Rintamaidosta tavalliseen maitoon siirtyminen ja imetyksen lopetus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitee"

Vieras
Lapsen ekat synttärit lähestyy ja voisin jo lopettaa imetyksen. Maidon "vaihtuminen" vaan mietityttää - lapsi ei ole koskaan juonut korviketta ja tuttipullostakin vaan pari kertaa. Pulloon en tietenkään aio enää opettaa,mutta nokkamukiin. Mitä maitoa? Korviketta/"leikki-ikäisen maitojuomaa"/tavallista maitoa? Millasia määriä? Entäs muut maitotuotteet? Onko tarpeen alottaa hapanmaitotuotteilla vai voinko antaa suoraan tavallista maitoa? Minkä verran noita maitotuotteita pitäis päivässä saada menemään?

Itellä on ollut siinä sama tilanne, etteivät ole muksut korviketta koskaan saaneet. Hapanmaitotuotteilla olen aloitellut ja vuoden iässä aloittanut maidon tarjoamisen nokkiksesta. Imettänyt olen kyllä pitkästi toiselle vuodelle. Lehmänmaito juomana ei ole mun lapsille erityisemmin maistunut koskaan, mutta juustoa ja rahkoja sekä jogurtteja syövät kyllä mielellään :)

Ensin hapanmaitotuotteita ja sitten ihan tavallista maitoa mukista, ei mitään korvikkeita tai pulloja. Pikkuhiljaa ja lapsentahtisesti ja imetys pois vasta sitten kun maitoa menee ja lapsi on itse valmis rinnasta luopumaan.

Ohjeustus on, että ensin niillä hapanmaitotuotteilla aloitellaan. Me laitettiin poika juomaan suoraan lasista/mukista sen jälkeen kun koitettiin nokkamukia jonkun aikaa - ei suostunut nokkamukista juomaan, mutta lasista kyllä.

Meillä kesti todella pitkään, että lapsi alkoi juomaan maitoa. Viimeiset imetyskerrat jäivät pois 1v4kk iässä, eikä sen jälkeen maitoa meinannut upota sitten millään. Tarjottiin muuten sitten paljon maitotuotteita, jotta kalsiumin saanti ei vaarantuisi, mutta juomana maito on alkanut maistumaan lapselle vasta nyt 2 vuotiaana. Olin välillä ihan helisemässä kun neuvolassa vain toitotettiin sitä "6dl maitoa päivässä" mantraa.

Alkuperäinen kirjoittaja möhmöh;28446495:
Ohjeustus on, että ensin niillä hapanmaitotuotteilla aloitellaan. Me laitettiin poika juomaan suoraan lasista/mukista sen jälkeen kun koitettiin nokkamukia jonkun aikaa - ei suostunut nokkamukista juomaan, mutta lasista kyllä.

Meillä kesti todella pitkään, että lapsi alkoi juomaan maitoa. Viimeiset imetyskerrat jäivät pois 1v4kk iässä, eikä sen jälkeen maitoa meinannut upota sitten millään. Tarjottiin muuten sitten paljon maitotuotteita, jotta kalsiumin saanti ei vaarantuisi, mutta juomana maito on alkanut maistumaan lapselle vasta nyt 2 vuotiaana. Olin välillä ihan helisemässä kun neuvolassa vain toitotettiin sitä "6dl maitoa päivässä" mantraa.

Meillä esikoinen on ihan samanlainen. Pullo ei kelvannut ikinä joten annoimme jo ennen vuoden ikää lasista. Maito ei ole maistunut ikinä, hyvä kun saa desin päivässä uppoamaan nyt viisivuotiaanakaan. Jogurttia, rahkaa ynnä muuta kyllä syö, ja kyllähän maitoa ja kermaa tulee käytettyä ruoanlaitossakin monta kertaa viikossa, mutta kalsiumia saa muustakin ravinnosta, joten en ole pakottanut juomaan maitoa. Neuvolan suositukset olen jättänyt omaan arvoonsa.

[QUOTE="Vieras";28446540]Meillä esikoinen on ihan samanlainen. Pullo ei kelvannut ikinä joten annoimme jo ennen vuoden ikää lasista. Maito ei ole maistunut ikinä, hyvä kun saa desin päivässä uppoamaan nyt viisivuotiaanakaan. Jogurttia, rahkaa ynnä muuta kyllä syö, ja kyllähän maitoa ja kermaa tulee käytettyä ruoanlaitossakin monta kertaa viikossa, mutta kalsiumia saa muustakin ravinnosta, joten en ole pakottanut juomaan maitoa. Neuvolan suositukset olen jättänyt omaan arvoonsa.[/QUOTE]

Juuri näin! Se on vain VALION suositus"6dl kuuluu päivään". Muttei ole pakko, mikäli saa D3 riittävästi. 1-10v jo 50µg päivässä.

maitojuomissa on mukana rautaa jos on taipumusta anemiaan. Meillä juotiin niitä kun tuo raudansaanti oli ongelma nirsoilun takia. Myöhemmin päästiin tuostakin eteenoäin eli syömään kaikkea ja juomaan maitoa.

Yhteistyössä