Reuma sairastavat äidit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elmeriina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Elmeriina

Vieras
Miten nopeasti olette joutuneet synnytyksen jälkeen aloittamaan vahvemman lääkityksen jobka kanssa ei voi imettää? Onko kellään kokemusta sytostaatti lääkkeestä nimeltä Trexan?

Mulla meinattiin alottaa Trexan ekan lapsen syntymän jälkeen imetyksen loputtua, mutta onneks muilla lääkkeillä saatiin tauti hallintaan niin ettei tarvinnutkaan. Joskus muksuna sitä söin, mutten muista siitä mitään erityistä.
Nyt kakkosen synnyttyä ei oo tarvinnu kun kerran hakea kortisonipiikki =)

Millä lääkityksellä sait taudin kuriin ettei tarvinnut aloittaa trexania? Minulla reuma ollut vasta parisen vuotta, ja vielä hiukan hukassa lääkkeiden kanssa. Joka lääkärillä kun on oma milelipide mahdollisesta lääkityksestä.... Oletko kokeillut mitään muita keinoja reuman hallintaan, luontaislääkkeitä, avantouintia tms...?

Mulla on kokemusta trexanista jonkun verran. Söin sitä jonkin aikaa ennen kun tulin raskaaksi. Mulle tuli lääkkeestä pahoinvointia mut siitä se oli mukava lääke kun mun ei tarvinnut ottaa kun kerran viikossa. Ja olisi se pahoinvointikin varmaan hävinnyt kun olisi syönyt kauemman aikaa, mutta kyllä sillä kivut hävisi. Raskausaikana mulla reuma äityi pariin otteeseen aika pahaksi. Mutta synnytyksen jälkeen on ollut parempi kun vuosiin. Synnytyksestä on nyt 8 kk ja en ole joutunut tulehduskipulääkkeitäkään syömään kun tammikuussa kun oli flunssa. Tämänhetkinen lääkitys on ainoastaan salazopyrin, muuta jos tilanne pahenee niin sitten taas trexan aloitetaan.

Mä olin lääkkeetön ennen ekaa raskautta ja synnytyksen jälkeen kun tauti aktivoitu niin alotettiin Salazopyrin-Oxiklorin- yhdistelmä +kortisoni. Se sai jo imetysaikana oireet häviämään eli Trexania mietittiin tuohon päälle.
En oo varma, mutta oisinkohan syöny Trexania lukiossa, koska silloin oli joku lääkitys joka aiheutti pahan olon aina seuraavaksi päiväksi... :/
Mulla on lapsuusajan nivelreuma ollu viisvuotiaasta. Nyt onneks on oireeton ja sitä myöten lääkkeetön aika. Reilu kahessakymmenessä vuodessa oon saanu tarpeekseni lääkkeistä ja särkylääkkeitäkään en meinaa ottaa ellei ole ihan pakko ;)

Mulla alkoi reuma oireilee n. kk:n kuluttua synnytyksestä ja 3 kk yritin sinnitellä Salazopyriinillä, suurella annostuksella, tauti saatiin kuriin, mutta veriarvot alkoivat menemään huonommaksi ja huonommaksi. Vauvan ollessa 4kk aloitin pulloruokinnan ja Trexan-lääkityksen. Lääke auttoi heti ja veriarvot ovat olleet kohtuulliset. Minulle lääke ei ole aiheuttanut huonovointisuutta.

Olen syönyt trexania vuosikausia. Sairastanut olen reumaa n. 25v. N. 3v. asti. Jätin pois trexanin kun aloin suunnitteleen raskautta, vaihdoin salazopyriin. Kun tulin raskaaksi jätin senkin pois. Synnytyksen jälkeen reuma ei aktivoitunut. Nyt siis lääkkeettä jo yli 2v. Ja kakkosta odotellaan rv 20+. Saa nähä miten nyt käy synnytyksen jälkeen. :/

Yhteistyössä