riepoo sanonnat "et voi ymmärtää, kun et ole kokenut keskenmenoa/sinulla ei ole lapsia...Muita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyllä voi silti ymmärtää ja tukea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kyllä voi silti ymmärtää ja tukea

Vieras
Tuossa keskenmenoketjussa yksi kirjoitti, että miten kaveri voisi ymmärtää, että hän pisti välit poikki vauvan saaneeseen kaveriinsa, kun kaveri ei ole kokenut keskenmenoa.

Joskus aikoinaan kuulin useinkin että "ymmärrät kyllä sitten kun sinulla on lapsia" tai "et voi tietää, kun sinulla ei ole lapsia" tai muuta yhtä tyhmää.

Riepooko muita tällaiset lausahdukset? ihan kuin esim. keskenmeno olisi jotain niin spesiaalia, että se tekee ihmisen jotenkin erikoiseksi. Se on kuulkaa naiset yllättävänkin yleistä. Sen ymmärsin itse, kun kerroin omasta kokemuksestani muille. Ainakin puolelle tutuista on sattunut km omalle kohdalle jossain vaiheessa.

Juu ja koskaan et voi tietää onko toinen oikeesti saanutkin keskenmenon. Ei vaan halua kuuluttaa sitä kaikille?!
Sitten joku laittaa vielä välit poikki??!! Ei ymmärrä. Voihan sitä aina pitää vähän välimatkaa, mutta miksi laittaa lopuulisesti välit poikki?!

Ei se harvinaista olekaan, yksi sukulainen sai aikanaan keskenmenon samoihin aikoihin kuin oma eka raskaus alkoi. Olihan se ikävää ja olin pahoillani puolestaan, mutta vasta kun omassa np-ultrassa huomattiin ettei sikiö ole enää elossa se iski ihan erilailla.

muoks. mutten emnisi tuollaista kylä kenellekään sanomaan, jos ei toinen sitten ihan typeriä puhu. ihmisillä on kuitenkin erilainen kysy samaistua toisen tilanteeseen ja ehkä joku keskenmenoa pelännyt mutta siltä säästynyt voi hyvin ymmärtää keskenmenon kokeneen tunteita (jotka nekin ovat hyvin yksilöllisiä)

Mutta kysehän on juuri siitä ettei toinen voi SAMAISTUA siihen tunteeseen mitä keskenmeno tuottaa, jollei itse ole sitä kokennut. Tai että jos ei niitä omia lapsia ole, niin ne äitiyden mukana tuomat tunteet silloin luonnollisesti puuttuvat.
Aina voi toki koittaa ymmärtää toisen kokemia tunteita, mutta samaistuminen on vaikeaa ilman omaa kokemuspohjaa.
Ei mua ota pattiin tuollaiset lausahdukset. Mutta se mikä ärsyttää on että joku väheksyy sitä keskenmenoa sanoin " ihan kun keskenmeno olisi jotain spesiaalia". Itse en ole keskenmenoa kokennut, mutta olen kyennyt ymmärtämään sen olevan monelle kova paikka.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamanna:
Juu ja koskaan et voi tietää onko toinen oikeesti saanutkin keskenmenon. Ei vaan halua kuuluttaa sitä kaikille?!
Sitten joku laittaa vielä välit poikki??!! Ei ymmärrä. Voihan sitä aina pitää vähän välimatkaa, mutta miksi laittaa lopuulisesti välit poikki?!

Niin. Itsekään en tiennyt kavereiden saaneen keskenmenoja ennen kuin puhuin omastani. Sitten yksi sun toinen alkoi avautua omasta kokemuksestaan.

Riepoo sanonta: No kunhan saat omia lapsia niin muuttuu mielipide ( esim. kuinka ruokapöydässä pitää käyttäytyä omasta mielstä)
Saahan mulla herranjumala olla asiasta mielipide! Tarviiko sen muuttuua kun ne lapset sitten tulee?!

Alkuperäinen kirjoittaja jääenkeli:
Mutta se mikä ärsyttää on että joku väheksyy sitä keskenmenoa sanoin " ihan kun keskenmeno olisi jotain spesiaalia". Itse en ole keskenmenoa kokennut, mutta olen kyennyt ymmärtämään sen olevan monelle kova paikka.

Ehkä kirjoitin huonosti, en tietenkään väheksy kenenkään kokemusta. Mutta sitä en ymmärrä, että miten se keskenmeno tekee ihmisestä ainutlaatuisen, vaikka niin moni muukin sen kokee? Samoin kuin äitiyden.

Riepoo sanonta: No kunhan saat omia lapsia niin muuttuu mielipide ( esim. kuinka ruokapöydässä pitää käyttäytyä omasta mielstä)
Saahan mulla herranjumala olla asiasta mielipide! Tarviiko sen muuttuua kun ne lapset sitten tulee?!

Tottakai. Tätä se sanonta juuri tarkoittaa. ..

mutta totahan se on. Eihän sellainen joka ei ole esim lastansa menettänyt voi tietää mitlä se tuntuu, eikä myöskään se joka ei ole insestiä kokenut voi tietää miltä se tuntuu. eikä myöskään se joka ei ole kestänyt 9 vuotta koulukiusamista voi tosiaankaa tietää miltä se tuntuu. Se joka ei ole elänyt alkkisperheessä ei voi myöskään tietää miltä se tuntuu. Näin se vaan menee, asiat pitää ite kokea jotta tietää miltä ne tuntuu :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta se mikä ärsyttää on että joku väheksyy sitä keskenmenoa sanoin " ihan kun keskenmeno olisi jotain spesiaalia". Itse en ole keskenmenoa kokennut, mutta olen kyennyt ymmärtämään sen olevan monelle kova paikka.

Ehkä kirjoitin huonosti, en tietenkään väheksy kenenkään kokemusta. Mutta sitä en ymmärrä, että miten se keskenmeno tekee ihmisestä ainutlaatuisen, vaikka niin moni muukin sen kokee? Samoin kuin äitiyden.

Mä en ole huomannut keskenmenon kokeneiden pitävän itseään ainutlaatuisina. Ainoastaan olen huomannut heidän kokevan surua. Mutta olen huomannut että moni kommentoin keskenmenon saaneelle " ei kun uutta yritystä" . Se kieltämättä kummastuttaa. Jos menetät yhden, tee toinen tilalle.

Äitiys ei ole mitään ainutlaatuista. Äitiys on osa luonnon kiertokulkua. Mutta en kuitenkaan koe tarpeellisiksi ottaa huonoja neuvoja lapsen kasvatukseen lapsettomilta vastaan. Tehkööt he itse lapsia ja noudattakoon neuvojaan heidän suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
mutta totahan se on. Eihän sellainen joka ei ole esim lastansa menettänyt voi tietää mitlä se tuntuu, eikä myöskään se joka ei ole insestiä kokenut voi tietää miltä se tuntuu. eikä myöskään se joka ei ole kestänyt 9 vuotta koulukiusamista voi tosiaankaa tietää miltä se tuntuu. Se joka ei ole elänyt alkkisperheessä ei voi myöskään tietää miltä se tuntuu. Näin se vaan menee, asiat pitää ite kokea jotta tietää miltä ne tuntuu :xmas:

Eli ihmisillä ei voi olla asiasta mielipiteitä ennen kuin on sen itse kokenut? Tai ei voi olla tukena toiselle, koska ei ole itse kokenut?

[Mutta olen huomannut että moni kommentoin keskenmenon saaneelle " ei kun uutta yritystä" . Se kieltämättä kummastuttaa. Jos menetät yhden, tee toinen tilalle.
.

Tämä neuvo tulee useimmiten ihmisiltä, jotka ovat huomanneet siitä olevan itselleen todellista apua. Siis että se uusi raskaus auttaa ohjaamaan ajatuksia pois siitä aiemmasta menetyksestä. Harvempi ihminen, joka ei ole keskenmenoa kokenut, varmaan edes antaisi tuollaista neuvoa.

Eli ihmisillä ei voi olla asiasta mielipiteitä ennen kuin on sen itse kokenut? Tai ei voi olla tukena toiselle, koska ei ole itse kokenut?

tukena voi ola, muttA ei voi sanoa ETTÄ TIEDÄN KUINKA PAHALALTA SINUSTA TUNTUU, jos itse ei oel asia kokenut. joskus muten se että on hiljaa o parempi apu kuin lässyttää jotakin

[Mutta olen huomannut että moni kommentoin keskenmenon saaneelle " ei kun uutta yritystä" . Se kieltämättä kummastuttaa. Jos menetät yhden, tee toinen tilalle.
.

Tämä neuvo tulee useimmiten ihmisiltä, jotka ovat huomanneet siitä olevan itselleen todellista apua. Siis että se uusi raskaus auttaa ohjaamaan ajatuksia pois siitä aiemmasta menetyksestä. Harvempi ihminen, joka ei ole keskenmenoa kokenut, varmaan edes antaisi tuollaista neuvoa.

vaikka olen kokenut keskenmenon en antaisi tuollaista ohjetta, en möskään vauvansa menettneelle. itse san moisi kommenteja henkilöiiltä jotka eivät oleet niitä kokeneet

Saa olla mielipide, mutta se vaan menee niin, että siperia opettaa. Esim minä olin sitä mieltä, että lapsi opetetaan nukkumaan melussakin. Sitten tuli koliikki ja kun vauva edes joskus nukkui oli kaikki hiiren hiljaa, ettei huuto vaan taas alkaisi. Siperiasta terveisiä.

no tuo ettei ole itse kokenut aika riski lausahdus, koska sitä ei voi oikeasti tietää onko toinen keskenmenoa kokenut, jollei itse sano ettei ole kokemusta keskenmenosta. aika harvalle mäkään olen mitään kahdesta alkuraskauden keskenmenostani huudellut.

.

Tuo täytyy allekirjoittaa. Ennen omaa keskenmenoani kummastelin tuollaisia toivotuksia, ajattelinkin etten itse edes pystyisi ajattelemaan uutta vauvaa keskenmenon jälkeen.

Itse keskenmeno oli kyllä kova paikka kuin mikäkin mutta liki omaksi yllätyksekseni huomasin kaavinnan jälkeen kysyväni lääkäriltä koska voisi alkaa yrittämään uudetaan... Siinä vaiheessa uusi yritys tuli ihan luonnostaan ja uskon että juuri uuden raskauden ansiosta se keskenmenon suru helpotti.

.

vaikka olen kokenut keskenmenon en antaisi tuollaista ohjetta, en möskään vauvansa menettneelle. itse san moisi kommenteja henkilöiiltä jotka eivät oleet niitä kokeneet

En ole menettänyt vauvaa ja siihen lääkkeeksi uuden vauvan tarjoaminen tuntuisi itsestänikin kummalliselta. Mutta keskenmenon olen kokenut ja monen tuttavan kokemuksella tiedän, että se uusi raskaus auttaa asiaa (siis yleensä, tämäkin on yksilöllistä).

.

En ole menettänyt vauvaa ja siihen lääkkeeksi uuden vauvan tarjoaminen tuntuisi itsestänikin kummalliselta. Mutta keskenmenon olen kokenut ja monen tuttavan kokemuksella tiedän, että se uusi raskaus auttaa asiaa (siis yleensä, tämäkin on yksilöllistä).

mulla se tuskin olis auttanut, en mä vaivaa asialla päätäni. Tapahtunut mikä tapahtunut. eihän raskaus ollut kuin vasta 8 viikolla,mutta kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Saa olla mielipide, mutta se vaan menee niin, että siperia opettaa. Esim minä olin sitä mieltä, että lapsi opetetaan nukkumaan melussakin. Sitten tuli koliikki ja kun vauva edes joskus nukkui oli kaikki hiiren hiljaa, ettei huuto vaan taas alkaisi. Siperiasta terveisiä.

No ei kaikki mene ihan aina noin. Itsellä ainakin on ollu samat mielipiteet ennen lapsia ja nyt! Toki on eriasia pitääkö niistä aina kiinni ;)

Tarkennan vielä, että jos lapsella koliikki tai sairaus niin asia voi olla erikseen?1 Mutta jos nyt otetaan käyttämäni esimerkki ruokapöydässä istumisesta niin miksi sen tarvitsee muuttuua oli lapsia tai ei?

Ei sitä silti tiedä miltä ne tuntuu, muutakuin omalle kohdalle. Jokaisen kokemus on erilainen. Eli jos ei hyväksy että toinen voi ymmärtää, niin onko sitten niin, ettei kannata puhua lainkaan, kenellekään?

MUA riepoo toi "kun ei sulla ole lapsia"... tai "kyllä sä sitten tiedät kun saat lapsen"... ihan kuin lapsettomat ei vois edes aavistaa millasta on lapsellisten elämä.
Ja kommentoida et voi mitään, varsinkaan jos et ole samaa mieltä lapsellisen kanssa, koska olet lapseton, niin ethän sinä mistään mitään tiedä.

Itse olen saanut keskenmenon ja uskon kyllä että ystäväni ymmärtää huonon oloni ja tunteeni vaikkei hänellä ole käynyt km, tai ole lapsia.

Yhteistyössä