Rinnat imetyksen lopettamisen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ade
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ade

Vieras
Lopetin imetyksen reilu viikko sitten. Olin imettänyt 11,5 kk, tosin pari viimeistä viikkoa vain iltaisin. Vieroitus sujui hyvin, mutta oikea rintani on edelleen kova ja muhkurainen. Toinen rinta ihan normaali. Kävin imetyksen aikana puolisen vuotta sitten rintojen ultrassa, kun lääkäri katsoi, että oikeassa rinnassa saattaisi olla jotain. Mitään pattia tai muutakaan ei onneksi löytynyt,mutta nyt mieltä vaivaa, kun samainen rinta on nyt kova ja paakkuinen. Johtuukohan vain vielä imetyksen lopettamisesta ja olisiko maito vaan paakkuuntunut? Kauan yleensä kestää, että rinnat "normalisoituu" imetyksen lopettamisen jälkeen? Onko normaalia, että vain toinen rinta jää kovaksi ja pahkuraiseksi pidemmäksi aikaa?

Moi!!

Tuo kirjoitus oli aivan kuin mun kirjoittama. Paitsi tuo ultrassa käynti.

Tänään kävin lääkärissä, kun oikeassa rinnassa on sairaan kipee ja kivikova pahkura. Ei punoita eikä mulla ole kuumetta, mutta antibioottikuurin silti määräsi ja lääkkeen, joka lopettaa maidonerityksen. Sitä en kyllä omasta päätöksestäni aio ottaa :ashamed: Tylsiä sivuvaikutuksia, eikä mulla ikinä edes kovin vuolaasti sitä maitoa herunut. Kokeilen, jos toi antibiootti riittäis.

Rintatulehdus tuleekin yleensä vain yhteen rintaan kerrallaan. Ja nää pahkurat on siis tukkeutuneita rintatiehyitä, jotka pitäis lämpöhauteilla, kuumilla suihkuilla ja VÄHÄN lypsämällä tyhjentää.. Työlästä :/

Kohtalotoveri löytyi, helpottaa hieman, mutta haluaisin myös tietää lähteekö tää muhkura tästä joskus? Lypsämällä ei ainakaan.

On koko ajan sellainen tuskainen ja kärttyisä olo tän takia eikä voi edes lasta kantaa, kun hipaisukin saa huutamaan kivusta. Pikkuinen on ihan ihmeissään :|

P.S Huomasin juuri, että kirjoituksestasi on jo aikaa. Jos olet vielä palstalla, kerro nyt ihmeessä miten sulla meni :flower:

Mulla tosiaan kesti vähän yli 2 viikkoa rinnan paakkuisuus. Sinä aikana muutaman kerran hieroin rintaa suihkussa ja saunassa, ja sitten vain yhtäkkiä huomasin, että rinta onkin ihan normaalin tuntuinen. Nyt kun muistelen asiaa, taisi ekankin imetykseni jälkeen jäädä toiseen rintaan joku kipeä pahkura noin 2 viikoksi, jota myös hieroin. Toivottavasti sullakin lähtee muhkura pois. En lypsänyt rintaa kertaakaan, vaan ainoastaan hieroin. Hieromisen yhteydessä tuli jonkin verran maitoa. Vielä en ole käynyt mammografiassa, mutta ajattelin kuitenkin varmuuden vuoksi käydä, koska talvella ultraava lääkäri sanoi, että tarpeen tullen (ja halutessani) voisin käydä.

Yhteistyössä