Reuma ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kinsey
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kinsey

Uusi jäsen
05.01.2012
2
0
1
Kellään kokemusta taikka vinkkejä kivun hoitoon?

Nivelpsoriasista epäillään ja kipuja 24/7 selässä, enenevässä määrin myös muissa nivelissä. Hoitavana lääkkeenä Salazopyrin. Burana 800mg x 3 helpottanut jonkin verran, Mobic myös säännöllisesti käytettynä. Aktiivinen liikunta rajoitettua, kohta vuoden kestäneen kuumeilun vuoksi, venyttelyistä apua selän jumeihin mutta ei varsinaisille kipualueille.

Nyt tulehduskipulääkkeet kielletty ja kivut sen mukaiset. Raskausviikkoja noin 8, hieman epävarmaa vielä. Onko kellään kokemusta vastaavasta tilanteesta? Ja miten selvinnyt kipujen kanssa raskauden läpi? Voisiko esim ruokavaliosta olla apua? Luin jostain, että mm. enemmän kalaa, vähemmän punaista lihaa, viljatuotteet (varsinkin valkoiset jauhot) pois ja kasviksia paljon. Onko kukaan kokeillut?

Kiitos jo etukäteen vinkeistä :)

Itselläni on reuma ja söin Salazopyriniä raskauden puolivälistä eteenpäin. Edeltävästi olin tauottanut lääkkeen raskaustoiveiden ja raskauden vuoksi. Sain sitten erittäin kipeän sakroiliitin (si-nivelen tulehdus) ja lääkitys aloitettiin uudelleen. Tuolloin söin myös Buranaa ja Panacodia kuukauden-kahden ajan lisäksi, loppuraskauden pärjäsin Panadolilla. Panadolia kannattaa kokeilla vaikka ei tulehduskipulääke olekaan, auttaa kuitenkin. Pahoihin kipuihin sitten reseptillä Panacod.

Ruokavaliota en ole kokeillut, tutulla tosin sama sairaus ja hän kokee kasvipainotteisen ruokavalion auttavan.

Olin kyllä tosi kipeä ja huonossa kunnossa silloin pahimpana aikana, mutta sitten meni paremmin loppuraskaus. Synnytyksen jälkeen taas pahempi kipujakso, mutta mulla liikunta taas suotavaa ja auttoi pikku hiljaa. Kaikesta selviää! Kannattaa hoitaa kipuja lääkkeellä (lääkärin ohjeen mukaan) eikä kärvistellä ainakaan niin ettei saa nukuttua jne.

Terve ihana tyttö syntyi! Imettäessä olen jatkanut lääkitystä ja Buranaa jne voi taas syödä tarvittaessa.

Yhteistyössä