38 raja suunnitteilla, ettei lisätä ennenaikaisen synnytyksen riskiä. Ja loppuraskaudessa lypsettyä maitoa voi hyvin säilyttää ja tarjota tarvittaessa vauvalle. Itse lypsin pieniä tilkkoja loppuraskaudesta talteen, koska tiesin vauvan syntyvän sektiolla, joten jos ensi-imetys viivästyy ja vauva tarvitsee maitoa ennen kuin minä sitä voin itse antaa, niin saisi kuitenkin minun maitoa (suotuisaa vauvan suoliston bakteeriflooran kannalta että eka maito on oman äidin maitoa). Se toki ei ole ternimaitoon verrattavaa, mutta ei luovutettu äidinmaito tai korvikekaan ole. Tähän sain äitipolilta etukäteen siunauksen ja osastolle tullessa kovasti kehuja kun oli omat maidot varmuuden vuoksi matkassa. Ja 3ml sitä tarvittiinkin kun leikkaus venyi :)

Aloittajan saama ohje kuulostaa myös ihan loogiselta. Eikä saatu maitosaalis kerro mitään lypsämisen hyödystä, se on kuitenkin stimulaatiota rinnoille ja viesti maidontarpeesta.
 

Yhteistyössä