rh negatiivisuus,kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sonia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sonia

Vieras
Kertokaahaan kanssasisaret kokemuksianne jos rhesus-tekijät puuttuvat (Rh-), eli miten odotusaikana asiaan puututtiin, kontrolloitiinko vasta-aineiden muodostumista ja millä viikoilla? Sun muuta mitä nyt asiasta mieleen tulee...

Itselleni selvisi tänään neuvolassa että kuulun 12% väestöstä ja olen siis rh- ja vasta-aineiden muodostumista seurataan rv:lla 26 ja 33. Ongelmana on vaan aikaisemmin kokemani keskenmeno, jonka jälkeen olisi pitänyt saada ilmeisimmin anti-D-injektio, ettei vasta-aineita pääsisi muodostumaan seuraavassa raskaudessa, no nyt tämä "seuraava raskaus" on rv:lla 17 ja mitään injekstioitahan en saanut kun ei ollut harmainta aavistusta veriryhmistä neuvolantäti ei osannut sanoa mitään miten edellämainittu tulee vaikuttamaan raskauteen, pelottaa,ahistaa...

Keskenmenon yhteydessä kyllä pitäisi selvittää AINA äidin veriryhmä juuri tuon Rh tekijän ja mahdollisten seuraavien raskauksien vuoksi. Jos äiti on Rh negatiivinen, niin äidille annetaan keskenmenon ja keskeytyksen yhteydessä aina ja synnytyksen yhteydessä siinä tapauksessa mikäli lapsi on Rh positiivinen, anti-D-immunoglobuliini-pistos, nykyään ainakin meilläpäin kauppanimellä Rhophylac. Nykyisen raskautesi aikana sinulta kontrolloidaan ainakin kolmesti mahdolliset vasta-aineet, joten siinä selviää, mikäli sinulle on muodostunut vasta-aineita (voi aiheuttaa sikiölle anemiaa, jota hoidetaan tarvittaessa napaveripunktioilla raskauden aikana).

Minulla on miinusveri. Jokaisen raskauden aikana on otettu kolme kertaa verikoe juuri sitä varten, että on tarkistettu ettei vasta-aineita ole muodostunut. Verikokeet on otettu raskauden ensimmäisen-, toisen-, ja viimeisen kolmanneksen aikana. Jokaisen synnytyksen jälkeen olen saanut sen piikin, mikä estää vasta-aineita muodostumasta mahdollisen seuraavan raskauden aikana.

olen rh-negatiivinen ja multa otettiin vasta-aineet 3 kertaa raskauden aikana.synnytyksen jälkeen sain tuon pistoksen sitten vuodeosastolla.
sen kummemmin ei asiaa mulle selitetty,ilmeisesti toisessa raskaudessa sama homma sitten.

Itsekkin kuulun näihin Rh- verisiin. Jokaisessa kolmessa raskaudessa on vasta-aineita seurattu verikokein, mutta kun lapset ovat kaikki olleet myös Rh- niin mihinkään toimenpiteisiin ei ole tarvinnut ryhtyä. Eli en ole mitään piikkiä saanut synnytyksen jälkeen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.06.2006 klo 13:13 vieras kirjoitti:
Itsekkin kuulun näihin Rh- verisiin. Jokaisessa kolmessa raskaudessa on vasta-aineita seurattu verikokein, mutta kun lapset ovat kaikki olleet myös Rh- niin mihinkään toimenpiteisiin ei ole tarvinnut ryhtyä. Eli en ole mitään piikkiä saanut synnytyksen jälkeen.

Aivan kuin mulla itselläni, eli olen A- ja ainoan anti-d piikin olen saanut kahden ensimmäisen lapsen välissä olleen tuulimunaraskauden keskeytyksen yhteydessä vaikka siinä ei siis sikiötä ollutkaan.

Kiitos vastauksistanne!!! :heart:

Nyt vaan toivon, että kaikki menisi hyvin tässä raskaudessa kun tse piikki jäi sillon km:n jälkeen saamatta.

Oliko teidän vasta-aine kokeiden tulokset aina negatiiviset, ajattelin vain minkälainen vasta-aine nousu ei vielä edellytä mitään toimenpiteitä vaan seuranta riittäisi...

Kaunista kesä vkl:a kaikille (itse aherran työn touhussa :/)

Tere,

Oma vereni rh-negatiivinen.
Sain ekan synnytyksen jälkeen piikin koska lapsella rh+ positiivinen veriryhmä.
Samoin viime syksynä sain keskenmenon ja ottivat veriryhmätestin ja antoivat tuon piikin jotta seuraava raskaus sujuisi.

Nyt olen raskaana ja huomenna eka neuvola luulen että taas katsotaan näitä vasta-ainejuttuja.

T: Sartsa 8+3 :flower:

juup kun äiti on (minä itse vielä O rh -) rh- ja isä rh+ katsotaan antigeenit verestä mutta ei silloin jos molemmat on rh - .
kolme kertaa otetaan parin kuukauden välein ne vasta-aine arvot ja sen mukaan sit edetään mitä vastauksia sieltä tulee.
Itsellä ollut kaksi poikaa ja molemmat sitten onneksi olleet Orh- verisiä ,nytkin taas tänään annoin verta tutkittavaksi kun neuvolassa kävin kun isä on Brh+ vereltään.Taitaa tulla taas Orh- lapsi sieltä kun tuo O veri on vahvempaa kuin A tai B geeneiltään tms.
Synnytyksessä vähän tarkempaa jos tiedetään et lapsi on rh+ mut sekin sit aikanaan.Sikihän se piikki onkin kehitetty =)

minä b neg verinen ja lapsemme isä a posit eli lapsikin on posittiivinen, koska se periytyy aina isaältä. vasta-aine seulonnat 3 kertaa rask aikana ja aina abortin ja keskenmenon jne jälkeen, tosin minulla ei ole ollut niitä.
Lapsi kellaistui ja oli sitkee keltaisuus on kuulema vaikeampaa sortti kun äiti on negat ja lapsi posit.

sain anti d immunoglobuliina, ettei minun vasta-aineeni hyökkää seuraavan posittivisen lapsen punasoluja vastaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 13:50 Äitti-83 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 11:48 tarkkis kirjoitti:
minä b neg verinen ja lapsemme isä a posit eli lapsikin on posittiivinen, koska se periytyy aina isaältä.

Ei varmasti periydy aina isältä tuo veriryhmä! :whistle:

ei peridykään. Itsellä kokemusta, koska isäni on 0+ ja äitini on B+ mutta minä oon B-. Se voi perityä kauempaakin...

EI PERIYDY rh tekijä isältä ja vahvempi veriryhmä voittaa sen kilpailun kumpaa vauvasta tulee siis toiset veriryhmät voimakkaampia kuin toiset,sehän selittää miksi meitä orh- on esim.15% väestöstä vai jopa vähempi..kuitenkin,orh+ mies oli ja minä se orh- ja ihan kumpi vaan olisi voinut olla se rh tekijä ja mulla muksut siis olleet orh- molemmat :)
veriryhmä kuitenkin on vain jompaa kumpaa äidin tai isän se ei kauempaa periydy,mutta esim todennäköisintä on et jos toinen on O veriryhmäinen ja toinen A tai B niin O tulee lapselle se on jotenkin näistä muista se vahvin ja O veriryhmähän käy luovutuksessakin kaikille mutta ainoana on juuri Orh- veriset joille ei käy kuin oma veri ja rh tekijä =)
Nää on kyl aika vaikeita asioita ymmärtää ja vielä vaikeampia perinnöllisyys asiat joten :wave: :heart:

tämä asiahan menee niin että rh muodostuu kahdesta tekijästä joista toinen tulee äidiltä ja toinen isältä. Eli lapsi voi olla joko ++, +- tai --. Näistä kahdesta tekijästä taas positiivisuus on dominoivaa eli vallitsevaa, joten jos lapsi saa molemmilta vanhemmiltaan positiivisen tekijän hän on positiivinen. Jos hän taas saa toiselta + ja toiselta -, jää - plussan varjoon vaikka siellä onkin...tällöinkin lapsen rh näkyy positiivisena. tämän vuoksi kaksi vanhempaa, joilla kummallakin on rh + voi saada rh- lapsen, edellyttäen siis että molemmilla on piilevänä tekijänä rh negatiivisuus. Jos molemmat vanhemmat ovat rh- he eivät voi saada kuin rh - lapsia.
Sekava asia, mutta toivottavasti selvensi edes vähän.

tarkennan vielä, että rh, tekijä koostuu nimenomaan pelkistettynä kahdesta tekijästä. Asiasta näette lisää sivulta

http://www.veripalvelu.fi/asp/system/empty.asp?P=1277&VID=default&SID=175015691528673&S=0&C=22730

Kyseisillä sivuilla on muutenkin hyvää tietoa verestä.
Myös täältä löytyy:

http://metku.net/~pesu/faq.html#veri

Itselläni on A- veriryhmä ja olen kahden raskauden aikana ollut tarkassa seurannassa. Kahden lapseni välillä, sain yhden keskenmenon ja sen yhteydessä minulle annettiin heti piikki. Toisen raskauden aikana veriryhmääni seurattiin kolmeen otteeseen. Sairaalaan mennessäni kuitenkin edellispäivän kontrollissa todettiin että vereni oli muuttunut A+. Synnytin sektiolla ja seuranta oli tarkkaa. Lapsilukumme ollessa täynnä, sainkin kehoituksen että sektioni yhteydessä minulle tehtiin sterilisaatio. Piikkiä kun ei enää voitu antaa ja jatkossa raskaudet tulevat olemaan ongelmallisempia.

Veriryhmän periytyvyys riippuu miehen veriryhmän periytyvyystekijöistä! Eli jos miehen veriryhmässä on #&%?$!* tekijä 100% hänen jälkeläisistään perii hänen veriryhmänsä ja jos taas mies on heterotsygootti niin on 50/50% mahdollisuus, että lapsi saa isän tai äitinsä veriryhmän..

Vaikka noi sanat on noinkin hauskoja niin ovat aivan tosia.. Kokemuksesta tiedän!

Itse olen veriryhmältäni Ab- ja normaalin seurannan mukaan esikoisen raskaus aikana otettiin 3 vasta-aine verikoetta joissa viimesessä todettiin anti-d vasta-aineen muodostuneen. Tuohon raskauteen sillä ei ollut mitään vaikutusta, mutta tuleviin kyllä.

Kuopusta odottaessa verikokeita otettiin 1kk välein, joissa seurattiin vasta-aine tason nousemista. Isän veriryhmästä testattiin juuri tuo periytyvyys tekijä ja mun miehellä se oli just tuon 100%. Joskus rv 30 reilu vasta aineet oli lähteneet nousuun, jolloin niitä ruvettiin seuraamaan 2vko:n välein.

Synnytys tapahtui yliopistollisessa ja sen yhteyhdessä veremme sekoittui (jolloin vasta-aineeni joutui vauvan verenkiertoon) mikä aiheutti taas sen, että lapsi kellastui kovin synymän jälkeen ja joutui valohoitoon, joka onneksi tehosi. Seuraava vaihtoehto olisi ollut verenvaihto..

Haluan nyt kuitenkin korostaa, että on HYVIN harvinaista, että vasta-aineita muodostuu saatika, että niistä tulee minkään sortin ongelmia!!! Joku mainitsi hoitona napasuonipunktiot ja se on tapa selvittää sikiön tila (onko anemisoitumista tapahtunut) silloin kun vasta-ainetason on huomattavan korkea ja näitä tapauksia on vuosittain äärimmäisen vähän!!!
Joten ei kannata huolestua, koska aika epätod. näköistä on niitä vasta-aineita saada!

Nää sivut näköjään suodatti yhden sanan.. tulkitsi sen vissiin loukkaavaksi. se on myös tsygootti loppuinen, mutta alku osa on heteron vastasana... :snotty:

Jos äidillä on veressä jokin vasta-aine, niin silloin SPR pytää neuvolaa ottamaan isältä verikokeen joka menee SPR:lle testattavaksi kuten äidinkin verikokeet. Siellä määrittävät sitten nuo periytyvyystekijät. Tietenkin jos äidillä ei ole vasta-aineita niin sehän on aivan sama mitä tekijöitä sielä isän veressä on.

SPR ohjeistaa kuitenkin neuvolaa tarvittaessa ja jos asia mietityttää niin aina voi soittaa tuonne SPR:n neuvolaveripalveluihin ja kysellä sieltä enemmän. Numero löytyy siitä pienestä lapusta jonka saa neuvolasta, kun veriryhmä tyypitys vastaus tulee tuolta SPR:ltä.

Minua tämä sama juttu askarruttaa, kun itse olen myös rh- ja mieheni on rh +.

Minulla tosin ei ole takana vielä yhtäkään raskautta, suunnitteilla vasta. Sitä tässä vain mietiskelin, että entäs jos saa varhaisen keskenmenon, niin voiko vasta-aineet äidin ja alkion/sikiön välillä sekoittua? Kun nimittäin puhutaan sellaisistakin keskenmenoista, että kuukautiset vain alkavat hiukan myöhemmin eli ns. luonnollisista aborteista, mutta raskaustesti ei välttämättä ehdi näyttää edes plussaa.. Itse en ainakaan aio enää edes testailla ennen kuin menkat tarpeeksi myöhässä. Mutta tosiaan, mitehkähän se on, voiko siinä jo vasta-aineet muodostua? :o

Yhteistyössä