rintatulehdus...apujaa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras ja kiukkuinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras ja kiukkuinen

Vieras
eli tilanne on se että vauva pari kk ja täysimetyksellä, pari pvää syönyt taas tosi tiuhaan ja nostatellut maitoa minkä vuoksi rinnat olleet tosi arat ja pakkautuneetkin taas vaihteeksi, olen saanut kuitenkin tyhjättyä hyvin. eilen puraisi ekan kerran rintaa joten rinnat vielä aremmat. nyt nännistä imetyksen jälkeen tihkuttanut verta vähän liiviinkin, puristettaessa tuli vaaleanvihreää märkää tilkkanen ja rinnan sivussa kainaloon päin punainen kova alue jossa ilmeisesti maitotiehyt, siinäkin näyttäisi olevan vihreää paksua märkää jota en siis saa puristamalla pois...
rinnat varsinkin tämä oikea ovat sairaan kipeät. kuumetta ei ole tai en ole kyllä mitannut mutta en usko että on.

olen 3 lapsen kanssa kotona ilman autoa, linja-auto menee seuraavan kerran kaupunkiin päin tuolla 3 maissa, takaisin ei sitten tulekaan...mies tulee illalla kotiin joskus 8 jälkeen, eikä ole ketään kuka voisi tulla lasten kanssa tai viskata meidät minnekään.

soitin neuvolaan josko saisin puhelinreseptin tai ylipäätään reseptin, sieltä sanottiin että ottaa yhteys terveyskeskukseen...no soitin terveyskeskukseen ja rukoilin puhelinreseptiä tän hetkisen tilanteen mukaan koska päivystys kuulemma täynnä ja sinne 2 leikki-ikäisen (molemmat uhmaiässä) ja vauvan kanssa ei ole herkkua mennä moneksi tunniksi...

tämä 3. lapsi, rintatulehdusta ollut ennenkin joten mielestäni tämä on oikeasti huonoa kohtelua...jos olisi yhtään rahaa menisin lasten kanssa yksityiselle tai vaikka taksilla sinne päivystykseen mutta sitä ei ole, enkä saa mistään lainaksi. huoh! minulla ei siis ole muuta vaihtoehtoa kuin odottaa iltaan kun mies tulee ja lähteä sitten jonottamaan :(
mutta tuskaa tämä on :( :(

Voi että! Haudo rintaa kuumalla tai kylmällä, kumpi nyt paremmalta tuntuukin. Jos sinulla on pumppu niin ota hiustenkuivaaja ja puhalla sillä lämmintä ilmaa kipeään kohtaan ja lypsä rintaa.

tuota kokeilenkin, olen yrittänyt suihkussa hieroa kipeää kohtaa ja lypsää lämpimän veden alla mutta en uskalla vauvaa ja noita uhmaikäisiä jättää valvomatta kovin moneksi minuutiksi..

Yritä tyhjentää se rinta mahdollisimman hyvin pumpulla ja haudo sitä kovaa aluetta lämpimällä, laita vaikka pakaste/minigrip pussiin hanasta ihan kuumaa vettä ja se liivin sisään. Syötä vauvalle nyt vain sitä tervettä rintaa niin kauan kuin märkää tulee. Jos lähellä ihon pintaa on märkä alue, sen voi puhkaista neulalla jonka steriloi ensin vaikka desinfiointi aineella. Huuhtele se märkä kunnolla pois ja desinfioi haavaa. Jos sinulla on jotain bacibactia tms niin voit sitä myös märkivään kohtaan laittaa. Kylä tuo antibiootti kuurin tarvii koska märkää tulee, mutta tärkeintä olisi että saat rinnan tyhjäksi. Ota Buranaa jos on, se rauhoittaa tulehdusta.
Yleensä antibioottihoidon aloituksella ei ole hirveä kiire jos vain saat sen rinnan tyhjäksi ja märän pois rinnasta. Kun kuuri on päällä ja haava parantunut eikä rinta enää eritä voit hyvin syöttää sitä tulehtunuttakin rintaa vauvalle.

Voi, voi onpa sulla nyt surekeasti asiat. Ja se tulehdusko pamahti ihan just sillee et ei ketään kotona. Et olis esim jo eilen voinu käydä lääkäissä. Jos tissi täynnä vihreää markää niin olisi se nyt jo vihoitellut aijemmin. Ettei olisi vaan taasen provo :) Kaikkea te jaksatte jauhaa

siis jos luit tekstini niin rinnat olleet tosi arat jo pari päivää mutta olen luullut että se johtuu vain tiheästä tankkauksesta samoin kuin niiden pakkautuminenkin. eilen illalla märkää ja verta ei tullut, olen imettänyt parin tunnin välein vähintään koko yön ja vasta nyt aamupäivällä koko jutun huomasin. olen pahoillani. ja mies on juuri tänään työmatkalla tosin suomessa mutta tulee kotiin vasta myöhemmin. tilanteita sattuu, ainakin minulle ja provo tämä ei taatusti ole, sen verran kipeät rinnat ovat :(

onko sulla kaura/jyvätyynyä? Jos on, lämmitä mikrossa ja haudo sillä kipeää aluetta.

http://terveysnetti.turkuamk.fi/perhenetti/imetys/ongelmia/rintatulehdus_hoito.html

tuolta myös lisää vinkkejä miten helpottaa oloa ennen kuin saat antibioottikuurin.

Yhteistyössä