riisipuurovinkkinne,kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja riisiinaulittu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

riisiinaulittu

Vieras
tähän asti tehty hellalla pussin ohjeella, yksi aikuinen tunnin kauhan varressa. tähän ei kuitenkaan ole enää aikaa tai mahdollisuuksia. ajattelin kokeilla seuraavaa: 2dl riisiä ja 10-12dl(?) maitoa (rasvaista?) vuokaan, ehkä hippanen suolaakin perään. komeus uuniin.. kysyn:
a) kuinka pitkäksi aikaa, paljonko asteita? menee varmaan ainakin yhtä kauan kuin hellalla?
b) miten säästää aikaa?
c) tarvitseeko vuoka voidella?
d) kuinka paljon kuohuu, kuinka paljon tarvii olla senttejä nestepinnan yläpuolella ettei tule yli?( mulla on perus uunikokki valkoinen halk n 25cm tähän tarkoitukseen, käykö se?n 7cm korkea.)
e)mitä muuta huomioitavaa? tuleeko tiukempi kuin hellalla?
f) oletteko kokeilleet sellaista että keitätte normisti illalla , yöksi jääkaappiin ja aamulla lämmitetty, miten? mikrossa,maitoa sekaan? hellalle koko kattila uuestaan, maitoa sekaan?

Hellallakin voi tehdä ilman että täytyy vieressä seistä eikä pala pohjaan. Eli ihan pussin ohjeella ensin kiehautat pienessä vesimäärässä riisit, sitten lisäät koko maidon kerralla ja pistät levyn ykköselle. Sitten annat puuron vaan itsekseen tekeytyä ja silloin tällöin sekoittelet, puuro valmista 1-2 tunnissa.

• Tykkää
Reactions: Kumipuu
Ite teen haudutus kattilassa. Mut tuo kuulosti hyvälle vinkille et laittaa sen levyn heti pienelle kun lisää maidon. Meillä jouluna keitetään puuro pitkän kaavan kautta. Eli puuhellalla, tosin tuossa haudekattilassa mut silti.

Mä käytän tee-se-itse-haudutuskattilaa. Sekoittelen sen aikaa tiiviisti, että maito kiehahtaa. Sen jälkeen kattila isompaan kattilaan, jossa on kiehuvaa vettä. Siinä saa hautua tunnin kansi kiinni. Pari kertaa sekoittelen, ei pala pohjaan.

Haudutuskattila on meilläkin käytössä. Ennen tätä keitin teflonkattilassa tai tavallisessa, lämpö tosi pienellä ja pitkällä haudutusajalla.. Ja ihan pussin ohjeella teen: ensin kiehautan riisit vedessä ja maidon kanssa haudutellen kypsäksi. Välillä sekoitellaan..

Uuniin 2dl riisiä, 1l täysmaitoa
175 astetta 1,5tuntia
säästää aikaa ei tarvii ku 2minuuttia valmistella
kuohuu aikasta paljon mä teen tollasessa 10senttiä korkeessa 25 senttii halkasijaltaan ja se kalvo nousee ihan reunaan asti
puuro ei oo niin pehmeetä ku hellalla tehdessä, mutta lapset tykkää ainakin meillä tästä enemmän.

Uuniin 2dl riisiä, 1l täysmaitoa
175 astetta 1,5tuntia (meillä on kyllä huono uuni, 1h15min varmaan riittää jos on normaali uuni :) )
säästää aikaa ei tarvii ku 2minuuttia valmistella
kuohuu aikasta paljon mä teen tollasessa 10senttiä korkeessa 25 senttii halkasijaltaan ja se kalvo nousee ihan reunaan asti
puuro ei oo niin pehmeetä ku hellalla tehdessä, mutta lapset tykkää ainakin meillä tästä enemmän.

ok,kiitos. eli ainoa tapa saada klo 6-7 herääville lapsosille aamupuuro on herätä viideltä tai lämmittää illalla tehtyä mikrossa. taidamme tyytyä kolmen minuutin nallepuuroon... eivät meinaan venaa herättyään tuntia (saati kahta) saadakseen aamupalaa...