rintakumi/kuinka kauan olet imettänyt?

  • Viestiketjun aloittaja kysyjä
  • Ensimmäinen viesti
kysyjä
itse olen imettänyt 9kk ja edelleen myös jatkan. aikamoista taistelua välillä ollut, mutta toisaalta on ollut palkitsevaa onnistua näinkin pitkään. tsemppiä kaikille muille rintakumi-imettäjille!
 
Aamun äiti
Imetin puolisen vuotta r-kumilla kun oli niin arat rinnanpäät ja lapsella ihan hervoton imu :kieh: . Sitten alkoi olla lapsi jo niin kiinnostunut imetyksen aikana kaikesta ympärillä olevasta, että alkoi tulla ns. rintaraivareita ja jätin kumin kokeeksi pois. Lensi nimittäin kumi yleensä pois kun neiti aloitti venkoilun rinnalla. Kummasti rinnanpäät tottuivat. Toisaalta vauva söi jo muutakin ja imetysajat olivat huomattavasti lyhyempiä kuin ensialkuun. Sitten kun tuli eka hammas niin puraisi kerran kipeästi ja yritin, että olisi kumilla syönyt siitä rinnasta, niin eipä enää kelvannut koko kumi.
 
hyvin sujui
5½kk täysimetystä ja 13kk saakka osittain ja ihan koko ajan rintakumin kanssa. Neljä ekaa kuukautta koitin taistella eroon kumista, sitten annoin periksi. Lopulta matalat rinnanpäät olivat venyneet sen verran, että olisin pärjännyt ilman kumiakin, mutta oli kivempi olla kumin suojissa piilossa vauvan hampailta. :kieh:
 
3kk ikään asti imetin pelkästään rintakumien avulla. Sitten tyttö päätti yhtäkkiä alkaa syömään ilmankin (ilmeisesti suu oli kasvanut sen verran, että ote parani). Nyt ikää reilut 5kk ja imetys jatkuu edelleen ja ilman rintakumeja siis.
 
Mulla oli sisäänpäinkääntyneet nännit ja otin sit rintakumin avuksi imetykseen. Kuukauden ajan kumien kanssa imetin ja sit päätin vierottaa niistä itseni ja pojan. Ensin yhden syötön päivällä ilman ja siitä hiljalleen lisäten - lopulta myös yöllä ilman. Nyt poika pian 6kk ja vielä imetän (tosin kiinteitä saa myös). Pojalle tuli ekat hamoaat 3½kk iässä ja muutaman kerran on puraissut rinnasta. Toinen nänni oli puraisun takia tosi kipeä ja yritin että jos rintakumin kanssa ei kipu tuntuisi niin paljon - ei poika kuitenkaan enää kumin kanssa osannut syödä. Vaihdoin sitten imetysasentoa.
 
Mulla oli esikoisen aikana "jättinännit", eli imetys onnistui vain rintakumeilla. Parin kk:n jälkeen ne jätin sitten pois ja kaikkiaan imetin 10 kk. Ilman rintakumeja imetys sattuikin aluksi paljon, joten olen tosi tyytyväinen että sellaiset on keksitty!
 
Mukava huomata, että on muitakin rintakumilla imettäviä ja että imetys niiden kanssakin on onnistunut pitkään. :) Itse yritän joka päivä imettää ilmankin, mutta vaihtelevalla menestyksellä ja välillä itkee niin äiti kuin lapsikin. :ashamed:
 
kysyjä
meillä ei vain onnistunut ilman rintakumeja. ilmeisesti kireä kielijänne oli hyvän imemisotteen esteenä. kuinka muuten huollatte/ hoidatte rintakumeja, siis puhdistus tms.
 
Minulla oli useampi kumi käytössä ja imetyksen jälkeen huuhtelin vain. Saatoin käyttää samana päivänä paria kumia ja illalla aina pesin tiskiaineella ja keitin. Kiinteiden alettua olen vain pessyt iltaisin huolella, muulloin huuhdellut. Nyt on käytössä vain yksi kumi kun imetän vain muutaman kerran päivässä enää. Huuhtelen sen imetyksen jälkeen ja iltaisin pesen tiskiaineella. Tietysti jos putoaa lattialle tms. pesen heti.
 
Molempien lasten kohdalla olen joutunut ensimmäisen viikon aikana käyttämään rintakumia rikkoutuneiden rinnanpäiden vuoksi. Sen jälkeen ei ole onneksi moisia tarvittu, paitsi pari kertaa esikoisen hampaiden tulon jälkeen, jolloin innostui testaamaan uusia välineitään äitiinkin. :x

Imetys on siis jatkunut onnistuneesti ilman rintakumia rinnanpäiden parannuttua, ja olen imettänyt esikoista 15kk, ja kuopusta nyt 6kk, ja edelleen jatkuu. Silloin tällöin, tiheänimunkausien aikana olen joutunut rasvailemaan bepanthenilla, ja se on onneksi riittänyt. Rintakumit ovat kuitenkin vaivalloisia verrattuna ilman kumia imettämiseen, joskin jos imetys kumit vaatisi, niin taatusti imettäisin mahdollisimman pitkään niittenkin kanssa.
 

Yhteistyössä