Reumaa sairastavia?

Mulla tulee syksyllä 12 vuotta siitä, kun nivelreumani diagnosoitiin. Sairastin sitä varmasti jo aikaisemminkin, mutta diagnoosi siis tuli 12 vuotta sitten.
Mulla alkoi epämääräiset, "pomppivat" säryt nivelissä. Aamulla saattoi olla vasen nilkka kipeä, iltapäivällä oikea ranne. Seuraavana aamuna oikea polvi ja iltapäivällä vasen isovarvas. Pidin itseäni "hulluksi tulleena", mutta pariin otteeseen kävin lääkärissä ja "hulluna" työterveysääkärikin mua piti. Lopulta aloin olla niin kipeä, mikään ei pysynyt käsissä ja mielessäni kiroa päräytin joka kerta, kun maitotölkki tai jauhopussi vaan putosi käsistäni ja aamuisin oli vaikea tulla yläkerrasta rappusia alakertaan. Päätin silloin mennä vielä kerran lääkäriin ja valitsin työterveyslääkärin sijasta "arvauskeksuksen" omalääkärin. Hän otti vaivani tosissaan ja reumatutkimuksissa vaivojeni syy selvisi.

Meidän 6-vuotiaalla tytöllä reuma.. Oireilemaan alkoi jo aika aikasin.. tyttö ei kävellyt ensin enää pitkiä matkoja kovin mielellään särkyjen takia, sit alkoi muutaman viikon selittämätön kuumeilu jonka aikana käsien ja jalkojen nivelet punoitti, kuumotti ja oli turvoksissa. Sairaalahoidossa ei antibiotit tehonnu. Aamujäykkyyttä jaloissa, jolloin kävely tosi tönkköä.. Reuma todettiin tytöllä 4-vuotiaana...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja pehmytkudosreumalainen:
Täältä sivusta seura´nneena olisin kysynyt keittiönoidalta että mikä reuma oli sinulla kyseessä?
Nivelreuma
Mietin vain sitä kun samoilla oireilla sain diagnoosiksi fibromyalgia ja lääkärin mielestä hyppivä kipu kuuluu siihen. nyt on lisä oireina sormen koukkuus ja lonkka, niin mietityttää sainko oikean diagnoosin.

Alkuperäinen kirjoittaja pehmytkudosreumalainen:
Mietin vain sitä kun samoilla oireilla sain diagnoosiksi fibromyalgia ja lääkärin mielestä hyppivä kipu kuuluu siihen. nyt on lisä oireina sormen koukkuus ja lonkka, niin mietityttää sainko oikean diagnoosin.
Suosittelen uutta lääkärissä käyntiä. Mulla oli silloin diagnosointihetkellä seerumin reumatekijä yli 250, useita niveliä tulehtuneina, crp yli 100 jne. Oireina oli lisäksi ihan mieletön väsymys, leukkarithan mulle ei ole reumaan sairastumiseni jälkeen koskaan palanneet normaaliksi vaan ovat aina koholla.

Yhteistyössä