Reseptin uusiminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Päivi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Päivi

Vieras
Mulla on jäänyt hiukan epäselväksi, että miten yksityiseltä saatu pilleriresepti uusitaan? Pitääkö varata taas uusi aika? Edellisestä gyne- käynnistä on siis vajaa vuosi (olen ottanut välillä pari laattaa yhteenmenoon). Papa on otettu muutama kk sitten terveyskeskuksessa (joukkotarkastuksessa), joten ainakaan sen puolesta en tarvitsisi käyntiä.Voisiko joku vähän neuvoa?

Mehiläisessä ainakin onnistuu, kun vie reseptin sinne toimistoon (ilmoittautuminen) ja pyytää antamaan sen tietylle lääkärille uusittavaksi. Jos lääkäri vaan on paikalla (ei ole lomalla tms) sen voi yleensä hakea seuraavana päivänä samasta paikasta uusittuna. Lääkärit yleensä uusivat reseptejä kun heillä on taukoa potilaista tai muuten poikkeavat siinä toimistossa.

Voit myös mennä suoraan apteekkiin ja pyytää heitä uusimaan sen. He soittavat sitten lääkärille sopivana ajankohtana ja ottavat siitä palkkion. Yleensä senkin voi sitten noutaa seuraavana päivänä.

Lääkäriaikaa on turha sen takia varata ja maksaa käyntiä, tuskin se lääkärinkään mielestä on järkevää.

Gynekologi ottaa tietysti sitten uusimisesta palkkion jos resepti jätetään uusittavaksi toimistoon.
Koska vuosittainen gynellä käynti on aiheellista, miksi maksaisi vain reseptin uusimisesta, miksei sitten varaisi aikaa.

Niin no. mutta jos papa on kerran joukkotarkastuksessa otettu muutama kuukausi sitten, niin onko aiheellista mennä vastaanotolle? Gyne ei varmaankaan koskaan uusi tuosta vaan reseptiä asiakasta näkemättä, jos katsoo sen aiheelliseksi.

Itse olen saanut soittamalla lääkekuuritkin, kun tiedän mikä itseäni vaivaa ja tiedän lääkkeenkin mikä auttaa. Gyne on sitten soittanut apteekkiin reseptin ja on muistaakseni laskuttanut siitä 12 euroa. Kuitenkin reilusti halvempaa kuin käynti vastaantotolla.

Papa-kokeen otolla ja sisätutkimuksella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Esim. ovaariosyöpä on salakavala ja se tulee esille vain sisätutkimuksessa/vagin.ultrassa.
Ymmärsin että ap.oli käynyt gynekologilla vuosi sitten...

Mä saan aina gyneltä 15 kk reseptin pillereitä eli käyn noin vuoden välein uusimassa sen. Pillerit riittää siis vuodeksi vaikka söisikin tiuhempaa tahtia kuten ap ilmeisesti on tehnyt.
Multa otettiin papa terkkarissa alkuvuodesta (30vee joukkoseulonta) mutta silti kävin normaalitarkastuskäynnillä gynellä hiljattain.
Kuten joku mainitsikin, papa ja gynen tekemä sisätutkimus on kaksi eri asiaa.

Kyllä se reseptin uusiminen pitäisi onnistua myös terveyskeskuksessa. Viet sen terv. kesk. neuvontaan ja pyydät uusimista. 2-3 päivässä omalääkäri on sen uusinut ja saat hakea sen samasta paikasta.

Ellei ihminen ole käynyt edes omalääkärin luona, en usko reseptiä noin vain uusittavan. Tässä yksi heistä, joka asioi yksityispuolella, ja pätkätyötä teen, tavallinen ihminen. Suuri osa yksityispalveluita käyttäviä on todella jotain muita, kuin ns. varakkaita.