Reseptin uusinnan ym. aika

• Viestiketjun aloittaja Pillerit lopussa
  • Ensimmäinen viesti
Pillerit lopussa
Hei,

Olen tähän saakka hoitanut ehkäisytarpeen kunnan tarjoaman perhesuunnittelukeskuksen kautta, mutta nyt olen sinne liian vanha!

Miten hyvät ellit olette valinneet gynenne? Ja tartteeko sinne taas kertoa koko historia?

Vastauksista kiitollinen

outoa
Miten niin, että olisit liian vanha. En ole ikinä kuullutkaan moisesta ajatuksista. Luulisi, että kunta hoitaa niin kauan kuin asiakas haluaa, vaikka hamaan hautaan asti. Tämähän on naisen oma asia, ihan henkilökohtaisesti, mitä siinä kunnnalla on sanomista?

Pimpula*
Totta on, ettei meilläkään (Vantaa) enää 40v täytettyään pääse Perhesuunnitteluneuvolan kautta uusimaan pillerireseptiä. Pitäisi olla jotain "oikeaa" ehkäsisyasiaa. Eli huijaamalla voisi yrittää, siis keksiä jotain että tahtoo vaihtaa ehkäisyä ja haluaa jutella vielä lääkärin kanssa tms. Mutta ihan vaan saman vanhan reseptin uusiminen loppuu, kun täyttää 40. Aamen. Tosin silloin pitäisi lopettaa normaalit pilleritkin.

Minä varasin ajan sitten läheisestä lääkärikeskuksesta. Palvelu ei ollut yhtään kummempaa, kun terveyskeskuksessa (lääkäriä ei tuntunut paljoa kiinnostavan) ja hintaakin kivat 85€, kun julkisella on homman saanut hoitaa ilmaiseksi. Ei naurata.

En muuten muista, jouduinko kertomaan historiani itse uudelleen vai saivatko tiedot terveysasemalta? Kun ei ole ongelmia ollut, ei kai niin väliä.

Pimpulalle edelleen
Niin musta aika epäloogista olettaa että yksityinen lääkäri saisi sun tiedot terkkarista. Yksityisiä lääkäriasemia on ensinnäkin sadoittain joten meinasitko että terkkarit lähettää tiedot kaikkiin lääkäriasemiin kun eivät voi tietää minne aiot mennä? Vai luulitko kenties että ajan yksityiseltä varattuasi lääkäriasema selvittäisi missä terkkarissa olet asioinut ja pyytäisi tietosi? Olisikohan heillä henkilökuntaa varattuna moiseen puuhaan? Ota nyt hyvänen aika järki käteen!

Pimpula*
Alkuperäinen kirjoittaja Pimpulalle edelleen:
Niin musta aika epäloogista olettaa että yksityinen lääkäri saisi sun tiedot terkkarista. Yksityisiä lääkäriasemia on ensinnäkin sadoittain joten meinasitko että terkkarit lähettää tiedot kaikkiin lääkäriasemiin kun eivät voi tietää minne aiot mennä? Vai luulitko kenties että ajan yksityiseltä varattuasi lääkäriasema selvittäisi missä terkkarissa olet asioinut ja pyytäisi tietosi? Olisikohan heillä henkilökuntaa varattuna moiseen puuhaan? Ota nyt hyvänen aika järki käteen!
No onpas sinulla nyt kova hätä minun asioistani :) :) :)

Puhuin tekstissäni imperfektissä, eli KÄVIN yksityisellä jo, viime keväänä. Nyt vaan mietin ja muistelin, että mitenkäs niiden tietojen kanssa oli. En siis kysynyt asiaa keneltäkään palstalaiselta, vaan retorisesti mutisin. Viestiketjun ALOITTAJAHAN kysyi, pitääkö yksityiselle kertoa taas koko sairaushistoria ja minä koetin kaivella muistiani omalla kohdallani.

Vaikka olen ilmeisesti debiili, en minäkään sentään kuvittele, että terveyskeskus lähettää tietoni jokaiseen Suomen lääkärikeskukseen eteenpäin, he he. Mutta minun terveyskeskukseni ja käyttämäni lääkäriasema sijaitsevat hyvin lähekkäin ja terv. as. käyttää usein Lääk.aseman palveluja silloin, kun heillä ei itse ole laitteita joihinkin toimenpiteisiin jne. Tästä ajattelin, että kenties tiedotkin SAATTAISIVAT olla helposti saatavilla sieltä, koska muutenkin yhteistyötä on.

Terveehkö
Alkuperäinen kirjoittaja xaro:
Mutta eikös ne saa, kun allekirjoittaa lomakkeen jossa suostuu tietojen luovuttamiseen?
Varmasti saa, jos tosiaan itse suostuu tietojen siirtoon. Onhan hankalaa ja epäloogistakin, että aina lääkäriä vaihtaessa pitää alusta asti kertoa kaikki entiset vaivansa uudelle lääkärille. Mielestäni tiedonsiirto toiselle lääkärille pitäis olla jos nyt ei ihan automaattista niin ainakin mahdollisimman helppoa. en minä ainakaan haluais salata tautihistoriaani uudelta lääkäriltä, hulluahan se olis ja vaikeuttais hoitoakin.

Tietoa asiasta
Yksityisillä lääkäriasemilla ensimmäistä kertaa asioidessasi täytät lomakkeen, jossa kysytään voidaanko tietojasi katsoa siis saman ketjun sisällä. esim. terveystalo. Lupa ei koske julkista sektoria.

Hongankolistaja
Kuulkaas tuo salassapitojuttu on tänä päivänä ihan peestä. Joka paikka vuotaa ja lääkärikö nyt viitsisi lukea toisen lekun kirjoittamaa sinfoniaa. Ei ikinä, mutta ne muut.Siis ihan sama, pyytävät eli eivät. Monessa kunnassa on jo sosiaalihuollolla ja tk:lla yhteiset tiedostot ja siellä kaikki sijaiset ja mahdottomimmatkin selaavat sun tietojasi.
terveyskeskuksesta toiseen ja kohta muillekin menevät sun tietosi, kun hiukan ohjelmat kehittyvät.mitä kerran olet sanonut, sen tietävät melko pian kaikki.

Lääkäriasemalla tieto kulkee. Katsokaas kun mieheni on hinuri ja menin sen kertomaan. Pian se oli kaikkien tiedossa ja muittenkin papareissa, että olkaatten varovaisia.

Gynekologi
Ap, etkö käy koskaan gynekologilla? Olen kuvitellut, että kaikki naiset käy säännöllisesti tarkastuksissa. Siinä samallahan reseptin saa uusittua. Oma gyneni uusii reseptin puhelimella, koska en käy vuosittain, jos ei ole mitään häikkää.

Vierasihminen
Siellä perhesuunnittelukeskuksessahan kunnallisella puolella gynellä käydään pillerit uusimassa. Ap kysyykin ,että missä nyt, kun liikaa ikää kunnalliseen.

Ei yksityiset gynet ole ainoita, minäkin olen käynyt20v pelkästään tervesykeskuksesn gyneillä, säännöllisesti.

Vierasihminen
Terveyskeskuslääkäri ei ole sama kuin naistentautien- ja synnytysten erikoislääkäri eli gynekologi. Julkisella puolella gynekologit ottavat vastaan vain alue-, keskussairaalassa tai yliopistosairaaloissa.

Yleislääkäriä ei voi rinnastaa gynekologiin, erona erikoiskoulutuksen puuttuminen. Johan tuosta loukkaantuu kun verrataan yleislääkäriä erikoislääkäriin.

Yhteistyössä