rintaliivit odotusaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meeltsu81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

meeltsu81

Vieras
hei

millaisia rintaliivejä käytätte odotusaikana, ostatteko vain normaalia kokoa isommat kun rinnat kasvavat? Vai onko olemassa erityisiä raskausajan rintaliivejä jotka kuitenkin olisivat tukevat?

onko jotain merkkiä mitä suosittelette.

Minä olen käyttänyt koko raskausajan ihan omia vanhoja liivejäni, sillä rintani eivät ole muuttuneet nyt 36 viikolle tultaessa miksikään. Sen olen huomannut, että mitä pehmeämpi materiaali sitä miellyttävämpi olo. Kaarituet olen myös kokenut tarpeellisiksi, koska vatsa tulee niin korkealle, etten halua rintojeni "lepäävän" vatsalla (ja ei, minulla ei ole riippurintoja ;). Itse tässä pähkäilen sitä, minkä kokoiset imetysliivit ostan laitokselle mukaan otettavaksi, jos se maidon nousu vaikka kasvattaisikin kokoa yhtäkkisesti.

Mä olen ostanut vähän isommat tavalliset rintsikat. Ainoa vaan, että maha alkaa niin ylhäältä, että ympärysmitta pitäisi olla jotenkin suhteettoman iso. Imetysrintsikoita ei kuitenkaan kannata tämänhetkisen koon mukaan mitoittaa, koska synnytyksen jälkeen kuppikoko kasvaa ja ympärysmitta pienenee. Mulla muutos on nyt mennyt niin, että kun normaalisti on B75, jo ennen raskauden puoltaväliä piti vaihtaa C80:een, ja niillä mennään vieläkin (rv 35), vaikka puristavat vähän (kotioloissa pidän jumppatoppia tai urheilurintsikoita, joten näin äitiyslomalla ei kauheasti tarvitse niitä puristavia normirintsikoita pitää). Imetysrintsikat mulla oli muistaakseni viimeksi D75 tai 80. Ja niissä pitää muuten ottaa huomioon, että liivinsuojakin mahtuu.

Meni vähän aiheen vierestä, mutta liittyi tuohon edellisen vastaajan kommenttiin rintojen kasvusta maidon noustessa. Ja se kasvu on muuten huima, ainakin itselle tuli viimeksi aivan epätodellinen olo.

Noin puolen välin paikkeilla ostin reilumpaa kokoa, ihan samaa kaarituettua mallia kuin muutenkin mutta tosiaan isommat. Alunperin olen kokoa 70D, sitten siirryin 75E kokoon. Olen aika lyhyt, niin mahakin on aika nopsaan ollut ylhäällä, siksi toi isompi ympärysmitta. Nyt viime viikoilla (rv 36) ostin jo imetysliivit, kun kaarituet painoi tosi kipeästi mahaa. Nyt siis koko 70I, kasvunvaraa maidonnousua varten. Tissit kasvaneet ihan hetkessä taas..

Liikkeeseen vaan kokeilemaan mitkä tuntuu miellyttävimmille, tosiaan on niin yksilöllistä.

Mun piti aika nopeasti siirtyä kokoa suurempaan, 70C:stä 70D:hen, mutta sen jälkeen rinnat ovat pysyneet samankokoisina, nyt siis puoliväli menossa. Ja ostin ihan samanlaiset kaarituelliset liivit kuin ennenkin, vain kokoa suuremmat. Vanhoista rintsikoista menee kyllä vielä ne eniten pidetyt ja pestyt versiot, jotka ovat jo antaneet periksi sen verran, että yhden koon kasvu ei haittaa ;)

Olen tässä harkinnut, josko rupeaisi pitämään urheiluliivejä yöllä. Mulla on nimittäin aamuisin ihan sika kipeät rinnat ja mietin jos extratuki yön aikana auttaisi asiaa..

Mulla kasvoi rinnat ihan älyttömästi jo aika aikaisessa vaiheessa. Taisi olla että neljän kuukauden kohdalla olin siirtynyt pienestä b- kupista c-kupin kautta jo d-kuppiin. Ja taisi ihan viime metreillä olla f-kuppi. Ne liivit olivat kuitenkin erikoisliikkeestä, jossa koot menee hieman eri tavalla.

Synnytyksen jälkeen käytin imetysliivejä ympäri vuorokauden ja rinnat olivat melkoiset yhä. Kannattaa muuten käyttää ei-kaarituellisia liivejä kun maito nousee, koska se estää kovettumien syntymisen ja sitä kautta vähentää rintatulehduksen riskiä. Varsinkin kun kyseessä on ensisynnyttäjä ja rinnoilla uusi tehtävä.

Maitoa minulla riitti huikeat kolme viikkoa ja sitten rinnat lässähti. Mutta koska kasvu oli niin huikeaa raskauden aikana, niin ylimääräistä nahkaa piisaa. Eli nyt voin käyttää yhä d-kuppeja, laitan vaan rinnan rullalle ja kuppiin ;) Ja ei ne vanhat b-kupin liivitkään huonot ole, jos vain huolella asettelen rinnat, ettei tursu yli. Mutta aikas riiput ovat nykyään. Höh.

Mutta pääasia varmaan kaikessa on, että sinuun ei satu. Ei rintoihin, ei olkapäihin eikä selkään. Ja imetysliiveihin suosittelen panostamista.

Mulla kanssa kasvoi tosi paljon jo ekan raskauden aikana (heti B:stä C:n, lopussa varmaan D:n ja imetyksen alkaessa imetysliivit kokoa E!), sitten vielä vähän lisää synnytyksen jälkeen maidon noustessa. Onneksi ne siitä kutistuivat sitten edes melkein vanhoihin mittoihinsa n. vuoden päästä. Nyt tokassa raskaudessa ensimmäinen oire oli taaskin rintojen kasvu, ja ekasta kokemuksesta viisastuneena menin kyllä jo heti alussa ostamaan isompaa kokoa olevia rintsikoita. Nyt keskivälin ylityksen jälkeen tuntuu että tissit on paisuneet vieläkin entisestään, ja nyt olen jo joutunut kaivamaan vanhat imetysliivit esiin ja ostamaan muutamat uudet että olisi tarpeeksi tukea. Olo ilman niitä on itseasiassa todella epämukava.

Ap:n kannattaa siis todella hankkia tarpeeksi tukevat liivit heti kun itsestä alkaa siltä tuntua, olivat ne sitten tavalliset isommat, urheilumalliset tai imetysliivit. Nämä ovat tosi yksilöllisiä juttuja, kaikillehan tätä tarvetta ei tule (*kateellinen*). Itse en tiedä mitään sen inhottavampaa kuin höllyvät ja löllyvät rinnat, joista vielä pahimmassa tapauksessa muodostuu ällöt roikut jos ei saa tarpeeksi tukea.

Joo, mäkin liputan imetysliiveissä kaarituettomien puolesta ehdottomasti. Syynä se, että niitä joutuu tosiaan pitämään yölläkin (muuten olisi maitoa ympäriinsä, ainakin mulla), jolloin kaarituet olisi tosi inhat. Ainoa vaan, että kun on tottunut kaarituellisiin, niin kaarituettomat on tosi rimpulat esim. ihan tavallisessa kävelyssä. Ratkaisin viimeksi asian niin, että kauppareissuille (kävellen tehtäville) yms. jumppatoppi imetysliivien päälle, jolloin tuki oli sopiva. Oikeaan liikuntaan sitten vaihdoin ihan oikeat tukevat urheilurintsikat.

Raskausaikana kaarituet on mun mielestä muuten ok, mutta tosiaan vaikea löytää sellaisia, jotka ei paina mahaa. No, josko tämä vauva kohta tästä laskeutuisi...

Mulla rinnat kyllä kasvoi aika pian raskauden jälkeen. Käytin normiliivejä aika pitkään mutta ihan loppuvaiheilla en viittinyt enää kalliita liivejä ostaa muutamaksi kuukaudeksi niin sitten ratkasin asian niin että ostin isommat urheiluliivit tarjouksesta joita käytin loppuvaiheessa. Samoin ostin kyllä silloin yhet imetysliivitkin jotka sitten otin synnärille mukaan (ne ei mahtunut silloin kun maito nousi mutta myöhemmin kyllä oli kovassa käytössä ja yötä päivää). Ne urheiluliivitkin tuli tarpeeseen, nimittäin olipahan sitten jotain jolla saa tukea kunnolla imetysaikana ratsastuslenkillä yms koska ne varsinaiset imetysliivit mulla ainakin oli kaikki aika heppuloita, siis ei paljon tukea ollut vaikka yhet oli kaarituillakin. Tuntu että silti rinnat on aina navassa asti mut ehkä mulla oli vaan huonoja liivejä. Sen sijaan alkuraskauden liivejä käytän nykyäänkin. Imetyksen jälkeen rinnat ei enää pienentynyt samaan kun joskus ja raskautta edeltävät liivit ei oikein mahdu enää ollenkaan.

Yhteistyössä