Rintamaitoa vauvalle vain pumpattuna pullosta? Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Hei!

Vauvani on melkein kaksiviikkoinen, ja imetys on tosi hankalaa. Minulla on tosi matalat rinnanpäät ja nännit, eikä vauva meinaa mitenkään saada otetta. Varsinkaan aamuisin imetyksestä ei tule yhtään mitään. Ja eihän sitä huutoa ja rintaraivareita jaksa aamuyöstä...

Olen nyt koittanut imettää sen verta mitä onnistuu, ja loput olen sitten pumpannut ja antanut vauvalle pullosta. Mietin vain, että voiko tällainen toimia pidemmän päälle? Jostain kuulin, että maidontuotanto ei pysy hyvänä pelkällä tai lähes pelkällä pumppaamisella.

Onko ketään kohtalontovereita, joilla olisi kokemusta? Voiko pumppaamista harrastaa ilman että maidontuotanto laskee?

Saat kyllä pumppaamalla maidontuotannon pysymään. Tosin se on työläämpää kuin imetys, jolloin lapsi itse muistuttaa ja 'tilaa' sopivan määrän maitoa. Itse imetin esikoisen 9kk ikään ja pumppasin keskosena syntyneelle kuopukselle 5kk. Tärkeintä on muistaa pumpata säännnöllisesti! 3 tunnin väli on hyvä, ei miellellään sen pidempiä välejäi. Ja varsinkin yölypsy on tärkeää ylläpidon kannalta. Itse huomasin (sekä moni muukin keskoslapsen vanhempi on samaa sanonut), että jos jättää yöllä yhden lypsyn väliin vuorokauden maidon kokonaismäärä on selvästi vähempi kuin yhden lypsyn verran. Minun kohdalla nimenomaan nuo yöpumppaukset veivät voimat ja maidontuotanto vähenikin ja loppui pian sen jälkeen kun ne lopetin yöpumppaukset.

Tiedän kuitenkin tapauksia, joissa lypsämällä on saatu lapselle annettua äidin omaa rintämaitoa jopa vuoden ikään :) Kunnon rintapumppu on ehdoton.

Oletko kokeillut muuten rintakumia imetyksen apuna?

Oletko koittanut rintakumia?

Pumppaamisen onnistuminen on henkilöstä kiinni, mulla ei koskaan herunut kunnolla pumpulle ("harjoittelun" jälkeen alkoi maito herumaan, kun ensin pumppasin pitkiä aikoja saamatta enempää kuin 10ml, mutta sittenkin heruminen lähti käyntiin vasta 30-45min pumppaamisen jälkeen, eli työlästä ja hankalaa oli). Pumppaamallahan maidontuotantoa voi jopa lisätä, jos se onnistuu, mutta imetys on silti tehokkain ja varmin tapa saada maito riittämään. Yöimetykset varsinkin, joten jos päädyt pumppaamaan imetyksen sijaan, kannattaa herätä yöllä pumppailemaan... Hankalia kausia imetyksessä tulee monille, jos vaan mitenkään jaksat, niin koita sinnitellä, jos se lähtisi taas rullaamaan vauvan kanssa. Alku on opettelua myös vauvalle.

Lähipiiristäni eräs antoi vauvalle ekat viikot kaikki äidinmaidot pullosta pumpattuna, koska ei osannut imettää. Ei pumppaillut yöllä säännöllisesti ja maidontulo väheni aika nopeaa tahtia kyllä. Jos siis todella tahdot vauvaa ruokkia omalla maidollasi, niin suosittelen kyllä sitten heräilemään pari kolme kertaa yössä pumppaamaan, ihan joka yö.

Se, että onko se mielekästä niin.. no.. Nostan kyllä hattua niille, jotka jaksavat. Itse käyn aivan puolivaloilla, kun olen yli 5kk imettänyt joka yö 2-4 kertaa ja mun ei edes tarvi pestä pulloja tai nousta pystyasentoon imetyksen ajaksi, vaan saan torkahtaa kun tissi on vauvan suussa. Ja silti väsy on ihan kamalaa ja jatkuvaa, kun ei päivisinkään saa huilata. (Ai mitäkö teen netissä vielä tähän aikaan sitten..? Mies hoitaa vauvaa huomenna aamulla aamusyötön jälkeen, niin saan huilata).

Saat kyllä pumppaamalla maidontuotannon pysymään. Tosin se on työläämpää kuin imetys, jolloin lapsi itse muistuttaa ja 'tilaa' sopivan määrän maitoa. Itse imetin esikoisen 9kk ikään ja pumppasin keskosena syntyneelle kuopukselle 5kk. Tärkeintä on muistaa pumpata säännnöllisesti! 3 tunnin väli on hyvä, ei miellellään sen pidempiä välejäi. Ja varsinkin yölypsy on tärkeää ylläpidon kannalta. Itse huomasin (sekä moni muukin keskoslapsen vanhempi on samaa sanonut), että jos jättää yöllä yhden lypsyn väliin vuorokauden maidon kokonaismäärä on selvästi vähempi kuin yhden lypsyn verran. Minun kohdalla nimenomaan nuo yöpumppaukset veivät voimat ja maidontuotanto vähenikin ja loppui pian sen jälkeen kun ne lopetin yöpumppaukset.

Tiedän kuitenkin tapauksia, joissa lypsämällä on saatu lapselle annettua äidin omaa rintämaitoa jopa vuoden ikään :) Kunnon rintapumppu on ehdoton.

Oletko kokeillut muuten rintakumia imetyksen apuna?

Kiitos vastauksesta! Kiva kuulla, että pumppaamisellakin voi onnistua. Korviketta en haluaisi lähteä antamaan. No, olen antanut muutaman kerran, kun luulin, ettei vauva saa tarpeeksi ravintoa. Tänään neuvolassa kävi kuitenkin ilmi, että painoa oli tullut melkin 300 g näinä viitenä päivänä, jotka olemme viettäneet kotona sairaalasta päästyämme. Eli toivottavasti onnistuu, ja saisin maitoa vauvalle tarpeeksi...

Minulla on Aventin käsipumppu, joka on melestäni oikein hyvä. Sairaalassa käytin Medelan sähköistä Symphony-pumppua, joka oli toki vielä kätevämpi, mutta mielestäni tuo Avent on todella hyvä.

Olen kokeillut rintakumiakin, joka tosiaan auttoi myös. Täytyypä ostaa sekin.

Nyt vaan mietityttää, että jos pullosta annan ruokaa, niin tottuukohan vauva sitten kokonaan pulloon, eikä huoli tissiä enää ollenkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja väsymama;29166424:
Lähipiiristäni eräs antoi vauvalle ekat viikot kaikki äidinmaidot pullosta pumpattuna, koska ei osannut imettää. Ei pumppaillut yöllä säännöllisesti ja maidontulo väheni aika nopeaa tahtia kyllä. Jos siis todella tahdot vauvaa ruokkia omalla maidollasi, niin suosittelen kyllä sitten heräilemään pari kolme kertaa yössä pumppaamaan, ihan joka yö.

Se, että onko se mielekästä niin.. no.. Nostan kyllä hattua niille, jotka jaksavat. Itse käyn aivan puolivaloilla, kun olen yli 5kk imettänyt joka yö 2-4 kertaa ja mun ei edes tarvi pestä pulloja tai nousta pystyasentoon imetyksen ajaksi, vaan saan torkahtaa kun tissi on vauvan suussa. Ja silti väsy on ihan kamalaa ja jatkuvaa, kun ei päivisinkään saa huilata. (Ai mitäkö teen netissä vielä tähän aikaan sitten..? Mies hoitaa vauvaa huomenna aamulla aamusyötön jälkeen, niin saan huilata).

Eihän se toki mielekästä olekaan. Mutta toisaalta, tuo imettäminen on mielestäni kymmenen kertaa hankalampaa, koska vauva on tissillä tunnin, eikä siltikään saa sieltä tarpeeksi maitoa, kun yli puolet ajasta huudetaan ja yritetään saada otetta. Voi että, olisin jopa huojentunut, jos saisin vain pumpata ja antaa maidon pullosta. Pelottaa vaan, että koko homma menee pieleen, maidontulo lakkaa kokonaan, ja vauva on pakko laittaa korvikkeelle. :(

Mieti seuraavaa:
Vauva herää yöllä kolmen tunnin välein. Kun näin tapahtuu sinä..

A. Jos vauva on vieressä niin tyrkkäät tissin suuhun.
B. Jos vauva on pinniksessä, käyt hakemassa vauvan ja tyrkkäät tissin suuhun

vai kenties
C. otat joko tuoremaidon jonka olet pumpannut ja syötät sen vauvalle. Jos tuoremaitoa ei ole, menet jääkaapille ja laitat samalla vedenkeittimen päälle. Odotat että vedenkeitin on valmis, laitat pullon siihen lämpiämään. (mikrossa ei saa lämmittää äidinmaitoa). Syötät vauvan, peset pullot, laitat mikrosteriloijaan ja otat samalla pumppuosat. Pumppaat vielä syönnin jälkeen jotta seuraavalle syönnille on maitoa ja vaikka maitoa olisikin on hyvä pumpata sillä se pitää maidontulon tasaisena.

Kysymys pumppauksessa vs. imetyksessä on kyse seuraavasta: kun imetät vauva huolehtii maidontulon. Olethan kuullut esim. kaks tuntia imeneistä vauvoista? Kun pumppaat, on se sinun tehtävänäsi. Onko sinusta siihen muun vauvanhoidon ohella? Alussa vauva nukkuu enemmän mutta sekin muuttuu. Vauva saattaa olla hereillä sillon kun sinun pitäisi pumpata ja sylissä ollessa se on vähintään mielenkiintoista. Oletko valmis tihentämään pumppausvälejä ja aikoja jos maito alkaa vähenemään? Oletko valmis ostamaan kunnon pumpun, sellaisen sähköisen millä voi lypsätä molemmat samalla? Oletko valmis jatkuvaan pullojen huuhtelemiseen, pesemiseen ja pumpun vieressä istumiseen? Oletko valmis syöttämään vauvan ja pumppaamaan myös yöllä ja aamuyöllä jos niin tarvitsee?

Oletko valmis tekemään tätä kaikkea VUODEN? Jos ei kuulosta hyvältä niin hyvä nainen, yritä kaikkesi imetyksen suhteen niin pääset oikeasti helpommalla. Usko minua. Minä imetin esikoista ja se oli paljon helpompaa.

Nyt vaan mietityttää, että jos pullosta annan ruokaa, niin tottuukohan vauva sitten kokonaan pulloon, eikä huoli tissiä enää ollenkaan?

Pullosta saa helpommin, joten siksi ei lapsi jaksa ehkä enää kiinnostaa edes yrittää rinnasta saada. Rintakumi on mun mielestä ihan hyvä apu. Jostain syystä sitä ei arvosteta. Mutta jos lapsi imee rintaa sen kanssa, niin itse suostittelisin imettämään ennemmin sen kanssa kuin pumppaamaan ja antamaan pullosta. Pumppaaminen kaikkine vaiheineen on meinaan oikeasti todella rasittavaa, verrattuna imettämiseen. Kyllä se onnistuu, kun vain itseensä uskoo. Mutta ei pidä luovuttaa imettämisen suhteen liian aikaisin. Olisin varmaan jaksanut kuopuksellekin antaa rintamaitoa pidempään, jos olisin imettänyt.

Mulla oli käytössä sairaalan sähköpumppu. Ensiksi maitokeittiöltä lainassa, koska luovutin osan rintamaidosta sinne. Sen jälkeen sain omasta neuvolasta lainaan samanlaisen rintapumpun.

Kokeile päivisin välillä imetystä, kun sinulla on hyvä rento olo ja lapsi on virkeä. Voihan olla, että kasvun ja voimien myötä lapsi innostuukin imetyksestä ja voit lopulta luopua pumppauksesta kokonaan. Uskoa se vaatii, luottamusta itseesi ja sinnikkyyttä! Stemppiä!

Näin voi käydä. Mä tappelin esikoisen imetyksen kanssa 4kk ja kuopuksen 6kk (jonka jälkeen koitin vielä saada pumpattua maitoa pulloruokintaan, mutta ei onnistunut), ja mitä enemmän vauva sai pullosta, sitä huonommin huoli rintaa. Satunnainen pullosta antaminen todennäköisesti ei imetystä pilaa, mutta olisin varovainen, varsinkin kun imetys on hankalaa. Koittaisin sinuna ensin sitä rintakumia. Pumppaaminen on pitemmän päälle aika raskasta, kun joutuu pumppaamaan, mahdollisesti lämmittämään maiidot, pesemään ja keittämään pullot ja rintapumpun osat... Kannattaa yrittää vielä sitä imetystä, jos hetken taistelun jälkeen saisit sen taas toimimaan, olisi loppu paljon helpompaa :)

Oletko koittanut imettää niin, että vauva nukkuu? Nukuttaisit syliin ja nukkuvalle vauvalle tissi suuhun, tai kun on nukkunut niin että luulet vauvan heräävän pian ja haluavan ruokaa, et odottaisi että vauva herää, vaan nukkuvana nostat rinnalle? Mä sain yhdessä vaiheessa vauvan syömään unissaan, kun muuten ei millään suostunut edes ottamaan rintaa suuhunsa.

Eihän se toki mielekästä olekaan. Mutta toisaalta, tuo imettäminen on mielestäni kymmenen kertaa hankalampaa, koska vauva on tissillä tunnin, eikä siltikään saa sieltä tarpeeksi maitoa, kun yli puolet ajasta huudetaan ja yritetään saada otetta. Voi että, olisin jopa huojentunut, jos saisin vain pumpata ja antaa maidon pullosta. Pelottaa vaan, että koko homma menee pieleen, maidontulo lakkaa kokonaan, ja vauva on pakko laittaa korvikkeelle. :(

Sinulla saattaa pumppaamiseen ja syöttöön mennä myöhemminkin hyvinkin tunti. Joka kerta ikuisesti. Mutta jos imetät, vauvan syöntiaika lyhenee ja saattaa jo muutamassa minuutissa saada tarpeeksi. Älä siis ajattele vaan tätä nykyistä aikaa vaan tulevaisuutta. Jos pumppaat niin muista ettei pumppu parhaimmillaankaan pysty siihen mihin vauva. Minulle meni lopussakin vähintään se 15min ja minä pumppasin molemmat yhtäaikaa. Jos sinä pumppaat yhden kerrallaan niin se on vähintään puoli tuntia, ja se vasta sillon kun maito tulee todella tasaisesti. Muista myös että vauva alkaa syömään enemmän, joten sinun olisi oltava koko ajan nostamassa maitomäärää ja koska pumppu ei edelleenkään stimuloi yhtä hyvin niin se on vaikeampaa.

Joka tapuksessa kumman tien sitten valitsetkin , pumppauksen tai imetyksen yrittämisen, se vaatii uskoa omaan päätökseen ja luottamusta siihen, että todella selviää kaikesta siitä :) Tee se mikä sinusta tuntuu hyvältä, älä anna muiden lannistaa! Pienen lapsen äitiä lapsen syömiseen liittyvät aisiat stressaa muutenkin.

Yölypsy on tärkeää! Muista se ja muutenkin säännöllinen pumppaus, niin maitoa kyllä tulee. Vaikka lypsäisit joka kuinka kauan yhdenpumppaus kerran aikana se ei itsessään lisää maidon tuloa. Juju on pumppaus tiheydessä, mmitä tiheämpään pumppaat, vaikkei yksittäisen kerran määrä lisäänny, niin vuorokausimäärä nousee vähitellen. Itse olen tapallut sen kanssa, että maidontulo lähti laskemaan ja vehenemään. Olen kokeillut kaikki tietämäni keinot saada maidontulo takaisin sille tasolle mitä lapsi tarvitsi ja oikeastaan toimivin tapa oli 3 tunnin säännöllinen väli koko vuorokauden läpi, yötä myöden. Miehen tuki oli ensiarvoisen tärkeä, ilman sitä en oli noilla unilla jaksanut vielä ruokkiakin lasta ;)

6kk pumpannut puhuu ihan liian pelottavia. ensinnäkin pulloja ei tarvitse nykysuositusten mukaan steriloida joka kerta! jos on useampi pullo niin aamulla voi tiskata kaikki kun heräilee. minä ainakin lämmitin mikrossa rintamaitoa ja jos niin ei saa tehdä niin nopeampiakin tapoja lämmittää maito löytyy kuin tuo järjen vastainen vedenkeitin skenaario.... huhhuh järki peliin ja nopeammallakin selviää!
toisekseen 6kk pumpannut ei tainnut tajuta ongelmasi alkuperää, kuhan halusi paasata imetyksen puolesta...
kolmanneksi: imetys on vaikeaa! ei se ole mitenkään itsestäänselvää että tyrkkäät vaan tissin suuhun! korvikkeellakin tulee hyviä lapsia, ja rintamaidolla huonojakin ;) älä väsytä itseäsi imettämällä väkisin! toivottavasti pumppaus toimii kohdallasi ja saat ruokittua lapsesi rintamaidolla niin pitkään kuin haluat. tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäiselle;29166503:
minä ainakin lämmitin mikrossa rintamaitoa ja jos niin ei saa tehdä niin nopeampiakin tapoja lämmittää maito löytyy kuin tuo järjen vastainen vedenkeitin skenaario.... huhhuh järki peliin ja nopeammallakin selviää!

Mikrottaminen tuhoaa äidinmaidosta aika paljon. Sama olisi sitten antaa vaikka suoraan sitä korviketta. Äidinmaito lämmitetään vesihauteessa.

Esikoiselle pumppasin kaikki maidot 8kk, kun oli keskonen, eikä oppinut imemään rinnalta. Tokalle pumppasin kaksi ekaa kuukautta, kunnes saatiin alun käynnistysvaikeudet voitettua ja siirryttiin täysimetykselle, joka jatkui kiinteiden aloituksen jälkeen vielä 1v 4kk saakka. Minulla ei maidontulon kanssa ollut ongelmia, pakkaseenkin riitti ylimääräisiä. Lämmitys kävi helposti vesihauteessa, ihan hanasta lasketussa kuumassa vedessä. En ruvennut mitään vesiä keittelemään. Hyvätehoinen pumppu oli vuokralla, pumppausta n. 4h välein, yöllä kerran. Pulloja riittävästi, niin pääsi kerran päivässä pesulla. Ekat kolme kuukautta keittelyä kerran päivässä, sen jälkeen harvemmin.
Pumpattua maitoa saanut lapsi lasketaan ihan täysimetetyksi. Toki suoraan rinnasta on nopeampaa ja helpompaa, mutta jos pitää syystä tai toisesta pullon kautta kierrättää, niin ei se maailmanloppu ole.

Vauvasi on niin pieni että oppii vielä varmasti imemään rinnasta. Joillekin se imeminen vaan on vähän vaikeampi opetella. Lapsen suunnmotoriikka kehittyy koko ajan, mutta usein jo kuukauden iässä ovat hyviä imijöitä. Koita antaa vähän pullost maitoa ennen imetystä niin vauva jaksaa sitten paremmin olla rinnalla hermostumatta. Ja koita olla ressaamatta niin maito heruu paremmin(helppo sano, tiedän)

Sinuna testaisin sen rintakumin kanssa ainakin pari viikkoa pelkkää imetystä, rinnanpäätkin muotoutuu eli vaikka alussa ei onnistuisikaan ilman rintakumia niin jossain vaiheessa voi onnistuakin. Ja vauva myös voi sen parin viikon aikana ehtiä opetella, miten sun rinnat toimii. Itselläni on toinen rinta ihan vajukin mallinen :D, mutta siltikin vaan ahkerasti pikkuiselle sitä tarjosin ja muutama viikko siihen meni kun saatiin heittää jo kumikin pois.

Itse suosittelisin, että sinnikkäästi koitat imettää, vaikka olisi välillä hyvin hankalaa. Sillä tuo kyllä helpottaa vauvan kasvaessa, vauvan suu kasvaa ja vauva muutenkin vahvistuu. Todennäköisesti kuukauden-parin päästä nämä alkuvaikeudet olisivat muisto vain. Jos taas alat syöttämään vauvaa pullosta, hän ei otetta ikinä opi eikä välttämättä vähän ajan päästä suostu edes yrittämään.

Minulla imetyksen alku tuntui ihan toivottomalta, kun vauva ei meinannut saada otetta millään. Rinnanpääni olivat niin matalat, että kätilökin totesi, että eihän vauva niistä voi otetta saada. Rintakumin kanssa vauva sai otteen vähän paremmin, mutta syöttöpunnitusten mukaan ei saanut sen läpi maitoa juuri lainkaan. Eli minun oli aluksi ihan pakkokin antaa maitoa pumpattuna pullosta, kun rinnasta vauva ei vaan sitä saanut ollenkaan tai ainakaan tarpeeksi.

Yritin kuitenkin koko ajan sinnikkäästi imettää, ja me vauvan kanssa opimme! Ensin rintakumin kanssa, ja aika pian aloin jättämään sitäkin pois. Parin kuukauden iästä alkaen imetykset sujui ilman minkäänlaista ongelmaa.

Itselläni 2kk vauva joka saanut melkeinpä pelkästään pumpattua rinta maitoa. Alkuun jaksoin pumpata kaksi kertaa yössä mutya nykyisin kerran. Ja maidon tuotanto pysynyt lähes samana vauvakaan ei syö kuin kerran yössä. Vauva saa myös korviketta n2dl päivään

• Tykkää
Reactions: Tia-Maaria
... että imetys (toteuttaa sen sitten rintakumin kanssa tai ilman), pumppaaminen ja oman maidon antaminen tai se että lapsi saa korviketta, ei tee sinusta yhtään sen huonompaa tai parempaa äitiä. Imetykseen suhtaudutaan usein aika fanaattisesti ja siitä halutaan pitää kiinni hampaat irvessä väkipakolla, vaikka se ei kenestäkään enää hyvälle tuntuisikaan. Luovutus on myös täysin sallittua. Silloin joutuu tekemään surutyötä epäonnistuneen imetyksen vuoksi, mutta monessa asiassa saattaa pitkällä tähtäimellä päästä myös paljon helpommalla. Korvikelapset usein nukkuvat paremmin ja esim. isän on helpompi ottaa aktiivisempi rooli. Tämä sopii joillekin perheille paremmin ja on tärkeämpää kuin toisille... ja perheen kokonaishyvinvointihan on se kaikkein tärkein asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihan hyvä äiti;29167154:
... että imetys (toteuttaa sen sitten rintakumin kanssa tai ilman), pumppaaminen ja oman maidon antaminen tai se että lapsi saa korviketta, ei tee sinusta yhtään sen huonompaa tai parempaa äitiä. Imetykseen suhtaudutaan usein aika fanaattisesti ja siitä halutaan pitää kiinni hampaat irvessä väkipakolla, vaikka se ei kenestäkään enää hyvälle tuntuisikaan. Luovutus on myös täysin sallittua. Silloin joutuu tekemään surutyötä epäonnistuneen imetyksen vuoksi, mutta monessa asiassa saattaa pitkällä tähtäimellä päästä myös paljon helpommalla. Korvikelapset usein nukkuvat paremmin ja esim. isän on helpompi ottaa aktiivisempi rooli. Tämä sopii joillekin perheille paremmin ja on tärkeämpää kuin toisille... ja perheen kokonaishyvinvointihan on se kaikkein tärkein asia.

Niin. Sehän se on tärkein, että pääsee helpommalla. Lisäksi rintaruokitut nukkuvat kyllä ihan yhtä hyvin, jos maitoa tulee, eli tuo on täyttä huuhaata. Tietty jos aina välillä antaa korviketta kun "oma maito ei vaan riitä" ja sitten yrittää joskus pärjätä ilman korviketta niin eihän se maito välttämättä riitäkään pitämään lasta tyytyväisenä unessa.

Pullolle on syytä opettaa myös täysimetetyt, ihan sen takia jos tuleekin yllättävä meno, siinä oon samaa mieltä. Mutta turha kuitenkaan alkaa ihannoimaan jotain pulloruokintaa, ei siinä pääse oikeasti edes helpommalla jos vertaa onnistuneeseen imetykseen. Toki jos mielenterveys järkkyy imetyksen hankaluuden takia, niin sitten on syytä ajatella perhettä ja vaihtaa korvikkeeseen.

Täällä on kans yks jolla imetys ei ole ollut helpommasta päästä :wave:
Rintakumilla ollaan menty ihan alusta asti kun ilman sitä ei vaan tajua sitä tissiä.
Nyt on pari kertaa saanut pullosta kun on ollut isän kanssa kahdestaan niin ei oikein suostu enää ollenkaan tissille... Tänäänkin pumppasin sitten taas kun on niin raastavaa katsoa sitä toisen huutoa. Itku meinaa itellekin tulla siinä...

Nyt vaan mietityttää että toivottavasti suostuu yöllä tissille kun on nukahtanut aina niin yöllä. En tiiä miten ois pullon kans.

Eli kyllä säkin voit ihan hyvin pumpata mutta koita vielä sitä kumia :) Meillä se on auttanut ainaki tän 2 kk. Paljon parempi niin ku korvike.

[QUOTE="vieras";29167209]Niin. Sehän se on tärkein, että pääsee helpommalla. Lisäksi rintaruokitut nukkuvat kyllä ihan yhtä hyvin, jos maitoa tulee, eli tuo on täyttä huuhaata. Tietty jos aina välillä antaa korviketta kun "oma maito ei vaan riitä" ja sitten yrittää joskus pärjätä ilman korviketta niin eihän se maito välttämättä riitäkään pitämään lasta tyytyväisenä unessa.

Pullolle on syytä opettaa myös täysimetetyt, ihan sen takia jos tuleekin yllättävä meno, siinä oon samaa mieltä. Mutta turha kuitenkaan alkaa ihannoimaan jotain pulloruokintaa, ei siinä pääse oikeasti edes helpommalla jos vertaa onnistuneeseen imetykseen. Toki jos mielenterveys järkkyy imetyksen hankaluuden takia, niin sitten on syytä ajatella perhettä ja vaihtaa korvikkeeseen.[/QUOTE]

Olen samaa mieltä. Tosin kaikki rintalapset eivät vaan suostu ottamaan pulloa. Mun esikoinen otti pullosta pumpattua maitoa muutaman kerran, kun oli tarvetta. Nuorempi ei ota. Kohta tulee se 6kk täyteen ja alkaa syödä muutakin (=saa nestettä ruuan ja puurojenkin kautta) ja voi koittaa opettaa juomaan vettäkin rintamaidon lisäksi, niin en jaksa pullottomuudesta repiä enää stressiä :) Vauva-aika on niin kovin lyhyt ja mua oikeestaan ihmetyttää, että nytkö kohta tää täysimetyskausi on jo päätöksessään. Yhtään ei huvita kiirehtiä soseiden kanssa sotkemiseen enkä ymmärrä, miten joku odottaa intopiukkana, että pääsee niitä vauvalle antamaan :D Pl. nyt taas kaikki oikeat kasvuongelmat sekä refluksitaudit ja muut, ennenkuin joku ehtii tuostakin vetämään herneen nenäänsä.

Joku kirjoitti, että imetystä ihannoidaan liikaa. Musta tässä ketjussa on koitettu tsempata aloittajaa imetyksen pariin siksi, että se nyt vaan _onnistuessaan_ on todellakin helpompaa ja vähemmän aikaa ja energiaa kuluttavaa kuin kuukausia kestävä pullorumba. Ja joo, joskus onnistunut imetys vaatii sitä työtä, tuskaa, kyyneliä ja sinnikkyyttä. Mutta jos ja kun se palkitaan, huomaa kaiken vaivannäön olleen sen arvoista.

Itsellä on myös matalat ja leveät rinnanpäät, jotka eivät edes kunnolla mahtuneet vastasyntyneen suuhun alkuvaiheessa, kun olivat vielä turvoksissa ja kipeät. Vauvan napatessa rinnasta kiinni näin tähtiä ja imetin joskus kipulääkkeiden kanssa, mutta pikkuhiljaa ote parani ja vauvan kasvaessa myös vauvan suu kasvaa ja otteen saaminen helpottuu senkin vuoksi :)
Toisen kanssa osasin ohjata otetta oikeaan heti alusta asti ja hänen kanssaan imetys onkin sujunut ilman ylimääräisiä ongelmia.

Tsemppiä ap!
Ja tosiaan, ei se pullottelu tai korvikkeen antaminen tee kenestäkään huonoa äitiä. Itse olen vaan sitä mieltä, että imetystietoisuus on joillakin ihan lapsenkengissä ja neuvolasta saa harvoin tukea asialle. Lähinnä vaan tuputtavat lisämaitoa, joskus turhaankin "tarpeeseen".

Rintakumia suosittelen. Esikoisella käytin sitä ekat kaksi kolme kuukautta. Pumppaaminen on rankkaa pitemmän päälle, joten vaikka maidon tulo pysyisi, niin se voi olla äidille niin työlästä, ettei sitä kannata jatkaa kuukausikaupalla.

Uskon, että maidontulon saa ylläpidettyä suht hyvin, jos vauva saa vain äidinmaitoa. Jos taas turvautuu korvikkeisiin, niin imetys loppuu usein aika nopeasti. Näin ainakin on käynyt niille äideille, jotka tiedän. Yksi äiti pumppasi neljä kuukautta ja maito riitti. Jälkeenpäin hän oli kylläkin sitä mieltä, ettei olisi pitänyt, koska se vei niin paljon aikaa ja oli raskasta.

Mieti seuraavaa:
Vauva herää yöllä kolmen tunnin välein. Kun näin tapahtuu sinä..

A. Jos vauva on vieressä niin tyrkkäät tissin suuhun.
B. Jos vauva on pinniksessä, käyt hakemassa vauvan ja tyrkkäät tissin suuhun

vai kenties
C. otat joko tuoremaidon jonka olet pumpannut ja syötät sen vauvalle. Jos tuoremaitoa ei ole, menet jääkaapille ja laitat samalla vedenkeittimen päälle. Odotat että vedenkeitin on valmis, laitat pullon siihen lämpiämään. (mikrossa ei saa lämmittää äidinmaitoa). Syötät vauvan, peset pullot, laitat mikrosteriloijaan ja otat samalla pumppuosat. Pumppaat vielä syönnin jälkeen jotta seuraavalle syönnille on maitoa ja vaikka maitoa olisikin on hyvä pumpata sillä se pitää maidontulon tasaisena.

Kysymys pumppauksessa vs. imetyksessä on kyse seuraavasta: kun imetät vauva huolehtii maidontulon. Olethan kuullut esim. kaks tuntia imeneistä vauvoista? Kun pumppaat, on se sinun tehtävänäsi. Onko sinusta siihen muun vauvanhoidon ohella? Alussa vauva nukkuu enemmän mutta sekin muuttuu. Vauva saattaa olla hereillä sillon kun sinun pitäisi pumpata ja sylissä ollessa se on vähintään mielenkiintoista. Oletko valmis tihentämään pumppausvälejä ja aikoja jos maito alkaa vähenemään? Oletko valmis ostamaan kunnon pumpun, sellaisen sähköisen millä voi lypsätä molemmat samalla? Oletko valmis jatkuvaan pullojen huuhtelemiseen, pesemiseen ja pumpun vieressä istumiseen? Oletko valmis syöttämään vauvan ja pumppaamaan myös yöllä ja aamuyöllä jos niin tarvitsee?

Oletko valmis tekemään tätä kaikkea VUODEN? Jos ei kuulosta hyvältä niin hyvä nainen, yritä kaikkesi imetyksen suhteen niin pääset oikeasti helpommalla. Usko minua. Minä imetin esikoista ja se oli paljon helpompaa.

Vastaan ikivanhaan ketjuun, mutta tämä oli aika osuva kuvaus siitä mitä minä juuri teen. Vauva syntyi pikkukeskosena, on melkoista pumppaussirkusta ollut. Imisipä hän ruokansa suoraan rinnasta! Mutta ei, harjoiteltu on toista kuukautta enkä tiedä tuleeko ikinä onnistumaan. :D Hän on vielä pieni (laskettu aika vasta 2vk päästä) niin se kai syynä.

Rintamaitoa haluan kumminkin pienelle tarjota joten itsepintaisesti yhä vaan pumppaan ja harjoitellaan tissillä olemista. Voi kun hän oppisi joskus tissille. :)