RH- ja keskenmeno ilman rokotetta!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja melina84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

melina84

Jäsen
03.01.2010
47
0
6
Keskenmenosta tosiaan aikaa nyt reilu viikko (10.1.). Km:sta seuraavana aamuna soitin tosiaan neuvolaan ja siitä parin päivän päästä vielä terveysasemalle, mutta kummastakin paikasta kehoitettiin vaan seurailemaan vuodon määrää kotona, kuluneen viikon ajan. Varasin sitten itselleni kuitenkin ajan yksityiselle gynekologille tarkastukseen ihan oman mielenrauhani vuoksi. Vastaanottoaikani oli tänään josta sainkin lähetteen suoraan polille...

Verikokeet ja pissanäytteet otettiin, ja sitten tutkittiin. Jotain pientä siellä kohdussa vielä oli ja kohdun limakalvot paikoin paksuhkot, joten sain tyhjennyspillerit huomiseksi mukaan.

Verikokeilla selvitettiin mun veriryhmä kun mulla ei ollut siitä mitään käsitystä ennestään. Ja tottakai se oli sitten Rh-negatiivinen!
Lääkäri soitti polilta ja kertoi että mun veri on O-. Samalla hän alkoi pahoitella että valitettavasti anti-D piikki olis pitänyt saada jo viime viikolla, heti KM:n jälkeen ja mun olis pitänyt ottaa lääkäriin heti yhteyttä. Siitähän melkein hermostuin ja vielä kerran selitin miten monta kertaa olin viime viikolla terveyspalveluihin yhteydessä, eritoten neuvolaan heti silloin maanantaiaamuna! Lääkäri oli aika ihmeissään...kysyi vielä kerran mihin olen ollut yhteydessä ja totesi ettei harmittelu nyt enää kauheasti auta mutta että ymmärtää nyt täysin mitä ajattelen, "vaan nyt se rokotteen antaminen on jo valitettavasti liian myöhäistä".

Mä en vielä viikko sitten edes tiennyt että Rh- -äitejen kuuluu synnytysten/keskenmenojen yhteydessä saada tuo piikki joten en osannut sitä edes vaatia neuvolaan soittaessani! Mutta kai nyt terveydenhuollon ammattilaisen(?) kuuluisi selvittää kuulunko tuohon reesusnegatiiviseen ryhmään ja tarvitsenko piikin?! Vielä torstainakaan soittaessani terveysasemallekin, ei kukaan kysynyt veriryhmää tai edes nähnyt aiheelliseksi sitä selvittää kun kysyin...
Onneksi selvis edes nyt. Ainakin pääsen seuraavassa raskaudessa (jos on edes tullakseen) kunnon seurantaan - tai ainakin osaan vaatia sitä!

Onko muilla kokemusta vastaavasta? Eli onko kukaan muu Rh- ja jäänyt saamatta tuota anti-D rokotetta???
KIITOS VASTAUKSISTA JO ETUKÄTEEN!

Siitä tuskin on mitään haittaa seuraavissakaan raskauksissa. Niitä vasta-aineita seurataan seuraavissa raskauksissa ihan normaalistikin.

Olen töissä sattumalta kerran selaillut yhtä tietolähdettä (näkyy vain töissä, olen hoitaja) jossa tätä nimenomaista asiaa kysyttiin. Sen mukaan mitään ongelmia ei aivan alussa olisi. Kopsaan sulle huomenna sen vastauksen. *Toivottavasti muistan*

Ekan keskenmenon jälkeen sain piikin,toisesta en saanu vaikka olin sillon hoidettava yliopistollisessa sairaalassa... Sitten syntyi tyttö ja hänen syntymän jälkeen sain piikin,sillä hänen veriryhmä oli A+ jos ois ollu - niin en ois tarvinnu rokotetta kuulemma. Sitten tuli taas km ja en saanu rokotetta. Nyt olen viimesilläni raskaana,vasta-aine muodostusta on seurattu ja niitä ei ole muodostunu. Synnytyksen jälkeen taas sitten piikki jos on eri veriryhmää. Et eipä toi nyt maata kaatava asia ole vaikka et piikkiä saanukkaan.

Toivottavasti... mulla oli km:n aikaan siis 9. raskausviikko meneillään.
Ymmärrän kyllä että näitä alkuraskauden keskenmenoja tulee tosi paljon...mut kuitenkin nyt kun nettiä ja kaupunkin yliopistollisesta sairaalasta saamiani hoito-ohjeita lueskelen, tuon rokotteen tärkeyttä korostetaan aika paljon! Olo on pettynyt kun tuo jätettiin kohdallani ikään kuin huomioimatta kokonaan ja sillä olis pystynyt välttämään mahdolliset ikävät seuraukset tulevaisuudessa...

Kiitos Kersantti Karoliina jos laitat lisäinfoa! :flower:

Tässä siis tekstiä gynekologian erikoilääkäriltä Duodecim lehden takapäivystäjän palstalta:

Missa spontaaniaborttitapauksissa pitää tarkistaa Rh ?

Näyttöä Rh-profylaksian hyödyistä Rh-negatiiviselle äidille ole varhaisessa raskaudenkeskeytyksessä tai keskenmenossa. Sikiön hemoglobiini-geeniäkin aletaan lukemaan vasta kahdeksannella raskausviikolla. HYKSin Naistensairaalassa ei Rh-tekijää seulota, eikä profylaksiaa anneta raskaudenkeston ollessa alle kahdeksan viikkoa.

Mullakin on jäänyt anti-D saamatta kaksi kertaa keskenmenon yhteydessä.. Ensimmäisessä keskenmenossa en kanssa tiennyt koko asiasta niinkuin et sinäkään melina84 ja terkkarista käskettiin vaan itse seurailemaan keskenmenon etemistä, RV8 :headwall: Seuraavasta raskaudesta syntyikin tyttö, veriryhmää A+ ja sain anti-D:n, raskausaikana ei vasta-ainemuodostusta. Toisen keskenmenon jälkeen kävi taas niin että piikki olisi ollut liian myöhäistä antaa kun kävin TYKSissä kontrollissa, oli kulunut jo liian monta päivää vuodon alkamisesta! Kolmannen keskenmenon jälkeen sain piikin, samoin kuin tässä nykyisessä raskaudessa lapsivesipunktion jälkeen.

Tosi kiva kuulla et sulla Yeb meni tuo seuraava raskaus hienosti kaikesta huolimatta eikä vasta-aineita muodostunut.
Mä kävin myöskin eilen TYKSin polilla ja täytyy kyllä ihmetellä miksei terkkarista saati neuvolasta kysytty/mainittu mitään tuosta veriryhmästä ja mahdollisesta rokotteen tarpeesta.
Näemmä se kuitenkin olis RV8:n jälkeen jo aiheellista... mut ei mahda mitään. Täytyy toivoo ettei tuu jatkossakaan harmia ton kanssa. Sä oot positiivinen esimerkkitapaus ainakin! :)

Mäkin ihmettelin sitä kun sitä piikkiä ei pidetä niin tärkeänä, tai siltä se tuntui TYKSissä.. Niinkuin itse pitäis kaikki muistaa ja tietää! Kun ultraava lääkäri sillon yhden keskenmenon aikaan totesi NT-ultrassa tapahtuneen niin hän oikein painotti vielä että kun menet TYKSiin niin se RH-D-neg on tosi tärkeä asia :o

Nyt tämä viides raskaus on edennyt viikolle 29+4 eikä vasta-aineita ole vieläkään muodostunut, joten toivoa on kyllä muillakin :) Kaiketi on kuitenkin tosi harvinaista että niitä alkaa muodostua ja onneksi tuo RH-D-negatiivisuus on vasta-ainemuodostuksista helpoin kontrolloida.

Kaikkea hyvää tulevaan ja osanotto menetykseen melina84 :hug:

Yhteistyössä