rintamaidolla olijat, saako vauva illalla korviketta?

Meillä poika 4kk ja nyt annettiin tänään ekan kerran illalla koriketta koska tuntuu että iltaisin söisi niin paljon ettei jaksa sitä tissiltä imeä vaan nukahtaa heti ja kun yritetään omaan sänkyyn, herää ja taas nälkä.

Ootteko muut antanu korviketta koska lisäx
 
Meidän 4,5kk poika on nyt muutama iltana saanut maissivelliä. Alkoivat illat olla yhtä nälkäkitinää ja yösyönnit lisääntyivät. Olisin mielelläni pojan siirtänyt suoraan iltapuurolle, mutta en löytänyt mistään kaupasta enään sitä Hipp-merkkistä riisipuuroa, jota sai antaa alkaen 4kk. Mutta puurot tulevat kehiin heti, kun poika täyttää sen 5kk =) Ja korviketta en ole antanut ollenkaan.
 
Meidän 4,5-kuinen on alusta asti "iltatankannut" eli iltaisin on ollut usein nälkä. Yöllä ei ole herännyt nälkäänsä kuin kerran aamuyöstä (muuten kyllä).

Vähän päälle kolmikuisena tuli sellainen kausi, että välillä ei meinannut millään riittää illan viimeisellä syötöllä maito. Silloin annoin pakkasesta omaa maitoa lisäksi jokusen kerran, kun poika irrotti tissistä mutta jäi silti itkuisen nälkäiseksi. Onneksi oli sitä omaa maitoa pakkasessa, jos olisi sen sijaan ollut korviketta kaapissa niin varmaan olisin antanut sitä.

Nyt on taas jonkin aikaa maito riittänyt oikein hyvin myös iltaisin. Mutta ihan takuulla olisin antanut lisäkorviketta illalla, jos ei olisi ollut omaa pakkasessa tuon pitkältä tuntuneen "kuivan kauden" ajan.
 
En ole antanut korviketta lisäksi, sillä meillä jäänyt pojalle sellainen tapa (kolmikuisesta asti, nyt on puolvuotta), että herää noin tunnin päästä nukahdettuaan syömään lisää, vaikka olisikin saanut mahansa täyteen. Se sitten kostautuu välillä pulautuksella tai masuvääntelyllä. Ja jatkaa sitä syöpöttelyään koko yön välillä tunnin tai kahden välein ja nyt jo jopa välillä harvemmin :)

Mutta taitaa meillä olla eri juttu kun meillä poika ei jaksa imeä pullosta, kun sieltä tulee liian hitaasti ja tissistä taas suihkuamalla :LOL: Sekään ei oo kauheen kiva juttu..

Mutta tuli mieleen, että voisko teillä olla menossa joku tiheän imun kausi joka menis ohi pian. Tietysti jos on jatkunu pitkään, niin sitten on eri juttu.
 
minä olen antanut korviketta iltaisin. Joka ilta. vauva on ollut muuten täysin rintamaidolla, ja nyt hän on kohta 3 kk vanha. Muuten olisin imettänyt iltaisin, enkä olisi antanut korviketta, mutta sitä ollut pakko antaa, koska iltaisin tuntuu että se maito ei riitä. vauva on itkenyt niin lujaa rinnalla, että se on selkeästi tarvinnut sitä. Alussa tunsin huonoa omaatuntoa siitä, mutta en enää.
 
Mä pumppaan päivän aikana pulloon noin 60ml ja annetaan se aina illalla vauvalla. Ennen kylpyä syö mahan täyteen tissiltä, sitten vähäsen tissiä kylvyn jälkeen ja lopuksi pulloa. Pikkuinen on niin väsynyt ettei jaksa imeä tissiä enää kylvyn jälkeen. Ikää nyt 2,5kk ja kohta varmaankin siirrytään iltavelliin!
 
ole antanut. Muutaman kerran olen kyllä jo ollut matkalla hakemaan korviketta lisäksi kun olen luullut ettei riitä. Kerran ehdin jo steriloida tuttipullon ja kun olin menossa makkariin takaisin olikin herra nukhatanut. Meillä taitaa ennemminkin olla kyse siitä, että herää ja haluaiskin takaisin nukkumaan viereen ja haluais tissin suuhun "tutiksi".
 
Meillä myöskin annetaa pullosta tutteli-oma maito sekoitusta illalla ennen nukkumaan menoa ... Annettu jo n. 1kk ikäisestä asti (tyttö nyt 2 kk)... Tyttö nukkuu paremmin ja pitempään =)

Neuvolassa sanottu ettei saisi antaa nukkua 4 tuntia pitempään tuon ikäinen, mutta meillä nukkuu joskus jopa 8 tuntia. En kyllä rupea herättelemään. Sillä tyttö tankkaa niin usein päivällä tissiä, että paino nousee hyvin :)

Tuttelin aloittamisen kanssa kannattaa olla varovainen, mahakipuja tuli meidän tytölle pelkästä tuttelista, mutta kun lantraa omalla maidolla niin kipuja on vähemmän :) ja korvikkeissa on eroja, jotkut ei käy kaikille lapsille...
 
neiti vain suostuisi juomaan pullosta. Ei sitten millään. Tuntuu, että se ei tiedä miten pullosta juodaan, tai sitten se haluaa vain rintaa.
Neiti on 7kk: ja ihan vauvana on viimeksi pullosta juonu, kun ei jaksanut rintaa syödä riittävästi kun oli niin täydet rinnat ja pumppasin omaa maitoa pulloon.

Olisi mukavaa, jos se pullosta juominen alkaisi sujumaan ja saisi vatsan täyteen, ettei tarvis yöllä syöttää, kun mahtaa nukahtaa tissille.

|O
 
Alle 1 kk iässä tuli annettua aina silloin tällöin kun tuntui ettei iltatankkaus päättynyt millään. Poika oli iso syntyessään, en tiedä vaikuttiko se. Nyt 2,5 kk pojalle on sittemmin rintamaito riittänyt iltatankkaukseksikin hyvin.
 
Kaikille kiitti vastauksista. Aina välillä en ole tiennyt miksi poika huutaa tissillä. Tissistä tulee maitoa suihkuamalla, välillä menee melkein väärään kurkkuun. Sitten joskus kun rinta on "paakuilla" niin ei meinaa tulla kunnolla, kai. Kuitenkin kun puristan silloinkin nännin päästä, suihkuaa. Nyt ollaan sit kahtena iltana annettu varmuudedn vuoksi, kun tuntuu että omaan sänkyyn meno on ollut niin vaikeaa. Aina se kyllä on ollut, niinäkin iltoina, kun on nukkunut huutojen jälkeen yön 7 tuntia. Nyt nukahtanut 2 iltana vähän helpommin, tiedä sitten onko juuri korvikkeen ansiota...?
 
Mäkin olen iltaisin miettinyt lisämaidon antamista kun tuntuu että tissit on ihan tyhjät ja poika haluaa imeä ja itkee. Mutta eka syöttöväli on kuitenkin yleensä n. 4 tuntia, ja viime yönä nukkui ekan syötön jälkeen aamuun asti eli 7 tuntia! Poika on 1,5 kk, voiko olla että noin pieni pärjää jo yhdellä yösyötöllä?

Inga1, mulla usein sama ongelma että tissi suihkuaa ja poika itkee. Tuleekohan sitten välillä liian nopeasti jos haluaakin vain imeä ja rauhoittua rinnalle. Etenkin yöllä on usein ollut kiukkua jos maito suihkuaa. Ehkäpä ei ole niitä kahta muuta yösyöttöä niin tarvinnutkaan, vaan olen väkisin koittanut syöttää kun on yöllä herännyt...
 
Tyttö "tankkaa" illalla niin että oma tarjoilu loppuu kesken. Pakko ollu antaa lisä maitoa alusta asti. Neiti nyt 6vko. Eikä siinä mitään pahaa ole, se ei tee kenestäkään huonoa äitiä!
Inga1: Minä itse olin 3vko vanha kun lopetin yösyömiset ja kaverin tyttö oli 1kk. :D
 
Olen antanut. Poika nyt 4,5kk. Annoin myös maissivelliä, mutta siitä ei ollut mitään apua huonosti nukuttuihin öihin. Nyt juo illalla porkkana-perunavelliä, johon laitan vähän sekaan nannia. Sitä Hipp riisipuuroa oon löytäny prismoista ja cittareista, joita voi siis antaa jo nelikuisellekin. Ja hyvin maistuu sekin. Niin, ja tissiruualla on ollu, mutta 4kk neukussa kehoittivat aloittamaan soseet, ku opoika valvottanut öitä täytettyään 3 kk...
 
Ihan ku mun suusta SaNi-81!! About kolmikuiseksi poika nukkui ihan ok öitä, joskus saattoi nukkua 6 h putkeen, mut ei enää ton 3kk jälkeen. Mä olen alottanut jo soseet ja hyvin tuntuu laskevan!! En kyllä tiiä onko kauheesti yöuniin vaikuttanu, mutta ehkä se tulee vähä viiveellä... :)
 
inga1: oletko varma, että lapsi herää nälkäänsä. Voisiko olla jos sinulla tulee suihkuamalla maitoa, että vauva saa jo mahan täyteen lyhyen imetyksen aikana ja herää sitten muusta syystä (läheisyyden kaipuu esimerkiksi). Minulla nimittäin tulee maitoa myös suihkuamalla ja vauvan oli pienempänä varsinkin hankala imeä ja imikin vain muutamia minuutteja kerrallaan. Syötinkin häntä liiankin usein kun uskoin, että tarvii pidemmän imetysajan tullakseen kylläiseksi. Välillä sitten pulautteli liiat pois, kun ei pienenä koskaan osannut kieltäytyä rinnasta. Ja myös huusi rinnalla niin kuin sinullakin; ensin imi innokkaasti ja kun maitoa alkoi suihkuamaan, niin sitten alkoi huuto. Myöhemmin tajusin, että se oli vaan muuta imemisentarvetta ja läheisyyden tankkausta eikä nälkää lainkaan. Nyt poika on 6kk ja syö edelleen vain kaks -viisi minuuttia kerrallaan, korviketta en ole antanut kuin jos olen ollut poissa kotoa kun lapsella nälkä.

Kuulostaa minusta kyllä siltä, jos sinulla on rinnat "paakuilla", että ne on vaan niin kovin täydet. Tuskin siis saa liian vähän maitoa. Mutta jos on tyytyväisempi pulloon, kun sieltä tulee rauhallisemmin niin voihan siitä olla sitten apua :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja emppu12:
Ihan ku mun suusta SaNi-81!! About kolmikuiseksi poika nukkui ihan ok öitä, joskus saattoi nukkua 6 h putkeen, mut ei enää ton 3kk jälkeen. Mä olen alottanut jo soseet ja hyvin tuntuu laskevan!! En kyllä tiiä onko kauheesti yöuniin vaikuttanu, mutta ehkä se tulee vähä viiveellä... :)
Juu, ei meilläkään ole juuri paljoakaan unet parantunut. Nyt varsinkin kun vielä nuhan iski päälle! Toivottavasti kuitenkin pian alkais nukkua paremmin, meinaa vaan äiteekin olla vaan aika väsynyt... :)
 

Yhteistyössä