rengasliina vs. manduca/ergo-kantoreppu

miten teillä käytännössä on kokemuksia rengasliinojen, manducan tms käytöstä? Hyviä ja huonoja kaipaan, kun mietin, kumpi olisi itselle se oikeampi vaihtoehto.

En halua mitään vaikeasti solmittavaa liinaa, siksi rengasliina tuntuu paremmalle, kuin muut kantoliinat. Vauvaa kannettaisiin lenkillä koirien kanssa, "matkarattaiden sijaan" (nekin kyllä hankitaan, kaupassa, kotona ruokaa laitettaessa yms.

Esikoisella en juuri koskaan käyttänyt mitään kantovälinettä, silloin liinoja ei juuri ollutkaan (8v sitten) yleisessä käytössä, kotona oli BB-reppu, mutta se jäi käyttämättä. Nyt mietin, jos kuitekin jotain kokeilen.

Voiko näitä saada vuokrattua/lainaan jostain, jotta voisi kokeilla.
 
tää kiinnostais muakin.

Mulla on pitkä trikooliina ja se on kyllä aika epäkäytännöllinen, päät laahaa aina maassa kun sen sitoo. Näillä helteillä tyttö ei oo siinä ees viihtyny ja nyt kun alkaa tulemaan sadekelit niin tarttisin jonkun näpsäkän ja helpon kantovempeleen. Mut en kyl myöskään haluis laittaa siihen sataa euroa.... Tai siis mulla ei OLE laittaa sataa euroa. :D
 
Hauskaa, just meidän kantovälineet :D Mä olen vuosien & lapsien myötä kokeillut vähän kaikkia, ja noihin kahteen päädyin :) Meillä tän kuudennen kanssa niin, että ensin, kun vauva oli ihan pikkuinen, niin rengasliina oli se paras: Helppo, nopsa laittaa päälle ja pois, ja siinä pystyi imettämään. Sitten kun vaavelille tuli ikää muutama kuukausi, niin hankin Manducan, jolla ensin kannoin edessä, ja nyt puolivuotiasta jo selässä.

Eli molempi parempi :D Käytän kyllä rengasliinaa yhä joissain tilanteissa, esim jos ollaan jossain vieraammassa ympäristössä, niin silloin pieni viihtyy parhaiten rengasliinassa lonkkasidonnassa mun "kainalossa". Suosittelen kantomukavuuden vuoksi vinojoustavasta kankaasta tehtyä rengasliinaa, itsellä didymoksen rengasliina.
 
Mulla on Manduca, hankin esikoisen aikaan ja kannoin vähän aikaa selässä kun ei vielä jaksanut kävellä. Nyt vauvalla aloin kantaa heti melkein syntymästä asti - tietyissä tilanteissa on tosiaan kätevämpi kuin sidottava trikooliina. Mitään huonoa sanottavaa ei siitä oikeastaan ole, jopa imetys onnistuu! Tai ehkä asennus yksin voi olla hieman hankala, jos ei ole kovin notkea - pitää saada sellainen poikittainen solki kiinni yläselän kohdalle kun kantaa edessä.

Mutta kaikenkaikkiaan ihan näppärä apu ja tosiaan olin melkeinpä yllättynyt miten hyvin se oikeasti sopii ihan vastasyntyneestä alkaen - melkeimpä vauva viihtyy siinä paremmin kuin trikooliinassa.
Rengasliinasta mulla ei ole kokemusta.
 
Minulla on kokemusta vain tuosta Manducasta. Eikä ole yhtään kaduttanut että tuli hankittua.
Mieskin osaa käytää sitä, häneltä tuskin onnistuisi minkään liinan sitominen. Ja meillä mies tykkää myös käyttää sitä.
 
Kaa
Jos kantoväline on tulossa pääsiassa koiran ulkoilutuksiin, kaupassakäyntiin sun muuhun, suosittelen ehdottomasti kantoreppua. Kantoreppu on kropalle hieman ystävällisempi ja oman kokemuksen mukaan sen käytön opettelu on helpompaa kuin renkulan. Manducalla (ainakin) voi kantaa edessä, takana ja lonkalla. Saman voi toki tehdä myös renkulalla, mutta Manducalla kantomukavuus on huomattavasti parempi.

Itse käytän Manducaa lenkeillä, pitkiä kudottuja liinoja kaupunki- ja kyläilyreissuilla, renkulaa silloin kun tarvitsen "pikaliinaa" (pikainen kaupassa käynti, lapsen rauhoittaminen itkukohtauksen aikana, lyhyiden matkojen siirtyminen...).
 
Riippuu tilanteesta ja käyttötarkoituksesta (meillä siis molemmat).
Rengasliinaa on helpompi kuljettaa mukana kassin pohjalla ja ottaa nopeasti käyttöön esim. kaupassa/kaupungilla jos lapsi hermostuu jostain syystä. Mulla kulkee mukana vaunuissakin, että saa lapsen syliin jos tulee joku harmitus ja haluaa syliin vähän pidemmäksi aikaa. Myös kotona kätevä jos vauva on sylitakiainen, kuten meillä.

Toisaalta ainakaan minä en jaksa kovin kauan kantaa yhdellä olalla lasta (nyt 9,5kk 8,5kg) joten vasta hankittu Yamo kantoreppu on osoittautunut kantamisessa mukavammaksi. Eli jos haluaa lähteä ulos ilman vaunuja vauvan kanssa pidemmäksi aikaa, suosittelen kantoreppua. Vauva ei paina siinä mitään ja viihtyy hyvin. Meillä ainakin tykkää tosi paljon varsinkin selässä kantamisesta.

Eli kannattaa hankkia tarkoitusta vastaava, mieti missä tilanteissa tarvitset kantovälinettä enemmän. Lenkkeilyä varten hankkisin kyllä kantorepun.

Jos haluat lainaan kantovälineen, otapa selvää onko paikkakunnallasi kantoliinatukihenkilöä. Esim. kantoliinakanavan sivuilta löytää tietoa. http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinakanava/index.tmpl?navi_id=1 (Kai tänne saa tällaisia linkkejä lisätä...?)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viuvauvou:
Mitään huonoa sanottavaa ei siitä oikeastaan ole, jopa imetys onnistuu! Tai ehkä asennus yksin voi olla hieman hankala, jos ei ole kovin notkea - pitää saada sellainen poikittainen solki kiinni yläselän kohdalle kun kantaa edessä.
Kuinka oot onnistunut imettämään siinä? Oon tuota miettinyt kun siitä olen lukenut, mutten vaan ole onnistunut. (tai tajunnut. :ashamed: )

Ja tuosta asennuksesta.. laittaminen onnistuu yksin oikein hienosti, jos pitää olkainhihnat takana ristissä, näinollen ei tarvitse edes sitä poikittaista solkea käyttää. Itse käytän vain niin ja on todella hyvä selälle. ;)

Itsekin siis voin suositella Manducaa. On todella hyvä, tosin nyt jäänyt kakkoseksi trikooliinalle siinä kun tuo neiti viihtyy Buddha sidonnassa hereillä ollessa.
 
no mä voin sit kertoo mitä ei kannata hankkii :D tai siis ainakaan mulla/meillä ei toiminu kauheen hyvin toi kantoliina. se oli jotenki aina liika löysällä tai tiukalla ja ihan pikkuvauvavaiheen jälkeen ei napero oo siinä viihtyny ensinkään vaikka ois just sopivasti sidottuki. aika kuumaa oli tosin kesällä, että sekin saatto vaikuttaa. en tiedä.

sit kantorepuista mulla oli (käytettynä siskolta saatu) baby björnin perusmalli ja ai hitto et siinä saa hartiat kipeeks kun ei oo lantiovyötä ym vaan koko paino tulee hartioille :( en suosittele mutta tosiaan ku ilmaseks sain repun on tullu jonku verta käytettyä. ja niin, meidän vauva on tosi pienikokoinen (kohta 6-kiloinen/5kk), niin jos kipeytyy hartiat jo nyt, niin ei sillä kyllä enää pitkään kanna edes ihan lyhyttä kauppareissua...

manducasta oon mäki kuullu paljo hyvää joten sen ajattlin hankkia seuraavaks ku napero ei viihdy enää vaunuissa, haluaisi vaan koko aika olla sylissä ja kantoreppu ihan pop (paitsi äitin hartioille ;) ).
 
Kaa
^ Ihan näin henk.koht. sanottuna; pitkä kantoliina on äärettömän hyvä kantoväline kun sen oppii sitomaan oikein. Eli jos kantaminen tuntuu jollain tapaa hankalalta, vika on useinmiten sidonnassa. Nopeasti ne sidonnat oppii, jos vaan jaksaa opetella. Ja Baby Björn ei ole kantoreppu, vaan rintareppu. Ne ovat kaksi aivan eri asiaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kaa:
^Ja Baby Björn ei ole kantoreppu, vaan rintareppu. Ne ovat kaksi aivan eri asiaa.
Jep, kantorepulla ei hevillä saa hartioita kipeiksi, paino jakautuu tosi tasaisesti. Lasta on siinä tosi mukava kantaa, ainakin oman (ja tyttöni) kokemuksen mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ruttana:
Alkuperäinen kirjoittaja Viuvauvou:
Mitään huonoa sanottavaa ei siitä oikeastaan ole, jopa imetys onnistuu!
Kuinka oot onnistunut imettämään siinä? Oon tuota miettinyt kun siitä olen lukenut, mutten vaan ole onnistunut.
Vauva pitää vaan saada oikealle korkeudelle - itse kannan viisikiloista jässikkää reppu pidennettynä (siis se poikittainen vetoketju auki), jolloin pää saa kunnon tuen ja on juuri sopivasti rinnan kohdalla. En oikein muuten osaa selittää, eka imetys kun tapahtui vähän vahingossa, kun huomasin, että vauva hamuaa rintaa paidan läpi ja sainkin sitten tissin imetyspaidan sisästä kaivettua esiin.
 
Kiitos kaikille mielipiteistä, arvokkaita ovat! Lisää kuulen mielelläni!

manduca mulla on se vahvempi vaihtoehto ja ainakin näiden mielipiteiden osalta pysyykin vahvana, mutta onhan tässä vielä aikaa, ennen, kuin pieni edes syntyy, joten on aikaa tutkailla vertailla ja ehkä päästä katsomaan oikeitakin, eikä vain netissä.
 
Meillä on pitkä liina ja Manduca ja molemmat on olleet ahkerassa käytössä! Liina on musta parempi kaupassa ja kaupungilla liikkuessa, teen yleensä niin että puen sen päälle jo kotoa lähdettäessä ja sitten vauvan laitan auton turvaistuimesta liinaan auton ikkunaa peilinä käyttäen. Julkisilla jos mennään niin yleensä on vaunut mukana ja silloin olen joskus ottanut Manducan mukaan, mutta liina on tosiaan vähän hankala sitoa ulkona kun laahaa maata sidottaessa. Pikkuvauvalle käytin kehtosidontaa, rauhoitti masuvaivaisen useimmiten uneen ja jäi itselle kädet vapaaksi tehdä kotitöitä. Nyt puolivuotias viihtyy parhaiten kietaisuristi II:ssa naama minuun päin.

Manducaa ollaan alettu enemmän käyttämään vasta nyt, meidän tyttö oli niin herkkä tuulelle, että oli vaikeaa pienenä kantaa jos vähänkin tuli tuuli naamalle.. Nyt menee hienosti selässäkin ja saa omat pakarat ja reidet hyvää treeniä :) Ja tosiaan Manduca on nopea laittaa päälle ja yhtä hyvin tuntuu siinä viihtyvän kun liinassakin. Eikä ole niin kuuma.

Tuolla yhdessä pinossa oli yksi vuokrauspaikka, käynpäs kaivamassa sen linkin tähän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ruttana:
^
Kiitos.. täytyykin kokeilla ja laskea tuota neitiä alemmaksi ja kokeilla imettämistä jos nälkä yllättää. Yleensä kun pidän häntä siinä "suukko otsalle" korkeudella.
Jep, mulla kantokorkeus vaihtelee tilanteen mukaan - suukko otsalle asennostahan se imetys ei onnistuisikaan.
 
Meil onki tainnu olla tolla suukko otsalle -korkeudella kans ja miettiny, et miten ihmeessä sitä muka voi siin imettää :LOL: Oon vaa ollu nii tyhmä ja aatellu, et ei sitä lasta juuri muulle korkeudelle sais. Mut saaahan sen jos laittaa vyön lantiolle vyötärön sijaan:p
 
Meillä on Manduca myös ja ollaan tykätty kovasti. On käytetty torilla ja metsälenkillä ja kaupunkishoppailuilla...menee kaikissa oikein hyvin. Nyt ei enää olla käyttetty vauvapienennintä vaikka ei tuo meidän jätkä vielä ihan sitä 6,5 kiloa painakaan. Ja pidennettynä käytössä meilläkin, saa paremmin nukuttua siellä.
Otettiin reppu käyttöön pariviikkoisena, nyt pikkumies on sen 2kk ja melki joka päivä käytetty reppua. On kyllä hintansa arvoinen!!
 

Yhteistyössä