rh-neg ja km

sain km viikonloppuna ja nyt selailin näitä viestejä täällä.jossain aiemmassa keskustelussa joku kirjoitti saaneensa km jälkeen sen pistoksen mikä annetaan rh-synnytysten jälkeen jos vauvan veriryhmä eri. itse olen -verinen ja olisiko minunkin pitänyt saada tuo rokotus km jälkeen? onko kellään tietoa?
 
sinne.hoitaja sanoi soittavansa myöhemmin takaisin. soitti keskusteltuaan lääkärin kanssa ja lääkäri oli ollut sitä mieltä että pistosta ei tarvinnut antaa...minulla kuitenkin nyt sellainen olo että se olisi pitänyt antaa...mitkähän kriteerit sen määrittää kenelle se annetaan ja kelle ei?onkohan nyt sitte tiedossa km jos vielä tulen raskaaksi....
 
Mä olen rh- ja olen saanut myös keskenmenoissa niinkuin kohdunulkoisenpoistossakin aina sen pistoksen. Olen myös kuullut, että ilman pistosta seuraavan raskauden alkamisessa saattaa olla ongelmia ja raskaus itsessään saattaa menne kesken vasta-aineiden vuoksi.
Oikaiskoon joku jos enempi on tietoinen..
Kyllä se aina meille rheesusmiinuksille pitäisi antaa.
Jos asia jää sua vaivaamaan, ota yhteyttä toiseen gyneen.
 
viikoilla te olette saaneet keskenmenon? voisiko sillä että sain 9viikolla (jossa sikiö ja pussi paljon viikkoja pienempi) olla tekemistä sen kanssa ettei pistosta annettu? nyt todella harmittaa jos jäi vahingossa antamatta..nythän se on jo myöhästä... :(
 
Oma km:ni oli viikolla 9, sikiö vastasi noin 7 vkoa, eli käsittääkseni samoihin aikoihin kun sinulla. Soita ihmeessä huomenna jollekulle toiselle gynelle, ja tarkista voisiko rokotteen vielä antaa! :heart: Jatkossa tosiaan voi vaikuttaa raskautumiseen tai sen jatkumiseen, jos oma Rh-miinus veresi sekoittuu mahd. sikiön plus vereen - jotenkin noin se meni. Välttämättä ei vaikuta, mutta on tosiaan kiinni sikiön veriryhmästä.
 
Ehdottomasti vaadit nyt selvitystä asiaan!!

Minä olen saanut myös keskenmenon rv8 ja jouduin ITSE SANOMAAN että laittakaapas piikki peppuun!! Olivat mua jo laittamassa sairaalasta kotiin, mutta snaoin että höpsis, tärkein meinaa unohtua! Sitten alkoi hoitaja ihmettelemään ja otti gyneen (joka ultrasi minut) yhteyttä että miksi hänkään ei maininnut piikistä mitään. Noh, joka tapauksessa minulle laitettiin piikki sitten heti ja hoitsu oli kovin helpottunut kun tajusin itse sitä vaatia.

Nykyään täytyy itse olla (valitettavasti) tarkkana eikä aina luottaa yliopistollisenkaan sairaalan hoitoon.

Synnytyksen jälkeen aiokaraja on 72 tuntia jolloin täytyy pistää, kaitpa se on keskenmenossa sama.
 
Ite tajusin vasta kun aloin jälleen oottamaan,ku terkka kysy,et sainko sen pistoksen keskenmenojen jälkeen,et mun ois tosiaan pitäny saada se.Onni onnettomuudessa,vaikka unohdus tapahtu kahesti,ni ei vaikuttanu tähän raskauteen,vaan vaunuissa uinuu nyt tulos.
 
Pitää se piikki antaa! Etenkin kun tossa vaiheessa ei vielä voi tietää sikiön veriryhmää että onko se + vai -! Jokaisen keskenmenon tai synnytyksen jälkeen, jossa vauva rh-positiivinen, on äidille annettava piikki! mut kuten sanoin, noin aikaisessa vaiheessa sitähän ei vissii voi tietää joten piikki annettava joka tapauksessa.

Hoitovirhe jos et piikkiä saanut. Nyt seuraavassa raskaudessasi hyvinkin todennäköisesti tulee ongelmia. Muista tulevaisuudessa huomauttaa siitä piikistä ku aina lääkäritkään ei muista kaikkea. En sitten tiedä seuraavaa raskauttasi seuraavista raskauksista, että vaikuttaako niihinkin tämä.. Tietääkö joku?
 

Yhteistyössä