Rh-negatiivinen ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikoista odottaen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

esikoista odottaen

Vieras
Miten todennäköistä on, että vasta-aineita alkaa kehittyä? Riittääkö neuvolan seuranta, siis se että verikokeet otetaan aluksi aivan alkuraskaudessa ja sitten vasta viikoilla 24-26? Ja voiko rh-negatiivinen edes haaveilla suuresta perheestä?

Neuvolan seuranta riittää, neuvolaa konsultoi ko. asian ammattilaiset. Ensimmäisessä raskaudessa ei yleensä ole riskiä, mutta myöhemmissä raskauksissa on. Mutta sekin on niin harvinaista että turhaan pelkäät sitä, kun isänkin veriryhmällä on merkitystä. Tänä päivänä myös seuranta ja hoitokeinot on niin kehittyneitä että riskitapaukset ilmenevät ajoissa ja tarvitttavat toimenpiteet päästään aloittamaan riittävän aikaisin.

[QUOTE="moi";29973627]Rh-negatiivisuushan on siinä mielessä helppo juttu, että immunisaatiota voidaan ehkäistä rokotuksella. Muut veriryhmävasta-aineet on hankalampia.[/QUOTE]

Kannattaa varmaan ottaa selvää asiasta ennenkuin alkaa tiedottamaan. Tuo mainitsemasi rokotus kun ei takaa mitään.

Ite olen rh-. Meillä on 6 lasta jotka rh positiivisia. Ei ollut kenenkään kanssa mitään ongelmaa. Sain rokotuksen jokaisen jälkeen. Vauvat väriltään kellertäviä mutta bilirubiini arvot ok.

Kaveri sai just yhdennentoista lapsen. Hänellä viisi viimeistä vauvaa ollut seurannassa tuon takia. Vauvan hemoglobiinia siis seurattu. Eli kyllä ne huomataan jos jotain ongelmaa tulee ja myös hoidetaan.

Luulisin että neuvolan seuranta riittää. Itse olen rh-negatiivinen. Esikoinen rh-positiivinen, mikä siis testattiin hänen synnyttyä ja minä sain piikin. Nyt odotan toista ja nyt uusi systeemi, eli jo nyt mun verikokeella selvisi että vauva rh-pos. ja sain jo nyt piikin. Vasta-aineita ei kummassakaan raskaudessa ole kehittynyt, nyt vielä yhdet verikokeet edessä

Esikoista odottoessa stressasin asiasta kyllä paljonkin, sillä takana vuosia sitten yksi keskeytys, enkä muista sainko sen jälkeen piikkiä eikä mitään merkintää siitä löytynyt..

Äitini oli rh-negatiivinen siihen aikaan, kun rokotetta ei vielä ollut. Senaikainen tieto oli, että esikoisen kohdalla ei riskiä ole lainkaan, ja siitä se sitten kasvaa lapsiluvun (rh-positiivisien) kasvaessa. Kahta lasta enempää ei suositeltu. Minä olin kolmas lapsi, ja äiti kävi odotusaikana aika tiheään verikokeissa. Kaikki meni hyvin.

Nykyään on totta kai toinen juttu, kun rokotus on olemassa. Mutta sanoisin, ettei esikoisen kohdalla edelleenkään ole syytä huoleen.

Ei estettä useammalle lapselle! Riittää, kun laitetaan synnytyksen jälkeen piikki persauksiin, se estää komplikaatiot jotka tulis seuraavissa raskauksissa tuon veriryhmän takia :)

Yhteistyössä