Rintatulehdus ja sen jälkeen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti80

Vieras
Minulla oli kai alkava rintatulehdus viikonlopun jälkeen.. Ensin pari päivää ihmettelin, ku oikea rinta oli isompi kuin vasen, vaikka imetin yhtä paljon molemmista. Sitten su-iltana oikea rinta kipeytyi ja mulla oli lämpöä, ihan vain 37, ei siis kovaa kuumetta. Ma-aamuna rinta oli kipeämpi. Syötin kipeää rintaa enkä juurikaan toista, ihan vain sen verran ettei se ollut ihan täysi. Sitten sen iltapäivän ja illan pidin kaalinlehtiä liiveissä ja seuraavana aamuna kipu oli poissa.. Oikea rinta on vaan nyt tosi iso edelleen.. Ja ero on tosiaan huomattava, varsinkin ku toisen rinnan syöttää tyhjäksi ja toinen on koko ajan tosi iso.. Mitenhän tämän toisen rinnan saisi pienemmäksi..? Ja voiko vaikuttaa, ku syötän yleensä kumin kanssa juuri tästä tulehtuneesta rinnasta..?

Mulla on kokoajan ollut vasen rinta isompi, jo ennen raskautta ja synnytystä. Nyt on antibioottikuuri rintatulehdukseen juuri tälle "paremmalle" rinnalle, vaikka oikeassa on haavaumia ja käytän siinä rintakumia. Voi olla että olen käyttänyt tätä ennestään isompaa rintaa enemmän, koska se ei ole ollut niin kipeä ja nyt se tuottaa enemmän maitoa ja on entistä isompi. Tuskin rintojen kokoon voi oikein vaikuttaa, tai sitten ehkä pienemmällä pitäisi yrittää syöttää enemmän jotta se alkaisi tuottaa enemmän sitä maitoa ja vaikka lypsää sitä toista rintaa kuitenkin sitten ettei se pakkautuisi ihan täyteen...

Mullakin oli/on rinnat eri paria, vasen täyttyi ja pingotti alusta asti eikä meinannut tyhjentyä. Mulla oli hankalempi myös imettää siitä mutta myös yritin olla imettämättä siitä liikaa että vähenisi maito siltä puolen. Ei se auttanut, se pingotti aina vaan. Mulla oli myös alkava rintatulehdus aiemmin, samoin hoidin kuin sinä, kaalilla, tyhjennyksellä, ym ja se lähti. EIpä siinä auttanut kun aina välillä hieroa siitä pakkaantuneita kohtia tyhjäksi pumpatessa tai imiessä. Etenkin kainalon sivuissa pakkaantui usein. niitä kovia siis varovasti hieroo nänniin päin jotta virtaa maitotukokset ulos niin saa estettyä sitä tulehdusta ja kipeytymistä. Mutta tuohon eriparisuuteen mullakaan ei oo vinkkiä muuten. Nyt ne on jotenkin tasaantunut (vauva lähes 9kk) ja oikeastaan nyt sitten lopulta siitä vasemmasta tulee vähemmän. Ei kai auta kuin kestää. Loppujen lopuksi tämä imetysajan haasteellisin kausi kestää aika vähän aikaa, jospa se tieto edes helpottaa :)

Toinen Eriparitissinen

Yhteistyössä