Rehellinen mielipide:onko reilua hoitaa raha-asiat näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Miehen tulot: 30 000e/vuosi + omaisuutta satojen tuhansien edestä
Minun tulot tällä hetkellä opiskelijana : 300e/kk

mies maksaa
- vuokran
- isoimmat laskut
- isoimmat ruokaostokset

minä maksan
- vauvan vaatteet, vaipat, yleensä ruuat
- lääkärikäynnit
- ruokaostoksista ainakin 1/3
- olen ottanut opintolainaa jotta minulla on varaa ostaa itselleni jotain vaatetta
- jos jotain haluaa ostaa kotiin niin miestä ei kiinnosta

kotitöissä
- minä pesen aina pyykit
- minä kokkaan 2/3 kerroista, mies ehkä 1/3
- minä siivoan 95%:sti, mies joskus ruinaamisen jälkeen imuroi

sanomattakin selvää, niin meillä on eri tilit, yksi yhteinen lapsi. olen ehdottanut että avataan tili, jonne laitetaan prosentuaalisesti saman verran rahaa, mutta miehelle se ei käynyt, "tämä nykyinen systeemi on hyvä". Naimisiin mies ei haluakaan, vaikka aiemmin itse kosi.

kun miehelle yrittää kertoa että tämä ei tunnu reilulta, niin mies jyrähtää että hän sentään maksaa asumisen, että mun pitäis pitää turpani kiinni... ja tosiaan haukkuu mut sitten ihan lyttyyn, eli keskustelu turhaa...

??

Hmm..outoa että tuosta pitää riidellä, okei, miehelläs isommat tulot kuussa kuin sulla, mutta miehelläs myös isommat menot(kattaen asumiskulut+laskut). Mutta eikös samassa taloudessa elävien pitäisi yhdessä osallistua kaikkeen, tarkoittaen, että jos sulla rahat loppu jo viikon päästä maksamisesta niin jos miehellä on tilillä katetta, käytetään sitä?

Meillä laitetaan rahat yhteen, mies tienaa paljon paremmin, ja mä aitiyspäivärahoilla, ja huonoilla sellasilla. Se itse vaati niin, kun eihän se vauva vain mun ole. Mitä jää laskuista ym ni ne ns jaetaan tai säästetään jos ei oo kummempaa ostettavaa tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Hmm..outoa että tuosta pitää riidellä, okei, miehelläs isommat tulot kuussa kuin sulla, mutta miehelläs myös isommat menot(kattaen asumiskulut+laskut). Mutta eikös samassa taloudessa elävien pitäisi yhdessä osallistua kaikkeen, tarkoittaen, että jos sulla rahat loppu jo viikon päästä maksamisesta niin jos miehellä on tilillä katetta, käytetään sitä?

Minäkin maksan kaikki omat laskuni esim. kännykkälaskun, mutta tosiaan mies maksaa vuokran, sähkölaskun ja vesilaskun. Nettilasku menee usein puoliksi. Minä maksan sanomalehden koska "itsehän sen tilasin".

Ja siis rahani loppuu yleensä siinä vaiheessa kun käyn viikottain hakemassa jääkaappiin täydennystä, mutta ei puhettakaan että saisin koskaan mieheltä käteistä tms. yhteisiä ostoksia varten tms.. välillä ihmettelen kun kuulen että toisilla on oikeasti yhteiset rahat. en kuvittelekaan että miehen pitäis maksaa mulle hirveästi ylellisyyksiä, mutta onko tämäkään reilua..

Alkuperäinen kirjoittaja mie :
En asuisi kauaa samassa osoitteessa :( en jaksaisi enkä kestäisi

Enkä ainakaan olisi hankkinut lasta tuollaisen itsekkään paskan kanssa. Tuliko tuo ap ihan täytenä yllätyksenä, oliko jo ennen lapsenhankintaa noin itsekäs, entä keskustelitteko edes, miten sitten kun on lapsi?

Alkuperäinen kirjoittaja ap :

Minäkin maksan kaikki omat laskuni esim. kännykkälaskun, mutta tosiaan mies maksaa vuokran, sähkölaskun ja vesilaskun. Nettilasku menee usein puoliksi. Minä maksan sanomalehden koska "itsehän sen tilasin".

Ja siis rahani loppuu yleensä siinä vaiheessa kun käyn viikottain hakemassa jääkaappiin täydennystä, mutta ei puhettakaan että saisin koskaan mieheltä käteistä tms. yhteisiä ostoksia varten tms.. välillä ihmettelen kun kuulen että toisilla on oikeasti yhteiset rahat. en kuvittelekaan että miehen pitäis maksaa mulle hirveästi ylellisyyksiä, mutta onko tämäkään reilua..

Paljonko miehelläs jää kuukaudessa ns.ylimääräistä rahaa? Mihin sen käyttää vai tallettaako johonkin, ja jos niin kenen hyväksi?

En ymmärrä ollenkaan. Meillä olleet aina yhteiset rahat vaikka miehen tulot noin 60 000e/vuosi ja mulla töissäollessa noin 24 000e/vuosi ja nyt kohta pelkkä kotihoidontuki. Näin on toimittu myös ollessani opiskelijana. Meille kummallekin ollut aina itsestäänselvyys, että tulot ovat yhteisiä, koska kumpikin panostaa perheeseen parhaimpansa mukaan. Minä koen hoitavani enemmän lasta ja kotitöitä. En koskaan suostuisi elämään kuten ap, kannattaisi tosissaan keskustella asiasta miehen kanssa ja yrittää saada ymmärtämään, että kaikki panostus yhteiseen elämään ei ole rahallista.

Alkuperäinen kirjoittaja ap :

Paljonko miehelläs jää kuukaudessa ns.ylimääräistä rahaa? Mihin sen käyttää vai tallettaako johonkin, ja jos niin kenen hyväksi?

En tiedä tarkalleen. Mutta hänen tilillään makaa jatkuvasti tuhansia euroja. On omia säästötilejä.

siis saako kysyä, miten voi noilla tuloilla olla noin paljon omaisuutta miehelläsi? on keskituloinen tai alle... miten voi olla satojen tuhansien eurojen edestä omaisuutta?

siitä en osaa sanoa onko reilua.
itse elätin kyllä lapset reilusti 3-vuotiaaksi sillä lapsilisällä. ei vauvat kuluta mitään, vaippapaketin silloin tällöin, vauvanvaatteita saa halvalla.
ja jokainen on meillä aina maksanut henk.koht. laskunsa.
mies maksaa isommat laskut (asuminen, auto ym.) jos käy töissä

Itse en katselisi moista menoa ollenkaan.
Meillä onomat tilit kyllä plus yhteinen tili, mutta jos toisen tililtä rahat loppuu toisen tilillä jatketaan. Ja ikinä ei tiedä miten elämä heittelee. Mies on ollut työttömänä aikoinaan kun alettiin seurustella ja mä makselin meidän kaikki menot. Sittemmin hän sai töitä ja tienaa nykyään enemmän kuin minä, mutta ei tässä isoja tuloja kummallakaan silti ole.
Muksun vaate-lääkäri etc kulut maksetaan siltä tililtä missä rahaa on.
Saman katon alla, yhteiset menot ja tulot.
Piste.

Minun neuvoni: Muuta eri osoitteeseen ja ota vauva mukaan. Saanet toimeentulotukea jolla taataan sinulle ja vauvalle minimielintaso. Miehelle voi sanoa että sinulla ei yksinkertaisesti ole varaa asua hänen kanssaan.
Ja kaikkein tärkein neuvo: Älä missään nimessä mene naimisiin tuollaisen kanssa!

Teillä ei selvästikään ole yhteistä kotitaloutta, eikä yhteistä perhettä.

Jos et jostain syystä voi/halua/uskalla muuttaa erilleen, niin lopeta ruoanlaitto miehelle, lopeta miehen sotkujen ja yhteisten sotkujen siivoaminen, lopeta miehen vaatteiden ja yhteisten liinavaatteiden pyykinpesu ja muu mistä on miehelle hyötyä. Pyydä asiallinen tuntiliksa sisäköntöistä.

Ei toimisi. Meillä on yhteiset rahat, yhteinen omaisuus... Ja ollaan tultu erilaisesta tilanteesta liittoon. Nykyään minä hoidan pääasiassa raha-asiat eli laskut, juoksevat kulut, tilit ym. APn tilanne olisi minulle sietämätön...

Minusta on sikäli reilua, jos mies on säästäväinen luonne eikä tuhlaa itselleen elektroniikakan, tai omiin vaatteisiin tai muuhun.

Koska mieshän tienaa siis 2500 kk. siitä pois verot, jää noin 1700 (kai?). siitä vuokra. jää ehkä 1000 euroa. muut isot laskut, auton kulut, isot ruokakulut ym.

Ehkä mies haluaa myös säästää vähän pahan päivän varalle.

eli ei tuolla juhlita.
itse maksoin omasta opintorahasta kaikki laskkut ja ostelin vaatteet itselleni ja ruokin itseni. minusta ap on tuhlaavainen.
lapsilisällä elää noin pieni lapsi ja opintoraha riittää loistavasti henk.koht kuluihin ja pieniin ruokaostoksiin, jos moni opiskelija makssaa sillä kaikki talouden laskut.

itse en noin tuhlaavaisen kanssa harkitsisi naimisiinmenoa kuten ap.

Mieshän kuitenkin kustantaa teillä suuren osan elämisestä.
Ainoastaan lapsen kulut pitäisi maksaa yhteisesti, muutenhan se on kiinni teidän kahden välisestä sopimuksesta.
Kaikki parisuhteet eivät ole kommuuneja :D Ei meilläkään ole yhteiset rahat.

lisäksi jos lapsi on päivät hoidossa ja mies maksaa myös päivähoitomaksun, ei jää muuten ihmeesti mihinkään ap:n hemmotteluhoitoihin, joita on toisen palkasta ilmeisesti vailla.

Ette oo naimisissa miehellä ei oo elatusvelvollisuutta sun suhteen. Lapsen suhteen tietysti on. Ilmeisesti lapsi on hoidossa jos sä opiskelet?

Ois kannattanu puhua asioista ennen kun tekee lapsen...

Jos opintorahasta (250..noin) maksaa KAIKKI laskut, ruoat ja vielä ostaa vaatteita niin on jo miinuksella. Aivan varmasti. Paitsi jos elää makaronilla. Itse opiskelijana en taatusti voinut ostaa vaatteita, ja kaikkia laskuja en saanut maksettua.

Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
Ette oo naimisissa miehellä ei oo elatusvelvollisuutta sun suhteen. Lapsen suhteen tietysti on. Ilmeisesti lapsi on hoidossa jos sä opiskelet?

Ois kannattanu puhua asioista ennen kun tekee lapsen...

ei ole hoidossa. opiskelen iltaisin kotona etäkursseja ja lapsi on kotona. mies töissä.

Miehelläs ei kuitenkaan hirveen ihmeelliset vuositulot oo, tuostahan tulee kuukausituloiksi 2400. Siitä pois verot, ja jos hän joutuu yksinään maksamaan asunnon, sähkön, veden, isot laskut ja suurimman osan ruuasta, niin en yhtään ihmettele että hän olettaa sinun maksavan itse tilaamasi lehden tai oman kännysi.

Aika tarkotushakusesti kerrot miehen vuositulot ja vertaat niitä omiin kuukausituloihin. Samoin unohtuu mainita sulle tulevat lapsilisät ym....

Alkuperäinen kirjoittaja millä opintorahalla noin hyvin elää?:
Jos opintorahasta (250..noin) maksaa KAIKKI laskut, ruoat ja vielä ostaa vaatteita niin on jo miinuksella. Aivan varmasti. Paitsi jos elää makaronilla. Itse opiskelijana en taatusti voinut ostaa vaatteita, ja kaikkia laskuja en saanut maksettua.

siis joo, en ottanut lainaa eikä laman aikana ollut työpaikkoja. sain tottakai asumistuen, mutta tuosta opintorahasta meni vuokraan vielä suuri osa. noin puolet. puolella söin ja ei mulla opiskelijana paljon muita laskuja ollut. joskus oli jopaa varaa ostaa uudet housut itselle, paidat ostin kirpparilta

ihan hyvää elämää elin, kun lapsesta saakka tottunut.

Yhteistyössä