Riittääkö maitosi kaksosille? Jouduitko antamaan lisämaitoa, missä vaiheessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lisänä Nania??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lisänä Nania??

Vieras
Eli tälläistä pohdin täällä. Kaksoset kuusi viikkoa, ollaan pari viikkoa annettu lisämaitoa koska kasvu ollut neuvolan mukaan hieman hidasta.

Yritän kaikkeni että pääsisin takaisin täysimetykseen, mutta jotenkin tuntuu että ehkä tuo maito ei vaan riitä kahdelle ihan täysin.

Kolme aiempaa yksöstä olen imettänyt aina 6kk ikään asti, ja osittain vuoden ikään. Harmittaa jos tässä nyt joutuu turvautumaan osittain Naniin lopun imetyksen ajan. No ei kai se niin vakavaa ole kun saavat kuitenkin myös rintamaitoa. Miettinyt että onnistuiskohan maidon pumppaaminen, mutta onhan siinä iso urakka kaiken muun lisäksi.

Kiitos jos osaat neuvoa minua.

Ihan hyvin voit antaa lisämaitoa, ei siitä kannata olla huolissaan tai tuntea huonoa omatuntoa. Kokeile ihmeessä pumpata, tai jopa käsin lypsää, katsot miten maitomäärä lähtee nousuun. Vauvasi ovat kuitenkin vielä pieniä, niin voimaa imeä tulee kokoajan lisää. Hyvinkin voit päästä myös täysimetykselle, mutta elä huoli jos annat pulloakin. Saahan vauvat kuitenkin äidinmaitoasi, mistä sitten tulee ne tarvittavat valkosolut ja vasta-aineet jne.

Hienoa että kuitenkin imetät. Jaksamista ja onnea kaksosten kanssa.

kakoset 6kk ikään asti. Syntyivät tosin yli kolmikiloisina. Toinen ystävä taas antaa pumpattua omaa maitoa pienilleen, syntyivät noin 2.5kg painoisina, melkein keskosina ikänsäkin puolesta. Imettää kyllä kumpaakin, mutta antaa pullosta lisää omaa maitoa, joskus vissiin tutteliakin. Oli painonnousun kanssa kontrollissa sairaalassakin, mutta maitoa kyllä tulee, ovat vaan pieniä vielä niin eivät kai ole jaksaneet imeä ihan niin paljon kun tarvitsee.

Onhan Ap:lle tuttu imetystukipalsta?
Onnea ja tsemppiä sinulle, hyvähän se on imettää vaikka pulloakin välillä saisi, hatunnosto sinulle.

Kyllä se mahdollista on. Itse täysimetin kaksosia 9 kk ikäisiksi. Aluksi siis saivat lisämaitoa kun eivät jaksaneet ennenaikaisuuden vuoksi imeä rinnasta. Kuukauden iässä (kun painot nousivat kolmeen kiloon) alettiin vähentää lisämaitoja ja vajaa kolme viikkoa myöhemmin päästiin niistä kokonaan eroon. Imetin molempia yhtä aikaa kun tuntui että silloin herui paremmin ja jäi sitten itselle hengähdysaikaakin imetysten väliin. Tiheän imun kausina tuntui että söivät ihan koko ajan, mutta kyllä se siitä aina tasaantui.

Kannattaa vaan muistaa itse syödä, juoda ja levätä tarpeeksi! Ja jos tuntuu että maito ei riitä, anna vaan korviketta lisäksi, ei kannata tuntea huonoa omaatuntoa siitä. Kaksosissa on muutenkin kädet täynnä :)

Yhteistyössä