Rintakumi huono vaihtoehto?!? Olenko huono imettäjä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tahtoo imettäääää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tahtoo imettäääää

Vieras
Onko täällä kohtalotovereita, jotka joutuvat käyttämään rintakumia imetyksen apuna? Vauva on nyt pari viikkoinen ja kumista on ollut iso apu. Välillä olen koettanut imettää ilman, mutta nännit kipeytyy todella herkästi. Imetysasentoon ja vauvan imuotteeseen olen yrittänyt kiinnittää erityistä huomioita. Silloin tällöin olen myös joutunut antamaan vauvalle korviketta...

Olenko nyt jotenkin epäonnistunut tämän imetyksen kanssa? Lueskelin Imetystukilistan sivuja http://imetystukilista.net/sivut/index.php ja tuntui, että kaikkea en tee oikein:-( Rintakumikin oli pidemmän päälle pahasta:-(((

Auttakee, jos osaatte!

Mä käytin rintakumia yli kuukauden alussa, kun vauva ei vaan saanut nännistä otetta. Tottui sairaalassa pulloon (pitkä tarina, mutta oltiin molemmat kipeitä eikä samalla osastolla), joten rintaan totutteluun meni aikaa. Rinnat olivat myös kipeät alussa, mutta se helpottaa! Mä sain rintakumin jätettyä pois niin, että aina imetyksen alussa tarjosin paljasta rintaa ja annoin lapsen yrittää saada otetta, ja sitten laitoin rintakumin jos ei millään onnistunut. Jossain vaiheessa se sitten lähti sujumaan, ja jätin rintakumin pikkuhiljaa pois. Samalla oppi vauva syömään ilman rintakumia, ja mun nännit saivat totutella pikkuhiljaa imuun. Rasvasin myös joka imetyksen jälkeen Lansinohilla varmaan ekat kolme kuukautta.
Älä missään nimessä ota stressiä tuosta rintakumista! Turhaan luet mitään syyllistäviä tekstejä tuolta imetystukilistalta. Helpointahan sun itsesi kannalta olisi saada se rintakumi pois, koska sen asettelu vie aina aikaa, ja sitä täytyy puhdistaa ja se pitää aina olla saatavilla. Mutta jos imetys ei onnistu ilman sitä, niin käytä ihmeessä! Parempi sekin on kuin imetyksen lopettaminen!

Minäkin jouduin käyttämään rintakumia ensimmäisen viikon, kun nännit tuli tosi kipeeks. Pystyin jättämään ne pois, kun olin tarkka, että vauva ottaa aina kunnon imuotteen, vaikka välillä tosi työlästä, kun on niin kova näykkimään.
En epäröisi ottaa kumia, uudelleen käyttöön, jos tilanne niin vaatisi. Mulla ainakin meni hartiat ihan jumiin ja purin hampaita yhteen kun imetys sattui. Olin kireä kuin viulunkieli ja lapsikin sen vaistoaa ja saattaahan se tyrehdyttää maidontuotantoo.

Minusta voit ihan hyvällä omallatunnolla käyttää rintakumia,että imetys on sinulle mukavampaa ja turvaat näin lapsellesi maidonsaannin. Jätä sitten vähitellen pois ja totuta nännejä lapsen imuun.
Mulla auttoi myös se lanosinol ( vai mikä se oikein oli) nännirasva.

Hyviä imetyshetkiä T. Katianna

Minäkin jouduin käyttämään rintakumia ensimmäisen viikon, kun nännit tuli tosi kipeeks. Pystyin jättämään ne pois, kun olin tarkka, että vauva ottaa aina kunnon imuotteen, vaikka välillä tosi työlästä, kun on niin kova näykkimään.
En epäröisi ottaa kumia, uudelleen käyttöön, jos tilanne niin vaatisi. Mulla ainakin meni hartiat ihan jumiin ja purin hampaita yhteen kun imetys sattui. Olin kireä kuin viulunkieli ja lapsikin sen vaistoaa ja saattaahan se tyrehdyttää maidontuotantoo.

Minusta voit ihan hyvällä omallatunnolla käyttää rintakumia,että imetys on sinulle mukavampaa ja turvaat näin lapsellesi maidonsaannin. Jätä sitten vähitellen pois ja totuta nännejä lapsen imuun.
Mulla auttoi myös se lanosinol ( vai mikä se oikein oli) nännirasva.

Hyviä imetyshetkiä T. Katianna

Imetin ensimmäiset 3kuukautta rintakumin avulla. Luulin että imetän aina kumin avulla kunnes jostain kumman syystä päästiinkin siitä eroon. Olin varautunut että käytän sitä aina eikä siihen mitään estettä olisi ollutkaan. Eli mun neuvo on että älä ota paineita siitä kumista, kyllä se jää pois jos on jäädäkseen =)

Moi,

Meillä vauva ei syönyt kuin kumilla. Se on paljon parempi vaihtoehto kuin olla saamatta rintaa ollenkaan. Esikoinen ei suostunut imemään edes kumin kanssa (minulla matalat rinnanpäät). Älä missään nimessä stressaa asiasta, vaan anna rintaa kumin kanssa. Meillä oppi myöhemmin syömään myös ilman sitä (n. 2 kk iässä). Itsekin lueskelin imetystukilistaa ja olin ihan epätoivoinen ja tunsin itseni epäonnistuneeksi, mikä on ihan turhaa. Olet herkässä tilassa synnytyksen jälkeen ja huolestut liikaa pienestä asiasta. Ole iloinen, että imetys kuitenkin muuten sujuu! Eikä korvikkeen antaminen maata kaada! Nauti ihanasta ajasta! Onnea vauvasta!

Hei, höpönhöpön, et todellakaan ole mitenkään epäonnistunut imetyksen kanssa. Itse käytin myös rintakumia toisessa rinnassa aluksi, sillä iho oli totaalisen rikki. Kannoin myös suurta huolta asiasta kun pelkäsin, että imetys tyssää ja maito loppuu. Ei se mihinkään loppunut vaan jouduin vieroittamaan lapsen vuoden ja 10 kk:n iässä. Ainakin minulle rintakumista oli siis tosi paljon apua, sillä ilman sitä imetys olisi varmasti jäänyt lyheksi.

Kuten edellinen sanoi niin jossain vaiheessa kumi luultavasti jää pois kun vauva kasvaa ja rintojen iho tottuu imettämiseen. Ja toisaalta olen kuullut, että joku on käyttänyt rintakumia koko imetyksen ajan eli ei sekään maailman loppu ole.

Luin itse myös Imetystukilistan sivuja ja mielestäni niistä oli tosi paljon apua monessa käytännön pulmassa imetykseen liittyen. Ainakaan minulle ei neuvolassa puhuttu mitään imettämisestä ennen lapsen syntymää, enkä jotenkin ollut osannut ajatella, että se voisi olla mitenkään hankalaa. Pelkästään se, että joku olisi sanonut, että imettäminen sattuu aluksi ihan sikana, olisi ollut hyvä tietää. Vertaistuki ja asiantuntevat neuvot tulivat siis tarpeeseen.

Toi imetystukilista osaa kyllä olla semmonen syyllistäjän tukilista.... Ei sillä etteikö siellä hyödyllistäkin tietoa olisi, mutta jos sitä lukee kuin piru raamattua niin tuntee kyllä olevansa niin luuseri-äiti ellei tee kaikkea justiinsa niin kuin siellä lukee. Eli unohda ne löpinät ainakin tän asian suhteen ja anna mennä vaan rintakumin kanssa. Pääasia on, että saat imetettyä ja että vauva saa maitoa. Se on ihan sama sillon minkä letkun kautta sitä maitoa heruttaa.

Meillä on ollut rintakumi käytössä ihan alusta asti eli nyt viitisen viikkoa. Ei vaan onnistu ilman. Hyvin matalat rinnanpäät on minullakin ja vauva ei vaan saa otetta yrityksistä huolimatta. Ainoa asia minkä takia haluaisin päästä eroon koko kumista on se jatkuva kumin asettelu, pesu ja desinfioiminen. Rasittavaa puuhaa. Mutta en minä omaa äitiyttäni tai kykyä imettäjänä minkään rintakumin kautta arvota. Niin kuin sanoin, pääasia, että vauva saa ravintoa.

Minäkin kä'ytin rintakumia ensimmäiset 3 viikkoa. Poika ei vaan millään osannut ottaa kunnon imuotetta, enkä itse osannut ehkä tarjota rintaa oikealla tavalla tai oikeassa asennossa. Kumin avulla imetys lähti kuitenkin hyvin käyntiin. Sitten kävi niin, että maidontulo lopahti .Selvisi, että rintakumin takia rinnat eivä saaneet riittävästi ärsytystä, jolloin maito alkoi vähenemään. Jouduin sitten rintapumpulla kasvattamaan maitomäärää, mikä alkoi vähitellen käymään työlääksi. Niinpä vähitellen tarjosin enemmän ja enemmän rintaa ilman kumia ja pikkuhiljaa poika hoksasi oikean otteen. Pääsimme kumista eroon. Myöehmmin se tosin kaivettiin takaisin rintaraivarien vuoksi, mutta vain muutaman päivän ajaksi. Kumin avulla selvittiin raivareistakin yli. Imetin poikaa lopulta yli 1-v asti. Eli ainakin meillä kumi pelasti koko imetyksen pariin otteeseen.

Mä olen sitten varmaan tuplahuono äiti, kun meillä lapsi on osittaisimetyksellä (maito ei itsellään vaan riitä) ja lisäksi rintakumi käytössä alusta asti (; Onneksi kyseessä on jo toinen lapsi, niin en enää ota pulttia niin paljon kuin esikoisen kanssa, kun tunsin syyllisyyttä joka korviketilkasta. Esikoista siis myös osittaisimetin (yli puolet kuitenkin tisusta) 8,5kk ja hän ei tarvinnut rintakumia.

Kuopus, nyt 2,5 kk, sen sijaan oli ensipäivinä laiska imijä, eikä millään saanut rinnasta otetta. Viimeisenä sairaalapäivänä otin pitkin hampain kumin kokeiluun, kun tiesin, että kotona ei enää kukaan ole vauvaa tissille auttamassa. Vauva sai kumilla heti paljon paremman otteen, söi tyytyväisenä ja rauhallisena. Itse saan mielenrauhaa siitä, että näen rintakumista omin silmin, että maitoa todella on liikkeellä (; Ilman kumia tyttö vain lipsuttelee rintaa ja ote irtoaa muutaman imun välein. Ei sillä tavalla ole vauvallekaan kivaa syödä!

Minäkin ajattelisin niin, että hienoa, jos vauva saa rintamaitoa. Apuvälineellä tai ilman. Ei tuo kumin käyttö ja mukana pitäminen ole mitenkään hankalaa, kun siihen tottuu. Vallankaan, jos ei ota liikaa stressiä kumin huoltamisesta. Meillä jäi aika pian rintakumin keittelyt pois. Pesen vain nopeasti hanan alla astianpesuaineella ja vedellä. Välillä, jos imetän tiheään, niin vain huuhtelen kumin hanavedellä.

Oli rohkaisevaa lukea, että kumista voi silti päästä eroon pitkänkin ajan jälkeen.

Minä aloin käyttää rintakumia noin viikon ikäisen vauvani kanssa ja jatkoin noin 2,5 kuukautiseksi. Ongelmani oli, että toinen nännini oli sisäänpäin kääntynyt ja lisäksi suihkusi ja toinen nänni sai sitten senkin edestä kohtelua ja oli aivan vereshaavoilla. Kumi helpotti heti sain molemmat rinnat täyskäyttöön ja suihkuongelmakin hävisi.Maitoa riitti (pakkaseen asti on pumppailtu), vaikka kumeja käytinkin. Hygieniaa helpotti, että ostin 6 kumia joita kuljetin rasiassa, jossa oli aina kumi saatavilla. Noin kahden ja puolen kuun ikäisenä rupesin kokeilemaan taas pelkkäää rintaa. Tällöin ei suihku eikä käänteinen nänni enää haitannut lainkaan ja rintojeni ihokin on vahvistunut. Eikä kyseessä tuolloin edes ollut vieroitus olimme vain molemmat kasvaneet imetykseen. Sen kun nautit imetyksestä ja kumin kanssa jos sitä tarvitset. Itse kätin Medellan kumeja ja olivat todella hintansa väärttejä.

Imetän edelleen rintakumilla, lapsi nyt 4 kk vanha, ja varmaankin mennään kumin kanssa vielä pitkän aikaa, koska lapsella kireä kielijänne. Yritän joskus ilman, mutta nännit kipeytyy jo yhdestä kerrasta niin pahoin, että palaan kumin käyttöön välitömästi. Aluksi oli hankalaa saada kumi paikoilleen, sitä piti asetella ja tähtäillä, mutta nyt se menee ihan unenpöpperössäkin silmät ummessa naps, paikalleen. Eli helpotusta luvassa kun vaan sinnittelet vaikean ja raskaan alun. Vinkki: Tuttien myyntipakkauksen kotelo (se jossa on kaksi tuttia) on kätevä rintakumin kuljetuslaatikko, siinä pääsee ilmakin kiertämään, ja siinä voi säilyttää hoitolaukussa kahta kumia niin ovat aina matkassa mukana.
Olen myös joutunut antamaan lisämaitoa, iltaisin ennen nukkumaan menoa annetaan niiin paljon kuin vain jaksaa juoda, ja näin saadaan itsekin hyvät yöunet. Rintakumi vähentää hieman vauvan saaman maidon määrää, ja imetyskerrat on pidempiä, mutta tiheillä imetyksillä pysyy homma käynnissä kyllä. Rintakumi on ihana keksintö, ilman sitä en olisi pystynyt imettämään lastani. Imettäminen on nyt ihanaa kun se sujuu. Huolet pois ja iloista imetystä!

KIITOS kannustavista teksteistä! Kyllä helpotti mieltä kummasti.

Vauva kyllä imee ilman kumia, mutta...Eilen illalla ja yöllä imetin ilman ja nyt sen kyllä tuntee rinnanpäissä. Jatkan kumilla hyvillä mielin ja kokeilen aina välillä ilman, maltilla;-) Voihan tosiaan olla, että kun vauva kasvaa, niin ote ja kaikki sujuu paremmin.

Minua myös lohduttaa nähdä sitä maitoa siinä kumissa - näkemän perusteella maitoa tulee ihan hyvin. Ja jos aina välillä ilman kumia yrittelen, niin eiköhän se maitokin riitä.

Kiitos vielä kerran;-)

Auttaisiko, jos otat kesken imetyksen kumin pois? Jolloin nänni olisi pehmeämpi. Tietysti, jos se on tosi kivuliasta, ehkei kannata. MInullakin oli alussa ihan veressä nännit joskus, mutta itkien sitten imetin ilman kumia, kun muksulle ei kumi kelvannut. Hyvän otteen saamista helpotti se, että lytistin tissiä vauvan suuhun, että sai tarpeeksi "ison palan" imettäväksi. Laita lansinoh-voidetta, sitä ei tarvitse pestä ennen imetystä, voi helpottaa rintojen kipua. En lukenut muita vastauksia, joten voi olla, että samat asiat tuli esille jo.

Mä imetin kumin kanssa koska molemmat rinnat kerta kaikkiaan vuosivat verta ja olivat niin kipeät etten ilman rintakumia olis pystynyt imettämään. ja noin mentiin tosi kauan, vähitellen rinnat tottuivat kuukausien aikana ja pystyin jättämään rintakumit pois. Maitoa riitti kuitenkin vaikka kuinka ja ylikin pakastimeen, joten tuo maidon riittäminen on ihan tapauskohtaista.
En mäkään sitä kumia jatkuvasti niin tarkasti desinfioinut ja hyvin meni. Eikä koskaan tullut edes mieleen tuntea siitä syyllisyyttä tai huonommuutta, vauvahan sai maitoa. Eikä korvikkeestakaan pidä potea huonoa omaatuntoa, kaikilla vaan ei maito riitä tai eivät jostain syystä voi imettää. Korvikkeethan ovat nykyaikana todella hyviä.

jos nännit ihan verellä ja kipeät niin voi kannattaa pumpata maitoa vauvalle päivän tai pari, näin mä tein ihan pahimpaan aikaan. Nännit saivat vähän parantua ja sitten vaan taas rintakumin kans imettämään. Mulla ei noi voiteet juurikaan auttaneet. Rintakumi on hyvä vaihtoehto!

Nyt turhat paineet pois. Jos pystyt imettämään rintakumilla niin sitten teet niin. Apuvälineet ovat olemassa sen takia että niitä käytetään. Kaikki äidit eivät pysty imettämään ollenkaan ja heidänkin vauvansa voivat oikein hyvin. Niin voi myös sinun vauvasi. Imetät sen minkä pystyt ja mikäli maitoa ei riittävästi tule niin annat korviketta. Neuvolassa voit myös pyytää apua, jotta tarkistavat imuotteen.

Samaa mieltä kun muut, eli paineet pois! Itse imetin kumilla ensimmäiset 4kk, poju ei vaan huolinut muuta kun alkuun tottui kumiin. Hänellä oli kauhen kapea imuote ja imetyksestä ei muuten olisi tullut mitään kun vaan itki ja pettyi tissiin. 3 kuukauden jälkeen sinnikkäästi aloitin kumista vieroittamisen. Odotin että maito rupesi herumaan ja poju joi kunnolla, jolloin nappasin välissä kumin pois. Monta kertaa meni että jatkoi ruokailuaan vasta kun laitoin kumin takaisin paikoilleen. Välillä saattoi ottaa muutaman imun kerrallaan ja siitä se aika piteni kunnes huomasin etten tarvitse kumia edes alussa. Sinnikkyyttä se tosin vaati. Kannoin vielä monta viikkoa kumia mukana pahan päivän varalle, kunnes lopetin senkin touhun.

Maitoa tuli ihan riittävästi kumilla, iltaisin jouduin antamaan lisämaitoa sillä vaavi oli/on aika suuritarpeinen. Ainoa ero kumin ja ilman välillä oli se että imetyksen kesto lyheni, sillä imu tehostui kun kumi oli poissa. Muuten maitomäärät pysyivät samana ja iltapullosta päästiin eroon vasta kun kiinteät tulivat kunnolla kuvioihin.

Eli imetä rauhassa kumilla, nauti siitä että saat ja voit imettää! Imetystukilista sivut voivat olla välillä liika syyttävät, sain itsekin sieltä moraalisia.. mutta jälkeenpäin katsottuna turhaa. Nyt olen ylpeä että sain imetettyä, kiitos kumin, ja jatkettua sitä 10kk asti!

Höpsis! Rintakumin käytöllä ei ole yhtään sen huonompi äiti kuin ilman! Parempihan se on kumilla imettää kuin ei ollenkaan. Itse käytin ekan lapsen kanssa rintakumeja ainakin ekat 2 kuukautta ja asia suretti minua suuresti. Maitoa tuli suihkuten, rinnat oli kivikovat, nännit pienet eikä vauva saanut otetta ilman kumeja. Aina välillä koitin ilman ja sitten yhtäkkiä se alkoikin sujua. Ensin toisella rinnalla ja sitten myös toisella. Nännit olivat kumien alla pikkuhiljaa venyneet siis ja tasoittuihan tuo maidon tulokin ajan kanssa. Eikä siis kumien käyttö ainakaan mulla vähentänyt maidontuloa lainkaan. Ainoa vaiva oli kumien pesu ja keittäminen ja olihan se vähän hankalaa reissun päällä.
Nyt toisen lapsen kanssa käytin kumeja vaan pari päivää kun nännien iho meni aluksi rikki.

Minäkin imetin alusta asti rintakumin kanssa, vauva kun ei suostunut muuten imemään. Imetystä ei sitten kestänyt kuin sen 3,5 kk, mutta siis koko aika oli kumin kanssa. Älä missään nimessä pode huonoa omaatuntoa tai muutenkaan stressaa asiasta. Näköjään kohtalotovereita löytyy! Tärkeämpää on se, että vauva saa omaa maitoasi niin pitkään kun sitä riittää tai sinä jaksat imettää. Voi että kun sitä stressasi vauva-aikana ihan liikaa tuosta kumista ja siitäkin, että jouduin antamaan korviketta, näin jälkiviisaana sitä miettii näin. Tsemppia sinulle!

Tiedän että ketju on vanha, mutta tästä viestistä voi olla apua jollekin.

MINÄ IMETIN POIKAANI VUODEN JA KUUKAUDEN RINTAKUMIN KANSSA!!!! Rintakumi oli käytössä joka "aterialla" ja joka tilanteessa. Maitoa riitti yli tarpeen ja hampaiden kehitystä se ei ole haitannut mitenkään. Älkää siis lannistuko helpolla tai uskoko paskapuheita siitä miten se olisi muka huono vaihtoehto. Miksi rintakumi olisi sen huonompi vaihtoehto kun tuttipullokaan!!

Rinta rottingille naiset! Imetys on upea asia, ja jokainen päivä on vauvalle enemmän kun hyväksi.

Kiva että tällainen ketju löytyi, täälläkin on rintakumit käytössä, poika on kohta 7kk eikä lisämaitoa ole ollenkaan tarvittu, kiitos rintakumien. Muuten nimittäin imetyksestä ei olisi tullut oikein mitään. Poika on rintaraivoavaa tyyppiä ja vetää usein raivarit jos yritän tarjota paljasta rintaa, näin myös alussa. Lisäksi rinnat kipeytyvät edelleen joka kerran kun yritän imettää ilman sitä kumia.

Mutta siis tsemppiä kaikille jotka kamppailevat imetyksen kanssa, se ei kaikille ole helppo ja luonnollinen asia vaan sen eteen täytyy tehdä myös työtä jotta onnistuu. Onneksi on rintakumit keksitty sanon myös minä, ne ovat oiva apu ja niiden kanssa voi hyvin imettää hyvinkin pitkän aikaa. :)

Yhteistyössä