Riisipaperin käyttö kestoilussa ym.

Olen harkitsemassa kestovaippojen ainakin osittaista käyttöä ja kaipaisin hieman apua alkuun pääsyyn... Yritän suhtautua asiaan positiivisesti, mutta haen kuitenkin kohtuu helppoja (ja vähän haisevia =)) ratkaisuja.

Olisiko jotain yleisiä vinkkejä mahdollisimman helppoon aloitukseen kestoilussa, kun en jaksaisi kahlata kaikkia ohjeita ja pitkiä viestiketjuja läpi? Olen ajatellut ostaa muutamia kuorivaippoja ja sisävaippoja (imuosia) alkuun kokeilua varten. Suositelkaahan jotain hyviä/toimivia/EDULLISIA merkkejä.

Olen ymmärtänyt, että riisipaperin käyttö vaipassa ehkäisee sen, ettei kakkoja tarvitse kaapia vaipalta vaan ne voi heittää papereineen päivineen esim. pyttyyn ja näin vain mahdolliset roiskeet täytyy putsata "käsin". Toimiiko siis näin? Onko riisipaperin käyttö yleistä/helppoa kestoilussa? Mistä tätä riisipaperia saa ostaa?

Onko käytettyjen vaippojen kuivasäilöminen toimiva ratkaisu? Kun ajatus vedessä lilluvista likavaipoista ei oikein houkuttele...

Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille =)

Hei!

Mulle suositeltiin kestoilua aloitellessani taskuvaippoja ja bambuimuja ja jatkan tätä eteenpäin, sillä olen erittäin tyytyväinen vaikka muitakin vaippahommeleita on tullu nyt kokeiltua.

Babyidean kirpputorilta olen ostanut käytettyinä tarkuvaippoja...muuta Muksut vaippa meillä on, mutta pääasiassa FuzzyBunzeja. Niihin sitten mikrokuituimu (jos ostaa uutena niin se kuuluu kaupanpääle) ja lisäimuksi bambua. Loistava ja tosi imukykyinen ohut kokonaisuus! Kaikista edullisimpiahan nuo eivät ole, mutta säilyttävät hienosti jälleenmyyntiarvonsa ja tosiaan, kun käytettynä ostaa niin säästäähän siinäkin.

Riisipaperia voi tilata noista kestovaippaliikkeistä tai ruskovillalta esimerkiksi. Pönttöön en riisipaperia suosittele laittamaan, mutta tosiaan se helpottaa...kakan voi siitä nakata pönttöön (ei jää vaippaan kiini) ja paprun sitten roskiin.

Kestovaippoja myyviä liikkeitä netissä on dreamnappy.com, KenguRuu.fi, jutta.fi, villiankka.fi, vaippala.com, lastenverkkopuoti.com, vaippakeiju.fi, vauvabuumi.fi, nettiemo.fi, myllymuksut.com, pikku-eero.net, meandmama.fi. Olen tehnyt näistä hintavertailua ja todella pieniä hintaeroja löytyy eli melkeistä sama, mistä tilaa mitäkin. Pikku-eero on siitä kiva, ettei ne laita postikuluja ollenkaan tuotteisiin eli heti näkee, paljon tulee maksamaan. Sieltä olen tilannut bambuimut.

Sisävaipoista olen tykänny Bamboozlesta ja siihen popolinin kuori, muuten meillä on taskuja sitten vain. Mieki olen tarkanpennin tyttö, mutta ostan siis mieluummin toimivaa tavaraa, jolla sitten jälleenmyyntiarvoakin...ja edellämainitsemani tuotteet niitä mielestäni ovat!

Mulla on käytetyt vaipat kannellisessa sankossa siis ilman vettä ja illalla laitan sitten koneen pyörimään. Toimii minusta hyvin. Kakkatapauksissa huuhtasen vaipan ja jos on tahraa niin sappisaippualla (ruskovillalta) hinkasen vähän ja avot! Otan taskuista imut pois valmiiksi ja kaadan sankollisen vaippoja sit vaan suoraan koneeseen ja pyörimään. Etikkaa kun suihkupullolla suihkauttaa niin se vie hajuja pois. Sit aamulla vaipat on jo kuivat, jos jaksan ne vain illalla laittaa sit vielä kuivumaan :whistle: Siitäkin noi taskuvaipat on kätevät, et kuivuvat nopeasti. Sisävaipat monesti on sen verran paksumpia, että niissä kestää...mutta kuortahan ei tarvi niissä pestä, et mistä nyt sit tykkää.

Niin ja tosiaan tykkään pestä vaippapyykkiä siis joka päivä...no mulla onkin kolme vaipoissa, mutta näinhän ei tarvi tehdä, eli likaset vaipat voi pestä vaikka jokatoinen...viimeistään joka kolmas päivä. Mutta tällöin tietty vaippoja tarvii olla sitten kierrossa vähän enempi...

Iloista kestoilua! :D :wave:

Riisipaperia ei saa laittaa vessanpönttöön (tosin jotkin jätelaitokset sen sallivat, esim. Tampere) koska on märkälujaa ja ei siten mene mössöksi kuten wc-paperi.
Käsinhän kakkoja ei tarvitse kaapia vaan käsisuihkulla voi suihkuttaa suoraan pönttöön ja sitten kun vauvalla kakka jo kiinteää, pökäleet voi kipata.

Minulla kanssa on kuivasäilytys, annan vaippojen kuivaa narulla ja sitten laitan pyykkikoriin odottamaan pesua.

Ja helpoin kestoilun aloitus on mielestäni harsot ja siihen kosteuden pitävä kuori.
Sitten kun nälkä kasvaa syödessä ja innostuu niin taskuvaipat ja sisävaipat on kanssa kätsyjä.

Mutta sen oman jutun löytäminen vaatii kokeilua ja taas kokeilua
B)

Riisipaperia ei missään nimessä saa laittaa pönttöön. Se ei ole pelkästään vedenpuhdistamon ongelma (aikaisempi kirjoitus) vaan tukkii jo talon putket.

Kuivasäilytys meillä on ollut vaipoille jo kaksi vuotta. Kunnollinen tiivis kannellinen astia, niin ei haise. Laitan samaan astiaan myös pojan vaatteet ja pesen kaiken 60 asteessa parin päivän välein. Hyvin toimii eikä ole ollenkaan hankalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Blue2006:
Olen harkitsemassa kestovaippojen ainakin osittaista käyttöä ja kaipaisin hieman apua alkuun pääsyyn... Yritän suhtautua asiaan positiivisesti, mutta haen kuitenkin kohtuu helppoja (ja vähän haisevia =)) ratkaisuja.

Olisiko jotain yleisiä vinkkejä mahdollisimman helppoon aloitukseen kestoilussa, kun en jaksaisi kahlata kaikkia ohjeita ja pitkiä viestiketjuja läpi? Olen ajatellut ostaa muutamia kuorivaippoja ja sisävaippoja (imuosia) alkuun kokeilua varten. Suositelkaahan jotain hyviä/toimivia/EDULLISIA merkkejä.

Olen ymmärtänyt, että riisipaperin käyttö vaipassa ehkäisee sen, ettei kakkoja tarvitse kaapia vaipalta vaan ne voi heittää papereineen päivineen esim. pyttyyn ja näin vain mahdolliset roiskeet täytyy putsata "käsin". Toimiiko siis näin? Onko riisipaperin käyttö yleistä/helppoa kestoilussa? Mistä tätä riisipaperia saa ostaa?

Onko käytettyjen vaippojen kuivasäilöminen toimiva ratkaisu? Kun ajatus vedessä lilluvista likavaipoista ei oikein houkuttele...

Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille =)

Suosittelen ostamaan käytettyinä muutamia eri vaippoja, koska mikä sopii yhdelle, ei sovi välttämättä toiselle. OSta sitten vaikka uutena, ku oot käytetyllä kokeillu. Mun ehdoton suosikki sekä 7kk tytölle ja 2v pojalle on harso+kuori, tai harso+hahtuvat. Tulee edullisex. Ainut mikä on, taittelu vaatii oman oppinsa. pienelle vauvalle origami ehkä paras, isommalle comfotleija (ainaki mun mielestä...)

Meillä vaipat on tollasessa peltipyykkikorissa, mis on reikiä. heitän vaipat sinne, sen kummemmin huuhtomatta, paitti kakkavaipoista pesen kakan pois sappisaippualla ja heitän senkin märkänä koriin. Kori mulla on saunan puolella joten ei haise pesuhuoneeseen, eikä tosin saunassakaan mitää pahoja käryjä oo. vaipat pesen jokapäivä/joka toinen päivä.

Mun mielestä riisipaperi oli hankala. Helpommalta tuntuu ku huuhtasee pönttöö kakat ja useimmin sen saa iha kipattua pönttöö. Tosin vastasyntyneellä se kakka on löysempää ja sikäli saattaa olla helpompaa kakan siivous. Musta se on vaa niin paljo työläämpää laittaa sinne vaipan väliin, että en oo tykänny, mutta jokane löytää tyylinsä.
:D

hauskaa kestoilua.

Riisipaperin sijasta voi ostaa Ainun hoitoliinoja. Ihan vastaava tuote, mutta niitä saa ruokakaupasta (ainakin Prismoista).

Meillä on vaipat avonaisessa ämpärissä ja se ei haise kunhan sitä ei ryhdy kaivelemaan.

Moi,
musta tuo riisipaperi on vähän turhanaikainen systeemi kestoilussa. Mäkin sitä ekaks hankin, mutta en sitten oo kuitenkaan käyttänyt. Mun vauva on tammikuussa syntynyt ja täyskestoilua on harrastettu 3-viikkoisesta lähtien, sitä ennen oli päiväkestoilua.

Harsojen kanssa voi käyttää fleecestä leikattua kuivaliinaa. Niin vaihtoväli säilyy pidempänä, kun märkä harso ei ole ihoa vasten. Fleecestä on helppo huuhtoa ne maitokakat, jos nyt haluaa niitä huuhtoa. Mä käytän vanhaa tiskiharjaa, jolla vähän niitä kakkoja huuhdon pois.

Kannattaa tosiaan muutama erilainen systeemi ostaa käytettynä, niin hankit sitten sellaisia, mitkä teille sopii testauksen perusteella parhaiten. Vauvatkin on niin eri mallisia, että ei kannata ennen syntymää mahdottomasti hamstrata välttämättä yhtä lajia. Paitsi harsot nyt menee kelle vaan, kun niitä voi käyttää niin monin eri tavoin.

Mä säilytän likavaipat kuiviltaan sellaisessa kannellisessa, vuorellisessa pajupyykkikorissa. :attn: Ei haise. Vähän kyllä jännityksellä ootan sitä vaihetta, kun alkaa syödä sekaruokaa...

Tsemppiä kestoiluun! Se on tosi kivaa, kun voi joka kerta laittaa minkä vaipan nyt sillä kertaa haluaa värin, imun ja kuoren suhteen. =)

Mä oon varannut vauvalleni kymmenkunta harsoa ja saman verran nauhavaippoka, kun ne on edullisimpia ja osan sain käytettynä kaverilta. Lisäksi mulla on muutamia fleecekuivaliinalappuja ja vajaa rulla riisipaperia, joka oli kaverilta jäänyt käyttämättä, ja ostin pari valmista sisävaippaakin. Mut noilla nauhavaipoilla ja harsoilla ajattelin päästä alkuun, kun ne ei jää heti pieneksikään. Vaippakuoriksi neuloin muutamat eri kokoiset villahousut (meni koon kanssa vähän arpomiseksi kun käsiala oli vähän eri kuin ohjeessa enkä oo neulonut varmaan 10 vuoteen mitään). Lisäksi yhdet söpöt fleecekuoret ostin. Oon ostokseni tehnyt netitse Perhepuodista, sieltä tilasin myös sappisaippuaa ja villanhoitoainetta (lanoliinia).

Mäkin kyllä suosittelen niitä fleecekuivaliinoja mielummin kuin paperisia. Meille ne ei kyllä käynyt, mutta kannattaa ainakin kokeilla. Eikä kannata ostaa mikrofleeceä kalliilla vaan tarjouskorista polyesterifleecehuopa ja leikellä siitä (reunoja ei tarvitse huolitella). Tulee paljon halvemmaksi.

Meillä on nyt 4 kk ikäinen tyttö, ja kestovaippoja on käytetty reilu 1 kk iästä lähtien, ensin osittain ja nykyään pelkästään.

Riisipaperia kokeilin aluksi, mutta en kokenut sitä tarpeelliseksi. Kakkavaipat suihkutan käsisuihkulla lavuaarissa puhtaiksi, pissavaipat laitan ihan sellaisenaan pyykkikoriin (sellaiseen muovilaatikkoon). Ihan avonaisena kuivassa astiassa säilytän likaiset vaipat, kerran päivässä pesen vaippapyykin. Ei haise nimeksikään, toisin kuin kertakäyttövaipat. Luulisin, ettei vauvan pissa liiemmin haise, mutta jotenkin reagoi kertakäyttövaipassa jonkun materiaalin kanssa niin että alkaa haista. Ja kakat kun huuhtoo pois, niin ei nekään ole haisemassa.

Meillä on melkein kaikki vaipat itsetehtyjä, käytössä on muotoonommeltu tarrallinen sisävaippa/sisätaskuvaippa, jossa imuna esim. harso + kuorivaippa/villapöksyt. Joidenkin vaippojen sisus on fleeceä, eli on pintakuiva, mutta osassa on sisäkankaana flanelli, eikä tyttö sitä liiemmin valittele vaikka vaipassa pisut olisikin.

Kannattaa ostaa käytettynä joitakin erilaisia, tai jos on ompelumahdollisuus niin tehdä itse, kaavaa voi helposti muokata omalle lapselle sopivaksi.

Minusta paras ja edullisin ratkaisu on harso, lisäimu ja kuori (Popolini tai Imsevimse). Harson taittelen origamiin ja asetan lisäimun sisään. Lisäimuja olen itse ommellut vanhoista vohvelikankaisista pyyhkeistä ja toimivat loistavasti! Riisipaperia en ole käyttänyt, koska sitä ei saa huuhtoa alas wc:stä. Huuhtelen kaikki vaipat heti käytön jälkeen ja asetan kannelliseen astiaan. Pesen noin joka toinen päivä 60 asteessa, noin kerran viikossa, parissa 90:ssä. Tahrat lähtee sappisaippualla. Helppoa hommaa on eikä haise!

Yhteistyössä