Rinnalle nukahtaminen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Leijonalapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Leijonalapsen äiti

Vieras
Tämä aihe jo lienee loppuunkulunut täällä ja muillakin keskustelupalstoilla?
Silti, olen niin väsynyt ja kaipaan lähinnä muiden saman kokeneiden kokemuksia.
En niinkään, "olisit opettanut pienestä asti nukahtamaan ilman rintaa" kommentteja..niitä olen kuullut riittämiin.
En haluaisi huudattaa vauvaani, vaan päästä tästä yli pehmeämmillä keinoilla. Kyllä, olen lukenut Pantleyn kirjan ja yrittänyt noudattaa imemisassosiaatioon liittyviä keinoja, mutta todennut että taitaa vauvani olla temperamenttinen tapaus...

Vauvani on 4 kk 2vk. Päivisin nukahtaa vaunuihin, autoon..iltaisin vain ja ainoastaan tissille. Aika usein myös yöllä vaatii tissin nukahtaakseen uudelleen. Joskus nukahtaa hyssyttämiseen, heijaamiseen kun herää yöllä. Siinä on edistytty hiven. Vauva ei huoli tutia, joten se keino on poissuljettu meidän perheessä :(

Minulla ei ole mitään imettämistä vastaan, päinvastoin. Mutta olen ymmärtänyt, että vauvan olisi erittäin tärkeää oppia nukahtamaan ilman rintaa..eli että tehdään iltatoimet, syödään, ja mennään omaan sänkyyn. (Vauva nukkuu tällä hetkellä perhepedissä..sekin vielä..joku varmasti ajattelee).

Mietin sitä, että kuinka vaikeaa "vieroittaminen" voi olla kun ikää karttuu ja vauva on jo nyt osoittanut temperamenttinsa...Olenko ihmeessä??

Toivon saavani asiallisia kokemuksia ja kommentteja. Neuvolassa olen asian ottanut puheeksi useamman kerran..vastaukseksi lähinnä " voi voi"...Tuttavaäitien kanssa olen yrittänyt asiasta puhua...aika vaitonaista porukkaa, jostain syystä? Olenkohan epäonnistunut äitinä täysin?
Toiset sanoo, että vauva oppii siitä itsekseen pois kun ikää karttuu..jotenkin epäilen sitä?

Vielä lisäys alkuperäiseen, unohtui de tärekin pointti:
iltaisin, alkuyöstä saattaa nukahtamissessio kestää jopa 2-3 h, koska vauva torkahtelee tissi suussa, kun irrotan otteen alkaa metakka..ja kuten kuvitella saattaa tulee nuokkumiseta tissi suussa varmasti vauvallekin "huono olo"..kun maitoa valuu nieluun..on meillä toki niitä ns helpojakin iltoja jolloin vauiva nukahtaa kertasyötöllä mutta liian usein päädytään siihen että äitiä käytetään huvituttina...

Noin pienen voi ihan hyvin antaa nukahtaa tissille. Jos pystyt itse asian kanssa elämään, niin kannattaa aloittaa vieroitus vasta lähempänä yhtä vuotta, mikäli vauva vielä silloinkin nukahtaa tissille. Siinä iässä vauvalla on jo selkeät rytmit ja tiedät varmasti millä kellonlyömällä vauva on valmis yöunille ja nukahtaa helposti.

Meillä iltatissivieroitus tehtiin reilu 1 vuotiaana niin, että mies laittoin vauvan iltaunille viikon ajan. Sen jälkeen vauva ei vaatinut enää minultakaan tissiä iltaisin. Päiväunille mennessä nukutan taaperon edelleen tissille. Ikää pojalla on jo 1 v 4 kk.

Jos haluat vieroittaa iltatissistä, niin ota isä avuksesi.

Minä nukutan vauvan edelleen rinnalle, vaikka ikää on jo yli 1 v. Poika kyllä nukahtaa ilmankin, mutta tuo rinnalle nukuttaminen on kuitenkin se helpoin tapa. Minua ei haittaa tuo rinnalle nukahtaminen ollenkaan, toki jossain vaiheessa lopetan imetyksen ja sitten täytyy nukuttaa suoraan sänkyyn.

Kiitos teille kahdelle...
Oli aika helpottavaa kuulla, että tilanne ei ole mahdoton.
Ehkä annan ajan kulua, jos en muuta keksi. palaan työelämään ensi syksynä joten kesän aikana on varmasti opeteltava viimeistään ne uudet nukahtamistavat..

Meillä poika nukahti aina tissi suussa paitsi päiväunille vaunuihin ilman imetystä (tuon ikäisenä tosin imetin pojan uneen ja sitten puin nukkuvana ja siirsin vaunuhin ;))... Illalla nukutus kesti sängyssä imettäen muutaman minuutin kun poika vain oli valmiiksi tarpeeksi väsynyt. Noin 1-vuotiaana poika heräili öisin syömään 1-3 krt ja sitten lähes jatkuvasti sen 3krt kun ikää oli noin 1,5-vuotta. En ollut kovin väsynyt kylläkään, mutta ajatus kunnon unista ja toisesta lapsesta (että josko yrittäisi raskautua) auttoi aloittamaan lopullisen vieroituksen. Sitä ennen olin jo pitkään imettänyt vain iltaisin ja öisin. Kun poika oli 1v8kk niin aloimme mennä nukkumaan ilman imetystä. Ensin mies luki ja lauloi lapsen kanssa ja sitten äiti tuli "viimeistelemään" nukutuksen, mutta "tissit on pipit" yms. selityksillä poika hyväksyi tilanteen. Parit itkut tuli, mutta ei mitään huutokohtauksia. Imetin silti edelleen öisin aina kun halusi eli 0-2 krt heräsi ja imetin heti jos pyysi. Sitten kun näin oli opeteltu kuukauden päivät, niin poika heräsi enää kerran syömään ja sitten lopetin senkin. Meni kivuttomasti, onneksi. Nyt tuosta on kuukausi aikaa ja vieläkin poika joskus haikailee tissin perään (ja käyn siksi saunassa uikkarit päällä pojan ollessa siellä samaan aikaan...) mutta nyt asia ei kyllä yhtään itketä, kunhan vain sanoo että josko tissiä sais ;) Ja nukkumaanmeno sujuu jo nopeasti ja yöt nukutaan putkeen, korkeintaan vekslataan sängystä toiseen (eli omastaan meidän sänkyyn ja toisin päin, sänky sivuvaununa, viereen saa aina tulla).

Kaipa sen vieroituksen saat tehtyä ennen kuin vauvasi muuttaa aikuisena kodista pois...

Negatiivisia puolia:
- nukuttaminen vie aikaa ihan joka ikinen yö!
- kukaan muu ei voi nukuttaa
- et pysty järjestämään iltamenoja itsellesi
- mitä isommaksi kasvaa, sitä herkemmin herää, kun irrotat rinnalta ja yrität laittaa omaan sänkyyn nukkumaan
- hampaiden harjauksesta ei ole kauheasti hyötyä, jos hän kuitenkin nukutusprosessin aikana saa koko ajan maitoa

Jos mikään noista yllämainituista ei ole ongelmana, niin sittenhän ongelmaa ei ole. Jos kuitenkin sinusta tuntuu, että haluaisit käyttää ne illan tunnit vaikkapa miehen kanssa parisuhteen hoitamiseen (juttelua, ehkä seksiä, hellyyttä, yhdessä tv:n katselua tms), niin tietysti se nukuttaminen on pois juuri siitä ajasta.

Vauva ei luovu helpolla saavutetuista eduista. Itkuhan on hänen keinonsa kommunikoida, kun sanoja ei ole. Mitä pidemmälle siirrät tätä vieroittamista, sitä todennäköisempää on, että muutoksen tekeminen kestää kauemman aikaa. Mitä isommaksi lapsi kasvaa, sitä kevyemmin hän nukkuu, tarvitsee vähemmän unta ja jaksaa enemmän myös huutaa. On helpompaa tyynnytellä lasta, joka ei osaa vielä nousta seisomaan, kun taas esimerkiksi ketterä 1 vuotias osaa jopa kiivetä pinnasängystä pois. Silloinhan lasta on tosi vaikea saada pysymään sängyssään.

Minusta sinun ei kannata pelätä sitä, jos lapsi vähän itkee. Yleensä lapsi tyyntyy, kun 2-3 yötä on toimittu samalla tavalla, jolloin siitä tulee lapselle uusi rutiini. Voisit kokeilla, että teet iltatoimet ihan samalla tavalla kuin ennenkin, mutta heti, kun vauva on imenyt, otat rinnan suusta pois ja laitat vauvan nukkuvana sänkyyn. Totta kai hän protestoi ja huutaa suoraa huutoa, mutta se ei ole vaarallista, jos sinä olet siinä vieressä. Jos huuto ei laannu kohtuullisessa ajassa, ota vauva syliin, anna maitoa, älä anna nukahtaa, vaan heti kun imu loppuu tai silmät menee kiinni, ota vauva pois sylistä ja pane sänkyyn. Toista tätä niin monta kertaa kuin on tarpeellista. Voin taata, että 2-3 yön jälkeen hän tajuaa sen, että sänkyyn voi jäädä, vaikka tissi ei olekaan suussa.

Luin jonkun asiantuntijan tekstin siitä, että se ei ole vaarallista, jos lapsi itkee, kunhan äiti tai isä on vieressä tyynnyttelemässä. Itse asiassa vauvan psyykkeen kannalta pahempaa on se, että hän nukahtaa rinnalle (= paras paikka maailmassa) ja kun hän herää, hän onkin jossain ihan muualla. Siksi olisi hyvä, että vauva oppii siihen, että hän nukahtaa itsekseen. Silloin herääminenkään ei ole iso shokki (vaikka olisikin omassa huoneessaan yksin).

Tajuan kyllä että itku ei ole vaarallista, mutta kun se on hysteeristä ja uhkaa vaikuttaa hengittämiseen..on sitä aika hurjaa kuunnella. Toki nostan vauvan syliin hetkeksi jne, mutta oikeasti joudun sitä tekemään tyyliin koko yön..eli minun täytyy kerätä itselleni ensin voimia ko. projektia varten. En ole niin onnekas, että minulla olisi joku apuhenkilö, jotta voisin itse päivällä nukkua..

Samantapaisia ajatuksia minulla on kuin nimim. ja-a-a:lla eli minusta tuntuu että mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa, sen ongelmallisemmaksi tilanne koituu meille molemmille.
Enkä todellakaan voi käytännön syiden vuoksi odotella sinne 1v tai yli ikään..koska päiväkotirutiineihin on alettava totutella kesän aikana.

Minä olen nukuttanut kaikki lapseni rinnalle niin kauan kuin lapsi on sitä halunnut. Olen myös nukuttanut lapsemme meidän sänkyymme pieninä, niin kauan kuin ovat halunneet kainaloon nukahtaa. Eikä yksikään vanhemmista lapsista kaipaa enää nukuttamista vaan osaavat nukahtaa ihan itse, pikkuiset nukkuvat edelleen sängyssämme.

Miten lasta voisi vahingoittaa se, että ne muutamat vähäiset lapsuusvuotensa hän saa nukahtaa äitinsä rinnalle/kainaloon tuntien samalla olonsa turvalliseksi?

Alkuperäinen kirjoittaja 4:n äiti:
Miten lasta voisi vahingoittaa se, että ne muutamat vähäiset lapsuusvuotensa hän saa nukahtaa äitinsä rinnalle/kainaloon tuntien samalla olonsa turvalliseksi?

Ei kai se lasta voi vahingoittaakaan. Eihän sitä kukaan ole väittänytkään. Mutta ei lasta myöskään vahingoita sekään, että hän oppii nukahtamaan jo aikaisin omaan sänkyyn. Ennemminhän tässä on kai kyse vanhempienkin jaksamisesta. Eikä sekään ole yhtään sen vähäpätöisempi asia kuin se lapsenkaan hyvinvointi.

Yhteistyössä