Rintasyöpäseulonnoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Klaara"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Klaara"

Vieras
Tuli kutsu rintasyöpäseulontaan. Aika oli jo varattu valmiiksi.
Pitääkö tuo aika perua jos ei aijo mennä, tai tulee sakkomaksu?
En viitsisi alkaa soittelemaan tk:n, kun sinne ei tahdo millään päästä puhelimella. Jos sattuman kaupalta pääsee, puhelu on ohjautunut aivan eri yksikköön minne soitti.
Näin kun käy automaattisesti, jos tarkoitetussa paikassa ei vastata puhelimeen, kuten joka kerta on käynyt kun olen joutunut soittamaan.
Enhän muutenkaan ole tuota kyseistä aikaa itse varannut joten miksi ajan käyttämättä jättämisestä tulisi seurauksia.

Itse kävin muutama viikko sitten rintasyöpäseulonnassa. En jättäisi sitä väliin mistään hinnasta. Kyse on kuitenkin minun terveydestäni. Siinä ei mennyt montaakaan minuuttia, kun se tehtiin. Sain varmuuden, että kaikki on OK.

Mutta jos nyt jostain syystä et mene, niin peruuta ihmeessä. Varmasti käy myös netin kautta. Että et turhaan vie aikaa sellaiselta, joka ihan tosissaan on kiinnostunut omasta terveydestään.

Onhan tuosta ollut tietoa, että seulonnat saattavat jopa aiheuttaa rintasyöpää tai muita syöpiä, kun saa röntgensäteilyä rintoihin.
Enpä mene lisäämään sairastumisriskiä kun ei ole mitään oireita, eikä suvussakaan kellään ole ollut rintasyöpää.
Kaikkia syöpiä ei havaita seulonnassakaan.

Itse kävin muutama viikko sitten rintasyöpäseulonnassa. En jättäisi sitä väliin mistään hinnasta. Kyse on kuitenkin minun terveydestäni. Siinä ei mennyt montaakaan minuuttia, kun se tehtiin. Sain varmuuden, että kaikki on OK.

Mutta jos nyt jostain syystä et mene, niin peruuta ihmeessä. Varmasti käy myös netin kautta. Että et turhaan vie aikaa sellaiselta, joka ihan tosissaan on kiinnostunut omasta terveydestään.

Kuinka onnistuu peruuttaminen netin kautta? Itse en ainakaan tuollaista mahdollisuutta huomaa. Tiedossa varmaan pitäisi olla missä yksikössä tutkimus suoritetaan. Sitä ei ilmene kutsussa, eikä myöskään ketään yhteyshenkilöä.
Tutkimuspaikaksi on vain ilmoitettu paikallinen terveyskeskus.

Anoppini kävi kesällä seulonnassa. Mitään kyhmyjä ei päällisin puolin tuntenut itse eikä lääkäri. löytyi kuitenkin hyvin pieni pala syvältä rinnasta, joka leikattiin jopa kahteen kertaan. Nyt 5 viikon ajan joka arkipäivä sädehoitoa, jotta varmistetaan ettei se uusiudu. Suosittelen seulontaan menoa, vaikka ei oireita olisikaan. Nyt säästyi siltä, että se olisi kasvanut isommaksi ja jouduttu koko rinta poistamaan ja ettei ollut levinnyt muualle.

Yhteistyössä