Rintamaidon pumppaus ongelmat, vinkkeja??

Tarvitsisin vahan neuvoja

Tyttaremme syntyi 4 viikkoa etuajassa ja vahan pienikokoisena, keisarinleikkauksella. Han joutui vauvojen teholle hengitys vaikeuksien vuoksi, joka onneksi korjaantui vuorokauden kuluessa. Siella ravitsemus aloitettiin pulloruokinnalla, jota han joutuikin opettelemaan 4 paivaa, ennenkuin paastiin kotiin.
Olin suunnitellut imettavani vauvaa, joten aloitin rintojen pumppauksen seuraavana paivana leikkauksesta. 3-4 tunnin valein 15-30 min. Viela viiden paivan kuluttuakin saalis oli vain muutaman millin per pumppauskerta. Nyt on kymmenes paiva menossa ja vaikka pumppaan kellon ympari, niin vuorokauden saalis on edelleen vain noin desin verran, etta tytto saa siita 1-2 kertaa syodakseen...

Joten... kannattaako jatkaa? Itse olen sitkeasti jatkanut, etta lapsi saa edes vahan tarkeita ravinteita aidinmaidosta, mutta onhan tama nyt naurettavaa... kaikki tyo ja tulos noin nihkea.
Voiko maidon tulo viela alkaa myohemmin? Onko minun kroppani vaan sekaisin kun vauva tulikin aiemmin ja leikattiin viela ulos, eika ehtinyt mukaan hommaan?

Mita vinkkeja tai kokemuksia muilla on?
 
Jatka vaan ihmeessä, jos tunnet että voimasi siihen vielä riittävät. Suostuuko vauvasi imemään tissiä vai ehtikö jo tottua pulloon? Pelkästään pumppaamalla maidon "tuotanto" hiipuu pikkuhiljaa, kunnes täysin loppuu. Jos vauvasi suostuu imemään tissiä, niin suosittelisin näin alkuunsa että imettäisit aina kun vauva vaan on siihen halukas. Maitoa heruu kysynnän mukaan. Alkuun saattaa olla raskastakin, mutta sinnikkyys kyllä palkitaan.

Meilläkin tyttö syntyi muutaman viikon etuajassa ja jouduimme antamaan lisäravintoa pullosta usein, vaikka oma maitonikin alkoi ihan mukavasti herumaan aika pian leikkauksen jälkeen. Minulle sanottiin, että pienipainoisena syntyneet usein tarvitsevat enemmän ravintoa kuin normaalikokoiset, joten vauvan ruokailusta ei todellakaan kannata potea syyllisyyttä. Pumppailin ja tiristelin kaikki maidot n. 2kk, jonka jälkeen luovutin. Alkuun podin hirveää syyllisyytä, mutta nyt kun vauvani on kainalossa, tuijottaa silmiin ja autuaasti äännähtelee juodessaan maitoa pullosta, ymmärrän ettei se imetys ole ihan oikeesti se hyvän äitiyden merkki.













































































































Ja vaikkei imetys onnistuisikaan, niin kaupan hyllystä löytyy vauvalle maitoa, joten voit olla rauhallisin mielin.
 
  • Tykkää
Reactions: tiiariikonen
Moi

Jos vauva vain imee, niin hän on kaikkein paras saamaan maidon nousemaan rintoihin. Voi tarvita kyllä sitten rinnalla hengailua aluksi aika paljonkin - siinä tarvitaan sitkeyttä. Mutta minulla oli vähän toisenlainen tarina. Neljän kuukauden iässä vauva teki stopin rinnalla ja pullo vain kelpasi - helpommalla kun sai niin mitä turhaan nähdä vaivaa. Pumppasin tämän jälkeen lähes 2 kk vielä jotta sai äidinmaitoa korvikkeen lisäksi.

Pumppaatko käsin vai sähköpumpulla? Itse pumppasin sähköpumpulla ja tosi hyvin sain kyllä maitoa tulemaan, lopettamisen päätin itse hiljaa vähentäen pumppauskertoja eli meillä ei tapahtunut maidon vähentymistä pumppaamisen vuoksi.

Suosittelen tätä tuttia pulloon: Ainu Medela Alma / Tuotteet / Etusivu - Ainu
Siinä voi ruokkia lapsen tahtisesti kun suu ei valahda täyteen maitoa vaan vauva joutuu imemään saadakseen maitoa. Tosi hyvä!

Tsemppiä kovasti, tärkeintä että vauva saa riittävästi ruokaa - oli se sitten pullo tai rinta :)
 

Yhteistyössä