Rehellinen mielipide:onko reilua hoitaa raha-asiat näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Miehelläs ei kuitenkaan hirveen ihmeelliset vuositulot oo, tuostahan tulee kuukausituloiksi 2400. Siitä pois verot, ja jos hän joutuu yksinään maksamaan asunnon, sähkön, veden, isot laskut ja suurimman osan ruuasta, niin en yhtään ihmettele että hän olettaa sinun maksavan itse tilaamasi lehden tai oman kännysi.

Aika tarkotushakusesti kerrot miehen vuositulot ja vertaat niitä omiin kuukausituloihin. Samoin unohtuu mainita sulle tulevat lapsilisät ym....

meillä vuokra 500e. Lapsilisä menee miehelle, mies vaati sen omalle tililleen koska maksaa isoimpia kuluja. mutta olette varmaan oikeassa, että tämä on ihan ok järjestely.

Miehelläs ei kuitenkaan hirveen ihmeelliset vuositulot oo, tuostahan tulee kuukausituloiksi 2400. Siitä pois verot, ja jos hän joutuu yksinään maksamaan asunnon, sähkön, veden, isot laskut ja suurimman osan ruuasta, niin en yhtään ihmettele että hän olettaa sinun maksavan itse tilaamasi lehden tai oman kännysi.

Aika tarkotushakusesti kerrot miehen vuositulot ja vertaat niitä omiin kuukausituloihin. Samoin unohtuu mainita sulle tulevat lapsilisät ym....

peesi. eihän miehelle jää tuossa sen enempää taskurahaa kuin ap:llekaan. ja sentään käy töissä kun toinen tuntuu harrastavan jotain iltaopiskelua...

meillä mies tienaa saman verran kuin ap:lla, minä opiskelen (saan jotain 280?/kk) ja meillä 1 lapsi. ollaan naimisissa ja yhteinen tili, johon KAIKKI rahat tulee. sieltä maksetaan laskut ja ostetaan ruoat. molemmilla pankkikortit tilille. minulla on myös käyttöoikeus miehen firman tiliin!! en ikinä suostuisi noin epäreiluun järjestelyyn :( minäkin valmistuttuani menen töihin ja samalle tilille minunkin palkat aikanaan tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:

peesi. eihän miehelle jää tuossa sen enempää taskurahaa kuin ap:llekaan. ja sentään käy töissä kun toinen tuntuu harrastavan jotain iltaopiskelua...

kyllä miehellä jää vähintäänkin tonni.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Eli hän on ilmeisesti säästäväinen luonne. Ymmärrän kyllä että hän toivoo jokaisen maksavan henk. koht. kulunsa itse.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä mies tienaa saman verran kuin ap:lla, minä opiskelen (saan jotain 280?/kk) ja meillä 1 lapsi. ollaan naimisissa ja yhteinen tili, johon KAIKKI rahat tulee. sieltä maksetaan laskut ja ostetaan ruoat. molemmilla pankkikortit tilille. minulla on myös käyttöoikeus miehen firman tiliin!! en ikinä suostuisi noin epäreiluun järjestelyyn :( minäkin valmistuttuani menen töihin ja samalle tilille minunkin palkat aikanaan tulee.

No just. Miehen firman kirjanpitäjä varmaan innoissaan kun rouvilla hlökoht käyttöoikeuksia firman rahoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

2400 tulot ja jää vähintään tonni kulujen jälkeen käteen? Äläpä puhu paskaa. Mulla on vastaavat tulot ja veroprosentti on 23. Eli verojen jälkeen sun miehelles jää käteen osapuilleen 1800, riippuu missä asutte. Tästä pois vuokra jonka jo ilmotit (500 euroa) eli jää 1300. Tästä hän maksaa sähkön, veden, isoimmat laskut ja valtaosan ruuista ja kehtaat väittää että jää ylimääräistä yli tonni?

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
sanomattakin selvää, niin meillä on eri tilit, yksi yhteinen lapsi. olen ehdottanut että avataan tili, jonne laitetaan prosentuaalisesti saman verran rahaa, mutta miehelle se ei käynyt, "tämä nykyinen systeemi on hyvä". Naimisiin mies ei haluakaan, vaikka aiemmin itse kosi.

kun miehelle yrittää kertoa että tämä ei tunnu reilulta, niin mies jyrähtää että hän sentään maksaa asumisen, että mun pitäis pitää turpani kiinni... ja tosiaan haukkuu mut sitten ihan lyttyyn, eli keskustelu turhaa...

??

Meillä on näin ja se lopetti kaikki rahariidat siihen paikkaan. Lapsilisät tulee sinne, joten kaikki lapsen tavarat ja vaipat ostetaan myös siltä tililtä. Nykyisin meillä on suunnilleen saman verran tuloja, joten tilin merkitys on pienempi kuin aiemmin.

Sinuna mä lopettaisin kaikki ruokaostokset siihen paikkaan. Vauvan tavarat voisin ostaa, koska niistä ei voi tinkiä. Samoin loppuis muu passaaminen, miehen vaatteet eivät tulisi automaattisesti puhtaaksi, ei ruokaa pöytään, eikä sen sotkuja siivottaisi.

Oikeesti, puhukaa asiasta. Toi ei oo mitenkään reilu tilanne, ja ennemmin tai myöhemmin siitä tulee katastrofi. Varsinkin kun miehen suhtautuminen on noin tympeä.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Sinuna mä lopettaisin kaikki ruokaostokset siihen paikkaan. Vauvan tavarat voisin ostaa, koska niistä ei voi tinkiä. Samoin loppuis muu passaaminen, miehen vaatteet eivät tulisi automaattisesti puhtaaksi, ei ruokaa pöytään, eikä sen sotkuja siivottaisi.
Jos mä oisin mies niin tässä vaiheessa loppuis myös vaimon ruokalaskujen maksu, maksaisin vuokrasta oman puolikkaani jne.

Huh huh! Ite en kattelis tuollaista päivääkään, täytyy vaan ihmetellä miten ap on alunperinkään tuollaiseen järjestelyyn suostunut. Minusta tuollainen ei ole reilua, eikä miehestäkään. Yhteisessä perheessä rahoja käytetään tarpeen mukaan, ei sen mukaan kuka ne on tienannut. Lapsen kotona hoitaminen on arvokasta työtä vaikkei siitä palkkaa saakaan ja äidin jaksaminen ja viihtyminen ilman omilla pennosilla kituuttamista on sekä lapsen että myös miehen edun mukaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No just. Miehen firman kirjanpitäjä varmaan innoissaan kun rouvilla hlökoht käyttöoikeuksia firman rahoihin.

miehellä on siis oma yritys, ja yksin sitä pyörittää. ei ole ollut tarvetta käyttää firman tiliä, mutta käyttöoikeus on siltä varalta jos mies on vaikka viikon työmatkalla ulkomailla ja tarvitsisin rahaa johonkin äkilliseen menoon (esim. lapsen sairastuminen, lääkkeet ym. )

Taidat asua mun exän kanssa. Kuulostaa meinaan kovin tutulta. Paits et me maksettiin ihan kaikki puoliks. Hän kävi töissä, mä opiskelin!! Eihän siitä mitään tullut... hommasin oman kämpän ja rahaa jäi paljon enemmän kuussa käteen, kun sain asumistuen!

Jos mä oisin mies niin tässä vaiheessa loppuis myös vaimon ruokalaskujen maksu, maksaisin vuokrasta oman puolikkaani jne.

Mikäs siinä jos mä ostaisin kuitenkin omat ruokani. Mutta ihmettelen mikä siinä on miehen mielestä niin kamalaa että rahoista menis yhteiselle tilille tietty prosenttiosuus? Silloin siltä tililtä maksettaisiin tottakai myös vuokrat jne, kaikki yhteiset menot. Ja kun vaimo menee töihin niin tulot nousee -> se osallistuu isommalla summalla menoihin.

Mikäs siinä jos mä ostaisin kuitenkin omat ruokani. Mutta ihmettelen mikä siinä on miehen mielestä niin kamalaa että rahoista menis yhteiselle tilille tietty prosenttiosuus? Silloin siltä tililtä maksettaisiin tottakai myös vuokrat jne, kaikki yhteiset menot. Ja kun vaimo menee töihin niin tulot nousee -> se osallistuu isommalla summalla menoihin.

siis kun mieshän maksoi jo ap:n talouden kaikki laskut, ap maksaa oman kännykkälaskun
ja miten ei tule kotihoidontukea ap:lle?

Ei tuo mitenkään kohtuuttoman epäreilulta kuulosta.

Mielestäni miehen tulisi osallistua kustannuksiin sen verran enemmän, ettet joutuisi ottamaan lainaa esim. vaatteita varten (paitsi jos olet himoshoppaaja).

Minusta on käsittämöntä vaatia, että suhteessa tulisi olla yhteiset rahat ja tili. Ellei sitten mies ole saanut opiskeltua ja tienattua omaisuutensa erityisesti sinun ansiostasi.

Samoin jos opiskelu on vain iltakursseja, kuulostaa ihan kohtuulliselta, että kotona olevan tekee enemmän kotitöitä.

siis kun mieshän maksoi jo ap:n talouden kaikki laskut, ap maksaa oman kännykkälaskun
ja miten ei tule kotihoidontukea ap:lle?

Pointti onkin se että se kelpaisi ehkä miehellekin että nainen osallistuu samassa suhteessa tuloistaan yhteisiin menoihin kuin hän. Silloin ei kokisi että nainen olisi vain loiseläjä ja vaatii vielä omat laskunsakin maksamaan.

Molemmat siis maksaisi itse omat henk koht laskunsa kuten harrastukset, vaatteet, meikit, puhelimen. Yhteiseltä tililtä menisi vain oikeasti yhteiset jutut kuten vuokra, vesi, sähkö, ruoka, vessapaperi, lapsen tarvikkeet (jos lapsilisäkin tulee sinne), netti, telkkarilupa jne.

Mut ihmettelen miten kaksi aikuista ihmistä ei pysty tämmösiä asioita sopimaan yhdessä. Miten saadaan koko elämä rullaamaan jos ei edes niinkin perustavaa laatua olevasta asiasta kuin talouden menoista ei päästä sopuun? Ja mihin se kodinhoidontuki on jäänyt jos ei kerran vanhempainpäivärahaa enää tule?

Aika ikävän kuuloista, ja varsinkin se on huono merkki, että mies ei voi asiasta keskustella vaan alkaa huutaa. Se on se juttu, mikä mun mielestä tuossa on eniten väärin.

Yhteistyössä