Rintakumilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imettäjiä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

imettäjiä?

Vieras
Hei! Onko muita rintakumin käyttäjiä itseni lisäksi? Minulla rinnanpäät sen verran ""hankalan malliset"", että vauvan vaikea saada otetta, joten olen joutunut käyttämään rintakumia alusta asti ja edelleen, vauva nyt 7 viikkoa.
Mahtaakohan olla toivoa vauvan kasvaessa = vauvan suun kasvaessa, että päästäisiin kumista eroon, kokemuksia? Sairaalassa olivat kovin kumivastaisia, mutta yrityksistä huolimatta ei lähtenyt homma käyntiin ilman kumia.

Mä imetän myös rintakumilla. Mulla taas käyttö johtuu siitä et rinnat on niin täynnä maitoa et poika ei saa otetta. Nyt oon muutaman kerran yrittäny imettää ilman mut poitsu ihmettelee kovin eikä ala imemään. Tosin suu on vielä niin pieni ettei välttämättä saa edes kunnon otetta. Sairaalassa sanottiin että kun vauva kasvaa niin samalla tietenkin suu kasvaa ja luultavasti alkaa syömään ilman kumia. Mä kovin yritän joka päivä josko hän alkais syömään ilman sitä. Meillä poika siis 3vkoa. Kannattaa vaan yrittää.

Imetin rintakumilla joitain viikkoja, ehkä ensimmäisen kuukauden ja koitin hiljalleen jättää sitä pois. Rinnan pää tuntui muotoutuvan myös vauvan treenatessa oikeaa imuotetta, joten kumin pois jättäminen helpottaa sen pois jättämistä :). Imetin aluksi ""helppoja"" imetyksiä (välitankkauksia, rinnalle nukuttamisia) ilman kumia ja öisin ja kiiruussa kumin kanssa. Hiljalleen minä ja vauva totuttiin kumittomaan imetykseen. Nyt imetys sujuu kuin tanssi, vaikka olin alkuun aika epätoivoinen eli kyllä se siitä! Poika on nyt 3 kk.

Mä imetin kumilla 2,5 kk ja muutaman viikon harjoittelulla sain kumin pois. Pikkuhiljaa alkoi sujua vaikka välillä tuntui toivottomalta. Tsemppiä!

Ainakin Naikkarilla olivat kovin kumimyönteisiä. Mies kiikutti kumit jo laitokselle ja saatiin imetys käyntiin. Mulla on matalat rinnanpäät ja pikkusuun oli vaikea saada otetta. Nyt pojalla ikää 5 viikkoa ja onnistuu ilman kumia. Koetappa seuraavaa: Anna lapsen syödä eka vähän aikaa kumilla, jolloin rinnanpää venyy. Sopivan hetken tullen ota kumi pois ja koeta jos saisi sitten kiinni. Kannattaa vielä kuivata rinta kumin jäljiltä, koska maidosta liukaana on vaikea saada otetta. Näin meillä lähti onnistumaan.

Mulla on myös rintakumi kovassa käytössä ollut heti tyttäreni syntymästä lähtien.
Tyttö ei yksinkertaisesti saanut otetta rinnasta ja kättärillä kehoittivat sitten hommaamaan sen rintakumin jotta saadaan pienokainen ruokittua.
Välillä koetan saada häntä syömään ilman kumia mutta ei se oikein hyvällä menestyksellä onnistu..
Mutta itse ajattelen asiasta niin että eikö ole pääasia että lapsi saa ruokaa keinolla millä hyvänsä ja kuitenkin äidin omaa rintamaitoa..:)

Neitimme on nyt reilu 7 viikkoinen ja kumilla aloitimme. Yritin muutaman viikon jälkeen epätoivoisesti saada häntä syömään paljasta rintaa, kun rinnanpäät olivat parantuneet - ei kiinnostanut. Työnsi vain kielellä pois. Pari viikkoa sitten neiti vain leikki kumilla ja tokaisin leikilläni, että syö sitten paljasta kun ei kelpaa ja heitin kumin pois. Niin nappasi kiinni paljaasta rinnasta kuin ei ikinä olisi muuten syönytkään! Nykyään käytän välillä illalla kumia, jos neiti alkaa pitää rintaa huvitutina (ei syö tutia). Nukahtaa lähes heti, koska ei viitsi lutuuttaa kumirintaa. E#li kyllä se siitä!

Minä imetin kumilla puoli vuotta. Ei kelvannut ilman. Ja toisaalta totuin siihen jo itsekkin ni hyvin meni. Ei se joo ole surun asia jos kumilla imettää. Mulla vielä ""suihkutissit"" ja maitoo jokapaikassa ilman kumia =)

Ehkä sitten pikku kakkosen kanssa imetän ilman kun itsekin on kokeeneempi. Mut sinne tai tänne, tärkeintä on että lapsi saa äidinmaitoa jos mahdollista =)

Minäkin olen joutunut käyttämään rintakumia nyt 8vkoa. Kysyisinkin, että keitättekö kumit jokaisen käytön jälkeen?
Itse en keitä jokaisen käytön jälkeen mutta pesen kuitenkin.

Meillä neiti nyt 2kk ja pääasiassa rintakumin avulla imetetty tähän asti, mutta nyt alkaa näyttämään siltä että homma luonnistuu jo ilmankin!!!:-) En ole keittänyt jokaisen käytön jälkeen, huuhdellut kylläkin kylmällä vedellä.

Tsemppiä kaikille imetykseen! Minustakin pääasia on että vauva saa maitoa, vaikka sitten rintakuminkin avulla!

Meille neuvottiin laitoksella pesemään kumit vain kylmällä vedellä. Kotona kuitenkin pesin kumin joka kerta, mutta päätin myös keittää ne päivittäin. Jotenkin tuntui, että täytyyhän ne välillä putsata ihan kunnolla...

Kiitos teille vertaistuesta :)
Ennen vauvan syntymää luulin imetystä helpoksi, että lähtee tuosta vaan, mutta ei näköjään ihan niin menekään. Harjoittelu jatkukoon... :)

Poikamme on paria päivää vaille kolmeviikkoinen. Meilläkin on rintakumi käytössä.

Rintakumista tuntuu olevan se haitta, että poika ei jaksa imeä tarpeeksi, vaan osa maidosta valuu aina kumin sivusta pitkin poskea. Neuvolassa sanottiin, että voi olla, että rintakumi vaikeuttaa imemistä sen verran, että vauva ei ehkä saa tarpeeksi rasvaista takamaitoa. Vauvamme jääkin nälkäiseksi lähes joka imetyskerran jälkeen ja koska paino ei meinannut lähtetä nousuun, saimme neuvoksi antaa lisäksi korviketta. Näin olemme jatkaneet.

Avent Isis -pumpulla maito irtoaa rinnoistani tosi hyvin ja olen pumpannut nyt pari kertaa lisämaidoksi äidinmaitoa, ettei tarvitsisi joka kerta antaa korviketta.

Olen kokeillut jo monta kertaa, saisiko vauva rinnanpään suuhunsa ilman kumia, mutta ei tunnu onnistuvan. Annan vauvan ensin imeä kumin kanssa jonkun aikaa ja otan sitten kumin pois. Rinnanpää pysyy suussa vain hetken, sitten ote herpaantuu ja vauvalle jää vain nänni suuhun, eikä siitä sitten mitään tule. Toivon todella, että jossain vaiheessa vauva voimistuu ja pystyy joko imemään rintakumin kanssa riittävän tehokkaasti tai ilman rintakumia niin, että pääsisimme korvikkeesta eroon.

Naistenklinikalla ei ainakaan vastustettu kumia, päinvastoin, suositeltiin, jotta saimme imetyksen alkuun. Aluksi rinnat olivat todella pinkeät ja vauvan oli nykyistäkin vaikeampi saada otetta.

Ymmärinkö nyt oikein, et maito ei valu pojan suusta vaan kumin ja rinnan välistä? Kumi ei toisin sanoen ole tiiviisti rinnassa kiinni?

Tässäpä omia kokemuksiani rintakumin pysymisestä:
Kumin alle ei saa jäädä maitoa, kumi ei saa olla likainen, eikä näpelöity tai se ei tartu kunnolla. Voi olla, et joudut myös hiukan venyttämään nänniä ja asettelemaan kumia ennen imetystä. Pelkkä sinne päin lätkäisy ei toimi aina, koska kumin ei tarvitse olla paljoakaan vinossa ja maitoa ei ala tulla kunnolla. Imetysasennolla on muuten myöskin vaikutusta kumin paikallaan pysymiseen, jos rinnat ovat pehmeät. Pinkeässä rinnassa kumi pysyy kuin liimattuna, kun sen siihen kerran hyvin saa laitettua ja asennolla ei ole väliä. Joskus voi joutua myös hiukan sormella pitelemään jotakin kumin reunaa paikallaan. Kannattaa muuten kokeilla molempia kaupasta saatavia kumimalleja, koskapa niissä siivekkeissä on eroja.

Kun on oppinut kumin kanssa imettämään, niin se ei oikeasti ole isokaan vaiva, eikä ongelma. Meidän vaavi vaati ilman kumia suunnilleen millilleen oikean imetysasennon ja sittenkään ei saattanut onnistua. Kumin kanssa olisin voinut imettää varmaan vaikka päällä seisoen, koskapa vauva sai hyvin kiinni ihan miten vaan. Hidasta herumista jouduttaa muuten oma keskittyminen (ajatusten harhailu hidastaa) ja toisen rinnan hierominen samalla.

En ole oikein varma, mistä kaikkialta maitoa valuu. Sitä vaan valuu välillä paljon pitkin pojan leukaa ja naamaa, ehkä se ei tule kumin ja rinnan välistä, vaan pojan suusta, joka ei vedä riittävän nopeasti? Pesen kumin joka käytön jälkeen. Siivekkeet tosiaan välillä nousevat irti ihosta, kun poika imee oikein innokkaasti. Missään vaiheessa kumi ei mielestäni ole ""pysynyt kuin liimattuna"", vaikka rintani ovat olleet kuinka pinkeät.

Minulle itselleni kumin kanssa imettäminen ei ole ongelma, mutta pojan kannalta se taitaa olla, koska hän ei nyt selvästikään saa riittävästi ravintoa.

Mulla on nyt Ainun kumit. Mistä saa niitä toisia? Ovatko hyvinkin erilaiset?

Nyt minulla on Aventin kumitkin. Aika samanlaiset ne ovat kuin Ainun - siivekkeet vaan erimuotoiset ja reikiä on kolme neljän sijasta. Kokeilin Aventia eilen. Samalla tavalla tuntui toimivan ja samaan tapaan meni lisäruokaa imetyksen jälkeen. Katsotaan, miten käy jatkossa.

Mulla myös rintakumi käytössä, poika 3 vk. En ole vielä edes kokeillut ilman kumia (matalat rinnanpäät), mutta yllä oli hyviä vinkkejä, kuinka saisi tottumaan imetykseen ilman kumia. Pojalle tulee usein hikka. Voisiko johtua rintakumista? Tai kuinka hikan saisi pois? Onko teillä vinkkejä? Vai joutuuko poika vain kärsimään sen aikaa kun hikka kestää (usein 15 min tms.)?

Minulle neuvottiin sairaalassa, että rintakumi huuhdellaan joka käytön jälkeen kylmällä vedellä ja steriloidaan vuorokauden käytön jälkeen aina kiehuvassa vedessä (kannattaa ennen sitä myös pestä kumi miedolla pesuaineliuksella, muuten maitojäämät voivat ""harmaannuttaa"" kumin pinnan - tämä ei ole asiantuntijan neuvo, vaan oma huomio). Eli ihan niin kuin joku oli jo vaistomaisesti tehnytkin.

Meillä käytettiin rintakumia noin viikon verran, koska vauva söi rinnanpääni hajalle, kunnes sisulla ja sinnikkyydellä siitä päästiin eroon. Sisua ja sinnikkyyttä on tarvittu sittemminkin, sillä minulla on myös sekä usein aika pinkeän täydet rinnat, suhteellisen matalat nännit että suihkutissiongelmaa. Eli lasta saa auttaa välillä oikean imuotteen löytämisessä ja välillä maitoa suihkuaa niin, että olemme molemmat ihan maidossa ja lapsi saa maitoa vääräänkurkkuunkin. Mutta en ole uskaltanut vaihtaa takaisin kumiin, kun olin aluksi niin huolissani siitä eroonpääsystä.

Naistenklinikalla ei puhuttu kumin steriloinnista mitään. Sanottiin vaan, että pesu riittää. Tai välillä vain huuhtelu kylmällä, kuumalla ja sitten vielä kylmällä vedellä.

Tämmösen selityksen löysin:

""Autonominen hermosto ohjaa hengitystämme ja aivojen ""hengityskeskukset"" lähettävät automaattisesti signaaleja pallealle ja kylkiluiden välissä oleville lihaksille, jotta hengitys sujuisi sopivalla nopeudella. Joskus aivojen ""hengityskeskukset"" menevät vähän sekaisin ja lähettävät ylimääräisiä signaaleja pallealle, joka sitten supistelee väärään aikaan. Tämä voi tapahtua vauvalle kohdussa vaikka hän ei vielä edes hengitä ilmaa, koska aivot ovat tämän osalta aivan aikuisen aivojen kaltaiset.

Vauvat siis voivat kärsiä hikasta jo kohdussa ja neuvolassa sanottiin että kohdussa usein hikkaavat vauvat, hikkaavat usein myös kohdun ulkopuolella.""

Aventin rintakumipakkauksessa lukee, että rintakumit pitää sekä pestä että steriloida keittämällä tai sterilointiliuoksella jokaisen käytön jälkeen. Niinpä minä teen niin, pesen ja keitän jokaisen käytön jälkeen. Mulla on rintakumeja 4 kpl, joten ei tartte joka välissä keitellä , vaan kaikki kerralla.

Yhteistyössä