Rintamaidon määrä romahti päivässä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nälkäisen vauvan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vauva ei kyllä rinnalla tuntikausia lussuttele, tilanne on myös se ettei olinpaikassani ole telkkariakaan, niin maratoonista voisi tulla todella ikävystyttävä. Eikä tosiaan vauvakaan sellaiseen pystyisi. Annan hänen imeä minkä haluaa, mutta ei se näytä maitoa lisäävän illaksi ainakaan.

Korvikkeita olen vaihdellut ja aika toivotonta tämä on, vauvan maha on niin kovin herkkää sorttia. Nyt käytössä Omneo mutta kovin kipristää sekin. Liekö allergikko tämä lapsi vai miksi aina on ilmavaivoja, kipristelyä jne. Kun muut voi syöttää vauvoilleen lähes mitä vaan.

Siksikin haluaisin täysimettää. Tuo painonnousu oli luokkaa 2 vkoa vain päälle 100 g ja terkkari käski turvautua lisäkorvikkeeseen. Täysimetyksellä paino ei tosiaan ole lisinnyt huimasti vaikkakin jokseenkin ok lääkärin mielestä. Vaihtelua on ollut.

Mä en ymmärrä miksi sanotaan että maito kyllä riittää, vauva on saanut olla rinnalla minkä haluaa eikä se auta. Kunpa auttaisi, nyt vauva ei nuku kunnolla kun korvike kipristelee.

Olisiko sinun mahdollista saada neuvolasta vaikka lainaksi vaakaa? Me saatiin vastaavanlaisessa tilanteessa lainaksi neuvolasta vaaka, jolla voi punnita vauvan ennen syömistä ja syömisen jälkeen. Silloin näki kuinka paljon vauva on oikeasti syönyt. Rintamaitoa antaessahan sitä on vaikea arvioida. Jos saisi selville kuinka paljon vauva oikeasti saa maitoa vuorokaudessa, voisi tehdä oikeaan tietoon perustuvia päätelmiä siitä tarvitaanko ehkä lisämaitoa. Meidän tilanteessa huomattiin, että maito riitti oikein hyvin ja vauva lähtikin pian nopeampaan kasvuun.

Vauvahan on kasvanut hyvin, jos on tuossa vaiheessa jo 6,5-kiloinen. :) Se, että jossain vaiheessa aiemmin painonousu on ollut vähäistä, ei ole aiheen huoleen nyt. Ensimmäisen kuukauden aikana vauvan maidontarve lisääntyy ripeästi, mutta sen jälkeen pysyy melko lailla samalla tasolla. Joten jos 1 kk iän jälkeen kasvu on ollut hyvää, se on merkki siitä että rintasi kyllä tuottavat hänelle riittävästi maitoa. Jos se 100 g/2 viikkoa on ollut ensimmäisen kahden viikon painonnousu syntymäpainosta, niin se on sitä paitsi aivan ok. Vauvan painohan aluksi aina tippuu, syntymäpaino pitäisi saavuttaa uudestaan viimeistään 2 viikon iässä.

Äitisi puhuu sinulle ihan hassuja. 2 tunnin imetysväli on oikein sopiva ja tiheän imun kausina väli voi olla huomattavasti lyhyempikin. Se on jotain aikaa sitten vanhentunutta "tietoa", että syöttövälin pitäisi olla 3-4 tuntia. Nykyään tavanomaisena imetyskertojen määränä täysimetetylle pidetään 8-12 kertaa/vrk eli 2-3 tunnin välein, mutta tuo on vain mimimäärä, tiheämmistä imetyksistä ei ole mitään haittaa. Rinnalla roikkuminen iltaisin on normaalia, vauva tankkaa yötä varten.

Jaksamisesi on tietysti tärkeää, mutta valitettavasti korvike ei ole mikään ihmelääke siihen. Pulloralli yhdistettynä imetykseen olisi minusta kaikkein rankin vauvan ruokkimisen muoto. Jos vielä korvike aiheuttaa vatsavaivoja, voisi se täysimetys olla teidän molempien kannalta nyt paras vaihtoehto. Vaikka sinulla ei olisi telkkaria, niin netti ja tietokone ilmeisesti ainakin. Ota netistä joku ohjelma katsottavaksi imetyssessioiden aikana, niin menee ne mukavammin. :)

Parempi olisi vaikka aloittaa kiinteät imetyksen rinnalle heti 4 kk iässä. Eihän siihen olisi kuin 6 viikkoa. Koskas sinulla on seuraava neuvola? Saisit siihen maidon riittävyyteen varmuuden, sillä kasvuhan paras mittari on. Ylimääräistä punnitusta voit varmasti pyytää, jos neuvolaan on vielä aikaa ja sinua nyt asia huolettaa.

Rauhoitu. Vauva saa kyllä riittävästi ruokaa, nyt on vain tiheän imun kausi. Se tasaantuu kyllä ja sen jälkeen imettäminen on helppoa. Rinnasta saatua maitomäärää on mahdotonta arvioida ilman vaakaa, eli luota vauvaan, se kyllä tietää kuinka paljon tissillä pitää olla :) Tiheän imun kaudella ja erityisesti pakkautuneista rinnoista vauva saa helposti ilmaa mahaan ja se voi kipristellä. Ja rintojen koko ei liity imettämiseen mitenkään, itsekin ruokin minitisseillä melkoisen pötkylän:) tuossa vaiheessa tissit ei enää varastoi maitoa, vaan sitä heruu kun vauva imee, siksi tissit tuntuu tyhjiltä. Maito ei siis ole loppumassa, usko pois. Ja etenkin kun korvike ei sovi, niin koita jaksaa vielä muutama päivä, se helpottuu kyllä. Korvike vähentää maidon määrää, eli aiheuttaa ikävän kierteen.. alle 100ml päivässä ei kuitenkaan kuulemma vaikuta neuvolan mukaan. Olen pohtinut itse ihan samoja asioita, mutta kestin tiheän imun kaudet ja imetys oli lopulta kaikkein helpoin vaihtoehto. Muutamia korvikeannoksia lukuunottamatta täysimetin 5kk ja jatkoin 1v 1kk ikään. Ja vauvan koosta vielä, isompi syntymäpaino tarkoittaa yleensä sitä, että kiloja ei tarvitse kerätä niin vauhdilla.

Tsemppiä, kaikki menee varmasti hyvin!

Kiitos uskon sanoista, eilen tosiaan oma maitoni loppui ja on selvää että itkevää lasta pitää ruokkia korvikkeella. Aina on mennyt alle 1 dl korviketta. Yritän täysimettää mutta se että oma maito ei tosiaan aina riitä. Ja kun vauva ei enää tyydy imemään vaan huutaa rinnalla kurkku suorana niin ei auta yhtään ajatella että tämä nyt on vaan tiheän imun kausi...

Alkuperäinen kirjoittaja Nälk.vauvan äiti;30556773:
Kiitos uskon sanoista, eilen tosiaan oma maitoni loppui ja on selvää että itkevää lasta pitää ruokkia korvikkeella. Aina on mennyt alle 1 dl korviketta. Yritän täysimettää mutta se että oma maito ei tosiaan aina riitä. Ja kun vauva ei enää tyydy imemään vaan huutaa rinnalla kurkku suorana niin ei auta yhtään ajatella että tämä nyt on vaan tiheän imun kausi...

Vauvat itkee monista muistakin syistä kuin nälän vuoksi. Rintaraivareita mahtuu useimpien imetystaipaleelle, vaikka maitoa tulisi hyvin. Yleensä siitä syystä, että äiti tarjoaa tissiä vaikka vauva kaipaisi muunlaista huomiota. Meilläkin oli yhdessä vaiheessa, n. 3-4 kk iässä usein niitä ja jälkikäteen tajusin, että se johtui vaan siitä että olin liian herkästi tarjoamassa tissiä, vaikka vauva kaipasi viihdytystä ei ruokaa. Ihan pikkuvauvalla tissi ratkookin useimmiten kaikki harmit, mutta myöhemmin se ei valitettavasti riitä.

Se, että vauva syö korviketta kun pullon tyrkkää suuhun ei tarkoita, että hänellä olisi nälkä. Kitalakiin osuva tuttiosa kun käynnistää imemisrefleksin ja maitoa menee pullosta nopeasti. Vatsankipristelyt korvikkeen jälkeen voikin johtua siitä, että vauvan vatsa on ylitäysi.

Koita seuraavan kerran kun vauva on itkuinen eikä huoli tissiä, josko kanniskelu rauhoittaisi vauvan. Valitettavasti jotkut vauvat vaatii sitä paljon, kaikki ei ole sellaisia tyytyväisiä sitterissä möllöttäjiä. Omakin vauvani vaati aktiivista viihdytystä koko hereilläoloaikansa. Rankkaahan se oli, eikä siihen olisi lisäruoka auttanut mitenkään, koska maitoa kyllä tuli riittävästi ja vauva kasvoi hyvin. Alkuaikojen tunnin imetysmaratonit oli tosi helppoja verrattuna myöhempään kanniskeluun ja aktiiviseen viihdytykseen.

Esikoisen äidin on tosi usein vaikea pysyä mukana vauvan kehityksessä, joten uskon että virhetulkinnat vauvan nälästä on tosi yleisiä tuossa vaiheessa kun vauva vaatii paljon muutakin kuin ruokaa ja kuivan vaipan ja samaan aikaan rinnat alkaa yleensä tuntumaan tyhjiltä, vaikka oikeasti ne tuottavat maitoa ihan tarpeen mukaan.

....ja niiden maratonimetyksien tarkoitus ei ole katsoa telkkaria. Ei telkkari tai kirja saa sun hormooneja toimimaan. Vaan vauva. Jos katselet ja keskityt telkkariin loppuu heruminenkin.

Näinhän ei saa sanoa suoraan, mutta ei kyllä mikään kertomasi viittaa siihen että vauvalle pitäisi korviketta antaa. Itse se imetys mennään sössimään niillä korvikkeilla.

Vauvat on itkuisimpia juurikin tuossa iässä, se on ihan normaalia. Maidontuotanto tasaantuu eikä rinnat pakkaudu samalla tavalla ja tuntuvat tyhjemmiltä. Normaalia. Vauvoilla on tiheän imun kausia, jolloin ne voi olla tissillä yötä päivää. Normaalia. 2 tunnin imetysvälit ei ole mitenkään epänormaaleja, vaan ihan tavallisia nekin. Rintamaito sulaa huomattavasti nopeammin kuin korvike. Kun vauva tottuu pulloon ja korvikkeeseen, alkaa rinnan hylkiminen koska sen syöminen on työläämpää. Ei liity maidon määrään sekään....

Olisitpa päässyt kunnolliseen imetysneuvontaan.

....ja niiden maratonimetyksien tarkoitus ei ole katsoa telkkaria. Ei telkkari tai kirja saa sun hormooneja toimimaan. Vaan vauva. Jos katselet ja keskityt telkkariin loppuu heruminenkin.

Toisaalta imetysmaratonien tarkoitus ei aina ole vauvan kannalta lisätä maidontuotantoa, vaan rinta on muutakin kuin ruokaa. :) Kyllä minä ainakin katsoin telkkaria silloin kun imetykset kesti pitkään ja vauva kasvoi 1-2 kg kuukaudessa, joten sai varmasti riittävästi maitoa vaikka rentouduin samalla itsekin kun vauva oli rinnalla. Sitä paitsi jos vauva on nälkäinen eikä maitoa heru riittävästi, vauva osaa itse edistää maidonherumista itkemällä aina välissä, jolloin äidin huomio palaa väkisinkin vauvaan ja heruminen todennäköisesti käynnistyy. Vauvat myös nyhtävät ja tökkivät rintaa samasta syystä. Myöhemmin vauvat ovat niinkin taitavia, että osaavat näprätä toista tissiä, koska sehän myöskin edesauttaa maidon herumista.

Mutta jos vauva on pitkään ihan rauhassa tissillä, todennäköisesti hakeekin tissistä vain turvaa, jolloin äiti voi ihan hyvin keskittyä samalla muuhun kuin vauvaan.

On ihan ok jos haluat lopettaa imettämiseen. Maito ei kuitenkaan varmasti ole loppunut ja voit hyvin jatkaa imetystä jos haluat. Mutta again, jos et halua imettää niin sitten korviketta. Rintaraivarit on tosi yleisiä, meillä niihin auttoi se, että vauvan huomio kiinnittyi johonkin muuhun. Usein lauloi imetyksen ajan, onneksi poika oli nopea syömään:)

Toivoisin, että imetyksestä ei maalattaisi virheellistä kuvaa, eli että ei voi imettää kun "maito loppui". Se kun on lähes mahdotonta. Imettäminen on joskus työlästä, mutta se helpottuu ajan kanssa. Näin kävi itsellenikin ja olen onnellinen että jaksoin sinnitellä, vaikka mietin lopettamista päivittäin ekat kuukaudet.

Puklailu on normaalia tuon ikäisellä montakin kertaa päivässä, ei tarkoita että on syönyt välttämättä liikaakaan. Puklailu kyllä helpottaa ajan myötä usko pois. Meilläkin puklattiin paljon.

ja samat vinkit kuin edellissillä, korvike ehdottomasti pois ja imetys n.2 h välein ihan normaalia oli meilläkin tuossa iässä(korvikeruokituilla eri asia). Ja imetyksen jälkeen ei tarvi tulla maitoa rinnasta puristettaessa, itse en ikinä moista edes kokeillut. n.5 kk iässä voit aloitella iltapuuron jos haluat(tai 6 kk täysimetys), rintamaito kuitenkin rasvaisempaa ja täytävämpää kuin mikään muu ruoka joten ei kiinteät mitään auta vielä. Luota itseesi ja siihen että maito kyllä riittää jos normaalisti itse syöt.

Tänään ei mennyt korviketta mutta olen alkanut jännittää vauvan iltaitkua kun äitini painostaa korvikkeelle jos vauva herättää hänet illalla tai alkuyöstä. "Kun tissistä ei tule mitään" hän sanoo vaikka näen että puristamalla maitoa ihan suihkuaa. Eilen vauva rauhoittui korvikkeella joten hän on tietysti mielestään oikeassa.

Syöttöpunnituksia en halua stressin takia. En myöskään heru pumpulle tai edes lastenhoitohuoneessa kaupungilla, on kamala paine päästä äkkiä kotiin jotta imetys onnistuisi. Tänään yritin imettää Ikeassa, ei siitä mitään tullut onneksi pääsin kaverin luo.

Lapsen itku ja raivo aiheuttaa myös kamalan epäonnistuneen olon ja epäilen vaikuttaako herumiseen.

Yritän tosiaan täysimettää mutta tunnen olevani vankina talossa kun imetys vaatii niin paljon suunnittelua ja aikaa.

Ja tosiaan tuo 100 g painohomma oli reilusti jälkeen syntymän. Oli pettymys koska luulin kaiken sujuvan hyvin. Lapsi oli iso syntyessään jo 4,5 kg joten onko 6,5 kg hyvin en tiedä.

teet miten teet, lisämaidolla tai ilman, niin ÄLÄ SYYLLISTY!! helppo huudella täällä, itsellä kanssa kohta 3kk vauva osittais imetyksellä, itkua vääntäen mentiin ekat 2kk kun ei kelpaa rinta, ja vaikka joskus syö, niin 20min päästä huuto jatkuu, kunnes 100ml korviketta sulkee suun. nyt oikeastaan enää yöllä on rinnalla, ja päivällä kerran pari. vauva saa kuitenkin sinulta kaikki ne imetyksen hyödyt, vaikka saisi välillä pulloa. jos teillä elämä tasaantuisi sillee, että muuten imetät, mutta ennen yöunia syötät pitkän pullon maitoa, että varmasti nukkuu. oma maidontuotantosikin jää tälle linjalle, eli ei se vähennä tasaisesti maidontuloa kunnes yhtäkkiä loppuisi. ennemmin pulloa hellältä ja rakastavalta äidiltä kuin hampaat irvessä imettävä sekopää, joka erittää äidinamaitoon stressihormonia, näin karrikoidusti sanoen. :) itse en osaa sanoa, miksei mun vauva huoli rintaa, vaikka mies oli kotona ekat 3vk esikoisen pääasiallisena hoitajana, että oli kyllä aikaa vauvan olla iholla.. nyt on pakko panna asiat tärkeysjärjestykseen, eli aamupäivällä annan suosiosta pulloa, että nukkuu seuraavat 3h niin, että päästään esikoisen kanssa puistoon jne. toinen vaihtoehto olis että teevee kasvattais kaksvuotiasta ja mä yritän laittaa tissiä suuhun, ei ota, raivoaa, rauhoitan, taas tissiä, taas raivoa jne.. saattais tuottaa tulosta tunnin parin päästä, mutta ei mun pää kestäis!!

Miettiikö kukaan pulloa antava, että miksiköhän se vauva huutaa ja raivoaa ja pullolla rauhoittuu?
Miten kävi ennen ensimmäistä korvikeannosta? Huusiko vauva, oliko hankalaa saada sitä rauhoittumaan rinnalle? Miten ratkaisitte tilanteen? Antamalla korviketta pullosta.

Seuraavalla kerralla vauva joutuu rinnalle, yrittää imeä, muistaa, että viimeksi maitoa tuli samantien, suuttuu, alkaa itku ja huuto, äiti hermostuu ja antaa pullosta korviketta, vauva rauhoittuu jne.

Ehkä alunperinkään ei ollut kyse nälästä. Vauva huusi jotain tai hän oli ehkä liian nälkäinen, nälän ensimerkkejä ei oltu huomattu ajoissa ja temperamenttisempi vauva ei kauaa nätisti pyytele. Äiti panikoitui, ratkaisi tilanteen ainoalla tietämällään tavalla; "näkyvää maitoa pullosta" (rintamaidostahan ei osaa sanoa, että paljonko sitä vauvaan meni.. epävarmuustekijä). Vauva hämääntyy, imemisrefleksi käynnistyy ja kierre on alkanut.
Oma maito vähenee, rintaraivarit lisääntyy, ympäristö ruokkii äidin epävarmuutta lisää hokemalla "no anna nyt sitä korviketta, kun sun maito ei kerran riitä" ja jälleen on saatu kirjoihin yksi "Sitten se maito vaan yhtäkkiä loppui!"-tapaus.

En syyllistä korvikeäitejä, syyllistän olematonta, lähes naurettavaa imetysohjausta ja terveydenhoitajien ja lääkärien surkeita tietoja imetyksestä. Bonuksena sitten nämä äidit, anopit ja kaverit, jotka neuvovat 4h imetysväleihin ja joilla on itselläänkin maito vaan kummasti loppunut siinä 3kk kohdilla. Se kulkee kuulemma geeneissä..

Pakko muuten kommentoida tähän väliin että mun vauva viihtyy tissillä, jo synnytysosastolla kätilö sanoi korvikkeen jälkeen minulle että vauva ei mielellään syönyt pullosta vaan vähän vastusteli, "tissimiehiä on" kätilö vaan totesi. Joten mun vauva ei vaadi pulloa, tai en koe ainakaan niin. Jos näen ettei vauva saa unta syötön jälkeen vaan edelleen ähisee, puhisee ja työntää nyrkkiä suuhun, korvike rauhoittaa ja vauva alkaa nukkumaan tyytyväisempänä.

Nyt on taas yksi yösyöttö takana ja vauva tyyntyi vasta kun sai olla molemmilla rinnoilla, ennen riitti yksi rinta per syöttö. Ei saa unenpäästä kiinni kun kohta taas uudestaan. Äitini kommentit toki ärsyttää, kävelee joskus ohi huoneen ja kysyy no tuleeko sitä maitoa, itse hän imetti minua puolisen vuotta ja käytti myös korvikkeita. Hirmuisesti puhuu kiinteiden aloittamisesta "sitten ainakin vauva kasvaa eikä ole nälässä", mikä tuntuu oudolta kun luin että kiinteissä on vähemmän kaloreita.
. Hän on vahva persoona joten turhaa olisi minun valistaa häntä miten asia oikeasti on. Ovat mummoni kanssa rintamassa minua neuvomassa, viimeksi mummo kysyi miksen anna vettä vauvalle kylvyn jälkeen. Pusuttelee vauvaa käsiin ja mä aina salaa riennän putsaamaan kädet ettei karies tarttuisi, pelkään että keksii jatkossa nuolla vauvan lusikkaakin. Kerroin asiasta hänelle mutta häntä vaikutti huvittavan koko asia.
. Kerran tunki makeaa vauvan suuhun ja sitten maiskutti sitä itse, todella pelkäsin että pistää takaisin vauvan suuhun. Äiti taas naureskelee miten vauva 1v. jälkeen pyytelee karkkia. En todellakaan opeta sokerille.
. Itseäni porattiin hammaslääkärissä jo pienestä asti reikien takia. Maitohampaita vedettiin, pora tullut tutuksi. Äiti motkotti harjan käytöstä ja juotti sitten päivittäin sokerimehuja ja tunki lusikoitani suuhunsa eestaas. Pitkä tarina anteeksi, mutta yritän kertoa mitä vastassani. Ja nyt vauvakin on vaarassa saada tuo karies mummolta tai äidiltä kun eivät kuuntele!!

Imetyksestä, mun tavoite olisi puoli vuotta imetystä, mutta en tiedä pääsenkö tavoitteeseen näin ja jaksanko aina istua vaan kotona. Kun ei voi jättää vauvaa ollenkaan esim. tunniksi jos sille sattuukin tulemaan nälkä. Kuten taas illalla, syöttöjen väli oli jopa puoli tuntia... Mutta yritetään jaksaa vielä, kivempi katsella vauvaa kun ei kipristele korvikkeen takia.

Asutko äidilläsi, vai miksi äiti ja mummo ovat koko ajan vieressä kommentoimassa? Vauva on sinun, ei äitisi.
Taidat nyt lopulta kuitenkin pedata korvikeruokintaa tuolla maito loppuu -jutulla? Todellisuudessa et vain jaksa koko aikaa imettää ja istua vauvan kanssa kotona. Mihin sun nyt olisi päästävä vastasyntyneen luota?

Täältä nyt tulee vaan lista linkkejä ja tsempin toivotuksia. Se neuvolassa todettu pieni painonnousu saattaa olla johtunut vain esim. siitä, että ennen edellistä punnitusta vauva oli ollut pissaamatta ja juuri syönyt, seuraavalla oli juuri pissannut ja syömisestä jo vähän aikaa.

Isovanhemmille ja vanhemmille luettavaksi (tai lue itse, jotta ymmärrät paremmin pitää puoliasi...;
http://imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystukilista/imetysasenteet/481-imetysopas-isovanhemmille

Jos olet facebookissa, käy liittymässä ja lukemassa;
https://www.facebook.com/groups/imetyksentuki/?fref=ts

http://imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/tukea-imetykseen

Jahas taas sitä syyllistetään. Ei, ei ole pakko päästä vastasyntyneen luota mihinkään esim. juoksulenkille tai kauppaan vaan koko elämäni on pyhitetty imetykselle. En nyt jaksa selittää tilannettani mutta jaksamisen kannalta olisi hyvä päästä pitämään itsestään huolta.

Kuten sanoin jatkan imetystä siitä huolimatta että vauva itkee nytkin tunnin välein tissille. Kiitos linkeistä ja vinkeistä.