Alkuperäinen kirjoittaja Kahden tytön äiti:
onko muilla käynyt näin että vasta-ainetta muodustunut, vaikka on saanut vasta-ainepiikin synnytyksien jälkeen?
mulla huomattiin viime verikokeessa ja ens neuvolassa otetaan taas verta tutkittavaksi, samoin mieheni verei tutkitaan.
toivottavasti ei synny mitään ongelmaa
Meil kävi niin kun toista odotin, eli oon ite Rh- ja mies Rh+. Esikoinen on kans Rh+ eli sain sen piikin synnytyksen jälkeen. Kun toista odotin huomattiin ne vasta-aineet ja synnärillä käytiin kuukauden välein muistaakseni ultraamassa ne virtaukset just sen anemian kannalta ja tarkkailtiin muutenkin et vauva kasvaa normaalisti. Loppuaikoina taisin käydä parin viikon välein ja sit synnytys käynnistettiin päivä lasketun ajan jälkeen just tän vasta-aineen takia. Synnytys sujui ilman ongelmia. Mulla veriarvot pysyi samana koko raskauden ajan.
Sit kun tyttö syntyi se olikin Rh- eli mitään hätää ei olis ollutkaan koko raskauden aikana, lääkärit arvelivat et ekasta synnytyksestä oli jäänyt mun vereen niitä vasta-aineita esikoisesta, jouduttiin ponnistusvaiheessa hätäsektioon kun napanuora kaulan ympärillä ja sydänäänet hävis. Terve tyttö onneks tuli! =)
Nyt jännätään käykö tän kolmannen kans samoin, piikkiä en viimeks saanut kun vauva olikin Rh- kuten minäkin. Viimeneuvolassa kokeet otettiin, nyt 12. viikko menossa.
Toivottavasti muistin asiat oikein mut pääasia kuitenkin et voi olla väärä hälytyskin. Toivottavasti niin sullakin :hug:
Niin ja TYKS:ssa olivat kovin luottavaisia sen suhteen jos anemiaa olis ilmennyt et hoitokeino löytyy, mahdollisesti verensiirto heti syntymän jälkeen. Yks mahdollisuus olis ollu jo kohdussa jotain hoitotoimenpiteitä. Ja tais olla puhetta synnytyksen käynnistämisestä aikaisemmin.
Sinänsä mulla oli luottavainen mieli raskauden aikana kun lääkärit olivat tosi mukavia ja kertoivat ihan suoraan eri mahdollisuuksista ja uskoivat koko ajan et hoitokeino löytyy jos jotain ilmenee.
Tsemppiä sulle ja toivottavasti kaikki menee hyvin :heart:
Saa laittaa viestiä jos en osannut jotain selittää tai unohdin jotain!