Reilu 7kk ikäinen viikoksi hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Millainen matka kohteesta on teille? Entä jos lapsi esim. sairastuu, miten käytännön järjestelyt? Muuten varmaan ihan ok. Ymmärsin, että vanhemmatkin vielä harkitsevat tilannetta. Molemmin puolin palaveri plussat ja miinukset avoimesti esille.

Alkuperäinen kirjoittaja ellu:
Millainen matka kohteesta on teille? Entä jos lapsi esim. sairastuu, miten käytännön järjestelyt? Muuten varmaan ihan ok. Ymmärsin, että vanhemmatkin vielä harkitsevat tilannetta. Molemmin puolin palaveri plussat ja miinukset avoimesti esille.

Palaveria toki. Kohteesta on matkaa päivän ajomatkan verran. Jos sairastuisi niin oletettavasti minä hoitaisin ja varmuudeksi ottaisin kelakortin itselleni myös. Toki jos lapselle tulisi muutakin kuin perusnuha niin varmaan tulisivat kotiin kesken. En tiedä. Ei puhuttu asiasta vielä mitään tarkempaa. Ja kyllä - vanhemmat vasta alustavasti kyselivät että mitä tuumaan ja eivät ole itsekään miettineet asiaa vielä paljoa.

En ottaisi missään tapauksessa, enkä myöskään jättäisi omaani "vieraalle" viikoksi! Vaikka olisin kuinka väsynyt. Viikonlopun pitäisi riittää univelkojen kuittaamiseen.

En ottaisi. Viikko vastuussa toisen vauvasta. Olisi liikaa minulle, siis ihan itsekkäästi ajatellen.

Vauvan kannalta en ota kantaa, se on vauvan vanhempien asia. Omaani en ikimaailmassa olisi antanut viikoksi hoitoon.

Minäkään en jättäisi/ottaisi noin pientä viikoksi hoitoon. Meidän tyttö on ollut kaksi kertaa mummolassa yökylässä yhden yön (on nyt 11kk), ja se tuntuu kyllä ihan maksimiajalta tuon ikäiselle.

Minä itse olen ollut isovanhemmilla hoidossa 2 viikkoa 6-kuisena ja en ole mitään traumoja siitä saanut ja hyvin oli se 2 viikkoa mennyt.
Kaverin lapsi oli jo vähän reilu vuoden kun oli viikon isoäitinsä hoivissa, kun vanhemmat lähtivät etelänmatkalle ja hyvin meni. Kyseinen lapsi on muutenkin paljon isovanhemmillaan hoidossa ja ei näytä ainakaan tällä hetkellä mitenkään traumatisoituneelta, terve vilkas lapsi on.

Jokainen tekee miten parhaaksi näkee. Ap tuntee serkkunsa ja hänen lapsensa, joten teette miltä parhaiten tuntuu, tältä palstalta on turha kysyä neuvoa.

Sä ne ihmiset tunnet, ei me :) Jos susta tuntuu siltä että uskallat viikoksi sitoutua hoitamaan pientä vaikka vaikeaa saattaa olla, jos luulet että vanhemmat todella hyötyy noin pitkästä kahdenkeskisestä reissusta eikä vain ahdistu huolesta kun ovat niin pitkään vauvasta erossa, jos luotat siihen ettei vauva flippaa ihan totaalisesti noin pitkästä erosta, niin sitten otat hänet hoitoon ja yritätte suunnitella kaiken mahdollisimman hyvin etukäteen ja varautua kaikkeen mihin vain on mahdollista varautua.

Jos tosissaan harkitsette, niin kannattaa varmaan kokeilla etukäteen vähän pidempää pätkää hoidossa, esim. viikonloppu. Näkee myös sen miten sun kuopus suhtautuu ;) Jos se menee ihan päin seiniä niin vanhemmat varmaan miettivät uudemman kerran, jos taas kaikki menee hyvin niin kaikilla on varmasti luottavaisempi ja parempi olo asian suhteen. Voihan myös olla ettei vanhemmat haluakaan olla niin pitkään erossa ja haluavatkin ottaa vauvan mukaan tai muuttaa suunnitelmia.

Huh. Mä ahdistuisin ihan käppyräksi jos joutuisin olemaan pienestä erossa noin pitkään. Oon ihan kauhuissani tulevasta synnytyksestä kun tiedän ettei samantien kotiutuminen onnistu vaan joudun tod näk olemaan 1v3kk esikosta pari päivää erossa. Ja häntä sentään pystyn näkemään joka päivä kun reissaavat isänsä kanssa meitä katsomassa :D

En ottaisi niin pitkäksi aikaa. En halua hoitaa niin kauan enkä tykkää että toinen jättäisi niin pitkäksi aikaa niin pienen hoitoon. En siis halauisi kannustaa sellaiseen enkä tukea.

No voi vitttu mitä jengiä taas!!!! Jos vanhemmat tahtoo lomalle ja kokevat olevansa se tarpeessa, ei yks vitun viikko oo lapsen elämästä yhtään mitään. Kyllä sitä lopun ikää ehtii olla sen tenavan kanssa.

Eli aplle: jos itse olet kotona ja jaksat vauvaa hoitaa, mikä ettei!

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Minä itse olen ollut isovanhemmilla hoidossa 2 viikkoa 6-kuisena ja en ole mitään traumoja siitä saanut ja hyvin oli se 2 viikkoa mennyt.
Kaverin lapsi oli jo vähän reilu vuoden kun oli viikon isoäitinsä hoivissa, kun vanhemmat lähtivät etelänmatkalle ja hyvin meni. Kyseinen lapsi on muutenkin paljon isovanhemmillaan hoidossa ja ei näytä ainakaan tällä hetkellä mitenkään traumatisoituneelta, terve vilkas lapsi on.

Jokainen tekee miten parhaaksi näkee. Ap tuntee serkkunsa ja hänen lapsensa, joten teette miltä parhaiten tuntuu, tältä palstalta on turha kysyä neuvoa.

Ei ei ei! Ei ole kyse SERKKUNI lapsesta vaan siis veljeni lapsesta. Kirjoitin avaukseeni, että vauva on LASTEMME SERKKU. Eli minä olen vauvan täti.

Voi olla pahin eroahdistus aika vanhemmista. Olisi viisasta lomaa lykätä muutama kuukausi, sitten tosin ei enää lasketella, mutta jotain muuta vois tehdä. En usko, että tuo voi tehdä noin pienelle mitenkään hyvää. En ottaisi missään tapauksessa, enkä omaanikaan antaisi.

Kiitän vastauksistanne. Hyviä näkökulmia.

Itse en tosiaan edes harkitsisi tuon ikäisen hoitoon jättämistä, siis en ole jättänyt edes puoleksi päiväksi saati yhdeksi yöksi saati viikoksi.

Lupasin kuitnekin harkita asiaa, koska tiedän ja tunnen itseni ja tiedän siis näinollen, että vauva on parhaassa mahdollisessa hoidossa. Mutta juttelemme ja selvitän näit eri näkökulmia asiaan.

"Lupaa" en palstalta pyytänyt, pyysin vain näkemyksiä.

Miksi tämä näin shokeeraa kaikki, vaikka monet ain ahokee sitä miten mummut on tuttuja vauvoille ja voi antaa hoitoon moneksikin yöksi, kun se mummu on niin tuttu kun se on sitä 6kk ikäistä hoitanut ihan pienestä vauvasta asti. Eikö sama siis päde täteihin? Eikö se täti siis voi olla yhtä läheinen kuin mummu? Tajuaako vauva siis, että nyt ei ole kyseessä mummu vaan täti joten tämä ei nyt toimi?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi tämä näin shokeeraa kaikki, vaikka monet ain ahokee sitä miten mummut on tuttuja vauvoille ja voi antaa hoitoon moneksikin yöksi, kun se mummu on niin tuttu kun se on sitä 6kk ikäistä hoitanut ihan pienestä vauvasta asti. Eikö sama siis päde täteihin? Eikö se täti siis voi olla yhtä läheinen kuin mummu? Tajuaako vauva siis, että nyt ei ole kyseessä mummu vaan täti joten tämä ei nyt toimi?

edes mummulle ei noin pientä hoitoon VIIKOKSI!

Mäkin ehdottaisin vauvan vanhemmille, että ottaisivat sinne mukaan jonkun, joka voisi hoitaa vauvaa lasketteluajat ja ehkä illalliset. Ja itse en ottaisi tuon ikäistä viikoksi itselleni. Varsinkin, kun teidän nuorimmainen tulee helposti mustasukkaiseksi. Enkä kyllä edes jaksaisi hoitaa viikkoa jonkun toisen lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja kata:
Mä en jaksanu lukee koko ketjua, mutta ota vaan :) Mä olin hoitaan kaverin 9kk ikästä poikaa viikon ku he oli etelässä. enkä mä muuta tähän osaa sanoa....

Miten viikko meni? Oliko ongelmia tai huomasiko vauvasta, että kaipaa äitiä?

Alkuperäinen kirjoittaja The lost moon of Poosh:
En ottaisi niin pitkäksi aikaa. En halua hoitaa niin kauan enkä tykkää että toinen jättäisi niin pitkäksi aikaa niin pienen hoitoon. En siis halauisi kannustaa sellaiseen enkä tukea.

peesaan tätä!

Yhteistyössä