rintasyöpä oireilu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hennaX
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Käy ihmeessä lääkärissä, niin saat mielenrauhan.
Tsemppiä. :hug:
Mie kävin tänään mammografiassa, miun tädillä ja äidillä on rintasyöpä ja varmuuden vuoksi
kävin lääkärissä, alustavasti sain hyviä uutisia. :)

Kuulostaa, että oot lievästi reväyttänyt sen kainalonseudun esim. sitä kaukaloa nostaessasi. Äitini on kuollut rintasyöpään, ja usealla tutullakin se on ollut. Ei ole yksikään tuntenut tuollaista kipua.

Kaikki syöpäoireethan on toki yksilöllisiä mutta kiitos ^^ vieras vastauksestasi. Kummasti vain lohduttaa! Lapaluun seutuaon tänään lisäksi alkanut vihloa. Jospa tosiaan vain lihasperäistä.

• Tykkää
Reactions: nunnuliina
[QUOTE="vieras";28133056]Naisen rinnat ovatkin aika ajoin muhkuraiset. Hormonit vaikuttaa siihen, joten ne ovat usein jossain vaiheessa kuukautiskiertoa muhkuraisemmat. Itse voit alkaa niitä rintoja tunnustelemaan, kämmenellä ei sormin, ympäri rintaa. Kerran kuussa. Nostat kädet ylös ja kädet alhaalla. Netistä tai terveydenhoitajalta kyllä ohjeet siihen löytyy. Patti on joko liikkuva tai kudoksessa kiinni tuntuva. Kuukautiskierron mukaan tulevat muhkurat ovat normaaleja. Jos olet vasta lopettanut imettämisen, niin ne ovat varmasti muhkuraisen tuntuiset vielä. Ja nuoremmilla naisilla on muhkuraisemmat rinnat. Vanhemmilla ne sitten ovat tasaiset tuntuiset, ja silloin kyhmytkin tuntuu selvemmin.[/QUOTE]

Jännä juttu. Mulla ei koskaan, ei kun oli kuukautiset eikä nykyään, ole ollut mitään muhkuroita rinnoissa. Ei nuorempanakaan. Yksilöllistä kait.

[QUOTE="Vieras";28134224]Jännä juttu. Mulla ei koskaan, ei kun oli kuukautiset eikä nykyään, ole ollut mitään muhkuroita rinnoissa. Ei nuorempanakaan. Yksilöllistä kait.[/QUOTE]
Minulla taas on just näin. Ennen kuukautisia esim. rinnat kasvaa ja tuntuu kovemmalta

[QUOTE="Vieras";28134224]Jännä juttu. Mulla ei koskaan, ei kun oli kuukautiset eikä nykyään, ole ollut mitään muhkuroita rinnoissa. Ei nuorempanakaan. Yksilöllistä kait.[/QUOTE]

Nimenomaan yksilöllistä. Mastopatia on yleistä ja sen omaavilla naisilla on nimenomaan tätä "muhkuraa" :)

Onko mastopatiarintaisilla jotenkin suurempi todennäköisyys sairastua rintasyöpään? Voi ku oiski rinnat joissa ei muhkuroita ni löytäs helpommin jotain mikä ei kuulu joukkoon...

Omakohtaisena kokemuksen voin kertoa että mulla tuli yli vuosi imetyksen jälkeen vihreää nestettä rinnsta kun puristi tiettyä kohtaa. Kävin tutkimukset läpi eikä mitään löytynyt onneksi. Mutta mitä tulee rintojen arkuuteen jne. niin menkkaoireet, tai yleensä jo viikkoa ennen menkkoja tulevtt oireet on just samanlaisia eli toisen puolen rintaa kivistää enemmän ja säteilee myös kainloon asti ja nää oireet on siis tullu raskauden jälkeen.. Eli mulla ainakin kuukautisiin liittyvät oireet muuttuivat raskauden jälkeen.

Hyvähän se ois käydä tutkituttamassa, mutta kyse voi tosiaan olla ihan siitä että raskuden myötä hormoonitoiminta on muuttunut ja keho reagoi eri tavalla kuin ennen..

Sinulla on imetyksne lopettamisesta hyvin vähän aikaa, ja tuo kipu voi olla hormonaalista.

Minulla alkoi jomottaa vasenta rintaa odottaessani esikoistani neljä vuotta sitten, ja sen jälkeen aina muutaman kuukauden välein. Pelkäsin syöpää koska äidiltäni on leikattu rintasyöpä, mutta olen käynyt kolme kertaa ultrassa ja kerran mammografiassa eikä mitään ole koskaan löytynyt. Lääkärin mielestä kipu on hormonaalista eikä sille mahda mitään.

Käy mielenrauhasi vuoksi mammossa, mutta älä pelkää: erittäin suurella todennäköisyydellä kaikki on ok.

Äkkikseltään tuntuu, että kun imettämisestä on noin vähän aikaa, niin kipuilu johtuu turvonneista maitorauhasista. Minulla oli just kuopuksen kohdalla noin 3 kk imettämisen jälkeen pari muhkuraa ja yksi arka patti ja vihlontaa varsinkin rintojen yläosassa ja keskisivuilla. Oiskohan vajaan kuukauden oireillut, kun sitten katsoivat muhkurat ja kipu ja nyt noin ½v imetyksen jälkeen kaikki ok.
Ja tiedätkö, että jopa rintatulehduskin voi tulla vielä useamman kuukauden imetyksen loppumisen jälkeen. Hyvä tietysti jo oman mielenrauhankin vuoksi tutkituttaa, mutta en jaksa uskoa, että syövästä kyse.

No niin. Nyt on otettu itseä niskasta kiinni ja varattu lääkäriaika. Kiitos nettiajanvarauksen :) Tästä se lähtee kipujeb selvittely. Huhhui. Toivottavasti hätäilen turhaan. Mutta mielenruhan vuoksi. Ehkä viisasta.

• Tykkää
Reactions: nunnuliina
No oma kokemukseni on sellainen, että lähes 4v sitten tuli kipua toiseen rintaan ja kainaloon. Tunsin myös itseni jotenkin sairaaksi ja väsyneeksi. Rinnassa oli erityisen kipeä kohta ja muhkuraisuutta mutta ei selvää kyhmyä. Murehtimisen ja panikoinnin jälkeen kävin lääkärissä. Mammografiassa tai ultrassa ei näkynyt mitään. Rinnan kipu ei ole kuitenkaan loppunut vaikka kainalon kipu loppui parissa viikossa. Viime kesänä kävin uusissa tutkimuksissa oman mielenrauhani vuoksi. Kivulle ei ole onneksi löydetty mitään syytä. "Täälä ei ole mitään ylimääräistä, kipu on kipua", sanoi lääkäri ultratessaan. :)

Lääkärissä käyty! Tutki rinnat todella tarkkaan ja kainalon. Sanoi ettei ultraa ja mammoa tarvita eikä tehdä minun ikäiselle jollei ole seökeitä löydöksiä. Ja minun kipualueet ja säteilyt ja hänen kokeilunsa kertoivat että mullon lihaksissa ja joissain hermopäissä tms.tulehdus ja jumitus. Tulehduskipulääkekuurin sain ja fysioterapiaan lähetteen. Rinnat olivat ihan normaalin tuntoiset eikä ihossa näkynyt mitään. Käski lopettaa panikoinnin :) ja on se tuo ihmismieli kummallinen. Lääkäriltä kun sai lihasvaiva diagnoosin ni kummasti se kipukin tuntuu nyt oikeasti lihaksissa eikä enää kuvittele syöpää. Höperö taidan olla. Mutta kiitos ihanaiset teille jotka myötäelitte paniikkiani <3 Korvaamatonta tämä tuntemattomien sympatia!!

Hyvä homma. Useimmat rintasyöpäepäilyt jäävät pelkiksi epäilyiksi, vaikka todettuja tapauksia piisaakin. Olen ollut niitä kuvaamassa ja myöhemmin hoitamassa säteillä. Negatiivinen löydös on aina positiivinen asia.

Voi hyvänenaika sentään!
Sinulla on maitotiehyet täynnä piimäkokkareita, ei se sen kummempaa ole. Jos oireet eivät ole menneet ohi vuoden sisään imetyksen lopettamisesta niin mene lääkäriin. Jos tulee tulehduksen oireita niin mene lääkäriin.
Ja juu varmaan joku muukin on tämän keksinyt, en vaan jaksanut liúkea kaikkia postauksia.

Ja tiedoksi, syöpäkasvain ei ole kipeä kuin vasta saattohoitovaiheessa.

Yhteistyössä