Rh-negatiiviset

mmm
Nostatan tätä siksi kun satun kuulumaan tähän veriryhmään. Olisin nimittäin kysellyt vähän enemmän tästä Anti-D immunoglobulin rokotteesta. Tiedän, että se laitetaan synnytysten ja keskenmenojen jälkeen, mutta jostain pinosta olin lukevinani(en löytänyt sitä enää) et se pitäs laittaa jopa raskauden aikanakin tiettyjen toimenpiteyden jälkeen esim. istukkatutkimus, lapsivesipunktio tai jotain sellaista???? Yritin googlettaa aiheesta, mut ainoastaa englannin kielistä tietoa oli tarjolla ja ei ole kauhean hyvä toi taito, joten jos jollain olis tietoo tästä aiheesta ja mahdollisesti linkkii suomenkielisille sivustoille niin olisin kovin kiitollinen :)
 
Juu, muistan lukeneeni kyseisen pakkauksen sisällysluettelosta/käyttöohjeesta saman. Eli aina kun on ollut verenvuotoa sikiön, istukan tai ylipäätään kohdun sisällä, kyseinen rokote olisi paikallaan.
Laitoit kai Googleen "etsi vain suomenkielisiltä...".
Todennäköisesti soittamalla neuvolaan asia selviää nopeiten:)
 
Eilen tuli keskenmeno ja verikokeista selvisi että olen rh-.
Olikohan km syy sitten tuo? Jossain kyllä luki että ensimmäinen raskaus menisi hyvin mutta seurvaavissa raskauksissa jo pitäisi enemmän piikitellä.
Sain siis sen rokotteen eilen ja toivottavasti se turvaa mun seuraavan raskauden, ettei mene niin helposti sitten kesken...
 
Lissuli-81
Pahoittelut keskenmenosta! :hug:
Paljonko sulla oli viikkoja, kun km tapahtui? Olen myös rh- ja mulla kaksi lasta sekä takana kaksi keskenmenoa ja nyt jälleen raskaana, viikkoja jo 26+1. Mulla keskenmenot tapahtuneet alle 10 rv enkä ole ikinä saanut piikkiä niitten jälkeen. Tässä raskaudessa vähän alussa pelotti juuri se, että ennen tätä ollut km eikä minua piikitetty, mutta neuvolasssa sanoivat, ettei tarvi antaa, kun km tapahtuu niin aikaisilla viikoilla?? Tiedä sitten, mikä on oikein!? :eek: Mutta meiltä rh- verisiltä katsotaan verikokeella vasta-aineet kolme kertaa raskauden aikana ja minulla on aina tulokset olleet negatiivisia eli vereni ei ole muodostanut vasta-aineita vauvan verta kohtaan. Ei meitä raskausaikana rokoteta muuten kuin jos juuri tehdään semmoisia toimenpiteitä, jossa vauvan ja äidin veret voi sekoittua. Ja synnytyksen jälkeen olen saanut aina piikin. Toivottavast näistä tiedoista on jotain apua.. B)

Kehäkukka ja Vilpertti 26+1
 
Kiitos Kehäkukka! :heart: Kyllähän nuista tiedoista on jo apua. Ajatukset vaan jyllää niin kovaa päässä vielä ja kaikki on niin sekavaa...

Eli toissapäivänä lääkäri ultrasi terveen sikiön ja sydänäänet kuuluivat, arvio viikkoja olevan 6+jotain. Seuraavana päivänä verenvuodot lisääntyivät ja tuli tämä ikävä keskenmeno...

Mulle ne sanoi siellä lääkärissä että mun pitää odottaa verikokeiden tuloksia, että selviää se veriryhmä ja saan sitten heti piikin siihen. Ja se mitä olen lukenut ja mitä lääkäri sanoi, niin se pitää antaa 72h synnytyksen tai keskenmenon jälkeen. Outoa kun sulle ei ole annettu.

Positiivisin mielin lähdetään yrittämään uutta ja toivotaan että käy parempi tuuri.
 
Kuinka yleistä on, ettei tuota Anti D immunoglobulin -rokotetta saa keskenmenon jälkeen, vaikka olisikin Rh-negatiivinen?

Minä sain pari viikkoa sitten keskenmenon, raskausviikolla 10+, eikä kukaan minulle rokotetta tarjonnut, enkä aluksi järkytykseltäni huomannut edes kysyä. Soitellessani vielä samana iltapäivänä neuvolaan peruakseni seuraavan päivän neukkuajan kysäisin rokotteesta ja lääkäri (joka oli sattumalta paikalla) sanoi, etten kyseistä pistosta tarvitse, mitään perusteluja en saanut (enkä oikeastaan jaksanut kysyäkään, sillä vaati hirveästi voimia ihan soitella tuonne neukkuunkin).

Nyt hirvittää, että minua odottaa km-kierre, jos siis vielä käy niin hyvä tuuri, että jossain vaiheessa raskaudun (toivottavasti käy, olen vasta hieman yli parikymppinen :)).
 
JackQe: En kyllä tiedä, mutta varmaan on siinä semmoinen "ensiapu" koska km:ssa sikiön verta joutuu elimistöön, että sitten kun annetaan se antiD, niin ei äidin elimistö ala reagoimaan niin helposti seuraavassa raskaudessa. Yleensähän ensimmäinen raskaus sujuukin ongelmitta, kun taas riskit seuraavissa voi olla suuremmat...

Aika vähän tästä mitään syventävää tietoa on mistään saanut, vaikka olen lukenut kaiken maailman lääkärikirjat ym.

Omilla vanhemmilla on käynyt niin hyvä tsägä että kummatkin ovat rh-, joten heillä ei ole ollut mitään pelättävää. Siskoni kanssa en ole asiasta keskustellut, sillä en halua hänen tietävän vielä raskaus-suunnitelmistani, mutta hänellä ei tietääkseni ollut mitään ongelmia esikoisensa ja ainukaisensa raskaudessa vaikka onkin rh- tosin en kyllä tiedä hänen miehensä veriryhmää :)

Edelleen minuakin mietityttää ja pelottaa myös tämän veriryhmän takia toivottavasti kohta tuleva uusi raskaus... Muutenkin km:n jälkeen uutta raskautta jännittää niin vielä tämä toinen jännitys siihen päälle...
 

Yhteistyössä