rintakumi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Emma

Vieras
Heippa!

Mitä mieltä olette/mitä kokemuksia omaatte rintakumin käytöstä?

Itse joudun käyttämään rintakumia koska rinnat eivät yksinkertaisesti kestä. Olen välillä yrittänyt imettää ilman mutta pian nännit taas halkeilevat. Vauvalla on kyllä oikea imuote, sitä kehuttiin jo laitoksella. Tyttö on nyt 4vkoa.

Voiko rintakumin pitkäaikaisesta käytöstä olla jotain haittaa?

Meidän tyttö on nyt 4 kk ja olen imettäny häntä koko tämän ajan rintakumin avulla, koska tyttö ei vaan saa otetta muuten...Eihän tuo mitään hauskaa ole noita kumeja koko ajan pestä ja keitellä, mutta mieluummin vekslaan niiden kanssa kuin lopetan imetyksen kokonaan! Eli meillä niiden käytöstä ei ainakaan ole ollut mitään haittaa.

Väitetään, että rintakumilla imetettäessä vauva joutuu tekemään enemmän työtä saman maitomäärän saamiseksi kuin ilman kumia, koska rintaan kohdistuva stimulaatio vaimentuu hieman kumin kanssa.

Mutta jos kumin kanssa imetys muuten sujuu ja tyttö kasvaa ja olette molemmat tyytyväisiä, niin mikäs siinä. Usein ajan myötä (kuukauden-parin-kolmen päästä?) rinnat tottuvat ärsytykseen, ja vauvakin kasvaessaan haukkaa rinnasta vielä isomman osan suuhunsa, joten nänneihin kohdistuva ärsytys luultavasti vähenee.

Meillä lopetettiin rintakumin käyttö tossa 4kk ikäisenä itsestään. Sen jälkeen ei tarvinnut lisämaitoa antaa eli kyllä se ilmeisesti vähän tuota maidontuotannon stimulaatiota heikentää.

Lopettelen tässä imetysurakkaani ihan piakkoin, kun muksu täyttää 1v. ja koko ajan oon kumin kanssa imettäny. Millään niksillä ei vauva kumista luopunut ja monet itkut itkin, kun ajattelin kaiken menevän rintakumin takia pieleen (erehdyin lukemaan imetystukilistaa). Vaan hyvin on sujunu! :) Et eipä huolta, jos vaavi rintakumiin ihastuu, silti imetys voi sujua erittäin hyvin. Muksuni ei oo saanu korviketta lainkaan, vaan nyt on siirrytty suoraan tavalliseen maitoon. Maito on riittäny ihan sillä, et imettelin aina vauvan tahtiin, meni siinä sit 2 minuuttia tai 2 tuntia.

Ainoat ""haitat"" on miun mielestä ollu kumien putsaus ja mukana kuskaaminen. Nii ja mulla oli matalat nännit, ni se vaihe, kun ne viru ja veny, oli vähän ilkeen tuntunen ja nännit oli usein siniset! Muksulle ei miun nähdäkseni oo ollu haittaa kumista ja nyt kun on jo muutama hammas, ni kyllä sen kumin suojassa kelpaa äidin olla. ;) Mulla on yks kaveri, joka on imettäny molemmat lapsensa kumin kanssa, toista 9kk ja toista 7kk, et en oo ainut lajissaan, vaikka neuvolantätikin on monesti kummastellut.

Olen nyt imettänyt vaaviamme 5 kk rintakumin avulla. Ei siitä ole mitään haittaa ollut ja meillä jopa neuvolassa sanottiin, että totta kai rintakumia voi käyttää. Olisi ehkä kätevämpää, jos imetys onnistuisi ilman rintakumia, mutta meillä ei vaan onnistu, joten ihan mielelläni käytän sitä, jos sen ansiosta voin imettää vaaviamme pidempään. Ilman kumia olisin varmasti jo lopettunut aikoja sitten.

Käytin alkuun myös rintakumia ja se varmaan pelasti imetyksen alkamisen, mutta totta tuntuu olevan se, että ilman kumia rinnan pää muotutuu vauvalle paremmin tartuttavaksi ja imetystä paremmin kestäväksi. Itse koitin äheltää ilman kumia kun jaksoin ja pystyin, ja syötin yöllä ja hätähetkinä :) kumin kanssa ja hiljalleen rinnat tottuivat hommaan. Imetys on kivempaa ilman kumia, mutta tietysti parempi kumin kanssa kun ei ollenkaan!

Moikka,

Jorvin sairaalan hoitaja antoi meille rintakumin käyttöön, kun pikkuneiti ei muuten saanut rinnasta kunnollista otetta. Tuskin siis on kovin haitallista, kun synnytysosastollakin sellaista käytetään.

Esikoiseni on nyt 5 viikkoa ja eiliseen asti syötin häntä rintakumin avulla. Sunnuntaipäivän ratoksi päätinkin yhtäkkiä kokeilla mitenkä onnistuu syöminen ihan ""luomuna"" ja kappas! - neiti otti heti kunnon otteen ja imi kuin vanha tekijä. Oli se yllätys. Jätin siis rintakumin pois, mutta pidän vielä tallessa kaiken varalta.

Kannattaa siis aina silloin tällöin rauhallisen ja stressittömän hetken tullen kokeilla syöttöä ilman rintakumia, ehkä se vielä jonain päivänä onnistuu! Eipä silti - hyvinhän nuo ystävän rintakumilla ruokitut ovat kasvaneet ja voivat oikein mainiosti. Mitään haittaa ei siis rintakumista ole ollut.

meidän neidillä oli kanssa hyvä imuote, mutta
Äidin nännien muoto ja täydet rinnat pakottivat meidät käyttämään pari ekaa kk rintakumia
Päästiin kumista eroon pikkuhiljaa niin, että alotettiin syöminen kumin kanssa ja otettiin kumi pois ja jatkettiin ilman (rinnat hieman tyhjemmät ja nänni venynyt) viimeset kuukaudet meni kokonaan ilman.
Neuvolan täti kyllä varoitteli koko ajan, että ei päästä kumista eroon, mutta mielestäni oli parempi käyttää kumia kun lypsää pulloon tai antaa korviketta.
Neiti nyt 7kk ja tissi, tuttipullo ja nokkamuki kaikki kelpaa...

Tuskin rintakumista on mitään vaivaa suurempaa haittaa.

Itse totuttelin / totuttelimme imemään ilman rintakumia parin viikon ajan ja noin viisiviikkoisena syöminen sujui jo ilman. Aluksi rinnat olivat kyllä todella kipeät ja ajattelin, että imettäminen loppuu tähän, mutta hiljalleen siihenkin tottui, vaikka vauvakin meinasi hermostua, kun ei tahtonut saada rinnasta kiinni. No, en tiedä oliko tästä mitään hyötyä sinulle.

Yhteistyössä