Rintatulehdus?

Olisin kysellyt, että kuinka teillä on ilmennyt rintatulehdus?

Mulla on ollut n. kuukauden välein siitä kun lapsi syntyi, omituisia "kohtauksia" ja nyt pohdin, että mitä nuo ovat. Kaikki alkaa siitä, että pistää rintojen alapuolelta keskeltä hieman ja pikku hiljaa se menee kovemmaksi ja kovemmaksi, lopulta joudun hetken aikaa olemaan ihan paikoillani, jotta kipu helpottaisi. Kun tämä on mennyt ohitse ja tämän aikanakin rintoja "jomottaa"; varsinkin kun sain ensimmäisiä kertoja tämän. Nyt on ollut viisi päivää niin, että välillä pistelee hieman ja kun lepään jne. se menee ohi, muuten on jotenkin kipeä olo(kuumeinen oikeastaan, kurkku kipeä jne.), mutta mulla ei ole kuumetta (tosin, mä en koskaan sairaana ollessakaan saa kuumetta nousemaan vaikka tuntuisi kuinka kuumeiselta). Nyt sitten ajattelin, että tämä ei edes liity tähän lapsensaantiin ollenkaan, kunnes soitimme neuvolaan kysyäksemme neuvoa, että minne lääkärille pitäisi aika varata (päivystykseen?"tavalliselle" lääkärille? äitiysneuvolan lääkärille?) ja hän veikkasi, että kyseessä olisi rintatulehdus ja kehotti varaamaan päivystykseen ajan.

Oisin myös kysynyt miten teillä ne ns. "tukokset" rinnoissa ovat tuntuneet? Siis voiko niitä olla vaikkei rinnat tuntuisikaan päälle päin siltä että olisivat täynnä maitoa? Tyhmiä kysymyksiä, mutta olen ihmeissäni.

Kiitokset kovasti vastauksista. :)

Rintatulehdus ilmeni alle kaksi viikkoa synnytyksestä niin, että rinta yksinkertaisesti oli ensin hieman kosketusarka ja kipu yltyi todella nopeasti niin pahaksi ettei rintaan voinut edes koskea. Tunti siitä kun olin huomannut rinnan olevan kosketusarka, mulla oli jo kuumetta 38,5- olo oli todella sekava nopeasti nousseesta kuumeesta ja tk:hon lähtiessä en edes muistanut, että vauvalle pitäis hankkia hoitaja kotiin ennen lähtöä- onneksi mies oli muistuttamassa, että vauva makaa sängyssään.

Eli ei todellakaan voinut olla epäilemättä rintatulehdusta- kyllä oireet oli niin kovat. Antibioottikuuri tuli ja imetystä piti jatkaa- se teki todella kipeetä, mutta hampaat irvessä imetin. Aika pian lääkkeet auttoivat ja kipu helpotti. Sama toistui toiseen rintaan reilu kuukauden päästä.

Yhteistyössä