Reilu 11 kk ei osaa vielä kävellä talutettuna eikä ole sanonut yhtään sanaakaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Taas mietin :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Taas mietin :)

Vieras
Eikö jommankumman taidon pitäisi tulla aikaisemmin? Mitä perhekahvilassa ja vauvauinnissa juttelee muiden samanikäisten äitien kanssa tulee väkisinkin vertailtua vaikka ei pitäisi. 1 v neuvola on vasta 3 viikon kuluttua niin kysellään sitten täältä onko jollain muulla kokemusta tällaisesta "kaikissa taidoissa" hitaasti kehittyvästä vauvasta? Onko tarvittu fysioterapiaa tai puhetarapiaa tai vastaavaa?

Kävelee siis esim. Hyllystä tai sohvan reunasta kiinnipitäen hyvin mutta jos ottaa käsistä kiinni alkaa lantio vispata eikä todellakaan pysy pystyssä ja kävele jos pidän käsistä kiinni. Yhtään sanaakaan ei ole vielä tullut ellei lasketa sitä, että sanoo "hei hei" kun vilkuttaa tai "ei ei ei" jos esim. ei halua syödä enempää tai ei haluaisi rattaisiin sylistä.

Ööö.. Ensiksikin lopeta se lapsesi vertaaminen toisiin, se on aivan turhaa. Meillä kahden viikon päästä 1v, sanoo hauhau, namnam ja oho ja kävelee tukea vasten. Tais kävellä jo 9kk ikäisenä ellei aiemminkin, oli 7kk kun lähti konttaamaan. Ei mulla ole käyny mielen vieressäkään että se olis jotenkin epänormaali :o

• Tykkää
Reactions: Joxu
Ihan normaalisti kehittynyt. Tuntuu, että äideillä on nykyään kauhea kisa, kenen muksut oppii ensimmäisenä mitäkin. Helpommalla pääsee, kun ei vertaile muihin ollenkaan ja nauttii rauhassa siitä vauva-ajasta. Neuvola on sitä varten, että siellä huomataan jos on kehityksessä viivästymiä yms. Se ei ole mikään temppukoulu, jossa pitää näytellä opittuja taitoja. Osa kun tuntuu varta vasten opettavan lapsiaan, että voi sitten neuvolassa näyttää, kuinka se Pirjopetteri osaa jo 1v leikata saksilla ja laskea sataan. Tällainen purkautuminen nyt tuli tästäkin.

Hei, nauti siitä pienestä lapsesta äläkä käytä aikaa tollaseen turhaan vertailuun. Neuvolat on sitä varten että siellä puututaan jos tarvetta on. Ei sun tarvi niiden välillä miettiä että osaako tarpeeksi, kyllä seuraavassa neuvolassa tarkastetaan että osaa. Sun lapsesi kuulostaa aivan normaalilta! <3

Meidän lapsella tuli muistaakseni 13 kk vanhana ekat askeleet ilman tukea. Kaksivuotiaana osasi sanoa hauhau ja ammuu, mutta ei mitään oikeita sanoja. Eli eipä tullut mitään taitoja kovin aikaisin. Ei alle vuoden vanhana tarvitse osata "mitään".

Juu niinkuin totesinkin aloituksessa ettei pitäisi vertailla mutta silti sitä tekee :) lisäksi olen miettinyt kertovatko he joiden lapset ovat nopeita oppimaan enemmän/ innokkaimmin uusista taidoista jolloin heihin kiinnittää enemmän huomiota.

Mutta kiitos vastauksista!

Hyvin ennättää oppia kaiken tarpeellisen. Luultavasti vauvasi osaa paljon sellaisia taitoja, joita ei hänen ikäiseltään edes odoteta vielä. Meillä poika aloitti kävelyn 10 kk ja eka sanan sanoin vasta 2,5 vuotiaana, ja nyt puhuu kuin Runeberg. Yksilöitä ovat.

En sitten tiedä onko paljon vaikuttanut kun monet tuntuivat kävelyttävån ja istuttavan vauvoja jo todella aikaisin. Meillä taas vauva on istumut lattialla vasta kun on siihen itse noussut ja nyt vasta olen kokeillut käsistä ja kainaloita tukemista kun on pidempään kävellyt itse tukia vasten.

En sitten tiedä onko paljon vaikuttanut kun monet tuntuivat kävelyttävån ja istuttavan vauvoja jo todella aikaisin. Meillä taas vauva on istumut lattialla vasta kun on siihen itse noussut ja nyt vasta olen kokeillut käsistä ja kainaloita tukemista kun on pidempään kävellyt itse tukia vasten.

Voi hyvinkin olla. Meillä vauva alkoi itse "vaatia" kävelyttämistä heti, kun oli oppinut nousemaan tukea vasten seisomaan (8 kk:n ikäisenä). Jouduin ihan houkuttelemaan häntä konttaamaan välillä, jotta sekin taito olisi kehittynyt. Toisaalta hän ei vielä nyt vuoden ikäisenäkään mene itse lattialla istumaan (paitsi polvi-istuntaan), ja olen usein miettinyt johtuuko tämä siitä ettemme ole koskaan istuttaneet häntä lattialla tai sohvassa. Kyllä sillä harjoittelulla ja "esimerkin" saamisella varmaan kuitenkin jotain merkitystä on.

Meillä tuo 1v oppi juuri nousemaan seisomaan tukea vasten ja ottaa pari askelta, hyvin haparoivaa ja vain pari siis tukea vasten. Ei puhu, konttaamaan lähti vasta 11kk ikäisenä jne... Esikoinen suunnilleen juoksi vuoden ikäisenä, tämä on ihan toista maata. :D

Neuvoisin kaikkia vanhempia, että harjoituttakaa niitä lapsianne! :) Motorinen kehitys tukee myös henkistä kehitystä; eli vauvat kovalle lattialle pienestä pitäen, paljon mahallaan oloa, istumista ja useita jumppatuokioita päivittäin.

Nykyään tule vastaan todella paljon sitä, että kehitysviivästymisiä lapsia joudutaan tutkimaan ja jumppauttamaa fysioterapiassa vain sen takia, kun vanhemmat ovat passivoittaneet heidät sitteriin tms. Tämä on kallis tikki yhteiskunnalle ja valitettavasti pois niiltä lapsilta, jotka oikeasti tarvitsisivat hoitoa esim. vamman vuoksi.

Eli älkää odottako, että neuvola jumppauttaa lapsenne, vaan ennakoikaa ja aloittakaa liikunnalliseen elämäntapaan opettaminen jo vauvana!

Ap, lapsesi on kehittynyt normaaliin tahtiin, nyt vain monta kertaa päivässä harjoittelemaan sitä lantion hallintaa; sylissä seisomista, lattialla kävelyttämistä aluksi kainaloista tukien ja sitten kevyempää tukea antaen. :)

Tuo koululainen oli 1v3kk kun oppi kävelemään. Rauhallinen liikkuja on aina ollut, liikunta ei tule varmaankaan olemaan hänen vahvin lajinsa koskaan.

Yhteistyössä