Rikkoutuneen ajokortin uusiminen - kannattaako tehdä vielä vai odottaa vuoden 2013 ajokorttiuudistuksia?

Ajokortti hajosi, meni rikkipoikkikahtia (miten semmoinen on edes mahdollista?!).
Uusiminen maksaa sen viitisen-kuutisenkymppiä kuvineen.

Ensi vuonna ajokorttilakiin tulee muutoksia:

Trafi.fi - Ajokortin voimassaoloaika

esim. uusitut kortit on voimassa vähemmän aikaa, mutta toisaalta kortin joutuu uusimaan kuitenkin ennen vuotta 2033.

Nyt jos hankin kortin ennen uudistuksia, saan pitää pitkän voimassaoloajan, mutta jos odotan ensi vuoteen, olisikohan vaihto ilmainen? Tuossa linkissä ei siitä puolesta varsinaisesti mainita mitään, miten tuon nyt sitten tulkitsisi?

Ot, ei huvittaisi yhtään pällistellä passikuvissa, jotenkin sitä oli vähän hehkeämpi kymmenen vuotta sitten kun hankin ekaa ajokorttia :cool:
 
teisu harmaana
Nyt jos hankin kortin ennen uudistuksia, saan pitää pitkän voimassaoloajan, mutta jos odotan ensi vuoteen, olisikohan vaihto ilmainen? QUOTE]

Tota mä en nyt ymmärtänyt.. jos sä hankit sen korttis nyt niin se saattaa olla sulla vielä v. 2033 ennenku pitää uudistaa.. Saman aikaahan se on kortti on voimassa kun sulla on jo se taskussa? Vai mitä sä tarkotit? Jos sä tänä vuonna haet sen uuden kortin rikkoutuneen tilalle niin sehän vaan vaihdetaan uuden malliseen v. 2033 mennessä.. Mutta jos ootat ens vuoteen niin sithän se on voimassa ihan saman verran mitä tälläkin hetkellä.. eihän se enää meiltä kortin jo saaneilta muutu se voimassaoleva ajo-oikeus? Näin olen ymmärtänyt..
Mutta kannattaa ottaa huomioon, että pystytkö oleen rikkinäisellä kortilla melkein vuoden? Jos poliisit pysäyttää niin eivät varmaan tykkää hyvää jos on rikkinäinen kortti :)
 
Mullekin tuli ihan uutena juttuna tuo, että kaikki ilmeisesti jossain vaiheessa uudistaa korttiaan. Jos pitäisi arvata miten uusimisen maksullisuus menee, niin veikkaanpa että ottavat rahat pois tästäkin kivasta.. Aika tyyriiksi tulisi valtiolle ilmaiseksi uusia kaikkien kortit.

Pitäiskö tästä vaan tehdä oma johtopäätös, jotta kortti kannattaisi käydä hakemassa heti (just siksi, ettei poliisille mee ainakaan montaa kertaa läpi mukayllättynyt "Oho, mitenkäs se kortti on noin hajonnut kukkarossa..".
 
"vieras"
Mullekin tuli ihan uutena juttuna tuo, että kaikki ilmeisesti jossain vaiheessa uudistaa korttiaan. Jos pitäisi arvata miten uusimisen maksullisuus menee, niin veikkaanpa että ottavat rahat pois tästäkin kivasta.. Aika tyyriiksi tulisi valtiolle ilmaiseksi uusia kaikkien kortit.
Kaikki on ennenkin joutuneet korttinsa uudistamaan viimeistään 70 v täyttäessään eli on vain siihen saakka ollut voimassa, sen lisäksi on joutunut toimittamaan näöntarkastustodistuksen 45 v ja kai tuossa välissä on vielä jotain muuta juttuja. Ensi vuonna ajettavissa uusissa korteissa tuo aika tulee olemaan lyhyempi.

Varsinaisia kortteja on monikin uusinut, itse olen vanhan pahvisen uusinut luottokorttikokoiseksi. Miehellä taas on siitä tuplakokoinen, kun hän uusi pahvikorttinssa ja hankki pikku e:n korttiinsa yhden muutoksen tullessa, itse en tuota viitsinyt hakea ja maksaa siitä hyvästä.
 
"Ccc"
[QUOTE="mä";26105748]Jos joudut ratsiaan saa kehoituksen uusia kortti heti.
Miehellä oli kortin yksi kulma vähän taittunut niin sai kehoituksen uusia kortti ensitilassa.[/QUOTE]

Se on vain kehoitus ei pakko.
 

Yhteistyössä