Rehtori pelotteli lasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ootko jotenkin tyhmä? Jos jollain on epilepsia ja saa kohtauksen juyri kun pitäisi lähtee sisälle niin mielestäsi rehtori saa siinä tilanteessa uhkailla sillä mikä sattuu mieleen tulemaan? Ihan yhtä paljon voi epileptikko kohtauksilleen, syöpäpotilas oireilleen kuin mitä pieni as tai ADHD lapsi omille sairauden oireilleen

Voit sanoa, että voi viedäkin, jos ei suostu menemään sisälle silloin kun pitää.
Turha minkään diagnoosin taakse piiloutua, että voisi mitä vaan tehdä. Paremminkin diagnoosin saaneilla pitää olla paremminkin tavallista suurempi kuri ja vaatimustaso kotona, että oppii pärjäämään yhteiskunnassa. Ikävä kyllä monen vanhemman mielestä lapselta ei voi vaatia mitään, kun "sillä on diagnoosi".

Ootko jotenkin tyhmä? Jos jollain on epilepsia ja saa kohtauksen juyri kun pitäisi lähtee sisälle niin mielestäsi rehtori saa siinä tilanteessa uhkailla sillä mikä sattuu mieleen tulemaan? Ihan yhtä paljon voi epileptikko kohtauksilleen, syöpäpotilas oireilleen kuin mitä pieni as tai ADHD lapsi omille sairauden oireilleen
En tiedä mikä on ass-lapsi, mutta adhd-lapsi ei siihen kuole, vaikka väkisin raahaisi sisälle. Epileptikko sen sijaan saattaa tukehtua.

Ja tähän lisäisi vielä, että on aika ongelmallista, jos vanhempia pitää soittaa paikalle pienistäkin jutuista. Sehän kertoo lapselle vain siitä, että itseasiassa koulun opettajia tai rehtoria ei tarvitse totella vaan ainoastaan äiti saa sanella säännöt.
Totta. Ja lapsi ylipäänsä tottuu turhaan siihen, että äiti tulee aina pelastamaan, kun vähän harmittaa.
Jos lapsen on tarkoitus jatkaa normiluokalla, ei ole muuta vaihtoehtoa, kun opetella ryhmän säännöillä pelaaminen.

• Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
Ei lapselle voi noin sanoa, todellakaan. Olisi voinut sanoa jos et tule niin minä tulen hakemaan tms.

Lasta ei saa ikinä pelotella sillä että jää yksin, ei kotiin, kouluun tsi päiväkotiin!!!

Valitettavasti se menee niin, että epänormaalien pitää opetella elämään samassa maailmassa kuin normaalitkin ihmiset. Jos odottaa maailman sopeutuvan lapseen, joutuu aivan varmasti pettymään jatkuvalla syötöllä. Lapselle pitää opettaa omat selviytymiskeinonsa, jotta hän pärjää tässä maailmassa muiden kanssa.

Ja on kyllä hieman liioiteltua verrata assia tai adhdtä epileptiseen kohtaukseen, jossa ihminen on tajuton. Assi tai adhd on lapselle itselleen normaali olotila, joka aiheuttaa sen, että lapsi kokee tilanteet eri tavalla kuin suurin osa lapsista. Kouluikäinen saa toki tuntea mitä haluaa, mutta sen ikäinen ei enää saa olla täysin tunteidensa vietävissä ilman minkäänlaista hallintaa omista teoistaan.

• Tykkää
Reactions: AivanSama ja .....
Lastenkoti ei ole mitään pelottelua, vaan sinne on oikeesti viety niitä uteliaimpia tyyppejä. Täytyikö siihen pyytää rehtorin lupa?
Mustalaisia ei ole ollut vuosikymmeniin, mutta onhan se ollut tehokasta, kun vanhemmat itse ovat niitä pelänneet - usein syystäkin, tuohon aikaan. Miehen naapurissa oli lapset peloteltu linnuilla - itse kertoivat isona - mut sitä en tajunnut, ennen kuin kotka vei oman emokissan. Itse en ole pelotellut, en uhkaillut enkä käsitä vieläkään, miksi mummoväki puhuu näkeistä. Tässä rehtoreille lukemista.
Ihan vaan siksi linkkasin sinne, että itse sen myöhemmin voisin tästä "upottavasta suosta" löytää.:whistle:
Harva se päivä mustalaisia näkyy kaupassa.

• Tykkää
Reactions: miesvain
Olisiko rehtorin pitänyt sitten jättää mukula sinne pihalle yksikseen? Mietipä, jos kaikkien kersat käyttäytyisivät samalla tavalla, niin kenenkään koulunkäynnistä ei tulisi yhtään mitään. Koulussa ei ole aikaa odotella, että kaikkien diagnoosin omaavien mukuloiden vanhemmat saapuvat lässyttämään omalle kultamussukalleen. Laita lapsesi erityiskouluun tai ota kotiopetukseen, jos ei kurinpito kelpaa tai osaa itse sitä opettaa.

Ärsyttää tuollaiset mielensäpahoittajaidiootit, jotka yrittävät hallita ja pompotella muita ihmisiä omilla säännöillään. Eiköhän huuto olisi ollut kahta kauheampi - siis äidin huuto - jos rehtori olisi kajonnut lapseen ja raahannut tämän väkisin sisälle. Lapsi ehkä otti nyt jo tuosta yhdestä kerrasta opikseen, ellei äiti nyt mene pilaamaan sitä.

En ole, mutta sinä taidat olla, kun vertaat epilepsiakohtausta as tai adhd tapauksiin. Heidän jumittamisensa on kyllä ihan muuta kuin joku tajottumuuskohtaus.
Olisiko rehtorin pitänyt sitten jättää mukula sinne pihalle yksikseen? Mietipä, jos kaikkien kersat käyttäytyisivät samalla tavalla, niin kenenkään koulunkäynnistä ei tulisi yhtään mitään. Koulussa ei ole aikaa odotella, että kaikkien diagnoosin omaavien mukuloiden vanhemmat saapuvat lässyttämään omalle kultamussukalleen. Laita lapsesi erityiskouluun tai ota kotiopetukseen, jos ei kurinpito kelpaa tai osaa itse sitä opettaa.
Ap:lle taitaa tuo kotiopetus olla ainoa vaihtoehto, kun erityiskoulussa toimitaan sääntöjen mukaan, eikä siellä anneta lasten tehdä ihan oman päänsä mukaan. Joissain asioissa heidän erityisyytensä otetaan huomioon, mutta kyllä heiltä vaaditaan ihan normaalia osallistumista opetukseen, osa normaaliopetuksen mukaan, osa mukautettuna, jos ei pysty normaalin opetuksen mukana edistymään. Erityiskoulussa saadaan varmaan joku avustaja irrotettua vahtimaan tuollaisen pihalle jääneen perään, mutta sielläkin koko ajan vähennetään avustajien määrää säästösyistä. Noita erityiskouluja ei vaan paljoa enää ole, kun tämän päivän sana on integraatio. Meidänkin erkka on nykyään normaalissa koulussa normaalilla luokalla normaaliopetuksessa. Väliin mietityttää, että miten pärjää suuren luokan hälinässä. Yllättävän hyvin on kuitenkin pärjännyt ja koulusta tulee hyvää palautetta.

• Tykkää
Ei lapselle voi noin sanoa, todellakaan. Olisi voinut sanoa jos et tule niin minä tulen hakemaan tms.

Lasta ei saa ikinä pelotella sillä että jää yksin, ei kotiin, kouluun tsi päiväkotiin!!!

No voi räkä. Mä sanon lapselleni joka aamu, että, jos ne vaatteet ei ala mennä päälle, niin viettää sitten päivän ihan yksin kotona.

Homma nyt vaan on niin, että jos ei pysy muiden mukana, niin sitten ollaan itsekseen.

• Tykkää
Pelotelu, uhkailu, kiristys ja lahjonta ovat hyväksi havaittuja kasvatuskeinoja, miksi niitä ei saisi käyttää myös koulussa?

Mun mielestä nämä ovat ihan normeja syy- seuraus suhteiden opettamisia!
Jos ei tulla hammaspesulle reippaasti- seuraavan karkkipäivän voi unohtaa.
Jos perseilee kaupassa- ei tarvi tulla vähään aikaan mukaan.
Jos ei siivoa huonettaan- turha vinkua uusia leluja.
Jos kokeista tulee kymppejä ja läksyt tehdään huolella- voidaan mennä leffaan.

Tuo ei pidä täysin paikkansa, itsellä nimittäin epilepsia ja ilman nopeata ambulanssin henkilöstön apua olisin tukehtunut. Sivulliset toimivat oikein mutta aina se ei riitä.
Ajattelin vaan, ettei kukaan sivullinen aio tunkea mitään suuhun (vanhan ohjeen mukaan), ja asettaa potilaan kylkiasentoon kun mahdollista

Viimeksi muokattu:
Mun mielestä nämä ovat ihan normeja syy- seuraus suhteiden opettamisia!
Jos ei tulla hammaspesulle reippaasti- seuraavan karkkipäivän voi unohtaa.
Jos perseilee kaupassa- ei tarvi tulla vähään aikaan mukaan.
Jos ei siivoa huonettaan- turha vinkua uusia leluja.
Jos kokeista tulee kymppejä ja läksyt tehdään huolella- voidaan mennä leffaan.

Samoin entinen mieheni sanoi kun pahoinpiteli minua. Kyse ei ollut väkivallasta, vaan seurauksena siitä että olin olemassa, minua vedettiin turpaan.

Ei se mitään pelottelua ole, vaan fakta. Minä olen usein sanonut 10 vuotiaalle lapselleni, että tahallaan ei hankkiuduta sairaaksi (jos esim. pukeutuu liian ohuelti ulos mennessä, ei pese käsiään ennen ruokailua), koska sitten joutuu sairastamaan yksin päivät kotona, kun me vanhemmat olemme töissä.

MInua kiinnostaisi tietää miksi lapsi ei halunnut sisälle? Sen selvittäminen voisi olla tärkeää jatkoa ajatellen. Esim. jos on just kiusattu, ei halua sisälle kiusaajien kanssa riisumaan ulkovaatteita tai mikä ikinä onkaan syy?

Yhteistyössä