Reisuun maidottomalle eväitä?

Ollaan lähdössä 3 päiväksi reissuun (laivalle) ja tarvitsisin evästä pojalle mukaan (6kk) lähinnä siis mietin aamu- ja iltapuuron tilalle, kun ei vissiin oikein toi puuron keittäminen onnistu. Kun piltithän säilyy huoneen lämmössä, siis mikä on hyvää maidottomaksi aamu ja iltapalaksi?!
 
Minä ainakin keitän aina kotona isomman satsin puuroa mukaan ja lämmitän sitten paikan päällä. Keitetty puuro säilyy tuoreena pari päivää,kolmannelle päivälle varmaan kantsii miettiä jotain muuta. Näin meillä ainakin homma toimi kylpyläreissulla. Kylpylän aamupalalla olikin sitten onneksi veteen keitettyä kaurapuuroa =) Niin ja eikös laivaltakin luulisi löytyvän jostain mikro missä voi lämmittää!
 
vaikka jotain hedelmäsose tai marjapurkkeja. ja kyllä tilapäisesti voi antaa vaikka jotain kinkku-perunapilttiäkin vaikka olis ilta tai aamu. ei ne pienet ole niin nököjä ja reissussa voi muutenkin relata.

käytiin itsekin kesällä laivalla maito- ja KALA-allergisen kanssa. vähän jänskätti, että miten käy seisovan pöydeän kanssa, koskapa siel on sitä kalaa paljon (voi tulla oireita jo hajusta, muttä tässä meidän tapauksessa ei varmaa). nohevana äiteenä otettiin pöytä kaukana siitä seisovasta.

eksyin kyllä vallan asiasta, pyydän anteeksi.

 
Piaroosa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.02.2006 klo 18:28 LilliMenninkäinen kirjoitti:
Minä ainakin keitän aina kotona isomman satsin puuroa mukaan ja lämmitän sitten paikan päällä. Keitetty puuro säilyy tuoreena pari päivää,kolmannelle päivälle varmaan kantsii miettiä jotain muuta. Näin meillä ainakin homma toimi kylpyläreissulla. Kylpylän aamupalalla olikin sitten onneksi veteen keitettyä kaurapuuroa =) Niin ja eikös laivaltakin luulisi löytyvän jostain mikro missä voi lämmittää!
*TÄH!!!!?????
Meille on kyllä neuvottu että puuron pitää olla tuoretta,myös veteen keitetyn. Vanhaa ei saa antaa vauvalle.
Keitän aamulla ja jos ei heti maistu niin korkeintaan tunnin sisään tarjoan samaa. Jos ei syö heitän pois.
Meillä on matkojavarten Nutrician lempeä ensiriisipuuro jonka voi valmistaa kuumaan veteen. Hirssiä löytyy myös mutta eri valmistajalta.
Samoin syödään näitä pikapuuroja välipalaksi kun en kolmea kertaa päivässä viitsi puuroa/velliä keittää.
 
Tosiaan maidottomat valmispuurot on tuommoisessa tilanteessa paras vaihtoehto ja "hygieenisin" myös. Eli Tuttelin Marjaisa Luomupuuro, Puolukkainen puuro tai Luumu-Omena-Ohrapuuro (8kk->, mutta meillä maistui tuo jo puolivuotiaana). Tetrat säilyvät lämpimässä.
 
Alkuperäinen
Unohdin siis sanoa ettei meillä vielä syödä kun riisipuuroa ja vasta harjoitellaan kauraa. Mietin sitten vaan, että uskaltaako noita edes kokeilla. Täytyy varmaan sitten kokeilla jo ennen reissua.
 
Piaroosa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.02.2006 klo 10:12 Alkuperäinen kirjoitti:
Unohdin siis sanoa ettei meillä vielä syödä kun riisipuuroa ja vasta harjoitellaan kauraa. Mietin sitten vaan, että uskaltaako noita edes kokeilla. Täytyy varmaan sitten kokeilla jo ennen reissua.
Kokeilkaa tuo Nutrician maidoton ja gluteeniton pikariisi.
Meillä syötiin vain riisiä allergian takia ja riisi sopi.
Lisäksi on Holle merkkistä hirssiä pikahiutalleena jota siis ei tarvi keittää vaan sekoittaa veteen. Se on myös gluteeniton eli sopii vilja-allergiselle yleensä. Sopi myös meille. Sitä saa esim. joistain luontaistuotekaupoista ja jos satut asumaan tampereella niin käy paikanpäällä allergiakaupassa:
http://www.allermiina.fi/shop/
Hirssiä kannattaa myös kokeilla jos lääkärinne ei kiellä. Se on siis gluteeniton.
 
Piaroosa
Lisään vielä että jos vauvanne on vilja-allerginen ja moniallerginen niin ei kovin aikaisessa vaiheessa kannata kokeilla noita ehdotettuja gluteenipitoisia puuroja.
Eikä erityisesti kannata aloittaa tässä vaiheessa kokeiluja esim. puolukkaisesta ohrapuurosta. Jos allergiareaktio tulee et edes tiedä johtuuko se puurossa olevasta marjasta vai viljasta.
Omena esimerkiksi on aika tavallinen allergioita ja kutinaa aiheuttava hedelmä jos allergiaa teillä todellakin on.
 
Piaroosa
Vielä ihmettelen sitä että noilla joillakin vastaajilla tässäkin ketjussa ei taida olla mitään tietoa allergioista kun suosittelevat noin rajuja aloituspuuroja allergiselle.
Tai sitten he eivät ole lukeneet tätäkään ketjua tai eivät vain tajua että joku voi olla allerginen. Ainakin minä ymmärsin niin että on kyse olisi lapsesta jolla allergia on todellinen.
 
Piaroosa
Saarnaampa täällä vielä. Jos allergisia reaktioita on niin kokeillaan yksi ruoka-aine kerrallaan ja seurataan vähintään viikon verran aiheuttaako oireita.
Lisäksi kannattaa tosi tarkkaan tarkistaa itse nuo "tuttelitetrat" että onko ne todellakin maidottomia, jotta ei ole vain tehty johonkin hyla maitojauheeseen tms.
Jos niitä siis jossain vaiheessa pääsee kokeilemaan (lapsi siis sietää jo kaikki niissä olevat aineet).
 
Alkuperäinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.02.2006 klo 12:04 Piaroosa kirjoitti:
Saarnaampa täällä vielä. Jos allergisia reaktioita on niin kokeillaan yksi ruoka-aine kerrallaan ja seurataan vähintään viikon verran aiheuttaako oireita.
Lisäksi kannattaa tosi tarkkaan tarkistaa itse nuo "tuttelitetrat" että onko ne todellakin maidottomia, jotta ei ole vain tehty johonkin hyla maitojauheeseen tms.
Jos niitä siis jossain vaiheessa pääsee kokeilemaan (lapsi siis sietää jo kaikki niissä olevat aineet).
Kiitos vastanneille! Meillä tosiaan vahvistettiin maitoallergia, itse epäilen kuitenkin muitakin allergioita (ei vielä olla lääkärissä käyty, maitokin todettiin toissapäivänä). Kauraa ollaan maisteltu, mutta nyt jätin senkin pois. Syödään perunaa, maissia, ruusunmarjaa, sianlihaa ja riisipuuroa. Meillä ei oireina ole muu, kuin kärttyisyys ja väsymys, maidosta oli kakan koostumus vielä. Aina tuntuu että pojalla vatsa kipeä, siksi vähän huonosti uskallan mitään kokeilla. Kävin kyllä nuo muksu-tuotteet katsomassa, mutta kaikissa on jotain viljaa mitä ei olla vielä kokeiltu. Mutta eiköhän me selvitä ilman puurojakin. :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.02.2006 klo 11:58 Piaroosa kirjoitti:
Vielä ihmettelen sitä että noilla joillakin vastaajilla tässäkin ketjussa ei taida olla mitään tietoa allergioista kun suosittelevat noin rajuja aloituspuuroja allergiselle.
Tai sitten he eivät ole lukeneet tätäkään ketjua tai eivät vain tajua että joku voi olla allerginen. Ainakin minä ymmärsin niin että on kyse olisi lapsesta jolla allergia on todellinen.
Lueppa ketju aikajärjestyksessä! Kun useimmat vastasivat AP:lle, niin ei tiedossa ollut vielä muita allergoita kuin maito. Äläpä viisastele niin innokkaasti, hengitä välillä.
 
tuttelin maidottoman puurot ovat maidottomia, en tiennyt muista allergioista! meillä maitoallergikon herkkoa tuo marjaisa luomupuuro, ja kyljessä lukee MAIDOTON kuten puolukkaisessa ja kaura-omena-ohrassakin! ja meille ihan lastenlääkäri antoi nämä vinkiksi!
 
Piaroosa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 08:25 Nina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.02.2006 klo 11:58 Piaroosa kirjoitti:
Vielä ihmettelen sitä että noilla joillakin vastaajilla tässäkin ketjussa ei taida olla mitään tietoa allergioista kun suosittelevat noin rajuja aloituspuuroja allergiselle.
Tai sitten he eivät ole lukeneet tätäkään ketjua tai eivät vain tajua että joku voi olla allerginen. Ainakin minä ymmärsin niin että on kyse olisi lapsesta jolla allergia on todellinen.
Lueppa ketju aikajärjestyksessä! Kun useimmat vastasivat AP:lle, niin ei tiedossa ollut vielä muita allergoita kuin maito. Äläpä viisastele niin innokkaasti, hengitä välillä.
Viisastelen vielä sen verran sinulle Nina, että yleensä pienillä on monia allergioita jos on maitoallergia. Joten on helpompaa olettaa että niitä on, ennen kuin varmistuu siitä että ei ole tai on. Eipähän ainakaan tarjoile sellaista mitä tosiaan ei voi syödä.
 
ITSE OLEN TYKÄNNYT HOLLEN VALMISJAUHEPUUROISTA, LAITETAAN SEKAAN KUUMA VESI JA OVAT TUMMEMPIA SIIS TÄYSJYVÄSTÄ TOISIN KUIN NUTRICIAN. LÖYTYY AINAKIN RIISI JA HIRSSI JA SEKAAN SOPIVAA MARJASOSETTA. LÖYTYY AINAKIN JOSTAIN LUONTAISTUOTEKAUPOISTA.
 
Minä luulen ap että kun pyydät laivalla ravintolassa tekemään teille pikariispuuron mikrossa niin ihan varmasti onnistuu, otat vaikka itse matkaan riisihiutaleet... sekä hedelmäsoseita ja muut ruuat mitä teidän lapsi kestää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.02.2006 klo 22:12 Piaroosa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.02.2006 klo 18:28 LilliMenninkäinen kirjoitti:
Minä ainakin keitän aina kotona isomman satsin puuroa mukaan ja lämmitän sitten paikan päällä. Keitetty puuro säilyy tuoreena pari päivää,kolmannelle päivälle varmaan kantsii miettiä jotain muuta. Näin meillä ainakin homma toimi kylpyläreissulla. Kylpylän aamupalalla olikin sitten onneksi veteen keitettyä kaurapuuroa =) Niin ja eikös laivaltakin luulisi löytyvän jostain mikro missä voi lämmittää!
*TÄH!!!!?????
Meille on kyllä neuvottu että puuron pitää olla tuoretta,myös veteen keitetyn. Vanhaa ei saa antaa vauvalle.
Keitän aamulla ja jos ei heti maistu niin korkeintaan tunnin sisään tarjoan samaa. Jos ei syö heitän pois.
Meillä on matkojavarten Nutrician lempeä ensiriisipuuro jonka voi valmistaa kuumaan veteen. Hirssiä löytyy myös mutta eri valmistajalta.
Samoin syödään näitä pikapuuroja välipalaksi kun en kolmea kertaa päivässä viitsi puuroa/velliä keittää.
No kuule tällanen käytäntö on meillä AINA ollut myös ihan kotioloissa eikä lapsi ole kuollut siihen,että saa lämmitettyä puuroa! Ennemmin mä lämmitän sen edellisen satsin kuin keittelen puuroa 2 kertaa päivässä! Ja mun poju jo 2 vuotias miehenalku jolle lämmitetty puuro kelpaa vallan mainiosti. Eikä mun tarvi pohdiskella mitä annan reissussa aamu- ja iltapalaksi. Tällainen käytäntö myös mun ystäväpiirissä... B)
 
Äippä -79
Mulla "hauska" kokemus tohon kun sanoit että syödään vaan riisiä, perunaa, sianlihaa yms. Meijän poitsulla allergiat alko 3 kk vanhana ja maito todettiin lääkärissä 4 kuukautisena. 8 kuukautisena tuli mukaan muna-allergia ja naudanliha jätettiin pois. Aina vaan iho oli kamalassa kunnossa ja yllätys yllätys loppujen lopuksi sairaalassa todettiin vuoden iän kieppeillä paha peruna allergia! Ei olisi tullut ensimmäisenä mieleen.
Kesäreissulla oltiin viime kesänä ja hienosti pärjättiin. Mukana oli oma vedenkeitin millä oli hyvä tehdä esim. eloveenan valmis puuropusseja. Ei reissussa kannata turhia ressata, pääasiahan on että vauva jostaan saa mahan täyteen ja on onnellinen. Henkilökunta joka paikassa on meille ainakin ollut hyvin palveleva kun ollaan allergioista sanottu. Mukavaa matkaa!!!
 
Matkalla
Olimme kuukausi sitten ruotsinlaivalla 9kk tyttömme kanssa, jolla on maito, vilja ym. allergioita. Mukana oli Muksu riisipuuro. Teimme puuron aamiaisella ravintolassa olevalla mikrolla ja toisena aamuna tarjoilija toi kuumen veden mihin puuro sekoitettiin niin ei tarvinnut edes mikroa käyttää. Iltapuuro tehtiin leikkihuoneessa olevalla mikrolla. Matka onnistui todella hyvin. Joten hyvää matkaa teillekin.
 
rantakalat
Meillä on kaksi superallergista/astmaattista lasta.
Nyt olimme 3 päivää Tallinnassa ja aina on jotain ruokaa löytynyt.
meillä on myös mukana omia kekesejä/suolapaloja et jos ravintolasta ei löydy syötävää niin omasta eväslaukusta löytyy.

Olemme myös olleet etelässä kolme kertaa jolloin kuoous oli 10kk:tta ja silloin oli myös kaikki omat eväät mukana.

Hauskaa reissua teillekin! :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 19:35 Piaroosa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 08:25 Nina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.02.2006 klo 11:58 Piaroosa kirjoitti:
Vielä ihmettelen sitä että noilla joillakin vastaajilla tässäkin ketjussa ei taida olla mitään tietoa allergioista kun suosittelevat noin rajuja aloituspuuroja allergiselle.
Tai sitten he eivät ole lukeneet tätäkään ketjua tai eivät vain tajua että joku voi olla allerginen. Ainakin minä ymmärsin niin että on kyse olisi lapsesta jolla allergia on todellinen.
Lueppa ketju aikajärjestyksessä! Kun useimmat vastasivat AP:lle, niin ei tiedossa ollut vielä muita allergoita kuin maito. Äläpä viisastele niin innokkaasti, hengitä välillä.
Viisastelen vielä sen verran sinulle Nina, että yleensä pienillä on monia allergioita jos on maitoallergia. Joten on helpompaa olettaa että niitä on, ennen kuin varmistuu siitä että ei ole tai on. Eipähän ainakaan tarjoile sellaista mitä tosiaan ei voi syödä.
Pakko munkin "viisastella", vaikka en sitä yleensä tee.

Ei kannata aina yleistää. Tiedän monta lasta, joilla on vauvana todettu vain ja ainoastaan maitoallergia.

Minä myös suosittelen Nutrician riisihiutale puuroa. Siihen vain kuuma vesi, jonka saa laivallakin helposti, kuten yllä todettu. Siihen sekaan vielä vaikka hedelmäsosetta, jos ootte jo niitä kokeillut. Mutta ilman hedelmääkin tietysti käy hyvin.
 

Yhteistyössä