Rh- useamman lapsen äitejä?

• Viestiketjun aloittaja Kaikkea sitä miettiikin...
  • Ensimmäinen viesti
Kaikkea sitä miettiikin...
Tuli mieleeni kysyä sellaista, kun olen veriryhmältäni A- ja suunnittelen toisen lapsen "hankkimista" että miten on teillä kohtalotoverit, onko toinen raskaus sujunut hyvin? Poika on veriryhmältään O+ ja sain kyllä sen vasta-ainepiikin. Silti mietityttää, miten toisen kanssa mahtaa sujua.

vieras
Olen A rh- ja minulla on kaksi lasta. Molemmat rh plussia. Molempien syntymän jälkeen sain vasta-ainepiikin. Ei ollut kummassakaan raskaudessa mitään ongelmia, jotka olisi liittyneet rh juttuihin.

Nykyään on hyvin harvinaista, että tulisi ongelmia, koska se vasta-ainepiikki annetaan aina pluslapsen synnyttyä tai jos tulee keskenmeno ja tiedetään, että äiti on rh-. Tosin aivan alkuraskauden keskenmenon yhteydessä piikkiä ei tarvitse antaa. Itselläni yksi tosi varhainen keskenmeno (rv4 ja muutama päivä), eikä piikkiä annettu.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lorelai:
mulla on B-,vasta-aine piikin mäkin sain.
toka rasakaus nyt. Ihan hyvin on tähän asti mennyt.
Joku verinäyte/näytteitä on otettu neuvolassa.
Niin, se verinäytteiden otto on just sitä seurantaa. Seurataan tuleeko vasta-aineita 3 kertaa raskauden aikana. Tämä testataan kaikilta odottavilta, joiden veri on rh miinusta. JOs vasta-aineita tulisi, niin sitten lähetetään erityisseurantaan.

Ja mä oon O- ja kaikki lapset (4) on joko O+ tai A+. Täällä meilä ainakin raskausaikana otetaan neljästi vasta-aineet verestä. Ei mulla mittään ongelmaa ole koskaan ollu. Kaks keskenmenoa olen saanut ja myäs niiden jälkeen annettu piikki, kuten tietty synnytystenki jälkeen.

Glow
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lorelai:
mulla on B-,vasta-aine piikin mäkin sain.
toka rasakaus nyt. Ihan hyvin on tähän asti mennyt.
Joku verinäyte/näytteitä on otettu neuvolassa.
Niin, se verinäytteiden otto on just sitä seurantaa. Seurataan tuleeko vasta-aineita 3 kertaa raskauden aikana. Tämä testataan kaikilta odottavilta, joiden veri on rh miinusta. JOs vasta-aineita tulisi, niin sitten lähetetään erityisseurantaan.
Näin mä vähän ajattelinkin. Eka neuvolassa oli niiiin puhelias täti, niiiin paljon asiaa. Että multa kaikki meni vähän ohi :xmas:
Toka kerralla olikin eri täti, joka ei juurikaan puhunut mitään :/
Ens kerralla on kuulema taas eri täti. Hän on sit se "oikea oma" täti...

Mä olen kanssa Rh- ja mulla on kolme lasta. Vasta-aine piikit sain muistaakseni kaikkien jälkeen...raskaudet ovat menneet hyvin.Niitä verikokeita raskauden aikana otettiin kolmisen kertaa, muistaakseni.
(huh, onpas mulla huono muisti... ) :saint:

Yhteistyössä