RH- negatiiviset odottajat!

onko muilla käynyt näin että vasta-ainetta muodustunut, vaikka on saanut vasta-ainepiikin synnytyksien jälkeen?
mulla huomattiin viime verikokeessa ja ens neuvolassa otetaan taas verta tutkittavaksi, samoin mieheni verei tutkitaan.
toivottavasti ei synny mitään ongelmaa :(

SEE
Mulla eka raskaus ja viikkoja 11+4 ja sain tietää että olen rh- mutta mies on myöskin rh-, tietääkö kukaan että meneekö tämä nyt niin kuin itse ajattelin että lapsikin on automaattisesti rh- jos molemmat vanhemmat on ja silloin vasta-aineita ei voi tulla ? Jaa-a

Kahden tytön äiti: Mulla ei ole ainakaan vielä muodostunut vasta-aineita. Sain myöskin vasta-aine piikin ensimmäisen syntymän jälkeen. Pelottaa kyllä että tuo aihauttaa ongelmia..

SEE: Tuolta spr:n sivuilta voisi löytyä tietoa..
http://www.veripalvelu.fi/asp/system/empty.asp?P=1277&VID=default&SID=322564090714952&S=1&A=closeall&C=24340

Täällä myös yksi negatiivinen odottaja! Isä on myös Rh+ joten silloin lapsi voi olla kumpi vaan. Asia tutkitaan vauvan napaverestä heti syntymän jälkeen ja jos hän on plussaa niin äiti saa anti-d-immunoglobuliini piikin suojaamaan seuraavaa raskautta jossa on Rh+ vauva. Yleensä ei ensimmäisessä raskaudessa tule vasta-aineita, mutta niitä meiltä tutkitaan ainakin 3 kertaa raskauden aikana. Luotetaan siihen että kaikki menee hyvin, muutakaan ei voi... :/

Alkuperäinen kirjoittaja wilsson:
hei
mites se sitten menee jos äiti on rh- ja isä rh+? Sitä ei tuolla veripalvelun sivuilla näytetty. Esikoista odottelen ja itse olen miinusta ja mies muistelee olevansa plussaa..
No sehän on sama tilanne kuin että rhesus-tekijät olisivat toisinpäin eli lapsista voi tulla joko rh- tai rh+. Lapsen veri tutkitaan tosiaan heti syntymän jälkeen (koska olet Rh-) ja jos lapsen veri on Rh+ niin saat sen suojapiikin. Lisäksi raskauden aikana sinulta otetaan 3 kertaa vasta-aineverikoe, jossa seurataan, ettei vasta-aineita muodostu raskauden aikana.

wilsson: meillä myös noin, minä rh- ja isä rh+. Lapsi voi olla kumpi vain. Ensimmäinen lapsi oli Rh+. Saa nähdä kumpi tämä uusi tulokas on..

Mutta hassua(?) tässä on se että jos molemmat Rh+, lapsi voi siltikin olla Rh-.
Siis näin olen käsittänyt..

Alkuperäinen kirjoittaja Kahden tytön äiti:
onko muilla käynyt näin että vasta-ainetta muodustunut, vaikka on saanut vasta-ainepiikin synnytyksien jälkeen?
mulla huomattiin viime verikokeessa ja ens neuvolassa otetaan taas verta tutkittavaksi, samoin mieheni verei tutkitaan.
toivottavasti ei synny mitään ongelmaa :(
Meil kävi niin kun toista odotin, eli oon ite Rh- ja mies Rh+. Esikoinen on kans Rh+ eli sain sen piikin synnytyksen jälkeen. Kun toista odotin huomattiin ne vasta-aineet ja synnärillä käytiin kuukauden välein muistaakseni ultraamassa ne virtaukset just sen anemian kannalta ja tarkkailtiin muutenkin et vauva kasvaa normaalisti. Loppuaikoina taisin käydä parin viikon välein ja sit synnytys käynnistettiin päivä lasketun ajan jälkeen just tän vasta-aineen takia. Synnytys sujui ilman ongelmia. Mulla veriarvot pysyi samana koko raskauden ajan.

Sit kun tyttö syntyi se olikin Rh- eli mitään hätää ei olis ollutkaan koko raskauden aikana, lääkärit arvelivat et ekasta synnytyksestä oli jäänyt mun vereen niitä vasta-aineita esikoisesta, jouduttiin ponnistusvaiheessa hätäsektioon kun napanuora kaulan ympärillä ja sydänäänet hävis. Terve tyttö onneks tuli! =)

Nyt jännätään käykö tän kolmannen kans samoin, piikkiä en viimeks saanut kun vauva olikin Rh- kuten minäkin. Viimeneuvolassa kokeet otettiin, nyt 12. viikko menossa.

Toivottavasti muistin asiat oikein mut pääasia kuitenkin et voi olla väärä hälytyskin. Toivottavasti niin sullakin :hug:

Niin ja TYKS:ssa olivat kovin luottavaisia sen suhteen jos anemiaa olis ilmennyt et hoitokeino löytyy, mahdollisesti verensiirto heti syntymän jälkeen. Yks mahdollisuus olis ollu jo kohdussa jotain hoitotoimenpiteitä. Ja tais olla puhetta synnytyksen käynnistämisestä aikaisemmin.

Sinänsä mulla oli luottavainen mieli raskauden aikana kun lääkärit olivat tosi mukavia ja kertoivat ihan suoraan eri mahdollisuuksista ja uskoivat koko ajan et hoitokeino löytyy jos jotain ilmenee.

Tsemppiä sulle ja toivottavasti kaikki menee hyvin :heart:

Saa laittaa viestiä jos en osannut jotain selittää tai unohdin jotain!

Mulla menossa kolmas raskaus, viikkoja 25 ja risat ja vasta-aineista " jäin kiinni" heti ekassa verikokeessa. Nyt on otettu kokeita kolmen viikon välein, muuta ei oo vielä tarvinnu tehdä. Mies on myös käyny kokeissa. Kahessa ekassa raskaudessa ei vasta-aineita tullu vasta kun aina synnytyksen jälkeen ja piikit annettiin. Mulle selvis ettei se piikki anna suojaa kun vain yhdelle vasta-aineelle, ja niitähän on montaa eri lajia. Nyt mennään vaan eteenpäin, ja toivotaan ettei ne lisäänny.

Hmm.. Minä olen rh-, mutta neuvolassa asiasta ei ole puhuttu mitään. Tiedänkin olevani rh- vanhojen leikkaustietojen pohjalta. Kerran olen verikokeilla käynyt siinä rv 10 nurkilla, ja käsittääkseni siinä vain tarkistettiin veriryhmä eikä mitään vasta-aineita katsottu. Nyt on rv 20+1. Missä vaiheessa teiltä on alettu ottaa noita vasta-aine -kokeita?

Yhteistyössä