Reumakokeesta positiivinen tulos

• Viestiketjun aloittaja Mari
  • Ensimmäinen viesti
Mari
Muut veriarvot ok, samoin ei mitään erikoista röntgenkuvissa, näkyi joku vanha tulehdus, joka ollut jo aiemmissa kuvissa 5v sitten. Selkä särkenyt kesästä saakka aamuisin. Aamuyöstä herättää ja on pakko ottaa vahvaa särkylääkettä. Selkä paranee kun olen ollut pari tuntia liikkeessä.
Mites te reumaa sairastavat, voiko HLA-B27 olla positiivinen, vaikka reumaa ei olisikaan. Lääkäri laittoi lähetteen reumalääkärille, mutta ei ole varma ottavatko tutkimuksiin. Omalääkäri ei usko, että ois reumaa kun muut veriarvot ovat ok.

Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
en ota kantaa arvoihin, mutta ystävälläni ainut keino mikä auttaa särkyihin on kylmä, hän käy kylmävesialtaassa päivittäin.
Mun äiti sairastaa vibromyalgiaa ( pehmytkudos-reumaa) ja hän myös käy avannossa päivittäin (kesällä karaisukeskuksessa) ja on saanu oireita ja kipuja vähenemään huomattavasti.

selkärankareuma
HLA-B27 Positiivisuus viittaa kyllä reumaan ja reumalääkärit nimenomaan mielellään tutkivat, jos tuo arvo on positiivinen. Kaikkiin reuma-sairauksiin ei tarvita positiivista reumatekijää, eikä välttämättä kovia tulehdusarvojakaan. Käy kurkkaamassa vaikkapa reuma-liiton reuma-aapista http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/reumataudit/reumataudit.html, sieltä löytyy kummasti tietoa, mutta enemmän saat tietoa reumalääkärin tutkimuksissa, joihin kuuluu todennäköisesti myös magneettikuvaus uusien verikokeiden kera.

Olen ymmärtänyt että HLA-B27 voi olla positiivinen, eikä reuma silti koskaan aktivoidu.

Voimia

pilkku
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
en ota kantaa arvoihin, mutta ystävälläni ainut keino mikä auttaa särkyihin on kylmä, hän käy kylmävesialtaassa päivittäin.
Mun äiti sairastaa vibromyalgiaa ( pehmytkudos-reumaa) ja hän myös käy avannossa päivittäin (kesällä karaisukeskuksessa) ja on saanu oireita ja kipuja vähenemään huomattavasti.
Se on muuten fibromyalgia.

vierailija
HLA-B27 Positiivisuus viittaa kyllä reumaan ja reumalääkärit nimenomaan mielellään tutkivat, jos tuo arvo on positiivinen. Kaikkiin reuma-sairauksiin ei tarvita positiivista reumatekijää, eikä välttämättä kovia tulehdusarvojakaan. Käy kurkkaamassa vaikkapa reuma-liiton reuma-aapista http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/reumataudit/reumataudit.html, sieltä löytyy kummasti tietoa, mutta enemmän saat tietoa reumalääkärin tutkimuksissa, joihin kuuluu todennäköisesti myös magneettikuvaus uusien verikokeiden kera.

Olen ymmärtänyt että HLA-B27 voi olla positiivinen, eikä reuma silti koskaan aktivoidu.

Voimia
Itsellä on onneksi HLAB27 kudostyyppi! Siitä on ollut paljon enemmän hyötyä kuin haittaa. Genotyyppi antaa suojan mm. AIDS ja hepatiitti viruksia vastaan. Tämä ei ole mitään legendaa, vaan USA:ssa ja Saksassa huippuyliopistot tutkivat juuri HLAB27 osion geenejä. USA:n hallituksen sivujen mukaan HLAB27 antaa suojaa maailman kaikkein vaarallisimmille virustaudeille : https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21302207

Yhteistyössä