Retroruokia lapsuudestanne

• Viestiketjun aloittaja Muistelija-Maistelija
  • Ensimmäinen viesti
Muistelija-Maistelija
Listataanko erilaisia retroruokia ja -jälkkäreitä, joita muistatte lapsuudestanne, semmosia lapsuuden makumuistoja.
Vois vaikka pitää lapsille "äidin ja isän perinneruokaviikon" joskus helmikuussa :)

Mä alotan:

Pääruokia lisukkeineen:

Silakkalaatikko (kunnon siansiivua päällä), punajuuret ja suolakurkut
Merimiespihvi, punajuuret ja suolakurkut
Karjalanpaisti, perunat, punajuuret ja suolakurkut
Hernerokka sinapilla ja sipulilla
Jauhelihatäytteiset paprikat
Kaalikääryleet, perunat ja puolukkahillo
Täytetyt ohukaiset ja salaattia
Kesäkeitto
Savusilakkasalaatti
Kirkas kalakeitto (silakasta)
Tilliliha ja perunat

Jälkkäreitä:

Kiisselit (myös maito-)
Suklaapuuro
Tuore ananas ja kermavaahto
Puolukkarahka ja muut marjarahkat
Banaani- ja mansikkapirtelö
Letut tai pannari ja karviais- / omppuhillo
Omenahillo ja kerma (lohturuoka)
Kakkutaikina (raakana, namm... > tää oli kyllä lasten oma erikoisherkku, ei aikuisten tekemä ;))

70-lukua
tomaattisilakat
itse verestä tehdyt verilätyt
kesäkeitto
kanaviillokki
'hotdog':paahtoleivän päällä viipale balkanin makkaraa ja juustoa

jälkiruuat:
kiisseli
köyhät ritarit (päällä sokeria, ei muuta)

En tiedä retroruuista, mutta minun isäni teki (ja pyynnostä edelleen) usein
makaronivelliä ja toinen hänen pravuurinsa oli, että syvään lautaseen laitetaan vaaleita leivän paloja, makkarapaloja ja maitoa! Oli muuten uskomattoman hyvää :LOL: Oikeesti!

joo
Retrosta en tiiä mut lapsuudessa meillä paistettiin usein lauantaisin kokonainen pakastebroileri, liekö noita enää myynnissäkään. Makaronivellia ja mannavelliä oli myös usein. Jälkiruokana syötiin köyhiä ritareita:)

vieras
Olen kasari lapsi:

Janssoninkiusaus
Pekonilaatikko
Munakastike+ perunat
Kanasalaatti
Makkarakeitto
Uunimakkarat
Ohrapuuro
Läskisoosi
Sei-soppa

Jälkkärit:
Hedelmäsalaatti+ vanilijajäätelö
Kiisseli+ vanilijajäätelö
Omenahyve
Uuniomet+ vanilijajäätelö
Banaanipirtelö

Muistelija-Maistelija
Joo, 70 - 80 -luvulta nää munkin muistot on - tuli vielä mieleen tosiaan semmonen emmentalilla täytetty HK:n sininen eli uunimakkara ja samoin mun herkkua oli noi itse tehdyt verilätyt ja ihan kaikkein parasta oli äidin tekemät pinaattilätyt puolukkahillon kanssa!!!

Kouluruoista tykkäsin eniten hernerokasta, se oli semmosta ihanan luiroa ja sen kanssa sai vaaleaa leipää ja voita :p Ja koulun maksapasteija oli maailman parasta - sitä söin aina monta näkkärillistä, kun muut ei niin tykänneet maksasta.

Ja äiti teki myös aika usein taivaallisia maksapihvejä kermakastikkeessa muussin ja puolukkahillon kera - mutta maksalaatikko piti olla Saarioisten :)

Oi näitä makumuistoja - taidankin pitää kokonaisen retrokuukauden :D

Sitämitävieläkin
Ihan samoja ruokia syötiin mun lapsuudessa, mitä nykyäänkin. Ei tule mitään semmoista mieleen, mitä en itsekin laittaisi säännöllisesti, tai koulujen ruokalistalla ole.

Mä en muista noita pääruokia...

Mutta sillon ku teki mieli jotain hyvää, eikä mitään ollu kaapissa, niin tehtiin sellasta kaurajuttua:

kauraleseitä syvälle lautaselle, päälle sokeria, kaakaojauhetta (ei mitään oboyta vaan sitä oikeeta) ja maitoa

Sitä vaan nassuun sitten ja tyytyväisiä oltiin.

joo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muistaako/tietääkö kukaan mitä on ruppanat? :)

Ja lappapuuroa syötiin paljon.. lisäksi tässä ketjussa olikin jo monia tuttuja ruokalajeja.
Onko lappapuuro siis samaa kuin vispipuuro? Sitä oli muuten usein, varsinkin syksyisin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Ja lappapuuroa syötiin paljon.. lisäksi tässä ketjussa olikin jo monia tuttuja ruokalajeja.
Onko lappapuuro siis samaa kuin vispipuuro? Sitä oli muuten usein, varsinkin syksyisin.
Joo, sitä samaa :) Olen tehnyt sitä nykyisin omillekin lapsille ja tuntuu maistuvan hyvin :D

Siis

Joo, sitä samaa :) Olen tehnyt sitä nykyisin omillekin lapsille ja tuntuu maistuvan hyvin :D
Kai nyt vispipuuroa syödään joka perheessä. Sen lisäksi meidän perheen lempparivälipaloja/iltapaloja ovat mm. uunijuusto, pannari eri versioina sekä tietysti ihan kiisselit, marjarahka jne. Ihan samat lempparit, mitä mun lapsuudessa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Siis:

Kai nyt vispipuuroa syödään joka perheessä. Sen lisäksi meidän perheen lempparivälipaloja/iltapaloja ovat mm. uunijuusto, pannari eri versioina sekä tietysti ihan kiisselit, marjarahka jne. Ihan samat lempparit, mitä mun lapsuudessa.
Jaa'a, lasten kaverit eivät tunnistaneet ruokalajia ;) Eivätkä juuri esimerkiksi ternimaidosta tehtyä uunijuustoa tai leipäjuustoa. Voi tietysti riippua vähän siitäkin, mistäpäin on kotoisin.

Yhteistyössä