Rintarepusta

koskas vauvaa uskaltaa rintarepussa alkaa pitämään?
kun meidän vauva on kova sylittelijä ja multa loppuu kädet kesken välillä, ja olisi kiva kun saisi jotain trehtyä vauvan hereillä ollessakin :whistle:
 
Meille sanottiin ku käytiin ostaan babybjörnin rintareppu, et viikon vanhaa voi jo alkaa pitää, mut painoa täytyy olla vähintään 3.5 kg. Tarkistettiin asia vielä neuvolasta ja he antoivat luvan. Aluksi pidettiin max. 15 min, jotta oppis siinä olemaan ja tyttö oli n. 3-4 viikkonen ennen ku ylipäätään häntä alettiin siinä pitään. Käytetään sitä harvoin, mut kyllä tykkää olla siinä.... yleensä heti nukahtaa.
 
Itse käytin rintareppua ensimmäisen kerran pojan ollessa n.3vk. Kapistuksena ihan kiva, mutta ottaa oman selän ja hartioiden päälle.
Lisäksi fysioterapeutilta tiedusteltuani ja netistä asiaa tutkiskeltuani on tuo liina paljon ergonomisempi kummallekkin. Repussa lapsen selkä on yleensä liian suorassa ja näin ollen paino jakaantuu väärin ts. jalkojen verenkierto vaikeutuu. Liinassa ei tätä ongelmaa ole, selkä pysyy pyöreänä ja jalat ovat oikeassa asennossa. Kannattaa lukea seuraava juttu: http://babyidea.fi/reppuvsliina.html
Sitten kaveri toi mulle liinan ja sen jälkeen ei ole rintareppua käytetty kuin kerran. Olin todella skeptinen tuon liinan suhteen, mutta olen huomannut että poikakin viihtyy siinä huomattavasti paremmin, kuin rintarepussa. Ja on tuolla käyttöikäkin huomattavasti pidempi, kuin rintarepulla.
 
kiitos Cira linkistä mutta mä en ole tykästynyt liinailuun, ei tunnu omalle jutulle.. tarkotus ei kuitenkaan ole vauvaa kanniskella koko päivää repussa, pieniä hetkiä vain :)
kiitos myös sinulle onnellinen :)
eli siis uskallan jo alkaa pitää repussa, vauva on 1kk1vko :)
 
Meillä poika ei viihdy liinassa, tai ei tykkää sen pukemisoperaatiosta. Repussa viihtyy ja yleensä nukahtaa... lasken sitten pois. Ikää vajaa 4 viikkoa. Liinaan yritän totuttaa ja myöhemmin meillä on Ergo-reppu (alk. n.4kk iässä), mikä on ihan ykkönen (oikea asento ja helppo pukea).
 
En laittaisi minkään ikäistä rintareppuun. Jos liinat ei innosta, kannattaa miettiä ergonomisen kantorepun hankkimista (Ergo, Yamo, Patapum), neliöliinaa (Hippis, Eden Mei Tai) tai kantopussia (Hotsling). En ymmärrä miksi riskeerata vauvan turvallisuus rintarepulla edes lyhyeksi aikaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja annilinnea81:
En laittaisi minkään ikäistä rintareppuun. Jos liinat ei innosta, kannattaa miettiä ergonomisen kantorepun hankkimista (Ergo, Yamo, Patapum), neliöliinaa (Hippis, Eden Mei Tai) tai kantopussia (Hotsling). En ymmärrä miksi riskeerata vauvan turvallisuus rintarepulla edes lyhyeksi aikaa.
...niin aina... kukin taaplaa tyylillään ja tekee omat ratkaisunsa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaHeinonen:
Alkuperäinen kirjoittaja annilinnea81:
En laittaisi minkään ikäistä rintareppuun. Jos liinat ei innosta, kannattaa miettiä ergonomisen kantorepun hankkimista (Ergo, Yamo, Patapum), neliöliinaa (Hippis, Eden Mei Tai) tai kantopussia (Hotsling). En ymmärrä miksi riskeerata vauvan turvallisuus rintarepulla edes lyhyeksi aikaa.
...niin aina... kukin taaplaa tyylillään ja tekee omat ratkaisunsa!
juu mä samaa mieltä.. jokaisella on se oma tyylinsä ja omat mielipiteensä..



 
Rintareppujakin on erilaisia, niin kantajan kuin lapsen näkökulmasta.
Meillä oli kans 3 viikkoisesta reilu puolivuotiaaksi asti Babybjörnin Active reppu käytössä. Muksu tykkäsi kovasti matkustaa kaupoissa ja bussissa rintarepussa. Sisällä en kyllä osannut käyttää reppua, olisi ollut turhan hankalaa kumarrella. Active-reppua pystyi hyvin säätämään kantajalle sopivaksi ja reppua pystyi käyttämään myös iso mies.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JenniK:
Rintareppujakin on erilaisia, niin kantajan kuin lapsen näkökulmasta.
Meillä oli kans 3 viikkoisesta reilu puolivuotiaaksi asti Babybjörnin Active reppu käytössä. Muksu tykkäsi kovasti matkustaa kaupoissa ja bussissa rintarepussa. Sisällä en kyllä osannut käyttää reppua, olisi ollut turhan hankalaa kumarrella. Active-reppua pystyi hyvin säätämään kantajalle sopivaksi ja reppua pystyi käyttämään myös iso mies.
Onhan niitä monenlaisia mutta valitettavasti yksikään ei taida olla kannettavalle ergonominen. En ole törmännyt vielä yhteenkään rintareppuun jossa vauvan lonkat olisivat oikeassa asennossa (eli sammakkoasennossa). Samoin vauvaa ei tulisi kantaa kasvot menosuuntaan päin ennen kuin hän itse osaa seistä.
 
Ei nyt millään pahalla, mutta minua ärsyttää täällä palstalla ihmiset joiden täytyy joka rintareppu-ketjuun tunkea liinailumielipiteineen, vaikka ap ei sitä olisi kysynyt. Pieni hetki repussa ei varmasti lapselle kovia haittoja tee ja tuskin kukaan koko päivää lasta repussa kantaisikaan.

Kaikki lapset ei edes tykkää liinoista eivätkä äiditkään, kuten minä.

AP! Meillä alettiin käyttää reppua kun tyttö oli muutaman viikon ikäinen ja viihtyi siinä tosi hyvin. Nyt on kyllä pari kuukautta reppu lojunut tuolla kaapin perällä, mutta oli kyllä jossain välissä tosi hyvä apu! =)
 
En ole törmännyt vielä yhteenkään rintareppuun jossa vauvan lonkat olisivat oikeassa asennossa (eli sammakkoasennossa). Samoin vauvaa ei tulisi kantaa kasvot menosuuntaan päin ennen kuin hän itse osaa seistä.
Mistähän tälläinen tieto on peräisin? Sen kyllä ymmärrän, että kovin pienet vauvat eivät jaksa kannatella päätään rintarepussa ollessaan, joten kasvot kantajaan päin on silloin ainoa oikea tapa. Mutta seisova lapsi on jo aika iso... Meillä ei poika suostunut olemaan missään kantovälineessä (syli, reppu, tms) kasvot tiukasti äitiin päin vissiin 3kk iästä eteen. Tärkeintä oli hänelle nähdä maisemia ja tapahtumia. Kun poika oli 7kk ja nousi seisomaan tukea vasten, oli painoa ja kokoa niin paljon, että rintareppu oli jo historiaa kokonsa puolesta.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Arjaana:
Ei nyt millään pahalla, mutta minua ärsyttää täällä palstalla ihmiset joiden täytyy joka rintareppu-ketjuun tunkea liinailumielipiteineen, vaikka ap ei sitä olisi kysynyt. Pieni hetki repussa ei varmasti lapselle kovia haittoja tee ja tuskin kukaan koko päivää lasta repussa kantaisikaan.

Kaikki lapset ei edes tykkää liinoista eivätkä äiditkään, kuten minä.

AP! Meillä alettiin käyttää reppua kun tyttö oli muutaman viikon ikäinen ja viihtyi siinä tosi hyvin. Nyt on kyllä pari kuukautta reppu lojunut tuolla kaapin perällä, mutta oli kyllä jossain välissä tosi hyvä apu! =)
kiitos! juui meinasin samaa kirjottaa, jos haluaa haukkua rintareppua ja sen valitsemista tai siitä vaikka että miten lapsi nukkuu, yms. niin voipi perustaa oman ketjun sitä varten. kysyin vain koska voin alkaa rintareppua käyttää ja siihen sainkin hyvin vastauksia ja niistä kiitos!

ja tänä aamuna tehtiin kotihommat repun kanssa, poika nukahti viidessa minuutissa siihen ja sain hommat tehtyä todella nopeeta ja jäi vielä esikollekin kivasti aikaa ja käsiä
;) vaikka vauva mukana olikin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja umayya:
Alkuperäinen kirjoittaja Arjaana:
Ei nyt millään pahalla, mutta minua ärsyttää täällä palstalla ihmiset joiden täytyy joka rintareppu-ketjuun tunkea liinailumielipiteineen, vaikka ap ei sitä olisi kysynyt. Pieni hetki repussa ei varmasti lapselle kovia haittoja tee ja tuskin kukaan koko päivää lasta repussa kantaisikaan.

Kaikki lapset ei edes tykkää liinoista eivätkä äiditkään, kuten minä.

AP! Meillä alettiin käyttää reppua kun tyttö oli muutaman viikon ikäinen ja viihtyi siinä tosi hyvin. Nyt on kyllä pari kuukautta reppu lojunut tuolla kaapin perällä, mutta oli kyllä jossain välissä tosi hyvä apu! =)
kiitos! juui meinasin samaa kirjottaa, jos haluaa haukkua rintareppua ja sen valitsemista tai siitä vaikka että miten lapsi nukkuu, yms. niin voipi perustaa oman ketjun sitä varten. kysyin vain koska voin alkaa rintareppua käyttää ja siihen sainkin hyvin vastauksia ja niistä kiitos!

ja tänä aamuna tehtiin kotihommat repun kanssa, poika nukahti viidessa minuutissa siihen ja sain hommat tehtyä todella nopeeta ja jäi vielä esikollekin kivasti aikaa ja käsiä
;) vaikka vauva mukana olikin :)
Joo tuo on kyllä oiva nukutuskeino jos mikään muu ei tepsi! :D Meillä kun pienempänä huudettiin "ilman syytä" niin likka reppuun ja johan hiljeni =)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Arjaana:
Alkuperäinen kirjoittaja umayya:
Alkuperäinen kirjoittaja Arjaana:
Ei nyt millään pahalla, mutta minua ärsyttää täällä palstalla ihmiset joiden täytyy joka rintareppu-ketjuun tunkea liinailumielipiteineen, vaikka ap ei sitä olisi kysynyt. Pieni hetki repussa ei varmasti lapselle kovia haittoja tee ja tuskin kukaan koko päivää lasta repussa kantaisikaan.

Kaikki lapset ei edes tykkää liinoista eivätkä äiditkään, kuten minä.

AP! Meillä alettiin käyttää reppua kun tyttö oli muutaman viikon ikäinen ja viihtyi siinä tosi hyvin. Nyt on kyllä pari kuukautta reppu lojunut tuolla kaapin perällä, mutta oli kyllä jossain välissä tosi hyvä apu! =)
kiitos! juui meinasin samaa kirjottaa, jos haluaa haukkua rintareppua ja sen valitsemista tai siitä vaikka että miten lapsi nukkuu, yms. niin voipi perustaa oman ketjun sitä varten. kysyin vain koska voin alkaa rintareppua käyttää ja siihen sainkin hyvin vastauksia ja niistä kiitos!

ja tänä aamuna tehtiin kotihommat repun kanssa, poika nukahti viidessa minuutissa siihen ja sain hommat tehtyä todella nopeeta ja jäi vielä esikollekin kivasti aikaa ja käsiä
;) vaikka vauva mukana olikin :)
Joo tuo on kyllä oiva nukutuskeino jos mikään muu ei tepsi! :D Meillä kun pienempänä huudettiin "ilman syytä" niin likka reppuun ja johan hiljeni =)
oli kyllä ihanaa kun täytyy aina nukuttaa melkein syliin, ei muuten nukahda millään, niin nyt jäi silti kädet vapaaksi :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja annilinnea81:
Alkuperäinen kirjoittaja JenniK:
Rintareppujakin on erilaisia, niin kantajan kuin lapsen näkökulmasta.
Meillä oli kans 3 viikkoisesta reilu puolivuotiaaksi asti Babybjörnin Active reppu käytössä. Muksu tykkäsi kovasti matkustaa kaupoissa ja bussissa rintarepussa. Sisällä en kyllä osannut käyttää reppua, olisi ollut turhan hankalaa kumarrella. Active-reppua pystyi hyvin säätämään kantajalle sopivaksi ja reppua pystyi käyttämään myös iso mies.
Onhan niitä monenlaisia mutta valitettavasti yksikään ei taida olla kannettavalle ergonominen. En ole törmännyt vielä yhteenkään rintareppuun jossa vauvan lonkat olisivat oikeassa asennossa (eli sammakkoasennossa). Samoin vauvaa ei tulisi kantaa kasvot menosuuntaan päin ennen kuin hän itse osaa seistä.
Mites Ergo, Patapum... Tutustuhan aiheeseen ennen kritiikkiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaHeinonen:
Alkuperäinen kirjoittaja annilinnea81:
Alkuperäinen kirjoittaja JenniK:
Rintareppujakin on erilaisia, niin kantajan kuin lapsen näkökulmasta.
Meillä oli kans 3 viikkoisesta reilu puolivuotiaaksi asti Babybjörnin Active reppu käytössä. Muksu tykkäsi kovasti matkustaa kaupoissa ja bussissa rintarepussa. Sisällä en kyllä osannut käyttää reppua, olisi ollut turhan hankalaa kumarrella. Active-reppua pystyi hyvin säätämään kantajalle sopivaksi ja reppua pystyi käyttämään myös iso mies.
Onhan niitä monenlaisia mutta valitettavasti yksikään ei taida olla kannettavalle ergonominen. En ole törmännyt vielä yhteenkään rintareppuun jossa vauvan lonkat olisivat oikeassa asennossa (eli sammakkoasennossa). Samoin vauvaa ei tulisi kantaa kasvot menosuuntaan päin ennen kuin hän itse osaa seistä.
Mites Ergo, Patapum... Tutustuhan aiheeseen ennen kritiikkiä.


Enköhän ole tutustunut aiheeseen ihan riittävästi. Ergo, Patapum ym. eivät ole rintareppuja vaan kantoreppuja. Tässähän oli kyse nimenomaan rintarepusta =)

Lisään vielä että mainitsinkin tuossa edellä Ergon, Patapumin ja Yamon esimerkkinä hyvistä ja ergonomisista kantovälineistä.
 

Yhteistyössä