rintakumista

Minulle sanottiin ,että rintakumi voi vähentää maidon herumista. Meillä imetys ei onnitunut alkuun ilman kumia. Jo sairaalassa opastivat kumin käyttöön onneksi ,vaikka toiset ovat hyvinkin kumeja vastaan. Imetin 2 kk kumien avulla ja sitten alkoi onnistua ilman. Täysimetin 5 kk ja nyt tyttö lähes vuoden ja imetys jatkuu edelleen. Minulla ei kumin käyttö herumiseen vaikuttanut. Lisämaitoa ei tarvinnut kuin laitoksella ennen kuin oma maito nousi. Mielestäni parempi kumin kanssa ,jos ei muut keinot auta.
 
Jos imetys ei muuten onnistu niin tottamaar sitä "saa" käyttää. Eiköhän se ole äiti itse joka valitsee käyttääkö vai ei =) . Jos maito riittää ja lapsi syö niin älä ihmeessä hylkää kumia. Itse luovuin kumista kun esikoinen oli n.3kk. Imetin 9kk.
 
Ei kai sitä kielletä käyttämästä muualla kuin imetystukilistan sivuilla, jossa on tuhat ja yksi syytä, eikä mikään niistä ole totta ;)

Itse imetin rintakumilla liki 5kk ja poika kasvoi hyvin. Rintakumin sain käyttöön jo laitoksella, eikä ilman sitä imetyksestä olisi tullut mitään, rinnanpäät oli verillä...

Kaikenkaikkiaan imetin vuoden.
 
Esikon kohdalla käytin rintakumia sairaalasta asti, siellä se heti tarjottiin käyttöön, koska imetys ei muuten onnistunut. Nännit ovat sisäänpäin kääntyneet eikä vauva saanut niistä minkäänlaista imuotetta. Herumiseen ei vaikuttanut mitenkään, maito tuli aina suihkuamalla, pikemminkin helpotti ilmavaivoja kun lapsen ei tarvinnut hotkia suihkuavaa maitoa. Nyt aioin toimia samalla tavalla ellei muuten imetys onnistu.
 
Meirami kirjoitti:
"Ei kai sitä kielletä käyttämästä muualla kuin imetystukilistan sivuilla, jossa on tuhat ja yksi syytä, eikä mikään niistä ole totta"

Hmm.. Imetystukilistan osio rintakumista alkaa lauseella "On parempi imettää rintakumin kanssa kuin olla imettämättä ollenkaan". ;)

Minä käytin esikoisen kanssa rintakumia jonkun verran, lähinnä siksi että nännit oli alussa niin arat ettei olisi muuten onnistunut. Mulla on myös melko matalat nänninpäät ja senkin vuoksi välillä kokeiltiin rintakumia kun painoa ei tullut vauvalle paljoa. Kauaa ei rintakumia kuitenkaan tarvittu ja pystyin jättämään sen kokonaan pois =). Kuopuksen kohdalla en ole tarvinnut rintakumia ollenkaan.

Jos maitoa tulee mutta imetys ei muuten syystä tai toisesta onnistu niin rintakumi käyttöön vaan! On se aina monta kertaa parempi kuin se, että joutuisit erikseen maidon pumppaamaan ja antamaan tuttipullosta. Tai siirtymään korvikkeeseen.
 
Meillä käytettiin rintakumia esikoisen kanssa vajaat 5kk, sairaalassa jo antoivat käyttöön. Maitoa tuli valtavasti ja rinnanpäät ovat pienet, tällä yhdistelmällä vauvan oli hankala saada otetta rinnasta. Kokeilin aina silloin tällöin, joko pärjättäis ilman ja yhtäkkiä homma sujuikin. Pääasia, että maito oli omaa ja vauva sai imeä sen rinnasta suoraan - näin rohkaisivat neuvolassa. Imetän edelleen, ei ole vaikuttanut maidonnousuun muuten kuin positiivisesti. ;)
 

Minä varauduin jo etukäteen, et tod.näk. tulen tarviimaan noita kumeja, kun nännit on niin pienet..no, laitoksella oli jo mukana ja niitä sain käyttää.
Muutaman kuukauden käytön jälkeen alkoi sit onnistumaan imetys jo ilmankin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nunsku:
Meirami kirjoitti:
"Ei kai sitä kielletä käyttämästä muualla kuin imetystukilistan sivuilla, jossa on tuhat ja yksi syytä, eikä mikään niistä ole totta"

Hmm.. Imetystukilistan osio rintakumista alkaa lauseella "On parempi imettää rintakumin kanssa kuin olla imettämättä ollenkaan". ;)

Minä käytin esikoisen kanssa rintakumia jonkun verran, lähinnä siksi että nännit oli alussa niin arat ettei olisi muuten onnistunut. Mulla on myös melko matalat nänninpäät ja senkin vuoksi välillä kokeiltiin rintakumia kun painoa ei tullut vauvalle paljoa. Kauaa ei rintakumia kuitenkaan tarvittu ja pystyin jättämään sen kokonaan pois =). Kuopuksen kohdalla en ole tarvinnut rintakumia ollenkaan.

Jos maitoa tulee mutta imetys ei muuten syystä tai toisesta onnistu niin rintakumi käyttöön vaan! On se aina monta kertaa parempi kuin se, että joutuisit erikseen maidon pumppaamaan ja antamaan tuttipullosta. Tai siirtymään korvikkeeseen.

Niin, mutta miten sitten jatkuukaan ;) Listan mukaan imuote on väärä, jos rintakumia joutuu käyttämään, ei pidä paikkansa.

Vuonna 2005 sain noilla sivuilla vieraillessani vain pahanmielen, silloin tekstit siellä olivat kyllä aivan muuta, kuin nyt. Nyt en samoja juttuja löytänyt.

Silloin siellä oli tyyliin: "Et ole huomompi äiti, vaikka rintakumin kanssa joudut imettämään, mutta lapsesi ei saa tarpeeksi maitoa, ei opi oikein imemään, imuote on väärä... Tuntui, että siellä ei kannata edes vierailla ellei imetys onnistu täydellisesti.
 
Mä käytin rintakumeja vähän kotiintulon jälkeen kun valitin neuvolassa että imetys sattuu. Kehoitti käyttämään rintakumeja. Niillä imetys onnistui mutta maidontulo väheni ja rinta ei tyhjentynyt kunnolla -> 2x rintatulehdus.
En kuitenkaan koskaan uskaltanut ilman kumeja enää imettää ja imetyksen lopetin sitten kokonaan kun vauva oli 4kk, oli siihen mennessä jo käytännöllisesti katsoen vierottanut itsensä pois rinnalta.
 
Kummankin lapsen kohdalla olen rintakumeja kokeillut. Eka kieltäytyi rintakumista 4vrk iässä ja toisella oli täysin väärä imuote rintakumin kanssa, joten matalista/sisäänpäin käänteneistä rinnanpäistä huolimatta ilman rintakumia on imetetty molemmat lapset. Itse koen myös rintakumin käytön erittäin hankalaksi.
 
Minäkin aloittelin rintakumilla heti laitoksella ja pikkuhiljaa "vieroittauduttiin" siitä noin kahden kuukauden kuluessa. Imetys kaiken kaikkiaan kesti sitten vuoden ja kolme kuukautta. Tiedän erään äidin, joka imetti rintakumilla 9 kk.
 
Minä kanssa aloitin jo sairaalassa imettämisen rintakumeilla. Hyvin riitti maitoa sen 3 kk mitä imetin. Nyt toukokuuta odotellessa olen miettinyt josko ostaisin sen nänninkehittimen ( Avent Nipplette tai jotain sinne päin ), saisin kunnon nännit ja imettäminen onnistuisi ilman kumia. Onko jollain kokemusta ko. laittesta?
 
Mä jouduin aloittamaan esikoisen kohdalla imettämisen kumin kanssa jo laitoksella. Useaan otteeseen yritin päästä siitä eroon, onnistumatta. Imetys sujui kuitenkin kumin kanssa hyvin ja maitoa tuli todella paljon. Ja koko imetysajan käytin.

Kakkosen kohdalla olin valmistautunut käyttämään taas rintakumeja ja mulla oli omat mukana laitoksellakin. Yllätys oli positiivinen, kun en niitä kertaakaan tarvinnut :) Esikoinen oli venyttänyt rinnanpäät kakkosta varten sopiviksi :) Useammaltakin olen kuullut tämän saman, joten vaikka ekalla kerralla joutuisi käyttämään kumia ei se välttämättä tarkoita, että sama toistuisi seuraavalla kerralla. Äsken heitin ikivanhat rintakumit muuton yhteydessä roskiin (miten ne olikin kaappiin jääneet?!?) enkä meinannut uusia ostaa varuiksi tätä kolmatta ajatellen. Toivon, että imetys sujuisi tälläkin kertaa ilman.
 
Kimppa
Mä käytin rintakumeja niin kauan kun imetys sattui. Sitten kun nännit olivat tottuneet imettämiseen, onnistui ilmankin. Musta tärkeintä on, että imettäminen on miellyttävää. Ainakin esikoisesta imettäminen oli ensin aika kivuliasta.
 
jos pitempään joutuu käyttään. Jatkuva peseminen, keittäminen ja mukana roudaaminen... Ja julkisella paikalla imetys on helpompaa jollei tarvi rintakumin kans räpeltää. Imetin esikoista vajaa 6kk rintakumilla ja koin sen tosi hankalaksi pitemmän päälle. Tietysti tilapäiseen käyttöön ne on hyviä, mutta kannattaa yrittää jos imetys onnistuu ilman. Meillä se ei onnistunut vaikka vähän väliä yritin, vauva oli kai niin tottunut kumiin.

Pipsa Possu: minä tilasin juuri Niplette laitteen ja uskon siitä olevan apua! siinä on tosi tehokas imu joka nostaa nännin ylös. säännöllisesti käytettynä se varmasti venyttää nännin tarpeeksi isoksi. toivon voivani seuraavaa vauvaa imettää ilman rintakumia.
p.s. babystylella oli hinta 39e, bebesillä 49e...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Friidaliina:
j säännöllisesti käytettynä se varmasti venyttää nännin tarpeeksi isoksi. ..
:whistle: Ahistava ajatus.

Itse imetin ekaa kolme kuukautta rintakumeilla, tokaa puoltoista. Rintakumit oli kyllä hankalia, mutta ilman niitä lapset ei syöneet. Mutta en kyllä mitään nännin suurentajiakaan ala hankkimaan. :ashamed:
 
Itsellä kans käytössä ainakin näin aluksi rintakumi 1.12. syntyneen pienokaisen kanssa. Nännit edelleen sisäänpäin, joten loppua tuskin vielä näkyy. Mietin vain, kun alan imetellä julkisilla paikoilla, miten muut ootte ottaneet sen mukaan? Entäs kuis se pesu imetyksen jälkeen hoituu? Kotioloissa keitättekö kumin joka käytön jälkeen vai kuinka? Mä pesen joka käytön jälkeen ja keittelen 1s-2 krt päiväsä vain.
 
Imetin kaksi kertaa kumeilla, eikä ollut minun hommaa. Rinnanpäät olivat kyllä kipeät, mustelmilla ja rakoilla ensimmäisen viikon, mutta kannatti kärsiä sillä nyt imetys sujuu hienosti ja ilman kipuja. Alun kyynelien jälkeen siis.. Mutta jokainen tyylillään, kumilla tai ilman. Tärkeintä on se että vauva kasvaa!
 

Yhteistyössä