Reilun vuoden ikäinen vklopuksi hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Lomaiija
  • Ensimmäinen viesti
Lomaiija
Oletteko jättäneet, ja jos niin miten homma meni? Poikani täyttää ensi kesänä vuoden, ja ajattelin että me vanhemmat voitaisiin kenties viettää sen jälkeen yksi vkloppu ihan keskenämme jossain reissussa... nyt poika on siis vasta 6 kk, eikä tietenkään ole ollut vielä missään hoidossa. Paitsi mummullaan kun olen itse käynyt jumpassa, eli reilun tunnin kerrallaan. Mummulle poika olisi myös vklopuksi jäämässä, jos reissuun päätämme lähteä. Mummulassa ollaan jo oltu yökylässä, mutta niin että olen itse ollut mukana. Mitä olette mieltä, pärjääkö vuoden-reilun vuoden ikäinen yhden vklopun ilman äitiään?

Meidän 1v4kk jää nyt joulun jälkeen tuttuun ja turvalliseen mummolaan kahdeksi yöksi kun me lähdetään "häämatkalle" Tukholmaan. En usko, että mitään ongelmia tulee, hän on mummolassa ollut ennenkin yötä ja mummi ja ukki on ihan suosikkipersoonia. Meille kyllä varmaan osoittaa sitten jonkin verran mieltä kun tullaan takaisin ja itsellä saattaa olla mieli aika herkkä, kun ei olla lapsesta koskaan näin pitkään erossa aiemmin oltu.

Huoh
Mä olen oikeasti kateellinen niille, jotka jättää lapsensa hoitoon. Musta tuntuu pahalle jo muutaman tunnin hoitoon jättö muille ku isälle, vaikka lapsi on jo kohta kaks ja tykkää mummoista ja enoista ja tädeistä. Mun tekis niin mieli viettää aikaa kahden miehen kanssa, MUTTA MÄ EN OSAA JÄTTÄÄ LAPSIANI HOITOON! Oikeasti, olenko mä sairas? Pienempi on kyllä vasta pari kuukautta, mutta olishan sekin jotain jos isompi olis hoidossa vaikka yhden yön. Kai se vaikuttaa kun lapsi ei puhu eikä osaa sanoa haluaako jäädä kylään. Mä olen mielessäni yrittänyt vääntää asiaa niin, että hirveitä vanhempia ne jotka vie lapsiaan yöhoitoon pienenä. Nyt mä uskallan tunnustaa suoraan että MÄ OLEN VAAN KATEELLINEN!

Lomailija
No juu, ehkä se onkin tosiaan niin päin että äidillä on vaikeuksia pärjätä ;) Meilläkin mummu on tuttu ja turvallinen kyllä, kun viikoittain ollaan yhteyksissä oltu pojan koko elämä. Mutta vuoden ikäinen siis jo tajuaa, että kyllä ne äiti ja isi sieltä vielä takaisin tulee?

jaa.a
Noh on ollut 3kk ensimmäisen kerran mummolassa yötä, sama mummo on vieraillut usein myös meillä ja saattanut hoitaa silloin tällöin päivisinkin muutaman tunnin. Yöhoidossa ollut yhteensä 4 kertaa ennen yhtä vuotta. Eli tottunut on, en tiedä miten menee jos nyt suunnittelet vieväsi yöhoitoon, lapsen joka ei kai ole tottunut siihen? Jos ollut aikaisemmin edes muutaman tunnin hoidossa niin varmasti yökin menee, mutten ensimmäiseksi laittaisi yöhoitoon ellei ole tottunut ihmiseen.

Esikoinen oli 10kk kun alkoi olla mummolassa yökylässä yhden yön/kk. Hyvin pärjäsi, sekä vauva että mummo ;) . Kolmonen oli jo 1v5kk kun oli ekaa kertaa viikonlopun mummon luona hoidossa. Hyvin meni silloinkin, siskoista paljon seuraa niin ei vaikeuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Huoh:
Mä olen oikeasti kateellinen niille, jotka jättää lapsensa hoitoon. Musta tuntuu pahalle jo muutaman tunnin hoitoon jättö muille ku isälle, vaikka lapsi on jo kohta kaks ja tykkää mummoista ja enoista ja tädeistä. Mun tekis niin mieli viettää aikaa kahden miehen kanssa, MUTTA MÄ EN OSAA JÄTTÄÄ LAPSIANI HOITOON! Oikeasti, olenko mä sairas? Pienempi on kyllä vasta pari kuukautta, mutta olishan sekin jotain jos isompi olis hoidossa vaikka yhden yön. Kai se vaikuttaa kun lapsi ei puhu eikä osaa sanoa haluaako jäädä kylään. Mä olen mielessäni yrittänyt vääntää asiaa niin, että hirveitä vanhempia ne jotka vie lapsiaan yöhoitoon pienenä. Nyt mä uskallan tunnustaa suoraan että MÄ OLEN VAAN KATEELLINEN!
Älä ole, minunkin napanuorani on vielä niin vahva etten voisi edes ajatella vieväni poikani johonkin yöksi. No hän on vasta 6kk että...mutta tuntuu reagoivan voimakkaasti jo siihen kun teen lähtöä kuntosalille että en uskalla edes ajatella millaista olisi jos hän olisi TÄYSIN ilman äitiään koko illan ja yön. Luin artikkelin vauvan aivojen kehittymisestä, olemassaolon tunteesta ja äidin merkityksestä siihen ja voin sanoa että ainakin meillä juttu on täyttä totta.

Mun mielestä se riippuu eniten siitä, kuinka tuttu paikka on. Jos ollaan paljon tekemisissä isovanhempien kanssa ja paikka on tuttu, voi hyvin, mutta millekkään kerran kuussa nähtävälle isovanhemmalle ei voi.

Lomailija
Tuo varmasti pitää paikkansa, että yökyläpaikan ja hoitajan täytyy olla tuttuja, ja meillä onneksi onkin mummu samassa kaupungissa, eli nähdään paljon ja on pojalle tuttu.

Meillähän tuohon reissuun olisi tosiaan vielä aikaa, eli voitaisiin periaatteessa alkaa "siedättää" poikaa niin, että jätettäisiin vähitellen mummun hoiviin pidemmäksikin aikaa...

Desdemona, mitä tuossa artikkelissa sanottiin? Ei nyt referoida tarvitse, mutta jos parit ranskalaiset viivat pääpointeista? :)

Löytyy tämän sivuston etusivulta vastaanotto-tekstin alta ja uusimmista kysymyksistä kohdasta vauvan hoitoon vieminen tai jättäminen, kumpi se nyt oli, en muista. Siellä koko juttu. Ja mielestäni ihan asiallista tekstiä ja NIIIIIIN totta. Ainakin meillä.

vieras
Tottakai voit, ja pitääkin :) Hyvä sun on lähteä viettämään aikaa kaksistaan miehesi kanssa :) Mummot ja papat ovat varmasti hyviä hoitajia, ovathan he teidätkin kasvattaneet. Ja hyvä kaverikin on varmasti hyvä hoitaja jos pitää lapsista. Menoks vaan!

:wave: meillä päin menee homma niin että minulle tulee jo kauhea ikävä valmiiksi ennen kun ollaan edes tyttö hoitoon viety. siinä sitten pääsee kyynel jos toinenkin :LOL: olo kumminkin aina helpottaa parin tunnin erossa olon jälkeen. kyllä se lapsi pärjää ihan hyvin isovanhempien tai jonkun muun läheisen kanssa. ja tekee lapsellekin hyvää olla välillä muidenkin kuin vanhempien kanssa(ja helpottaa asioita tulevaisuudessakin esim. lapsen voi olla helpompi mennä tarhaan jne.) Täytyy ajatella niin että se vapaa-aika tekee loppujen lopuksi vaan hyvää äitille ja isälle ja siten koko perheelle. Sen jälkeen olo on aina kuin uudella ihmisellä ja akut ovat latautuneet =)

Lomaiija
Alkuperäinen kirjoittaja VIERAS:
oisit miettinyt enne nku väänsit lapsia että ne pitää myös hoitaa itte...austöks töks....ei mummut ja paapat oo sitä varten.
Heh, yllättävän pitkään kesti että saatiin tämä kommentti kehiin :D Sehän se oiskin kamalaa, että isovanhemmat hoitelisi omia lapsenlapsiaan! Entisaikaan sitä asuttiin samassa pirtissä koko porukka ja pienimpiä hoiteli se joka parhaiten jouti, mitäs arvon VIERAS siihen sanoo?

Yhteistyössä