Reilun 1v lapsen ulkoiluista ja sisäleikeistä kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liinu.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liinu.

Vieras
Mulla on 15kk lapsi. Mietin, että minkä verran saman ikäisten kanssa touhutaan päivittäin.

Normaalisti me käydään ulkoilemassa aamupäivisin 1-1,5h (nyt ei olla käyty, kun on paljon pakkasta ja tuulee).

Aktiivista leikkiä lapsen kanssa on vaikea arvioida, mutta ehkä kahdesti päivässä ihan istun alas ja leikin lapsen kanssa 15-30min kerrallaan. Muutoin hän tuo mulle esim. palloa kun olen tekemässä ruokaa ja siinä heitellään pari kertaa ja sitten menee omille teilleen. Lapsi osallistuu myös kotihommiin mun kanssa (oikeastaan kaikkiin töihin), mutta sehän ei ole aktiivista LEIKKIÄ. Paljon jutellaan. Kirjoja luen pari kertaa päivässä.

Ja iltaisin mies peuhaa lapsen kanssa ainakin sen 30min hyvinkin aktiivisesti ja käyvät uudestaan ulkoilemassa.

Minkä verran muilla on ulkoilua? Entä aktiivista leikkiä?

Minusta kotityöt ovat 1-vuotiaalle leikkiä. Siksi en osaakaan sanoa paljonko aktiivisesti leikitään yhdessä. Aika paljon. Kun syömiset ja nukkumiset ja vaipanvaihdot laskee pois, lapsi leikkii ihan yksinään ehkä non tunnin päivässä. Meillä on 1v 4kk.

Okei, jos laskee sitten niin päin, että kuinka paljon on yksin... Sekin vaikeaa arvioida, kun käyhän lapsi koko ajan mun luona näyttämässä tavaroita, tarjoamassa leikkiruokaa, istumassa sylissä jne. :)

Meidän 1v viihtyy hyvin yksin touhiussaan. Välillä oonkin miettiny et touhuaako liikaa vaan yksiksee, mutta mulle sanottu että on hyvä jos lapsi osaa yksinkin touhuta eikä aikuisen tarvi koko ajan viihdyttää. Mä olen kanssa sitä mieltä, että kotityöt ym on lapsella leikkiä. En osaa myöskään mitään aikoja sanoa.

Ulkoillaan aamusta 2h esim. Käydään koirien kanssa lenkillä ja metsässä ym. Kolausta, keinumista, pihahommia tai käydään kaupassa tai kylillä. Sisällä teen kotihommia ja on niissä mukana, touhuilee omiaan ja leikkii isompien lasten kanssa. En minä oikeastaan koskaan istu alas ja ala leikkimään lasten kanssa. Pelaillaan kyllä lautapelejä, luetaan kirjoja jne. Mutta ihan itse saavat leikkiä keskenään. Jep, huono äiti.

No kun meidänkin poika viihtyy joskus aika pitkäänkin yksin esim. lueskelemassa kirjaa... Mutta kai se on luonteesta, ettei tarvi olla huolissaan?

Miten muuten nuo ulkoilut, oletteko tuollaisen vuotisen kanssa ihan normaalisti, vaikka pakkasta olisi -20 astetta?

Ei kai sitä kellosta katsota? :O

En tahdo loukata, mutta en osaa nätimminkään nyt sanoa (kakku palaa uunissa) mutta ei lapsen kasvatus tule olla suorittamista, vaan elämistä.
Niin tylsältä ja ympäripyöreältä ja abstraktilta kuin se kuulostaakin, niin lapsi oppii ja kehittyy siinä ohessa. Välillä leikitään ja välillä tehdään kotihommia, välillä ulkoillaan, välillä kyläillään tms. Joskus on kivaa ja aina ei ole kivaa.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä