Rehellisiä mielipiteitä ja kokemuksia sterilisaatiosta,löytyykö täältä???

Mulla syntymässä 8:s lapsi ja ehkäisy mietityttää kovasti.Klipsit olis yksi varteenotettava vaihtoehto,toinen on mirena hormoonikierukka.
Kierukassa inhottaa ja pelottaakin ajatus vieraasta esineestä kohdussa.
Mutta olis sinäällään hyvä kun ei olis niin lopullinen juttu.
Sterilisaatiossa taas pelottaa sen lopullisuus ja se että olen kuullut monilla vuotojen lisääntyneen+vuotohäiriöitä...Normaalisti vuodan kuin niegra menkkojen aikana,joten eipä oikeen houkuta.

Rehellisiä kokemuksia siksi kaipaankin kovasti?
 
Itse pohdin kolmen lapsen jälkeen samaa asiaa, mutta päädyin hormonikierukkaan. Sterilisaatiossa pelotti juuri tuo kuukautisten runsastuminen, koska jo ennestään olivat runsaat ja kivuliaat. Pari steriloitua ystävääni kertoivat silloin omia kokemuksiaan ja tämäoli heille ainoa negatiivinen puoli.
Hormonikierukkaan olen ollut tyytyväinen, ollut paikalla nyt 2,5 v. Ei mitään ongelmia ja nykyiset hormonikierukat ovat kuulemma jopa varmempia kuin sterilisaatio.
 
No en voi kehua puhuvani kokemuksen syvällä rintaäänellä kun omaa kokemusta sterilisaatiosta on vasta reilulta kolmelta viikolta :D Itse sain kuudennen lapsen reilu kolme viikkoa sitten ja synnytyksen jälkeisenä päivä minulle tehtiin sterilisaatio. Toimenpiteenä se oli tosi nopea eikä tuo leikkaushaava vaivannut juuri lainkaan. Tuossa ihan navan alla on muutaman sentin pituinen arpi jota ei kyllä huomaa jos ei tarkkaan tiiraile. Leikkaus tehtiin spinaalipuudutuksessa ja se kesti noin 20-25 min. Minulta munanjohtimista leikattiin pienet pätkät pois ja päät poltettiin joten pitäisi olla toimiva juttu :) Eipähän ole tarvinnut miettiä ehkäisyasioita nyt lainkaan ja kun meillä oli se päätös tehty ettei meille enää lapsia tule niin tämä ratkaisu oli todella hyvä. Toki täytyy myöntää että haikeaahan se on kun tietää että enää ei vauvoja tule, mutta toisaalta on myös helpottunut olo kun päätös asiasta on tehty. Siitä miten vaikuttaa kuukautisiin ei siis kokemusta ole.. Hormonikierukka minulla oli joskus ja se oli todella hyvä. Minulta jäi kuukautisvuodot lähes tyystin pois eikä kierukasta muutoinkaan ole mitään pahaa sanottavaa, mutta nyt halusin pysyvän ekäisyn ja siksi päädyin itse tuohon sterilisaatioon.
 
Minä kyllä voin kehua kovasti! Itselle tehtiin viime elokuussa sterilisaatio ja oon ollu tosi tyytyväinen!! Vuodot ei oo kauheet(pilsuja söin ennen, ni onhan ne ihan pikkasen runsaammat ku sillo), kestää yleensä 4pvää ja on aikalailla tarkatkin alkamisajan suhteen! operaation jälkeen olin TOSI kipee kun heräsin, mutta seuraavana pvänä oli jo siedettävä olo :) mulla on nuo klipsut.
 
Minä sain tupla klipsit lääkärin omalla päätöksellä ja se aiheutti kovia kipuja myöhemmin. jouduin poistattamaan ne alle vuoden jälkeen. eniten sterilisaatio vaikutti kuitenkin pään sisällä kun tiesi ettei enää voi "raskautua" niin siihen loppui halutkin! yleensä nuo vuoto häiriöt johtuvat kuitenkin ikähaarukasta milloin klipsit laitetaan, eikä ollenkaan niistä. ikä yleensä noin 40-v ja silloin muuttuu monella myös vuoto runsaammaksi. Näin kävi mulllekin, mutta kipuja oli tuplaklipsien vuoksi ja kovia.
 

Yhteistyössä